REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wizytówka ciągle w cenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki.

Jakie powinny być wizytówki? Bilety wizytowe im prostsze, tym bardziej eleganckie, dlatego powinny być wykonane z gładkiego, niebłyszczącego papieru. Najbardziej popularne czcionki na wizytówkach to kursywa (czcionka pochylona) i czcionka pogrubiona. Ważna jest też przejrzystość wizytówki. Można to osiągnąć, stosując się do następujących wskazówek:

REKLAMA

- imię i nazwisko powinno znaleźć się na środku wizytówki, niżej zaś stanowisko służbowe,

- tytuł naukowy natomiast należy umieścić przed imieniem i nazwiskiem,

- imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz zawodowy mogą znaleźć się także u góry biletu wizytowego z lewej strony, ale adres i inne informacje np. numer telefonu, faksu, adres internetowy zawsze umieszcza się u dołu.

Na wizytówkach osób zajmujących wysokie stanowiska zwykle nie podaje się adresu, numeru telefonu i faksu. Wynika to z długoletniej praktyki i ogólnie przyjętych zwyczajów wśród polityków i dyplomatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Bilety wizytowe najwygodniej nosić w portfelu, dlatego też ich format powinien być zbliżony do karty kredytowej, tzn. 9 × 5 cm. Zasada ta pojawiła się wraz z kartami kredytowymi, które mają właśnie takie wymiary i służy udogodnieniu w używaniu wizytówek. Takie wymiary mają przede wszystkim wizytówki prywatne. Dla wizytówek urzędowych stosuje się także wymiary 10 × 6 cm.

Jeżeli urząd utrzymuje kontakty z firmami lub urzędami zagranicznymi, dobrze jest, aby na wizytówkach były napisy w języku danego kraju. Czasem stosuje się umieszczenie tekstu obcojęzycznego na drugiej stronie wizytówki po polsku. Jednak najbardziej eleganckie jest wydrukowanie oddzielnej wizytówki w obcym języku.

Rodzaje wizytówek

W zależności od charakteru wizytówek można mówić o biletach urzędowych, prywatnych oraz kombinowanych. Najbardziej popularne są wizytówki urzędowe, zwane również zawodowymi. Cechuje je prosty druk, czytelne czcionki, co odpowiada ich funkcji informacyjnej. Tylko wizytówki firmowe mogą być kolorowe, zawierać logo firmy i wybrane dodatkowe informacje.

Wizytówki osób pracujących w dziedzinach kreacyjnych, np. marketing, media mogą mieć fantazyjny charakter, co ma współgrać z rodzajem działalności, niekiedy o charakterze artystycznym. Wizytówki prywatne zawierają mniej informacji niż urzędowe. Umieszcza się na nich imię i nazwisko, ewentualnie tytuł naukowy oraz adres i numer telefoniczny.

Wizytówki dla wyższej kadry kierowniczej mogą być wielowariantowe:

- uboższe, bez domowego adresu i telefonu,

- bogatsze, z pełną informacją.

Bilety wizytowe w bogatszym wariancie to wizytówki kombinowane. Ich powstanie jest podyktowane zacieraniem się miejsca pracy, zwłaszcza kadry wyższych specjalistów, którzy często pracują w domu. Przekazanie drugiej osobie wizytówki, która – oprócz informacji o firmie – zawiera także prywatny telefon i adres, oznacza, że można komunikować się z zainteresowanym za pośrednictwem telefonu domowego.

Czytaj także: Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie>>

Napisy na wizytówkach

Na biletach wizytowych powinno znaleźć się nieco wolnej przestrzeni, na której można zapisać odręcznie krótką informację, lecz tylko na awersie. Dopisując na wizytówce tekst o charakterze oficjalnym, należy to zrobić w pierwszej osobie. Takiego tekstu nie podpisuje się. Jego protekcjonalny charakter wymaga bliższej znajomości z osobą, do której się pisze.

W stosunkach towarzyskich zaś, dopisując coś na wizytówce, należy używać trzeciej osoby lub formy bezosobowej, np. z najlepszymi życzeniami, dziękuję za pamięć itp.

Rysunek 1. Wizytówki z dopiskiem na awersie


Wręczanie i przyjmowanie wizytówek

Należy zawsze zwracać uwagę, aby wręczana wizytówka była czysta, bez najmniejszych uszkodzeń, ponieważ oznacza to lekceważenie drugiej osoby. Przyjmując wizytówkę, należy najpierw ją przeczytać i dopiero schować. Można przyjąć czyjąś wizytówkę bez odwzajemniania się swoją. Wręczenie własnej wizytówki świadczy o zawarciu znajomości towarzysko-zawodowej.

Wizytówkę zawsze należy wręczyć. Nigdy nie kładzie się jej na stole czy biurku!

Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Szefowie wręczają wizytówki niezależnie od pozycji zawodowej obdarowanego. Uzależnione jest to od charakteru i przebiegu rozmowy. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki. Na spotkaniach towarzyskich w formach stojących wizytówki wykłada się przy wejściu, tak aby inni mogli się zorientować, kto jest obecny.

Czytaj także: Organizowanie zebrań i narad>>

Wymiana wizytówki

Zwykle bilety wizytowe wymienia się na zakończenie rozmowy. Zdarza się jednak, że w trakcie rozmowy pojawi się konieczność wymiany adresów i telefonów. Wówczas, zamiast kłopotliwego zapisywania, można posłużyć się wizytówką. Dlatego też warto zawsze mieć przy sobie wizytówki, najlepiej w tym samym miejscu, aby łatwo i szybko je odnaleźć. Gorączkowe poszukiwanie wizytówki w torebce lub kieszeniach marynarki świadczy o nieporządku i roztargnieniu, a drugą osobę stawia w kłopotliwej sytuacji.

Nigdy nie należy wymieniać wizytówek przy stole, podczas jedzenia, należy poczekać do końca imprezy.

Tekst pochodzi z książki SAVOIR-VIVRE W ADMINISTRACJI>>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA