REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Prasal

REKLAMA

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Na podstawie ustawy z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (dalej: nowelizacja k.p.a.) wprowadzono nowe określenie metryki sprawy.

REKLAMA

REKLAMA

Historia sprawy

W metryce wykazuje się wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym oraz określa się wszystkie podejmowane przez te osoby czynności wraz z odpowiednim odesłaniem do dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej, określających te czynności. Informacje zawarte w treści metryki sprawy będą na bieżąco aktualizowane. Metrykę sprawy można zatem określić jako zestawienie informacji dotyczących historii przebiegu załatwiania sprawy ze wskazaniem osób uczestniczących w jej realizacji.

Celem wprowadzenia metryki sprawy, zgodnie z uzasadnieniem do projektu nowelizacji k.p.a., jest m.in. zwiększenie transparentności udziału poszczególnych urzędników w procesie wydawania rozstrzygnięć w sprawach obywateli.

Wprowadzenie tego typu przepisów do ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) – w aspekcie już obowiązujących innych regulacji prawnych – dotyczy przede wszystkim urzędów dokumentujących przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw w sposób tradycyjny – papierowy. Urzędy elektroniczne są bowiem przygotowane w pewnym zakresie do realizacji tego typu wymagań.

REKLAMA

Czytaj także: Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór metryki

Pewne wątpliwości budzić może jednak delegacja ustawowa zawarta w art. 66a § 4 znowelizowanego k.p.a., zgodnie z którym minister właściwy do spraw administracji publicznej określa, w drodze rozporządzenia, wzór i sposób prowadzenia metryki sprawy, uwzględniając treść i formę metryki oraz obowiązek bieżącej jej aktualizacji, a także, aby na podstawie zawartości metryki było możliwe ustalenie treści czynności w postępowaniu administracyjnym podejmowanych w sprawie przez poszczególne osoby. Skoro w rozporządzeniu zostanie określona zarówno treść, jak i forma powstaje pytanie, jakie zastosowanie będą miały te przepisy w stosunku do przepisów od niedawna obowiązującej instrukcji kancelaryjnej (załącznik nr 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych) czy też przepisów obowiązującego od ponad czterech lat rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 30 października 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi (dalej: rozporządzenie o dokumentach elektronicznych). Ze wskazanych rozporządzeń jasno wynika, że rozwiązanie polegające na generowaniu raportów na temat przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw nie jest rozwiązaniem nowym.

W przypadku urzędów, które już wykorzystują system EZD (elektronicznego zarządzania dokumentacją) jako podstawowy system dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw lub też prowadzą w tym systemie tzw. wyjątki od systemu tradycyjnego w rozumieniu instrukcji kancelaryjnej, sam system EZD powinien zapewniać m.in. możliwość odtworzenia przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, czyli realizować wymagania stawiane metryce sprawy.

Instrukcja kancelaryjna określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w podmiocie oraz reguluje postępowanie w tym zakresie z wszelką dokumentacją, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej:

1) niezależnie od techniki jej wytwarzania, postaci fizycznej oraz informacji w niej zawartych oraz

2) począwszy od wpływu lub powstania dokumentacji wewnątrz podmiotu do momentu jej uznania za część dokumentacji w archiwum zakładowym.

Ponadto instrukcja kancelaryjna zawiera szczegółowe wymagania dotyczące sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, zarówno w systemie tradycyjnym (dla urzędów posługujących się głównie dokumentacją papierową), jak i w systemie elektronicznym (dla urzędów korzystających z systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją). Co więcej, wprowadza również przepisy dotyczące opisu i struktury metadanych dla przesyłek wpływających, wychodzących, a także struktury metadanych opisujących elementy akt sprawy niebędące przesyłkami i strukturę metadanych opisujących sprawę. Wśród dwóch ostatnich należy wskazać przykładowe metadane, które powinny być wykorzystane do realizacji założeń stawianych metryce sprawy.

Przykładowe metadane opisujące elementy akt sprawy niebędące przesyłkami:

1) oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za treść, w tym:

● imię i nazwisko pracownika dokonującego czynności w systemie EZD (przygotowanie projektu pisma, przygotowanie notatki, opinii, stanowiska, akceptacja pisma),

● stanowisko pracownika dokonującego ww. czynności w systemie;

1) data i czas włączenia do akt sprawy w systemie EZD (zapisywana automatycznie);

2) oznaczenie rodzaju dokumentu na podstawie zdefiniowanego i zatwierdzonego słownika rodzajów dokumentów (np. pismo, notatka, opinia, prezentacja);

3) tytuł – zwięzłe określenie odnoszące się do treści dokumentu.

Przykładowe metadane dla sprawy:

1) oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za treść, w tym:

● imię i nazwisko pracownika zakładającego sprawę,

● imię i nazwisko pracownika prowadzącego sprawę;

2) data i czas założenia sprawy w systemie EZD;

3) data i czas ostatniego elementu akt sprawy (zapisywana automatycznie);

4) znak sprawy (zapisywany automatycznie);

5) tytuł – zwięzłe określenie odnoszące się do treści sprawy.

Czytaj także: Nowa instrukcja kancelaryjna 2011>>

Ewidencjonowanie dokumentów

Od 18 maja 2007 r. obowiązuje rozporządzenie o dokumentach elektronicznych, zgodnie z którym dokumenty elektroniczne świadczące o wykonywaniu działalności podmiotów, powstające w nich lub napływające do nich, jeżeli odzwierciedlają przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw, podlegają ewidencjonowaniu w systemie teleinformatycznym (systemie EZD w rozumieniu instrukcji kancelaryjnej). Wraz z dokumentami ewidencjonowanymi przechowuje się ich metadane lub wskazanie na te metadane, jeżeli zapewnia ono stałe przyporządkowanie metadanych aktualnych w dniu wytworzenia dokumentu.

Przepisy rozporządzenia o dokumentach elektronicznych wprowadziły dość precyzyjne wymagania dotyczące systemu teleinformatycznego wskazane przykładowo w tabeli.

Tym samym wydaje się, że przepisy nowego art. 66a § 2 k.p.a. w urzędach elektronicznych z wykorzystaniem systemu EZD są nie tylko już realizowane dla spraw prowadzonych w tym systemie, lecz idą zdecydowanie dalej. Pojawia się zatem istotna wątpliwość, czy będzie konieczne tworzenie dodatkowego dokumentu elektronicznego w systemach EZD? Warto podkreślić, że przepisy dotyczące metryki sprawy obowiązują tylko w postępowaniach administracyjnym i podatkowym. Natomiast zarówno instrukcja kancelaryjna, jak i rozporządzenie o dokumentach elektronicznych dotyczą wszystkich spraw prowadzonych w systemach EZD.

Paczka archiwalna

Mimo że systemy EZD w różny sposób realizują wymagania prawne, ich wspólnym mianownikiem jest funkcjonalność generowania tzw. paczki archiwalnej, dzięki której możliwe jest bardzo dokładne odtworzenie przebiegu załatwienia sprawy.

Paczka archiwalna pierwotnie traktowana była jako partia materiałów archiwalnych przekazywanych do archiwum państwowego (rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 listopada 2006 r. w sprawie wymagań technicznych formatów zapisu i informatycznych nośników danych, na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do archiwów państwowych). Obecnie jej zakres wykorzystania może być już znacznie szerszy. Paczka archiwalna jest zbiorem spraw, dokumentów i metadanych umożliwiającym zarówno odtworzenie przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, jak i identyfikację użytkowników i przegląd dokonywanych przez nich zmian w dokumentach i metadanych. Paczka archiwalna może być narzędziem do udostępniania dokumentacji danej sprawy lub spraw zarówno w trybie art. 73 ust. 3 k.p.a. (udostępnianie akt stronie postępowania administracyjnego), w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i na podstawie innych przepisów – np. organom kontroli. Problemem mogło być dotąd odczytanie zawartości takiej paczki archiwalnej. Rozwiązaniem jest jednak oprogramowanie do tzw. wizualizacji paczki archiwalnej (odczytania wszystkich danych dotyczących sprawy, poszczególnych dokumentów, czynności wykonywanych na dokumentach) udostępnione nieodpłatnie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (oprogramowanie udostępnione na stronie http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/230/19790).


Opracowanie wzoru

Uwzględniając fakt, że urzędy administracji publicznej już wykorzystują systemy EZD, należy zwrócić szczególną uwagę na sposób realizacji delegacji ustawowej w zakresie opracowania wzoru metryki sprawy. Zasadne jest, aby wzór ten nie był wzorem statycznym. Wydaje się, że przepisy rozporządzenia powinny uwzględniać możliwość prowadzenia metryk spraw w systemach EZD, ale bez konieczności generowania dodatkowych dokumentów elektronicznych odzwierciedlających „papierowe” podejście do opisu historii postępowania w sprawie. Metryką sprawy w systemie EZD może być raport dynamiczny generowany w samym systemie lub np. w paczce archiwalnej – również dla spraw niezakończonych.

Jeżeli postulaty te zostaną uwzględnione – dla urzędów elektronicznych nowe przepisy nie będą wiązać się praktycznie ani z kosztami, ani z dodatkowymi czynnościami. Są one bowiem realizowane już obecnie w sposób wysoce zautomatyzowany.

Natomiast dla urzędów tradycyjnych – papierowych, wejście w życie przepisów będzie wymagało podjęcia dodatkowych czynności przy realizacji spraw, dla których wprowadzony zostanie obowiązek prowadzenia metryki sprawy, zgodnie z delegacją ustawową.

Tabela. Zestawienie wymagań dotyczących dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw

System teleinformatyczny (EZD)

W metryce sprawy

identyfikuje użytkowników i dokumentuje dokonywane przez nich zmiany w dokumentach i metadanych

wskazuje się wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym

zapewnia odtworzenie przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw

określa się wszystkie podejmowane przez te osoby czynności wraz z odpowiednim odesłaniem do dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej określających te czynności

zapewnia integralność treści dokumentów i metadanych polegającą na zabezpieczeniu przed wprowadzaniem zmian, z wyjątkiem zmian wprowadzanych w ramach ustalonych i udokumentowanych procedur

 

zabezpiecza przed wprowadzaniem zmian w dokumentach spraw załatwionych

 

zabezpiecza przed usunięciem dokumentów z systemu, z wyjątkiem udokumentowanych czynności dokonywanych w ramach ustalonych procedur usuwania dokumentów:

● dla których upłynął okres przechowywania ustalony w wykazie akt,

● mylnie zapisanych,

● mogących stanowić zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu,

● których usunięcie wymagane jest na podstawie przepisu prawa, prawomocnego orzeczenia sądu lub ostatecznej decyzji organu administracji

 

zapewnia stały i skuteczny dostęp do dokumentów oraz ich wyszukiwanie

 

umożliwia odczytanie metadanych dla każdego dokumentu

 

zapewnia kontrolę dostępu poszczególnych użytkowników do dokumentów i metadanych

 

umożliwia odczytanie bez zniekształceń treści dokumentów wytworzonych przez podmiot, w którym działa system

 

Podstawy prawne

Ustawa z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 186, poz. 1100)

● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 186, poz. 1100)

● Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. nr 14, poz. 67)

● Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 30 października 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi (Dz.U. nr 206, poz. 1518)

● Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 listopada 2006 r. w sprawie wymagań technicznych formatów zapisu i informatycznych nośników danych, na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do archiwów państwowych (Dz.U. nr 206, poz. 1519)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA