REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekonomiczne studia podyplomowe - art. 54 ust. o finansach publicznych

Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

REKLAMA

Czy osoba, która ukończy studia podyplomowe z zakresu „Finanse publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego” lub z zakresu „Rachunkowość” spełnia wymogi, aby pełnić funkcję głównego księgowego w jednostce budżetowej?

Ponieważ ustawa o finansach publicznych mówi o studiach podyplomowych ekonomicznych, czy wymienione studia można uznać za ekonomiczne?

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest możliwe udzielenie jednoznacznej odpowiedzi twierdzącej lub przeczącej na pytanie zadane przez Czytelnika – ze względu na brak istotnych informacji odnośnie do zakresu kształcenia oferowanego przez uczelnię prowadzącą wymienione w pytaniu rodzaje studiów podyplomowych oraz ich charakter i program. Na przykład wymieniony w pytaniu kierunek studiów podyplomowych „Finanse publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego” jest prowadzony zarówno w ramach kierunków kształcenia ekonomicznych, jak i prawniczych. Dlatego w odpowiedzi zostaną wskazane jedynie ogólne zasady, jakimi należy się kierować przy wyborze studiów podyplomowych przez osoby planujące uzupełnić wykształcenie konieczne do zajmowania stanowiska głównego księgowego w jednostkach sektora finansów publicznych.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp) w art. 54 ust. 2 pkt 5 wymaga, aby główny księgowy w jednostce sektora finansów publicznych (a do tej kategorii należą państwowe i samorządowe jednostki budżetowe – co wynika z art. 9 pkt 3 tej ustawy) spełniał co najmniej jeden z wymienionych warunków:

● ukończył ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiadał co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,

REKLAMA

● ukończył średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiadał co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

lub też:

● był wpisany do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,

● posiadał certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.

Definicje poszczególnych rodzajów wykształcenia wyższego, wymienionych w przywołanym przepisie, zawarte są w ustawie z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (dalej: ustawa o szkolnictwie wyższym) i wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych.

Studia podyplomowe to forma kształcenia przeznaczona dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych, inna niż studia wyższe i studia doktoranckie, która może być prowadzona przez uczelnię w zakresie związanym z prowadzonymi przez nią kierunkami studiów wyższych (art. 2 pkt 11 i art. 8 ust. 1 i 6 ustawy o szkolnictwie wyższym). Zgodnie z uchwałą Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z 24 października 2005 r. w sprawie określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych, do „nauk ekonomicznych” zalicza się takie dziedziny, jak:

● ekonomia,

● nauki o zarządzaniu,

● towaroznawstwo

– w zakresie których kształcenie odbywa się na uczelniach ekonomicznych oraz na wydziałach ekonomicznych innych uczelni wyższych na kierunkach studiów, określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 13 czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów.

Czytaj także: Obowiązek zatrudnienia w szkole głównego księgowego>>

Należą do nich m.in. takie kierunki, jak: ekonomia, finanse i rachunkowość, towaroznawstwo, logistyka, zarządzanie, zarządzanie i inżynieria produkcji, zarządzanie i marketing, informatyka i ekonometria. W ramach tych kierunków obowiązują tzw. standardy kształcenia, które określają reguły kształcenia na poszczególnych kierunkach, przy czym standardy te określają pewne minima programowe, natomiast uczelnie prowadzące dany kierunek mają możliwość wprowadzania w jego ramach różnych dodatkowych specjalizacji (np. w ramach kierunku ekonomia mogą to być: ekonomika sektora publicznego, analiza finansowa, inwestycje, handel zagraniczny i wiele innych).

Jeśli chodzi o studia podyplomowe, to uczelnie kształcące na kierunkach ekonomicznych same ustalają ich nazwy i zakres programowy – na podstawie kompetencji przyznanych im w art. 68 ustawy o szkolnictwie wyższym – np. uczelnie ekonomiczne prowadzące kierunek studiów wyższych: finanse i rachunkowość oferują w bieżącym roku akademickim następujące ekonomiczne studia podyplomowe:

● Rachunkowość, finanse i system podatkowy,

● Finanse i rachunkowość zarządcza,

● Finanse i rachunkowość budżetowa,

● Rachunkowość sektora finansów publicznych,

● Rachunkowość i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych,

● Rachunkowość,

● Podatki i skarbowość,

● Rachunkowość w zarządzaniu instytucjami kultury,

● Rachunkowość w zarządzaniu jednostkami opieki zdrowotnej i wiele innych o bardzo różniącym się programie i zakresie wiedzy oraz umiejętności nabywanych przez słuchaczy.

Studia podyplomowe w swoim założeniu mają dawać możliwość poszerzenia wiedzy zdobytej w czasie studiów wyższych, a także zdobycia wiedzy specjalistycznej koniecznej z punktu widzenia wykonywanej pracy, dającej możliwość awansu zawodowego. Osoby, które zamierzają podjąć takie studia ze względu na konieczność uzyskania wykształcenia ekonomicznego, wymaganego do zajmowania stanowiska głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, zawsze powinny upewnić się na wybranej przez siebie uczelni, czy ich ukończenie daje gwarancję spełnienia wymogu określonego w przepisach art. 54 nowej uofp – informacje takie znajdują się zazwyczaj na stronach internetowych uczelni w opisach programu studiów podyplomowych, można je także uzyskać od osób odpowiedzialnych za ich realizację.

Czytaj także: Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych>>

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1020)

• Ustawa z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 471)

• Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 13 czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów (Dz.U. Nr 121, poz. 838; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 150, poz. 1213)

• Uchwała Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z 24 października 2005 r. w sprawie określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (M.P. Nr 79, poz. 1120; ost.zm. M.P. z 2008 r. Nr 97, poz. 843)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA