REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników

Piotr Schick

REKLAMA

E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.

W urzędach niższego szczebla coraz bardziej popularne są e-learningowe metody podnoszenia kwalifikacji przez kadrę urzędniczą. Świadectwa ukończenia kursów przez Internet są honorowane przez działy kadr. O takiej formie szkolenia mówi Anna Dudzik z działu kadr Urzędu Gminy w Limanowej: – Łączymy e-learning z zajęciami organizowanymi przez Wyższą Szkołę Biznesu w Nowym Sączu. Po 110-godzinnym kursie – z czego 20 godzin to nauka poprzez sieć internetową – można zapisać się na 10 dodatkowych godzin wykładów, co kończy się otrzymaniem zaświadczenia o ukończeniu studiów podyplomowych.

REKLAMA

Elastyczny czas uczenia się

REKLAMA

Wyższa Szkoła Biznesu w Pile realizuje projekt „Kompetentny urzędnik administracji państwowej” współfinansowany przez Unię Europejską (dalej: UE). Aby wziąć udział w szkoleniu (postępowanie administracyjne, ewidencja gruntów, zarządzanie nieruchomościami, informacja publiczna, ochrona danych osobowych, procedury prawnicze, nadzór i kontrola itd.), należy zarejestrować się elektronicznie w Biurze Projektów www.kompetencje.efs.pila.pl.

Czysty e-learning zyskał popularność ze względu na dużą elastyczność – uczestnik sam sobie narzuca reguły szkolenia. Szkoły wyższe i firmy szkoleniowe oferujące mieszane formy zdobywania wiedzy (e-learning + wykłady), wspomagają słuchaczy rejestracją i pomocą on-line, e-doradztwem, sprzedażą podręczników, dostępem do ciekawych stron internetowych.

Firma szkoleniowa Avenhansen z Krakowa stworzyła specjalny dział z myślą o ludziach pracujących w urzędach. Jest wiele szkoleń dla ludzi pracujących w biznesie. Mało kto jednak specjalnie tworzy profesjonalne szkolenia z myślą o ludziach, którzy w biznesie nie pracują, a też chcą być rzetelnie wyszkoleni, chcą podnosić swoje kwalifikacje i dbać o rozwój zawodowy – tłumaczą pomysłodawcy. Szkolenia, najczęściej dwudniowe, organizowane są w centrum Krakowa. Na stronie www.szkolenia.avenhansen.pl znajduje się wykaz otwartych wykładów na okres od września br. do kwietnia 2011 r.

Pracodawcy, czyli również urzędy gmin, na ogół finansują kursy typu on-line. Z informacji uzyskanych w kilkunastu samorządach różnego szczebla wynika, że szkolenia mają szeroki zakres tematyczny – tzw. miękkie wiążą się najczęściej z obsługą komputera. Kursy specjalistyczne dają możliwość nauki języków obcych czy poznania nowoczesnych technologii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Tajniki e-learningu>>

„Wrota” prześcigają się w ofercie

Portal „Wrota Małopolski” oferuje m.in. kursy pomocy medycznej, abecadła samorządu, obrony cywilnej, zarządzania antykryzysowego czy przygotowania projektów i wypełniania wniosków o unijne dotacje. Udział w kursie wymaga rejestracji w portalu. Szkolący się otrzymuje login i hasło do uaktywnienia aplikacji. Niektóre szkolenia są dostępne nie tylko dla urzędników i nie wymagają logowania.

Podobna metoda praktykowana jest w portalu „Wrota Podlasia”. Vortal tematyczny e-learning z zestawem narzędzi i rozwiązań wspierających proces zdalnego nauczania połączony z systemem „e-biznes” wspiera rozwój usług edukacyjnych, gdyż ułatwia tworzenie korporacyjnych oraz branżowych programów szkolenia i dokształcania, przede wszystkim pracowników samorządu i administracji w małych miejscowościach, pozbawionych dostępu do klasycznych ośrodków edukacji. Jest szczególnie ważne np. w województwie podlaskim z powodu najniższej w kraju gęstości zaludnienia i wynikających stąd znacznych obszarów wykluczenia.

Poznań ciągle w czołówce

Ciągłe szkolenia organizowane są w urzędach miast. W Poznaniu np. funkcjonuje Samorządowa Platforma Edukacyjna, organizująca kursy dla pracowników administracji samorządowej w Wielkopolsce i Urzędu Miasta Poznania. Z portalu można korzystać z każdego miejsca, jeśli jest dostępny Internet. Jeśli pracodawca zobowiązuje urzędnika do odbycia szkolenia, powinien umożliwić mu naukę w czasie godzin pracy. Po ukończeniu kursu generowany jest specjalny kod dla uczestnika, weryfikowany przez właściciela portalu. Doświadczenie jednak wskazuje, że szkolący się wolą zaświadczenie „papierowe” zamiast cyfrowego.

Jest wsparcie ministerstwa

REKLAMA

Pod adresem www.sp.4system.com funkcjonuje już portal internetowy dla nowych pracowników administracji samorządowej, oferujący szkolenia z zakresu służby przygotowawczej. Platforma e-learningowa powstała z inicjatywy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a adresatami projektu są małe jednostki samorządu terytorialnego.

Autorzy portalu oceniają, że skorzysta z niego około tysiąca instytucji samorządowych. Wersję próbną przez dwa miesiące sprawdzało ponad 100 samorządów. Przekazane uwagi ujęto w ostatecznej wersji portalu. W pierwszym dniu zarejestrowało się ponad 200 osób.

Nauczanie składa się z dziewięciu kursów: postępowanie administracyjne, ustawa o finansach publicznych, status prawny pracowników samorządowych, ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, podstawowe zagadnienia z prawa zamówień publicznych, dostęp do informacji publicznej, etyka i kultura urzędnika samorządowego, oprogramowanie e-urząd oraz instrukcja kancelaryjna w urzędzie.

Ustawa o pracownikach samorządowych nakłada na nowo zatrudnionych urzędników obowiązek odbycia służby przygotowawczej, za co odpowiadają urzędy organizacyjnie i finansowo. Platforma to dobry pomysł, bo szkolenia są bezpłatne – mówi Sławomir Szeliga, wicestarosta powiatu inowrocławskiego.

Czytaj także: E-learning dla urzędnika>>

PREZYDENCJA W UE

Ponad tysiąc urzędników od czerwca br. przygotowuje się do objęcia w przyszłym roku przez Polskę prezydencji w UE. Grupa ta nazywa się „korpus prezydencji” i jest wytypowana do prowadzenia spotkań w ramach polskiego przewodnictwa we Wspólnocie. W Ministerstwie Spraw Zagranicznych poinformowano, że do szkolenia zakwalifikowano osoby znające języki obce i dysponujące poza odpowiednimi predyspozycjami osobowościowymi, także wysokimi kwalifikacjami zawodowymi.

DANE TECHNICZNE E-LEARNINGU

Platformy e-learningowe umieszczane są na stronach internetowych urzędów albo na zewnętrznych serwerach. W tym drugim przypadku dostęp jest możliwy poprzez dzierżawę w tzw. modelu ASP (Aplication Service Providing), polegającą na zakupie określonego zestawu usług szkoleniowych, a nie licencji czy też praw majątkowych do programu komputerowego.

Do korzystania z platformy e-learningowej potrzebne są: system operacyjny Microsoft Windows lub Linux, przeglądarka internetowa obsługująca język JaScript, włączona obsługa cookies i JavaScript. Szkolenia wzbogacone o prezentacje multimedialne wymagają aplikacji obsługujących format Macromedia Flash.

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA