| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Szybkie koleje – europejskie przykłady

Szybkie koleje – europejskie przykłady

W ostatnim czasie odbywa się wzmożona dyskusja na temat sytuacji kolei w Polsce. Pokutuje obraz kolei brudnej, niepunktualnej i zawodzącej oczekiwania społeczeństwa. Czy może być inaczej? Spójrzmy na przykłady dobrych praktyk na świecie.

W ostatnich latach na całym świecie kolei szybko się rozwija. I jest to rozwój tzw. Dużych prędkości. W wielu krajach rozbudowa systemu kolei dużej prędkości stanowi „drogowskaz ku rozwojowi”. Stanowi ona czynnik poprawy koniunktury z uwagi na dużą wartość zamówień publicznych, ale i ze względu na zwiększenie atrakcyjności regionów, do których dociera. Pamiętajmy, iż nowe linie powstają nie tylko w Europie i Japonii, ale także w Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Chinach, Tajwanie i w Iranie.

Szybkie połączenia kolejowe w Polsce

Unia Europejska pomaga w modernizacji infrastruktury kolejowej w państwach członkowskich. System szybkich połączeń kolejowych ułatwia jej bowiem osiągnąć kluczowe cele, jakimi są stworzenie wspólnego rynku oraz wzmocnienie ekonomicznej i społecznej spójności.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako spółka odpowiedzialna za rozwój linii kolejowych w Polsce, zgłosiło do Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" projekt pod nazwą "Przygotowanie budowy linii dużych prędkości" łączącej Wrocław, Poznań, Łódź i Warszawę (tzw. linia "Y").

Zgłoszone zadanie zostało zaakceptowane przez Rząd i zostało ujęte na liście projektów podstawowych w osi priorytetowej VII Transport przyjazny środowisku w INDYKATYWNYM WYKAZIE INDYWIDUALNYCH PROJEKTÓW DUŻYCH DLA PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO W RAMACH NARODOWYCH STRATEGICZNYCH RAM ODNIESIENIA 2007-2013.

Czytaj także: 210,3 mln zł na inwestycje w linie kolejowe w 2011 r.>>

Hiszpania

Madryt – Walencja w 90 min.

Jeszcze parę tygodni temu trzeba było poświęcić pół dnia, żeby dojechać z Madrytu do Walencji w Hiszpanii. Teraz podróż stała się możliwa w 1 godz. 35 min dzięki szybkiemu pociągowi AVE i nowej linii zbudowanej przy pomocy Unii Europejskiej.

Nowa linia została oddana do użytku w grudniu 2010 roku w obecności króla Hiszpanii Juana Carlosa i premiera José Luisa Zapatero. Projekt ten przyczynił się do stworzenia dużej ilości stanowisk pracy i przyniósł w efekcie pobudzenie gospodarki hiszpańskiej w tak trudnym okresie, jakim jest okres globalnego kryzysu.

Całkowite wydatki UE na inwestycje w linie szybkiej kolei w regionach Madryt – Kastylia La Mancha – Gmina Walencja – Region Murcja:

Okres 2000-2006    747.3 mln euro

Fundusz spójności    574.6 mln euro

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR)    124.5 mln euro

Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T)    48.2 mln euro

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

e-agropodatki.pl

Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »