REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wizytówka ciągle w cenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki.

Jakie powinny być wizytówki? Bilety wizytowe im prostsze, tym bardziej eleganckie, dlatego powinny być wykonane z gładkiego, niebłyszczącego papieru. Najbardziej popularne czcionki na wizytówkach to kursywa (czcionka pochylona) i czcionka pogrubiona. Ważna jest też przejrzystość wizytówki. Można to osiągnąć, stosując się do następujących wskazówek:

REKLAMA

- imię i nazwisko powinno znaleźć się na środku wizytówki, niżej zaś stanowisko służbowe,

- tytuł naukowy natomiast należy umieścić przed imieniem i nazwiskiem,

- imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz zawodowy mogą znaleźć się także u góry biletu wizytowego z lewej strony, ale adres i inne informacje np. numer telefonu, faksu, adres internetowy zawsze umieszcza się u dołu.

Na wizytówkach osób zajmujących wysokie stanowiska zwykle nie podaje się adresu, numeru telefonu i faksu. Wynika to z długoletniej praktyki i ogólnie przyjętych zwyczajów wśród polityków i dyplomatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Bilety wizytowe najwygodniej nosić w portfelu, dlatego też ich format powinien być zbliżony do karty kredytowej, tzn. 9 × 5 cm. Zasada ta pojawiła się wraz z kartami kredytowymi, które mają właśnie takie wymiary i służy udogodnieniu w używaniu wizytówek. Takie wymiary mają przede wszystkim wizytówki prywatne. Dla wizytówek urzędowych stosuje się także wymiary 10 × 6 cm.

Jeżeli urząd utrzymuje kontakty z firmami lub urzędami zagranicznymi, dobrze jest, aby na wizytówkach były napisy w języku danego kraju. Czasem stosuje się umieszczenie tekstu obcojęzycznego na drugiej stronie wizytówki po polsku. Jednak najbardziej eleganckie jest wydrukowanie oddzielnej wizytówki w obcym języku.

Rodzaje wizytówek

W zależności od charakteru wizytówek można mówić o biletach urzędowych, prywatnych oraz kombinowanych. Najbardziej popularne są wizytówki urzędowe, zwane również zawodowymi. Cechuje je prosty druk, czytelne czcionki, co odpowiada ich funkcji informacyjnej. Tylko wizytówki firmowe mogą być kolorowe, zawierać logo firmy i wybrane dodatkowe informacje.

Wizytówki osób pracujących w dziedzinach kreacyjnych, np. marketing, media mogą mieć fantazyjny charakter, co ma współgrać z rodzajem działalności, niekiedy o charakterze artystycznym. Wizytówki prywatne zawierają mniej informacji niż urzędowe. Umieszcza się na nich imię i nazwisko, ewentualnie tytuł naukowy oraz adres i numer telefoniczny.

Wizytówki dla wyższej kadry kierowniczej mogą być wielowariantowe:

- uboższe, bez domowego adresu i telefonu,

- bogatsze, z pełną informacją.

Bilety wizytowe w bogatszym wariancie to wizytówki kombinowane. Ich powstanie jest podyktowane zacieraniem się miejsca pracy, zwłaszcza kadry wyższych specjalistów, którzy często pracują w domu. Przekazanie drugiej osobie wizytówki, która – oprócz informacji o firmie – zawiera także prywatny telefon i adres, oznacza, że można komunikować się z zainteresowanym za pośrednictwem telefonu domowego.

Czytaj także: Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie>>

Napisy na wizytówkach

Na biletach wizytowych powinno znaleźć się nieco wolnej przestrzeni, na której można zapisać odręcznie krótką informację, lecz tylko na awersie. Dopisując na wizytówce tekst o charakterze oficjalnym, należy to zrobić w pierwszej osobie. Takiego tekstu nie podpisuje się. Jego protekcjonalny charakter wymaga bliższej znajomości z osobą, do której się pisze.

W stosunkach towarzyskich zaś, dopisując coś na wizytówce, należy używać trzeciej osoby lub formy bezosobowej, np. z najlepszymi życzeniami, dziękuję za pamięć itp.

Rysunek 1. Wizytówki z dopiskiem na awersie


Wręczanie i przyjmowanie wizytówek

Należy zawsze zwracać uwagę, aby wręczana wizytówka była czysta, bez najmniejszych uszkodzeń, ponieważ oznacza to lekceważenie drugiej osoby. Przyjmując wizytówkę, należy najpierw ją przeczytać i dopiero schować. Można przyjąć czyjąś wizytówkę bez odwzajemniania się swoją. Wręczenie własnej wizytówki świadczy o zawarciu znajomości towarzysko-zawodowej.

Wizytówkę zawsze należy wręczyć. Nigdy nie kładzie się jej na stole czy biurku!

Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Szefowie wręczają wizytówki niezależnie od pozycji zawodowej obdarowanego. Uzależnione jest to od charakteru i przebiegu rozmowy. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki. Na spotkaniach towarzyskich w formach stojących wizytówki wykłada się przy wejściu, tak aby inni mogli się zorientować, kto jest obecny.

Czytaj także: Organizowanie zebrań i narad>>

Wymiana wizytówki

Zwykle bilety wizytowe wymienia się na zakończenie rozmowy. Zdarza się jednak, że w trakcie rozmowy pojawi się konieczność wymiany adresów i telefonów. Wówczas, zamiast kłopotliwego zapisywania, można posłużyć się wizytówką. Dlatego też warto zawsze mieć przy sobie wizytówki, najlepiej w tym samym miejscu, aby łatwo i szybko je odnaleźć. Gorączkowe poszukiwanie wizytówki w torebce lub kieszeniach marynarki świadczy o nieporządku i roztargnieniu, a drugą osobę stawia w kłopotliwej sytuacji.

Nigdy nie należy wymieniać wizytówek przy stole, podczas jedzenia, należy poczekać do końca imprezy.

Tekst pochodzi z książki SAVOIR-VIVRE W ADMINISTRACJI>>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA