REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenia o niekaralności przy zatrudnianiu na stanowiskach urzędniczych

Dariusz Dwojewski
Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie pracy, obejmującym zarówno ogólne prawo pracy, jak i pragmatyki pracownicze oraz uregulowania dotyczące związków zawodowych. W zakresie zainteresowań leży również tematyka ubezpieczeń społecznych, w tym zwłaszcza dotycząca wcześniejszych emerytur i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Od ponad 15 lat specjalizuje się w prawie oświatowym w zakresie dotyczącym sfery stosunku pracy nauczycieli, jak i pracowników samorządowych. Współpracuje z różnymi firmami i instytucjami szkoleniowymi, prowadząc szkolenia z zakresu prawa pracy, w tym prawa oświatowego oraz ubezpieczeń społecznych. Jest autorem wielu publikacji o tematyce związanej z prawem pracy. Jego artykuły i opinie publikowane są w wielu specjalistycznych wydawnictwach.

REKLAMA

Czy osoby przyjmowane w urzędach na stanowiska kierownicze i urzędnicze muszą przedstawić zaświadczenie o niekaralności najpóźniej w dniu zatrudnienia? Czy na potrzeby konkursu wystarczy odpowiednie oświadczenie, czy też muszą się legitymować zaświadczeniem z Krajowego Rejestru Karnego przed datą zatrudnienia?

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym i kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia określone wymagania. Jednym z nich jest warunek, aby osoba ta nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 6 ust. 3 i 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych).

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie określają, w jakiej formie należy wykazać spełnianie tego warunku. Dane o osobach prawomocnie skazanych za przestępstwa i przestępstwa skarbowe gromadzone są w Krajowym Rejestrze Karnym (art. 1 ust. 2 ustawy z 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym; dalej: ustawa o KRK). Informacja o osobie stanowi zaświadczenie w rozumieniu przepisów ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).

Czytaj także: Dokumentacja oraz wymagania przy zatrudnianiu pracownika samorządowego>>

Zaświadczenie wydaje się, jeżeli (art. 217 § 2 k.p.a.):

REKLAMA

● urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Skoro przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, wprowadzając wymóg niekaralności na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych, nie ustalają określonej formy udokumentowania tej okoliczności, wystarczające jest tutaj oświadczenie – zarówno na potrzeby konkursu jak i przy nawiązaniu stosunku pracy z pracownikiem samorządowym na takie stanowisko. Zaświadczenie o niekaralności może być wymagane jedynie wtedy, gdy przepis prawa tak stanowi. Tytułem przykładu można wskazać nauczycieli, gdzie również warunkiem zatrudnienia jest niekaralność za przestępstwo umyślne – ale przepisy wymagają potwierdzenia tej okoliczności zaświadczeniem z KRK (art. 10 ust. 8a ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela).

Pracodawca może jednak sam wystąpić do KRK o informację o karalności pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym lub kierowniczym. Prawo takie przewiduje art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o KRK. Należy jednak zaznaczyć, że przepis ten wprowadza możliwość, a nie obowiązek.

ZAPAMIĘTAJ!

Obowiązek legitymowania się zaświadczeniem z KRK musi wynikać z konkretnego przepisu prawa, a w przypadku pracowników samorządowych – takiego przepisu nie ma.

Reasumując – pracownicy samorządowi mogą być zatrudniani na stanowiska urzędnicze i kierownicze na podstawie oświadczeń o niekaralności. Zarówno na potrzeby postępowania konkursowego, jak i do nawiązania stosunku pracy, nie jest wymagane zaświadczenie o niekaralności z KRK. O takie zaświadczenie może wystąpić pracodawca, ale to on jest wówczas obciążony kosztami jego wystawienia.

Czytaj także: Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej>>

Podstawy prawne

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 777)

● Ustawa z 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 50, poz. 292; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 229, poz. 1497)

● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622)

● Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. 2006 r. Nr 98, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 216, poz. 1706)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA