reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Zaświadczenia o niekaralności przy zatrudnianiu na stanowiskach urzędniczych

Zaświadczenia o niekaralności przy zatrudnianiu na stanowiskach urzędniczych

Czy osoby przyjmowane w urzędach na stanowiska kierownicze i urzędnicze muszą przedstawić zaświadczenie o niekaralności najpóźniej w dniu zatrudnienia? Czy na potrzeby konkursu wystarczy odpowiednie oświadczenie, czy też muszą się legitymować zaświadczeniem z Krajowego Rejestru Karnego przed datą zatrudnienia?

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym i kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia określone wymagania. Jednym z nich jest warunek, aby osoba ta nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 6 ust. 3 i 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych).

Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie określają, w jakiej formie należy wykazać spełnianie tego warunku. Dane o osobach prawomocnie skazanych za przestępstwa i przestępstwa skarbowe gromadzone są w Krajowym Rejestrze Karnym (art. 1 ust. 2 ustawy z 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym; dalej: ustawa o KRK). Informacja o osobie stanowi zaświadczenie w rozumieniu przepisów ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).

Czytaj także: Dokumentacja oraz wymagania przy zatrudnianiu pracownika samorządowego>>

Zaświadczenie wydaje się, jeżeli (art. 217 § 2 k.p.a.):

● urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa

● osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Skoro przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, wprowadzając wymóg niekaralności na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych, nie ustalają określonej formy udokumentowania tej okoliczności, wystarczające jest tutaj oświadczenie – zarówno na potrzeby konkursu jak i przy nawiązaniu stosunku pracy z pracownikiem samorządowym na takie stanowisko. Zaświadczenie o niekaralności może być wymagane jedynie wtedy, gdy przepis prawa tak stanowi. Tytułem przykładu można wskazać nauczycieli, gdzie również warunkiem zatrudnienia jest niekaralność za przestępstwo umyślne – ale przepisy wymagają potwierdzenia tej okoliczności zaświadczeniem z KRK (art. 10 ust. 8a ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela).

Pracodawca może jednak sam wystąpić do KRK o informację o karalności pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym lub kierowniczym. Prawo takie przewiduje art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o KRK. Należy jednak zaznaczyć, że przepis ten wprowadza możliwość, a nie obowiązek.

ZAPAMIĘTAJ!

Obowiązek legitymowania się zaświadczeniem z KRK musi wynikać z konkretnego przepisu prawa, a w przypadku pracowników samorządowych – takiego przepisu nie ma.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Ekspert:

Dariusz Dwojewski

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa
ZFŚS 2020. Komentarz55.20 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Biuro rachunkowe AGbiuro Adam Giedrojć

Nowoczesne biuro rachunkowe z profesjonalną obsługą małych i dużych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama