REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r./ fot. Fotolia
Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.

Przybędzie nowych obowiązków wójtom, burmistrzom, prezydentom miast 

Po wejściu w życie specustawy inwestycje mieszkaniowe będzie można realizować nie tylko na podstawie przepisów planu miejscowego czy w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy lecz również na podstawie uchwały rady gminy o ustaleniu lokalizacji inwestycji, jeśli inwestycja ta będzie spełniać standardy w zakresie odległości od szkół, przedszkoli, przystanków itp. Wnioski o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej będą kierowane przez inwestorów do rady gminy, lecz specustawa mieszkaniowa wskazuje, iż mają być składane za pośrednictwem wójta, burmistrza, prezydenta miasta. To organ wykonawczy będzie zatem zajmował się „wstępną obróbką” wniosku. W pierwszej kolejności zobowiązany będzie zweryfikować kompletność wniosku (spełnianie wymogów o których mowa w art. 7 ust. 7 i 8 specustawy), a w razie uznania, iż posiada on braki formalne, wezwać inwestora do ich usunięcia w terminie nie dłuższym niż 14 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Jeśli wniosek inwestora jest kompletny albo został uzupełniony, organ wykonawczy ma 3 dni na zamieszczenie wniosku wraz z dołączonymi do niego dokumentami w Biuletynie Informacji Publicznej lub na stronie gminy, a także na podanie informacji o zamieszczeniu tam wniosku do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Specustawa mieszkaniowa z wyjaśnieniem rządowym

W dalszej kolejności, nie później niż w terminie 3 dni od zamieszczenia wniosku na stronie internetowej, organ ma obowiązek powiadomić wskazane w ustawie organy o możliwości przedstawiania opinii bądź wystąpić do właściwych organów o uzgodnienie wniosku.

W terminie 3 dni od otrzymania opinii lub uzgodnień organ wykonawczy ma je przekazać inwestorowi do wiadomości.

REKLAMA

Organ wykonawczy jest również właściwy do zawarcia z inwestorem porozumienia w sprawie realizacji inwestycji towarzyszących służących do obsługi mieszkańców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z ustawy nie wynika, który z organów (wójt, czy rada) dokonuje oceny spełniania przez projektowaną inwestycję przesłanek określonych w ustawie (tj. niesprzeczność ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, brak kolizji z inwestycjami celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym itp.).

Z art. 7 ust. 17 w zw. z art. 7 ust. 4 specustawy wynika natomiast, iż obowiązkiem organu wykonawczego jest przygotowanie projektu uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji.

Otwartym pozostaje pytanie, czy już organ wykonawczy powinien zweryfikować spełnianie ustawowych przesłanek lokalizacji inwestycji i w zależności od rezultatu przedłożyć radzie projekt uchwały pozytywnej (o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej) albo projekt uchwały negatywnej (o odmowie ustalenia lokalizacji tejże inwestycji np. gdy projektowana inwestycja nie spełnia standardów ustawowych), czy też powinien przedłożyć radzie dwa projekty (o ustaleniu lokalizacji inwestycji i o odmowie ustalenia lokalizacji), a może każdorazowo powinien przygotować projekt uchwały pozytywnej?

Nie ulega jedynie wątpliwości, iż organ wykonawczy ma obowiązek przedłożyć radzie projekt uchwały wraz z opiniami, uwagami społeczeństwa oraz wynikiem dokonanych uzgodnień, a w przypadku gdy wniosek, dotyczy terenu, na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przedłożyć również opracowanie ekofizjograficzne oraz prognozę oddziaływania na środowisko, sporządzone na potrzeby tego planu.

Zobacz: Zarządzanie nieruchomościami

Kolejnym obowiązkiem organu wykonawczego będzie przekazanie uchwały nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej podjęcia przez radę inwestorowi wraz z informacją o nieprzedstawieniu przez organy współdziałające opinii lub stanowiska w wyznaczonym terminie.

Nowe obowiązki rady gminy

Specustawa mieszkaniowa stanowi w art. 7 ust. 4, iż rada gminy podejmuje uchwałę o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej lub odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji w terminie 60 dni od dnia złożenia przez inwestora wniosku.

Na przewodniczącego rady nałożono obowiązek powiadomienia inwestora o tym, że w terminie 60 dni nie może zostać podjęta uchwała. Zawiadomienie powinno wskazywać powody opóźnienia oraz nowy termin podjęcia uchwały nie dłuższy niż 30 dni.

W razie wpłynięcia skargi na uchwałę, rada gminy ma 15 dni od jej otrzymania na przekazanie akt i odpowiedzi na skargę sądowi.

Warto również wspomnieć (choć nie jest to obowiązkiem rady gminy), iż w świetle ustawy rada gminy może określić w drodze uchwały lokalne standardy urbanistyczne, które będą musiały spełniać projektowane w danej gminie inwestycje mieszkaniowe.

Reasumując, specustawa mieszkaniowa nakłada na organy gmin szereg obowiązków i co więcej stawia wymóg, by były one realizowane w stosunkowo krótkich terminach, co z pewnością przysporzy urzędom gmin trudności organizacyjnych.

Edyta Wielańczyk-Grzelak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki nieruchomościami

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA