REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wizytówka ciągle w cenie

REKLAMA

Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki.

Jakie powinny być wizytówki? Bilety wizytowe im prostsze, tym bardziej eleganckie, dlatego powinny być wykonane z gładkiego, niebłyszczącego papieru. Najbardziej popularne czcionki na wizytówkach to kursywa (czcionka pochylona) i czcionka pogrubiona. Ważna jest też przejrzystość wizytówki. Można to osiągnąć, stosując się do następujących wskazówek:

REKLAMA

REKLAMA

- imię i nazwisko powinno znaleźć się na środku wizytówki, niżej zaś stanowisko służbowe,

- tytuł naukowy natomiast należy umieścić przed imieniem i nazwiskiem,

- imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz zawodowy mogą znaleźć się także u góry biletu wizytowego z lewej strony, ale adres i inne informacje np. numer telefonu, faksu, adres internetowy zawsze umieszcza się u dołu.

REKLAMA

Na wizytówkach osób zajmujących wysokie stanowiska zwykle nie podaje się adresu, numeru telefonu i faksu. Wynika to z długoletniej praktyki i ogólnie przyjętych zwyczajów wśród polityków i dyplomatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bilety wizytowe najwygodniej nosić w portfelu, dlatego też ich format powinien być zbliżony do karty kredytowej, tzn. 9 × 5 cm. Zasada ta pojawiła się wraz z kartami kredytowymi, które mają właśnie takie wymiary i służy udogodnieniu w używaniu wizytówek. Takie wymiary mają przede wszystkim wizytówki prywatne. Dla wizytówek urzędowych stosuje się także wymiary 10 × 6 cm.

Jeżeli urząd utrzymuje kontakty z firmami lub urzędami zagranicznymi, dobrze jest, aby na wizytówkach były napisy w języku danego kraju. Czasem stosuje się umieszczenie tekstu obcojęzycznego na drugiej stronie wizytówki po polsku. Jednak najbardziej eleganckie jest wydrukowanie oddzielnej wizytówki w obcym języku.

Rodzaje wizytówek

W zależności od charakteru wizytówek można mówić o biletach urzędowych, prywatnych oraz kombinowanych. Najbardziej popularne są wizytówki urzędowe, zwane również zawodowymi. Cechuje je prosty druk, czytelne czcionki, co odpowiada ich funkcji informacyjnej. Tylko wizytówki firmowe mogą być kolorowe, zawierać logo firmy i wybrane dodatkowe informacje.

Wizytówki osób pracujących w dziedzinach kreacyjnych, np. marketing, media mogą mieć fantazyjny charakter, co ma współgrać z rodzajem działalności, niekiedy o charakterze artystycznym. Wizytówki prywatne zawierają mniej informacji niż urzędowe. Umieszcza się na nich imię i nazwisko, ewentualnie tytuł naukowy oraz adres i numer telefoniczny.

Wizytówki dla wyższej kadry kierowniczej mogą być wielowariantowe:

- uboższe, bez domowego adresu i telefonu,

- bogatsze, z pełną informacją.

Bilety wizytowe w bogatszym wariancie to wizytówki kombinowane. Ich powstanie jest podyktowane zacieraniem się miejsca pracy, zwłaszcza kadry wyższych specjalistów, którzy często pracują w domu. Przekazanie drugiej osobie wizytówki, która – oprócz informacji o firmie – zawiera także prywatny telefon i adres, oznacza, że można komunikować się z zainteresowanym za pośrednictwem telefonu domowego.

Czytaj także: Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie>>

Napisy na wizytówkach

Na biletach wizytowych powinno znaleźć się nieco wolnej przestrzeni, na której można zapisać odręcznie krótką informację, lecz tylko na awersie. Dopisując na wizytówce tekst o charakterze oficjalnym, należy to zrobić w pierwszej osobie. Takiego tekstu nie podpisuje się. Jego protekcjonalny charakter wymaga bliższej znajomości z osobą, do której się pisze.

W stosunkach towarzyskich zaś, dopisując coś na wizytówce, należy używać trzeciej osoby lub formy bezosobowej, np. z najlepszymi życzeniami, dziękuję za pamięć itp.

Rysunek 1. Wizytówki z dopiskiem na awersie


Wręczanie i przyjmowanie wizytówek

Należy zawsze zwracać uwagę, aby wręczana wizytówka była czysta, bez najmniejszych uszkodzeń, ponieważ oznacza to lekceważenie drugiej osoby. Przyjmując wizytówkę, należy najpierw ją przeczytać i dopiero schować. Można przyjąć czyjąś wizytówkę bez odwzajemniania się swoją. Wręczenie własnej wizytówki świadczy o zawarciu znajomości towarzysko-zawodowej.

Wizytówkę zawsze należy wręczyć. Nigdy nie kładzie się jej na stole czy biurku!

Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Szefowie wręczają wizytówki niezależnie od pozycji zawodowej obdarowanego. Uzależnione jest to od charakteru i przebiegu rozmowy. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki. Na spotkaniach towarzyskich w formach stojących wizytówki wykłada się przy wejściu, tak aby inni mogli się zorientować, kto jest obecny.

Czytaj także: Organizowanie zebrań i narad>>

Wymiana wizytówki

Zwykle bilety wizytowe wymienia się na zakończenie rozmowy. Zdarza się jednak, że w trakcie rozmowy pojawi się konieczność wymiany adresów i telefonów. Wówczas, zamiast kłopotliwego zapisywania, można posłużyć się wizytówką. Dlatego też warto zawsze mieć przy sobie wizytówki, najlepiej w tym samym miejscu, aby łatwo i szybko je odnaleźć. Gorączkowe poszukiwanie wizytówki w torebce lub kieszeniach marynarki świadczy o nieporządku i roztargnieniu, a drugą osobę stawia w kłopotliwej sytuacji.

Nigdy nie należy wymieniać wizytówek przy stole, podczas jedzenia, należy poczekać do końca imprezy.

Tekst pochodzi z książki SAVOIR-VIVRE W ADMINISTRACJI>>

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA