REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Schick

REKLAMA

E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.

W urzędach niższego szczebla coraz bardziej popularne są e-learningowe metody podnoszenia kwalifikacji przez kadrę urzędniczą. Świadectwa ukończenia kursów przez Internet są honorowane przez działy kadr. O takiej formie szkolenia mówi Anna Dudzik z działu kadr Urzędu Gminy w Limanowej: – Łączymy e-learning z zajęciami organizowanymi przez Wyższą Szkołę Biznesu w Nowym Sączu. Po 110-godzinnym kursie – z czego 20 godzin to nauka poprzez sieć internetową – można zapisać się na 10 dodatkowych godzin wykładów, co kończy się otrzymaniem zaświadczenia o ukończeniu studiów podyplomowych.

REKLAMA

REKLAMA

Elastyczny czas uczenia się

Wyższa Szkoła Biznesu w Pile realizuje projekt „Kompetentny urzędnik administracji państwowej” współfinansowany przez Unię Europejską (dalej: UE). Aby wziąć udział w szkoleniu (postępowanie administracyjne, ewidencja gruntów, zarządzanie nieruchomościami, informacja publiczna, ochrona danych osobowych, procedury prawnicze, nadzór i kontrola itd.), należy zarejestrować się elektronicznie w Biurze Projektów www.kompetencje.efs.pila.pl.

Czysty e-learning zyskał popularność ze względu na dużą elastyczność – uczestnik sam sobie narzuca reguły szkolenia. Szkoły wyższe i firmy szkoleniowe oferujące mieszane formy zdobywania wiedzy (e-learning + wykłady), wspomagają słuchaczy rejestracją i pomocą on-line, e-doradztwem, sprzedażą podręczników, dostępem do ciekawych stron internetowych.

Firma szkoleniowa Avenhansen z Krakowa stworzyła specjalny dział z myślą o ludziach pracujących w urzędach. Jest wiele szkoleń dla ludzi pracujących w biznesie. Mało kto jednak specjalnie tworzy profesjonalne szkolenia z myślą o ludziach, którzy w biznesie nie pracują, a też chcą być rzetelnie wyszkoleni, chcą podnosić swoje kwalifikacje i dbać o rozwój zawodowy – tłumaczą pomysłodawcy. Szkolenia, najczęściej dwudniowe, organizowane są w centrum Krakowa. Na stronie www.szkolenia.avenhansen.pl znajduje się wykaz otwartych wykładów na okres od września br. do kwietnia 2011 r.

REKLAMA

Pracodawcy, czyli również urzędy gmin, na ogół finansują kursy typu on-line. Z informacji uzyskanych w kilkunastu samorządach różnego szczebla wynika, że szkolenia mają szeroki zakres tematyczny – tzw. miękkie wiążą się najczęściej z obsługą komputera. Kursy specjalistyczne dają możliwość nauki języków obcych czy poznania nowoczesnych technologii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Tajniki e-learningu>>

„Wrota” prześcigają się w ofercie

Portal „Wrota Małopolski” oferuje m.in. kursy pomocy medycznej, abecadła samorządu, obrony cywilnej, zarządzania antykryzysowego czy przygotowania projektów i wypełniania wniosków o unijne dotacje. Udział w kursie wymaga rejestracji w portalu. Szkolący się otrzymuje login i hasło do uaktywnienia aplikacji. Niektóre szkolenia są dostępne nie tylko dla urzędników i nie wymagają logowania.

Podobna metoda praktykowana jest w portalu „Wrota Podlasia”. Vortal tematyczny e-learning z zestawem narzędzi i rozwiązań wspierających proces zdalnego nauczania połączony z systemem „e-biznes” wspiera rozwój usług edukacyjnych, gdyż ułatwia tworzenie korporacyjnych oraz branżowych programów szkolenia i dokształcania, przede wszystkim pracowników samorządu i administracji w małych miejscowościach, pozbawionych dostępu do klasycznych ośrodków edukacji. Jest szczególnie ważne np. w województwie podlaskim z powodu najniższej w kraju gęstości zaludnienia i wynikających stąd znacznych obszarów wykluczenia.

Poznań ciągle w czołówce

Ciągłe szkolenia organizowane są w urzędach miast. W Poznaniu np. funkcjonuje Samorządowa Platforma Edukacyjna, organizująca kursy dla pracowników administracji samorządowej w Wielkopolsce i Urzędu Miasta Poznania. Z portalu można korzystać z każdego miejsca, jeśli jest dostępny Internet. Jeśli pracodawca zobowiązuje urzędnika do odbycia szkolenia, powinien umożliwić mu naukę w czasie godzin pracy. Po ukończeniu kursu generowany jest specjalny kod dla uczestnika, weryfikowany przez właściciela portalu. Doświadczenie jednak wskazuje, że szkolący się wolą zaświadczenie „papierowe” zamiast cyfrowego.

Jest wsparcie ministerstwa

Pod adresem www.sp.4system.com funkcjonuje już portal internetowy dla nowych pracowników administracji samorządowej, oferujący szkolenia z zakresu służby przygotowawczej. Platforma e-learningowa powstała z inicjatywy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a adresatami projektu są małe jednostki samorządu terytorialnego.

Autorzy portalu oceniają, że skorzysta z niego około tysiąca instytucji samorządowych. Wersję próbną przez dwa miesiące sprawdzało ponad 100 samorządów. Przekazane uwagi ujęto w ostatecznej wersji portalu. W pierwszym dniu zarejestrowało się ponad 200 osób.

Nauczanie składa się z dziewięciu kursów: postępowanie administracyjne, ustawa o finansach publicznych, status prawny pracowników samorządowych, ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, podstawowe zagadnienia z prawa zamówień publicznych, dostęp do informacji publicznej, etyka i kultura urzędnika samorządowego, oprogramowanie e-urząd oraz instrukcja kancelaryjna w urzędzie.

Ustawa o pracownikach samorządowych nakłada na nowo zatrudnionych urzędników obowiązek odbycia służby przygotowawczej, za co odpowiadają urzędy organizacyjnie i finansowo. Platforma to dobry pomysł, bo szkolenia są bezpłatne – mówi Sławomir Szeliga, wicestarosta powiatu inowrocławskiego.

Czytaj także: E-learning dla urzędnika>>

PREZYDENCJA W UE

Ponad tysiąc urzędników od czerwca br. przygotowuje się do objęcia w przyszłym roku przez Polskę prezydencji w UE. Grupa ta nazywa się „korpus prezydencji” i jest wytypowana do prowadzenia spotkań w ramach polskiego przewodnictwa we Wspólnocie. W Ministerstwie Spraw Zagranicznych poinformowano, że do szkolenia zakwalifikowano osoby znające języki obce i dysponujące poza odpowiednimi predyspozycjami osobowościowymi, także wysokimi kwalifikacjami zawodowymi.

DANE TECHNICZNE E-LEARNINGU

Platformy e-learningowe umieszczane są na stronach internetowych urzędów albo na zewnętrznych serwerach. W tym drugim przypadku dostęp jest możliwy poprzez dzierżawę w tzw. modelu ASP (Aplication Service Providing), polegającą na zakupie określonego zestawu usług szkoleniowych, a nie licencji czy też praw majątkowych do programu komputerowego.

Do korzystania z platformy e-learningowej potrzebne są: system operacyjny Microsoft Windows lub Linux, przeglądarka internetowa obsługująca język JaScript, włączona obsługa cookies i JavaScript. Szkolenia wzbogacone o prezentacje multimedialne wymagają aplikacji obsługujących format Macromedia Flash.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA