REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r./ fot. Fotolia
Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.

Przybędzie nowych obowiązków wójtom, burmistrzom, prezydentom miast 

Po wejściu w życie specustawy inwestycje mieszkaniowe będzie można realizować nie tylko na podstawie przepisów planu miejscowego czy w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy lecz również na podstawie uchwały rady gminy o ustaleniu lokalizacji inwestycji, jeśli inwestycja ta będzie spełniać standardy w zakresie odległości od szkół, przedszkoli, przystanków itp. Wnioski o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej będą kierowane przez inwestorów do rady gminy, lecz specustawa mieszkaniowa wskazuje, iż mają być składane za pośrednictwem wójta, burmistrza, prezydenta miasta. To organ wykonawczy będzie zatem zajmował się „wstępną obróbką” wniosku. W pierwszej kolejności zobowiązany będzie zweryfikować kompletność wniosku (spełnianie wymogów o których mowa w art. 7 ust. 7 i 8 specustawy), a w razie uznania, iż posiada on braki formalne, wezwać inwestora do ich usunięcia w terminie nie dłuższym niż 14 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Jeśli wniosek inwestora jest kompletny albo został uzupełniony, organ wykonawczy ma 3 dni na zamieszczenie wniosku wraz z dołączonymi do niego dokumentami w Biuletynie Informacji Publicznej lub na stronie gminy, a także na podanie informacji o zamieszczeniu tam wniosku do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

REKLAMA

Polecamy: Specustawa mieszkaniowa z wyjaśnieniem rządowym

W dalszej kolejności, nie później niż w terminie 3 dni od zamieszczenia wniosku na stronie internetowej, organ ma obowiązek powiadomić wskazane w ustawie organy o możliwości przedstawiania opinii bądź wystąpić do właściwych organów o uzgodnienie wniosku.

W terminie 3 dni od otrzymania opinii lub uzgodnień organ wykonawczy ma je przekazać inwestorowi do wiadomości.

Organ wykonawczy jest również właściwy do zawarcia z inwestorem porozumienia w sprawie realizacji inwestycji towarzyszących służących do obsługi mieszkańców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z ustawy nie wynika, który z organów (wójt, czy rada) dokonuje oceny spełniania przez projektowaną inwestycję przesłanek określonych w ustawie (tj. niesprzeczność ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, brak kolizji z inwestycjami celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym itp.).

Z art. 7 ust. 17 w zw. z art. 7 ust. 4 specustawy wynika natomiast, iż obowiązkiem organu wykonawczego jest przygotowanie projektu uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji.

REKLAMA

Otwartym pozostaje pytanie, czy już organ wykonawczy powinien zweryfikować spełnianie ustawowych przesłanek lokalizacji inwestycji i w zależności od rezultatu przedłożyć radzie projekt uchwały pozytywnej (o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej) albo projekt uchwały negatywnej (o odmowie ustalenia lokalizacji tejże inwestycji np. gdy projektowana inwestycja nie spełnia standardów ustawowych), czy też powinien przedłożyć radzie dwa projekty (o ustaleniu lokalizacji inwestycji i o odmowie ustalenia lokalizacji), a może każdorazowo powinien przygotować projekt uchwały pozytywnej?

Nie ulega jedynie wątpliwości, iż organ wykonawczy ma obowiązek przedłożyć radzie projekt uchwały wraz z opiniami, uwagami społeczeństwa oraz wynikiem dokonanych uzgodnień, a w przypadku gdy wniosek, dotyczy terenu, na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przedłożyć również opracowanie ekofizjograficzne oraz prognozę oddziaływania na środowisko, sporządzone na potrzeby tego planu.

Zobacz: Zarządzanie nieruchomościami

Kolejnym obowiązkiem organu wykonawczego będzie przekazanie uchwały nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej podjęcia przez radę inwestorowi wraz z informacją o nieprzedstawieniu przez organy współdziałające opinii lub stanowiska w wyznaczonym terminie.

Nowe obowiązki rady gminy

Specustawa mieszkaniowa stanowi w art. 7 ust. 4, iż rada gminy podejmuje uchwałę o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej lub odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji w terminie 60 dni od dnia złożenia przez inwestora wniosku.

Na przewodniczącego rady nałożono obowiązek powiadomienia inwestora o tym, że w terminie 60 dni nie może zostać podjęta uchwała. Zawiadomienie powinno wskazywać powody opóźnienia oraz nowy termin podjęcia uchwały nie dłuższy niż 30 dni.

W razie wpłynięcia skargi na uchwałę, rada gminy ma 15 dni od jej otrzymania na przekazanie akt i odpowiedzi na skargę sądowi.

Warto również wspomnieć (choć nie jest to obowiązkiem rady gminy), iż w świetle ustawy rada gminy może określić w drodze uchwały lokalne standardy urbanistyczne, które będą musiały spełniać projektowane w danej gminie inwestycje mieszkaniowe.

Reasumując, specustawa mieszkaniowa nakłada na organy gmin szereg obowiązków i co więcej stawia wymóg, by były one realizowane w stosunkowo krótkich terminach, co z pewnością przysporzy urzędom gmin trudności organizacyjnych.

Edyta Wielańczyk-Grzelak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki nieruchomościami

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA