REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie więcej czasu na uporządkowanie stanu prawnego nieruchomości powojennych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przychyliło się do postulatów samorządowców w sprawie wydłużenia terminu na uporządkowanie stanu prawnego nieruchomości powojennych. Resort proponuje także inne, korzystne dla samorządów zmiany.

Ustawa z 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o ujawnieniu prawa własności nieruchomości), która weszła w życie 19 listopada 2007 r., nałożyła na jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) obowiązki dotyczące uporządkowania stanu prawnego nieruchomości. Obowiązek ten dotyczył nieruchomości (dalej: nieruchomości powojenne), które po II wojnie światowej przeszły na własność Skarbu Państwa, m.in. na mocy dekretów z:

REKLAMA

REKLAMA

● 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich oraz

● 6 grudnia 1946 r. o przekazywaniu przez państwo mienia nierolniczego w obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska.

Obecnie nieruchomości te są własnością Skarbu Państwa, JST albo nie pozostają w posiadaniu właścicieli, a są zajmowane przez osoby objęte przepisami ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

REKLAMA

Obowiązki samorządów

Ustawa o ujawnieniu prawa własności nieruchomości nałożyła na samorządy m.in. trzy rodzaje obowiązków. Określono też limit czasu na ich zrealizowanie, przy czym po wielokrotnych postulatach przedstawicieli samorządów w 2008 roku został on wydłużony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy obowiązek dotyczył starostów. Zostali oni zobowiązani do przygotowania w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, czyli do 19 maja 2009 r., wykazu nieruchomości powojennych i przekazania ich wojewodom.

Drugi nakładał na publicznych właścicieli nieruchomości powojennych obowiązek złożenia w sądach rejonowych wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych swojego prawa. Mieli na to 24 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 19 listopada 2009 r. Przy czym obowiązek ujawnienia własności nieruchomości Skarbu Państwa spoczywał na starostach. Wyjątkiem była sytuacja, gdy na podstawie odrębnych przepisów Skarb Państwa reprezentował inny organ niż starosta albo prawo własności było powierzone innej jednostce organizacyjnej. Wtedy obowiązek uporządkowania zapisów w księgach wieczystych powierzono tym instytucjom.

W przypadku nieruchomości będących własnością JST obowiązek złożenia w sądach rejonowych wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych swojego prawa spoczywa na właściwych w sprawach gospodarowania nieruchomościami organach samorządów. W przypadku nieruchomości stanowiących własność gminy będzie to wójt, burmistrz lub prezydent miasta (dalej: wójt), powiatu – starosta, a województwa – marszałek.

Trzeci obowiązek jest konsekwencją drugiego. Marszałkowie, starostowie oraz wójtowie w terminie do 15. każdego miesiąca muszą składać wojewodom miesięczne sprawozdania z realizacji obowiązku składania w sądach rejonowych wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych swojego prawa do nieruchomości powojennych.

Czytaj także: Dialog z mieszkańcami przy tworzeniu planów miejscowych>>

Niezrealizowanie zadanie

Już w 2009 roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA) informowało, że starostowie nie wywiązali się w pełni z obowiązku przygotowania wykazów nieruchomości powojennych (komunikat MSWiA z 25 sierpnia 2009 r., źródło: www.mswia.gov.pl). Według danych MWSiA w 2009 roku aż 36 powiatów w ogóle nie przekazało żadnych informacji.

Także rok później MWSiA informowało, że zadania przewidziane ustawą o ujawnieniu prawa własności nieruchomości nie zostały zrealizowane. Ponadto okazało się, że część wykazów nieruchomości powojennych jest niekompletna. Pojawiła się więc propozycja kolejnej nowelizacji. Postulowali o to samorządowcy, którzy wskazywali przede wszystkim na konieczność wydłużenia terminów sporządzania wykazów nieruchomości i składania wniosków o ujawnienie prawa własności w księgach wieczystych do sądów rejonowych.

Projekt nowelizacji ustawy

W odpowiedzi na te apele MSWiA przygotowało projekt nowelizacji ustawy o ujawnieniu prawa własności nieruchomości.

Najważniejsza zmiana dotyczy wydłużenia terminu na przygotowanie albo uzupełnienie przez starostów wykazu nieruchomości poniemieckich i przekazanie ich wojewodom z 18 do 54 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o ujawnieniu prawa własności nieruchomości. Proponowany w projekcie termin to 19 maja 2012 r.

Ponadto projekt nakłada nowe obowiązki na marszałków i wójtów. Będą oni musieli współpracować ze starostami przy przygotowywaniu i kompletowaniu wykazów nieruchomości poniemieckich.

Wojewoda będzie mógł żądać od starostów uzupełnienia w określonym terminie i zakresie wykazu.

Wydłużony zostanie także do 60 miesięcy termin na złożenie przez właścicieli wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości. Nowy termin to 19 listopada 2012 r.

Marszałkowie, starostowie i wójtowie będą też mieli mniej obowiązków sprawozdawczych. Zamiast co miesiąc sprawozdanie z realizacji zadań dotyczących składania w sądach wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych ich prawa własności nieruchomości będą przekazywać wojewodzie raz na sześć miesięcy.

Czytaj także: Planowanie przestrzenne to przywilej, a nie przykry obowiązek>>

Kary dla urzędników

Obecnie obowiązujące przepisy określają kary za niewykonanie obowiązków przewidzianych ustawą o ujawnieniu prawa własności nieruchomości. Wojewoda może na osobę zobowiązaną do ujawnienia w księdze wieczystej prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa albo JST, która nie zrobiła tego do 19 listopada 2008 r., nałożyć karę pieniężną do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. Kara może zostać powtórzona. Projekt proponuje uchylić ten przepis, przewidując jedynie, że już wszczęte postępowania będą prowadzone na dotychczasowych zasadach.

KOMPLETNY WYKAZ NIERUCHOMOŚCI POWOJENNYCH

Według MSWiA kompletny wykaz nieruchomości powojennych to taki, który jest zgodny z ewidencją gruntów i budynków, czyli jedynym publicznym zbiorem informacji o gruntach, budynkach i lokalach, obejmującym całe terytorium Polski, z wyjątkiem morza terytorialnego, prowadzonym na podstawie:

● ustawy z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne i

● rozporządzenia z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.

Wykaz ten musi być także zgodny z obowiązującymi zasobami nieruchomości prowadzonymi przez reprezentantów sektora publicznego na podstawie ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Podstawy prawne

•  Ustawa z 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 116, poz. 733)

•  Ustawa z 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 191, poz. 1365; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 116, poz. 733)

•  Ustawa z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 266; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 3, poz. 13)

•  Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 102, poz. 651; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 64, poz. 341)

•  Ustawa z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 193, poz. 1287)

•  Dekret z 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz.U. nr 13, poz. 87; ost.zm. Dz.U. z 1969 r. nr 13, poz. 95) – nie obowiązuje od 1 sierpnia 1985 r.

•  Dekret z 6 grudnia 1946 r. o przekazywaniu przez państwo mienia nierolniczego w obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska (Dz.U. nr 71, poz. 389; ost.zm. Dz.U. z 1947 r. nr 66, poz. 410) – nie obowiązuje od 23 grudnia 1952 r.

•  Rozporządzenie z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. nr 38, poz. 454)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA