REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.3)

dr Hanna Sztrantowicz

REKLAMA

Stworzony w Polsce w 2005 roku system dotyczący postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym ( ZSEE) oparty jest na czterech grupach podmiotów.

Są to podmioty:

REKLAMA

REKLAMA

•    gospodarujące odpadami

•    finansujące system

•    wspierające organizacyjnie system

REKLAMA

•    kontrolujące prawidłowość działania systemu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmioty zajmujące się gospodarką odpadami wykonują zadania związane ze zbieraniem, transportem, przetwarzaniem sprzętu. Zbierający sprzęt muszą współpracować z podmiotami zajmującymi się przetwarzaniem. Współpraca ta opiera się na podpisaniu odpowiednich umów a następnie wystawianiu kart przekazania odpadów. Dla sprawnego działania często jeden podmiot gospodarczy wykonuje zarówno zbieranie i transport ale i przetwarzanie.

Ostatnim ogniwem w gospodarowaniu odpadami są podmioty zajmujące się recyklingiem. Niewielka jest ich ilość. Często są wysoko wyspecjalizowane, stosują prototypowe urządzenia i technologie. Recyklerzy mają obowiązek wystawiania zaświadczeń o odpadach poddanych recyklingowi.

Każdy podmiot uczestniczący w systemie musi uzyskać decyzję administracyjną zezwalającą na: zbieranie, transport, przetwarzanie lub recykling. Działalność ta musi być zarejestrowana w Głównej Inspekcji Ochrony Środowiska. Przekazywanie odpadów i wystawianie dokumentów może odbywać się tylko między podmiotami posiadającymi decyzje i zarejestrowanymi. Tylko takie podmioty mogą ubiegać się o środki finansowe, poprzez zawieranie umów z podmiotami finansującymi system.

Podmiotami finansującymi system są wprowadzający na rynek sprzęt i Organizacje Odzysku jako dystrybutorzy środków.    

Parlament Europejski wydał Dyrektywę 2002/96/WE dotyczącą zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Artykuł 8 Dyrektywy wprowadził konieczność finansowania kosztów zarządzania ZSEE przez producentów.

Według przepisów Dyrektywy, na producentach spoczywa obowiązek finansowania zbierania, przetwarzania, odzysku oraz przyjaznego dla środowiska usuwania ZSEE, pochodzących z prywatnych gospodarstw domowych, składanych w specjalnie ustawionych w tym celu punktach zbiórki.

Kolejna Dyrektywa 2003/108/WE zobligowała producentów do pełnego finansowania kosztów zarządzania ZSEE pochodzącego z innych źródeł niż gospodarstwa domowe.   

Zgodnie z Dyrektywami koszty uczestnictwa w systemie producenci ponoszą proporcjonalnie do ich udziału w rynku dla danego typu urządzenia.

Wytyczne tych Dyrektyw zostały w całości przystosowane przez polskie prawo w postaci Ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Podstawą finansowania całego sytemu jest wyodrębniona kwota, będąca częścią ceny, każdego nowego produktu, wprowadzanego do obrotu. Nosi on nazwę KGO – kosztu gospodarowania odpadami. Opłaty te wynoszą od kilku groszy do kilkudziesięciu złotych.

Ponoszona przez konsumentów opłata, za pośrednictwem sklepów detalicznych i hurtowni w całości trafia do podmiotu wprowadzającego. Obowiązkiem wprowadzającego jest wykorzystywanie całości wpływu z KGO na budowę i finansowanie systemu.

Wprowadzający mogą sami dysponować środkami zawierając umowy ze zbierającymi i przetwarzającymi odpady lub mogą tworzyć Organizacje Odzysku i im przekazać w całości swoje kompetencje: tworzenia systemu, finansowania, sprawozdawczości.   

Organizacje Odzysku zawierają umowy z podmiotami prowadzącymi gospodarkę odpadami. W ramach tych umów kontrolują: zakres działalności, prawidłowości wykonywania zarejestrowanych w systemie działań, prowadzoną dokumentację.  

W systemie nie jest finansowany recykling. W procesach recyklingu powstają surowce, które wykorzystywane są do wytwarzania nowych produktów. Produkty są dla recyklerów źródłem nowych środków finansowych. 

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem (cz.1)>>

Podmiotami wspierającymi organizacyjnie system, powinny być samorządy lokalne i organizacje społeczne.

Samorządy powinny ustalać formy i zasady zbiórki ZSEE oraz powinny przeprowadzać szeroko zakrojoną akcję informacyjno-edukacyjną dla społeczności lokalnej.

Zadania samorządów (gmin) dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi zostały określone w Ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. ZSEE zbierany od mieszkańców zalicza się do odpadów komunalnych.

Do obowiązujących zadań własnych gmin w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi należy m.in.:

•    zapewnienie objęcia wszystkich mieszkańców gminy zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych

•    zapewnienie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbioru w tym ZSEE

•    wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych w tym ZSEE

•    opracowanie gminnego programu gospodarki odpadami, w którym powinny być uwzględnione odpady będące zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym

•    udostępnienie mieszkańcom informacji o znajdujących się na terenie gminy punktach zbierania ZSEE pochodzącego z gospodarstw domowych

•    tworzenie baz danych dotyczących gospodarowania odpadami w tym ZSEE – egzekwowanie od podmiotów zajmujących się gospodarką odpadami rocznych danych o ilościach i rodzaju ZSEE zebranego i przetworzonego na terenie gminy- pozwoli to na korygowanie i usprawnianie systemu zbiórki

•    udostępnienie z bazy danych rejestracji gospodarczej wykazów podmiotów wprowadzających (detalicznie - hurtowo) ZSEE – pozwoli to na uszczelnienie systemu finansowania

Ważnym ogniwem systemu jest stała jego kontrola.

Jednostkami kontrolującymi są :

•     Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska co najmniej raz w roku przeprowadza kontrolę zakładów przetwarzania /recyklingu. WIOŚ przekazuje GIOŚ informację o wynikach kontroli. Za uchybienia nakłada kary, a nawet wydaje decyzje nakazujące zaprzestanie działalności.

•    Organizacje Odzysku przeprowadzają audyty podmiotów z którymi podpisały umowy , kontrolują prawidłowość wystawianych dokumentów.

Kontrole te są podstawą do podjęcia decyzji o przedłużeniu umów i finansowaniu działań

•    Główny Inspektor Ochrony Środowiska odbiera i analizuje sprawozdania składane co 6 miesięcy przez wszystkie podmioty biorące udział w systemie w tym Organizacje Odzysku. Podejmuje decyzję o skreśleniu podmiotu z rejestru za poważne uchybienia lub na wniosek podmiotu.

Dobre funkcjonowanie systemu to zapewnione finansowanie, kontrola, ale również informacja i edukacja, prowadzona  głównie dla wytwarzających odpady. Akcje informacyjno-edukacyjne powinny prowadzić wszystkie podmioty uczestniczące w systemie.

W Polsce konsumenci mają bardzo małą wiedzę na temat zagrożeń związanych z nieodpowiednim recyklingiem urządzeń elektrycznych i elektronicznych, na temat sposobów tego recyklingu oraz obowiązków jakie ciążą w tym względzie na producentach sprzętu.

Potrzebna jest wieloletnia edukacja ekologiczna społeczeństwa oraz zakrojona na szeroką skalę kampania edukacyjna.

Dyrektywa 2003/108/WE wprowadziła wymóg informowania konsumentów o sposobach właściwego postępowania z ZSEE.

Przede wszystkim użytkownicy urządzeń elektrycznych i elektronicznych powinni otrzymać informacje o:

•    wymogu nie usuwania ZSEE jako niesortowalnych odpadów komunalnych oraz wymogu ich selektywnej zbiórki,

•    udostępnienia im systemu zwrotu i zbiórki,

•    potencjalnych skutkach dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzkiego, wynikające z obecności substancji niebezpiecznych w urządzeniach.

System informacyjno – edukacyjny dla użytkowników sprzętu powinien funkcjonować w następujący sposób:

1.    sprzedawcy detaliczni i hurtowi są zobowiązani do informowania nabywców  nowego sprzętu o:

•    opłatach za utylizację zawartych w cenie nowego sprzętu

•    odbiorze zużytego sprzętu bez dodatkowych opłat

•    pobieraniu opłat za transport do punktu zbierania

2.    wprowadzający sprzęt obowiązany jest do informacji o systemie zbierania

3.    organizacja odzysku zobowiązana jest do informacji o systemie zbierania jeśli przejęła obowiązki w tym zakresie od wprowadzającego, do edukacji dorosłych i młodzieży o zagrożeniach środowiska i zdrowia ludzi przy nieprawidłowym postępowaniu z odpadami ( ustawowo przeznacza na ten cel 5% pozyskiwanych funduszy)

4.  lokalne władze i lokalne media zobowiązane są do:

•    wspierania systemu zbiórki na własnym terenie

•    informowania o miejscach i terminach zbiorek

•    informowania o formach postępowania ze zebranymi odpadami

•    informowania o zagrożeniach środowiska przy nieprawidłowym postępowaniu z odpadami niebezpiecznymi

•    likwidowania dzikich składowisk odpadów

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem (cz.2)>>

Do tych działań władze gmin powinny zaprosić organizacje pozarządowe i społeczne, zarządców spółdzielni mieszkaniowych, nauczycieli i młodzież.

Wszyscy uczestnicy systemu powinni zgodnie ze zobowiązaniami Polski dla Unii Europejskiej podejmować właściwe środki w celu zachęcenie konsumentów do uczestnictwa w zbiórce tych niebezpiecznych odpadów.

dr Hanna Sztrantowicz

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA