Wizytówka ciągle w cenie
REKLAMA
Jakie powinny być wizytówki? Bilety wizytowe im prostsze, tym bardziej eleganckie, dlatego powinny być wykonane z gładkiego, niebłyszczącego papieru. Najbardziej popularne czcionki na wizytówkach to kursywa (czcionka pochylona) i czcionka pogrubiona. Ważna jest też przejrzystość wizytówki. Można to osiągnąć, stosując się do następujących wskazówek:
REKLAMA
- imię i nazwisko powinno znaleźć się na środku wizytówki, niżej zaś stanowisko służbowe,
- tytuł naukowy natomiast należy umieścić przed imieniem i nazwiskiem,
- imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz zawodowy mogą znaleźć się także u góry biletu wizytowego z lewej strony, ale adres i inne informacje np. numer telefonu, faksu, adres internetowy zawsze umieszcza się u dołu.
Na wizytówkach osób zajmujących wysokie stanowiska zwykle nie podaje się adresu, numeru telefonu i faksu. Wynika to z długoletniej praktyki i ogólnie przyjętych zwyczajów wśród polityków i dyplomatów.
REKLAMA
Bilety wizytowe najwygodniej nosić w portfelu, dlatego też ich format powinien być zbliżony do karty kredytowej, tzn. 9 × 5 cm. Zasada ta pojawiła się wraz z kartami kredytowymi, które mają właśnie takie wymiary i służy udogodnieniu w używaniu wizytówek. Takie wymiary mają przede wszystkim wizytówki prywatne. Dla wizytówek urzędowych stosuje się także wymiary 10 × 6 cm.
Jeżeli urząd utrzymuje kontakty z firmami lub urzędami zagranicznymi, dobrze jest, aby na wizytówkach były napisy w języku danego kraju. Czasem stosuje się umieszczenie tekstu obcojęzycznego na drugiej stronie wizytówki po polsku. Jednak najbardziej eleganckie jest wydrukowanie oddzielnej wizytówki w obcym języku.
Rodzaje wizytówek
W zależności od charakteru wizytówek można mówić o biletach urzędowych, prywatnych oraz kombinowanych. Najbardziej popularne są wizytówki urzędowe, zwane również zawodowymi. Cechuje je prosty druk, czytelne czcionki, co odpowiada ich funkcji informacyjnej. Tylko wizytówki firmowe mogą być kolorowe, zawierać logo firmy i wybrane dodatkowe informacje.
Wizytówki osób pracujących w dziedzinach kreacyjnych, np. marketing, media mogą mieć fantazyjny charakter, co ma współgrać z rodzajem działalności, niekiedy o charakterze artystycznym. Wizytówki prywatne zawierają mniej informacji niż urzędowe. Umieszcza się na nich imię i nazwisko, ewentualnie tytuł naukowy oraz adres i numer telefoniczny.
Wizytówki dla wyższej kadry kierowniczej mogą być wielowariantowe:
- uboższe, bez domowego adresu i telefonu,
- bogatsze, z pełną informacją.
Bilety wizytowe w bogatszym wariancie to wizytówki kombinowane. Ich powstanie jest podyktowane zacieraniem się miejsca pracy, zwłaszcza kadry wyższych specjalistów, którzy często pracują w domu. Przekazanie drugiej osobie wizytówki, która – oprócz informacji o firmie – zawiera także prywatny telefon i adres, oznacza, że można komunikować się z zainteresowanym za pośrednictwem telefonu domowego.
Czytaj także: Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie>>
Napisy na wizytówkach
Na biletach wizytowych powinno znaleźć się nieco wolnej przestrzeni, na której można zapisać odręcznie krótką informację, lecz tylko na awersie. Dopisując na wizytówce tekst o charakterze oficjalnym, należy to zrobić w pierwszej osobie. Takiego tekstu nie podpisuje się. Jego protekcjonalny charakter wymaga bliższej znajomości z osobą, do której się pisze.
W stosunkach towarzyskich zaś, dopisując coś na wizytówce, należy używać trzeciej osoby lub formy bezosobowej, np. z najlepszymi życzeniami, dziękuję za pamięć itp.
Rysunek 1. Wizytówki z dopiskiem na awersie
Wręczanie i przyjmowanie wizytówek
Należy zawsze zwracać uwagę, aby wręczana wizytówka była czysta, bez najmniejszych uszkodzeń, ponieważ oznacza to lekceważenie drugiej osoby. Przyjmując wizytówkę, należy najpierw ją przeczytać i dopiero schować. Można przyjąć czyjąś wizytówkę bez odwzajemniania się swoją. Wręczenie własnej wizytówki świadczy o zawarciu znajomości towarzysko-zawodowej.
Wizytówkę zawsze należy wręczyć. Nigdy nie kładzie się jej na stole czy biurku!
Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Szefowie wręczają wizytówki niezależnie od pozycji zawodowej obdarowanego. Uzależnione jest to od charakteru i przebiegu rozmowy. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki. Na spotkaniach towarzyskich w formach stojących wizytówki wykłada się przy wejściu, tak aby inni mogli się zorientować, kto jest obecny.
Czytaj także: Organizowanie zebrań i narad>>
Wymiana wizytówki
Zwykle bilety wizytowe wymienia się na zakończenie rozmowy. Zdarza się jednak, że w trakcie rozmowy pojawi się konieczność wymiany adresów i telefonów. Wówczas, zamiast kłopotliwego zapisywania, można posłużyć się wizytówką. Dlatego też warto zawsze mieć przy sobie wizytówki, najlepiej w tym samym miejscu, aby łatwo i szybko je odnaleźć. Gorączkowe poszukiwanie wizytówki w torebce lub kieszeniach marynarki świadczy o nieporządku i roztargnieniu, a drugą osobę stawia w kłopotliwej sytuacji.
Nigdy nie należy wymieniać wizytówek przy stole, podczas jedzenia, należy poczekać do końca imprezy.
Tekst pochodzi z książki SAVOIR-VIVRE W ADMINISTRACJI>>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.