| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Zaświadczenia o niekaralności przy zatrudnianiu na stanowiskach urzędniczych

Zaświadczenia o niekaralności przy zatrudnianiu na stanowiskach urzędniczych

Czy osoby przyjmowane w urzędach na stanowiska kierownicze i urzędnicze muszą przedstawić zaświadczenie o niekaralności najpóźniej w dniu zatrudnienia? Czy na potrzeby konkursu wystarczy odpowiednie oświadczenie, czy też muszą się legitymować zaświadczeniem z Krajowego Rejestru Karnego przed datą zatrudnienia?

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym i kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia określone wymagania. Jednym z nich jest warunek, aby osoba ta nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 6 ust. 3 i 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych).

Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie określają, w jakiej formie należy wykazać spełnianie tego warunku. Dane o osobach prawomocnie skazanych za przestępstwa i przestępstwa skarbowe gromadzone są w Krajowym Rejestrze Karnym (art. 1 ust. 2 ustawy z 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym; dalej: ustawa o KRK). Informacja o osobie stanowi zaświadczenie w rozumieniu przepisów ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).

Czytaj także: Dokumentacja oraz wymagania przy zatrudnianiu pracownika samorządowego>>

Zaświadczenie wydaje się, jeżeli (art. 217 § 2 k.p.a.):

● urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa

● osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Skoro przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, wprowadzając wymóg niekaralności na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych, nie ustalają określonej formy udokumentowania tej okoliczności, wystarczające jest tutaj oświadczenie – zarówno na potrzeby konkursu jak i przy nawiązaniu stosunku pracy z pracownikiem samorządowym na takie stanowisko. Zaświadczenie o niekaralności może być wymagane jedynie wtedy, gdy przepis prawa tak stanowi. Tytułem przykładu można wskazać nauczycieli, gdzie również warunkiem zatrudnienia jest niekaralność za przestępstwo umyślne – ale przepisy wymagają potwierdzenia tej okoliczności zaświadczeniem z KRK (art. 10 ust. 8a ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela).

Pracodawca może jednak sam wystąpić do KRK o informację o karalności pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym lub kierowniczym. Prawo takie przewiduje art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o KRK. Należy jednak zaznaczyć, że przepis ten wprowadza możliwość, a nie obowiązek.

ZAPAMIĘTAJ!

Obowiązek legitymowania się zaświadczeniem z KRK musi wynikać z konkretnego przepisu prawa, a w przypadku pracowników samorządowych – takiego przepisu nie ma.

Czytaj także

Ekspert:

Dariusz Dwojewski

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa
INFORLEX Administracja425.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

APRIL Polska Service sp. z o.o.

Multiagencja ubezpieczeniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »