REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekonomiczne studia podyplomowe - art. 54 ust. o finansach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

REKLAMA

Czy osoba, która ukończy studia podyplomowe z zakresu „Finanse publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego” lub z zakresu „Rachunkowość” spełnia wymogi, aby pełnić funkcję głównego księgowego w jednostce budżetowej?

Ponieważ ustawa o finansach publicznych mówi o studiach podyplomowych ekonomicznych, czy wymienione studia można uznać za ekonomiczne?

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest możliwe udzielenie jednoznacznej odpowiedzi twierdzącej lub przeczącej na pytanie zadane przez Czytelnika – ze względu na brak istotnych informacji odnośnie do zakresu kształcenia oferowanego przez uczelnię prowadzącą wymienione w pytaniu rodzaje studiów podyplomowych oraz ich charakter i program. Na przykład wymieniony w pytaniu kierunek studiów podyplomowych „Finanse publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego” jest prowadzony zarówno w ramach kierunków kształcenia ekonomicznych, jak i prawniczych. Dlatego w odpowiedzi zostaną wskazane jedynie ogólne zasady, jakimi należy się kierować przy wyborze studiów podyplomowych przez osoby planujące uzupełnić wykształcenie konieczne do zajmowania stanowiska głównego księgowego w jednostkach sektora finansów publicznych.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp) w art. 54 ust. 2 pkt 5 wymaga, aby główny księgowy w jednostce sektora finansów publicznych (a do tej kategorii należą państwowe i samorządowe jednostki budżetowe – co wynika z art. 9 pkt 3 tej ustawy) spełniał co najmniej jeden z wymienionych warunków:

● ukończył ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiadał co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,

REKLAMA

● ukończył średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiadał co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

lub też:

● był wpisany do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,

● posiadał certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.

Definicje poszczególnych rodzajów wykształcenia wyższego, wymienionych w przywołanym przepisie, zawarte są w ustawie z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (dalej: ustawa o szkolnictwie wyższym) i wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych.

Studia podyplomowe to forma kształcenia przeznaczona dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych, inna niż studia wyższe i studia doktoranckie, która może być prowadzona przez uczelnię w zakresie związanym z prowadzonymi przez nią kierunkami studiów wyższych (art. 2 pkt 11 i art. 8 ust. 1 i 6 ustawy o szkolnictwie wyższym). Zgodnie z uchwałą Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z 24 października 2005 r. w sprawie określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych, do „nauk ekonomicznych” zalicza się takie dziedziny, jak:

● ekonomia,

● nauki o zarządzaniu,

● towaroznawstwo

– w zakresie których kształcenie odbywa się na uczelniach ekonomicznych oraz na wydziałach ekonomicznych innych uczelni wyższych na kierunkach studiów, określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 13 czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów.

Czytaj także: Obowiązek zatrudnienia w szkole głównego księgowego>>

Należą do nich m.in. takie kierunki, jak: ekonomia, finanse i rachunkowość, towaroznawstwo, logistyka, zarządzanie, zarządzanie i inżynieria produkcji, zarządzanie i marketing, informatyka i ekonometria. W ramach tych kierunków obowiązują tzw. standardy kształcenia, które określają reguły kształcenia na poszczególnych kierunkach, przy czym standardy te określają pewne minima programowe, natomiast uczelnie prowadzące dany kierunek mają możliwość wprowadzania w jego ramach różnych dodatkowych specjalizacji (np. w ramach kierunku ekonomia mogą to być: ekonomika sektora publicznego, analiza finansowa, inwestycje, handel zagraniczny i wiele innych).

Jeśli chodzi o studia podyplomowe, to uczelnie kształcące na kierunkach ekonomicznych same ustalają ich nazwy i zakres programowy – na podstawie kompetencji przyznanych im w art. 68 ustawy o szkolnictwie wyższym – np. uczelnie ekonomiczne prowadzące kierunek studiów wyższych: finanse i rachunkowość oferują w bieżącym roku akademickim następujące ekonomiczne studia podyplomowe:

● Rachunkowość, finanse i system podatkowy,

● Finanse i rachunkowość zarządcza,

● Finanse i rachunkowość budżetowa,

● Rachunkowość sektora finansów publicznych,

● Rachunkowość i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych,

● Rachunkowość,

● Podatki i skarbowość,

● Rachunkowość w zarządzaniu instytucjami kultury,

● Rachunkowość w zarządzaniu jednostkami opieki zdrowotnej i wiele innych o bardzo różniącym się programie i zakresie wiedzy oraz umiejętności nabywanych przez słuchaczy.

Studia podyplomowe w swoim założeniu mają dawać możliwość poszerzenia wiedzy zdobytej w czasie studiów wyższych, a także zdobycia wiedzy specjalistycznej koniecznej z punktu widzenia wykonywanej pracy, dającej możliwość awansu zawodowego. Osoby, które zamierzają podjąć takie studia ze względu na konieczność uzyskania wykształcenia ekonomicznego, wymaganego do zajmowania stanowiska głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, zawsze powinny upewnić się na wybranej przez siebie uczelni, czy ich ukończenie daje gwarancję spełnienia wymogu określonego w przepisach art. 54 nowej uofp – informacje takie znajdują się zazwyczaj na stronach internetowych uczelni w opisach programu studiów podyplomowych, można je także uzyskać od osób odpowiedzialnych za ich realizację.

Czytaj także: Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych>>

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1020)

• Ustawa z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 471)

• Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 13 czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów (Dz.U. Nr 121, poz. 838; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 150, poz. 1213)

• Uchwała Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z 24 października 2005 r. w sprawie określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (M.P. Nr 79, poz. 1120; ost.zm. M.P. z 2008 r. Nr 97, poz. 843)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA