REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r./ fot. Fotolia
Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.

Przybędzie nowych obowiązków wójtom, burmistrzom, prezydentom miast 

Po wejściu w życie specustawy inwestycje mieszkaniowe będzie można realizować nie tylko na podstawie przepisów planu miejscowego czy w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy lecz również na podstawie uchwały rady gminy o ustaleniu lokalizacji inwestycji, jeśli inwestycja ta będzie spełniać standardy w zakresie odległości od szkół, przedszkoli, przystanków itp. Wnioski o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej będą kierowane przez inwestorów do rady gminy, lecz specustawa mieszkaniowa wskazuje, iż mają być składane za pośrednictwem wójta, burmistrza, prezydenta miasta. To organ wykonawczy będzie zatem zajmował się „wstępną obróbką” wniosku. W pierwszej kolejności zobowiązany będzie zweryfikować kompletność wniosku (spełnianie wymogów o których mowa w art. 7 ust. 7 i 8 specustawy), a w razie uznania, iż posiada on braki formalne, wezwać inwestora do ich usunięcia w terminie nie dłuższym niż 14 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Jeśli wniosek inwestora jest kompletny albo został uzupełniony, organ wykonawczy ma 3 dni na zamieszczenie wniosku wraz z dołączonymi do niego dokumentami w Biuletynie Informacji Publicznej lub na stronie gminy, a także na podanie informacji o zamieszczeniu tam wniosku do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Specustawa mieszkaniowa z wyjaśnieniem rządowym

W dalszej kolejności, nie później niż w terminie 3 dni od zamieszczenia wniosku na stronie internetowej, organ ma obowiązek powiadomić wskazane w ustawie organy o możliwości przedstawiania opinii bądź wystąpić do właściwych organów o uzgodnienie wniosku.

W terminie 3 dni od otrzymania opinii lub uzgodnień organ wykonawczy ma je przekazać inwestorowi do wiadomości.

REKLAMA

Organ wykonawczy jest również właściwy do zawarcia z inwestorem porozumienia w sprawie realizacji inwestycji towarzyszących służących do obsługi mieszkańców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z ustawy nie wynika, który z organów (wójt, czy rada) dokonuje oceny spełniania przez projektowaną inwestycję przesłanek określonych w ustawie (tj. niesprzeczność ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, brak kolizji z inwestycjami celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym itp.).

Z art. 7 ust. 17 w zw. z art. 7 ust. 4 specustawy wynika natomiast, iż obowiązkiem organu wykonawczego jest przygotowanie projektu uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji.

Otwartym pozostaje pytanie, czy już organ wykonawczy powinien zweryfikować spełnianie ustawowych przesłanek lokalizacji inwestycji i w zależności od rezultatu przedłożyć radzie projekt uchwały pozytywnej (o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej) albo projekt uchwały negatywnej (o odmowie ustalenia lokalizacji tejże inwestycji np. gdy projektowana inwestycja nie spełnia standardów ustawowych), czy też powinien przedłożyć radzie dwa projekty (o ustaleniu lokalizacji inwestycji i o odmowie ustalenia lokalizacji), a może każdorazowo powinien przygotować projekt uchwały pozytywnej?

Nie ulega jedynie wątpliwości, iż organ wykonawczy ma obowiązek przedłożyć radzie projekt uchwały wraz z opiniami, uwagami społeczeństwa oraz wynikiem dokonanych uzgodnień, a w przypadku gdy wniosek, dotyczy terenu, na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przedłożyć również opracowanie ekofizjograficzne oraz prognozę oddziaływania na środowisko, sporządzone na potrzeby tego planu.

Zobacz: Zarządzanie nieruchomościami

Kolejnym obowiązkiem organu wykonawczego będzie przekazanie uchwały nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej podjęcia przez radę inwestorowi wraz z informacją o nieprzedstawieniu przez organy współdziałające opinii lub stanowiska w wyznaczonym terminie.

Nowe obowiązki rady gminy

Specustawa mieszkaniowa stanowi w art. 7 ust. 4, iż rada gminy podejmuje uchwałę o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej lub odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji w terminie 60 dni od dnia złożenia przez inwestora wniosku.

Na przewodniczącego rady nałożono obowiązek powiadomienia inwestora o tym, że w terminie 60 dni nie może zostać podjęta uchwała. Zawiadomienie powinno wskazywać powody opóźnienia oraz nowy termin podjęcia uchwały nie dłuższy niż 30 dni.

W razie wpłynięcia skargi na uchwałę, rada gminy ma 15 dni od jej otrzymania na przekazanie akt i odpowiedzi na skargę sądowi.

Warto również wspomnieć (choć nie jest to obowiązkiem rady gminy), iż w świetle ustawy rada gminy może określić w drodze uchwały lokalne standardy urbanistyczne, które będą musiały spełniać projektowane w danej gminie inwestycje mieszkaniowe.

Reasumując, specustawa mieszkaniowa nakłada na organy gmin szereg obowiązków i co więcej stawia wymóg, by były one realizowane w stosunkowo krótkich terminach, co z pewnością przysporzy urzędom gmin trudności organizacyjnych.

Edyta Wielańczyk-Grzelak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki nieruchomościami

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA