reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Granice zadłużania się samorządów

Granice zadłużania się samorządów

Bardzo trudno w sposób jednoznaczny określić, gdzie leży granica długu, do jakiej mogą zadłużać się samorządy, aby nie utracić zdolności do bieżącego obsługiwania zobowiązań wobec społeczności lokalnej, kredytobiorców oraz innych wierzycieli, w tym dostawców dóbr i usług, a jednocześnie nie ograniczać możliwości swojego rozwoju.

Większość jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) ma potrzeby inwestycyjne, które przekraczają możliwości ich budżetów. Aby sprostać potrzebom rozwojowym, samorządy sięgają więc po zewnętrzne źródła finansowania, takie jak kredyty bankowe, pożyczki lub też emisja instrumentów dłużnych. Dług, jeżeli jest wykorzystywany w sposób właściwy, stanowi wydajny instrument polityki fiskalnej, umożliwiający dopasowanie strumieni kosztów i korzyści płynących z aktywów majątkowych w okresie ich „życia”. Rozciąganie w czasie obciążeń związanych z finansowaniem wytwarzania „długowiecznych” aktywów umożliwia w sposób sprawiedliwy rozłożenie ciężaru budowy infrastruktury pomiędzy kilka pokoleń podatników, którzy będą z tych aktywów korzystali. Jednak zbytnie poleganie na długu, zwłaszcza w sytuacji, gdy finansowaniu zewnętrznemu podlegają wydatki bieżące, może nadwerężyć stabilność fiskalną JST.

Podstawy prawne zadłużania się JST

Jednostki samorządu terytorialnego mają możliwość zaciągania zobowiązań w postaci kredytów lub emisji obligacji w celu sfinansowania:

1) występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu JST,

2) planowanego deficytu budżetu JST,

3) spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,

4) działań realizowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (finansowanie wyprzedzające)

– art. 89 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych).

Jednocześnie ustawodawca wprowadził ograniczenie, zgodnie z którym zobowiązania zaciągnięte na finansowanie przejściowego deficytu (w odróżnieniu od planowego) muszą zostać spłacone w tym samym roku, w którym zostały zaciągnięte (art. 89 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Ograniczeniem dla JST w przypadku finansowania zewnętrznymi źródłami finansowymi występujących w ciągu roku potrzeb pożyczkowych, jak również zadań inwestycyjnych przewidzianych w wieloletniej prognozie finansowej jest przede wszystkim uchwała budżetowa na dany rok. Ponadto JST nie mają prawa zaciągać zobowiązań w formie tytułów dłużnych, jeżeli koszty obsługi występują rzadziej niż raz do roku (np. instrumenty zerokuponowe o terminie zapadalności powyżej jednego roku), dyskonto emitowanych obligacji przekracza 5% wartości nominalnej lub występuje kapitalizacja odsetek (art. 92 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji
Przedsiębiorca i pracodawca w kryzysie – komplet e-booków59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Majcherczak

Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama