REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultatywa™ - Partycypacja społeczna w praktyce

REKLAMA

REKLAMA

Konsultatywa to publiczny (jawny), ustrukturyzowany proces podejmowania decyzji oparty na regułach dyskursu mediacyjnego z wykorzystaniem metod warsztatowych technik wizualizacji oraz moderacji interaktywnej i partycypacyjnej.

Co to jest Konsultatywa?

REKLAMA

REKLAMA

Celem Konsultatywy jest tworzenie rozwiązań i osiągnięcie wspólnie akceptowanego (tj. uwzględniającego potrzeby i interesy stron), bazującego na konsensusie i możliwego do zrealizowania porozumienia, którego współautorami są wszystkie zainteresowane strony procesu. Proces Konsultatywy wspierany jest przez neutralną  i bezstronną osobę trzecią w postaci profesjonalnego Konsultatora odpowiadającego za przebieg procesu uzgodnień.

Model Konsultatywy daje możliwość włączania obywateli do procesu podejmowania decyzji. Konsultatywa jest pomocna tam gdzie istnieje nierozwiązany konflikt lub niezbędne jest podjęcie decyzji w ważnych i skomplikowanych sprawach dotykających określonych grup obywateli, a spierające się strony są gotowe dobrowolnie skorzystać z pomocy neutralnych i bezstronnych osób trzecich, które chcą i potrafią pomóc uczestnikom konfliktu lub procesu decyzyjnego we wspólnym podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów. Może być stosowana przy rozwiązywaniu konfliktów wewnątrz-instytucjonalnych i na poziomie lokalnym.

Szczególne znaczenie ma Konsultatywna w przygotowaniu i wdrażaniu dużych, złożonych, wieloletnich i oddziałujących na liczne kręgi społeczne programów publicznych – polityki planowania, polityki rozwoju regionalnego, polityki społecznej, bezpieczeństwa publicznego itp. Projekty zainicjowane w ramach działań Konsultatywy charakteryzują się dużą trwałością oraz poparciem kluczowych interesariuszy koniecznym w trakcie ich realizacji.

REKLAMA

Instrumenty Konsultatywy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach metody Konsultatywy wyróżnia się trzy zasadnicze instrumenty:

- Warsztaty Konsultatywy (KoWORK) ,

- Zespół Zadaniowy Konsultatywy „Task Force” (KoTASK)

- Konsultatywę Sieciową (KoNET).

Każdy z instrumentów Konsultatywy ma swoiste zastosowanie, w zależności od sytuacji.

Warsztaty Konsultatywy (KoWORK): Koncepcja Warsztatów Konsultatywy, pomocna w  rozwiązywania problemów jednostkowych o wąskim zasięgu terytorialnym, wykorzystuje interaktywne techniki szkoleniowe oparte na wizualizacji dla grup do 50 uczestników. Uczestnicy warsztatów należą do jakiegoś zespołu (wykonawców projektu, grupy, wydziału) i współpracują ze sobą także poza sesjami. Zespół można poszerzyć w czasie trwania warsztatów o doradców z zewnątrz lub o przedstawicieli instytucji sterujących bądź współpracujących. Uczestnicy mogą (i powinni) odznaczać się aktywnością. W dużej mierze w sposób niezależny od swej pozycji zajmowanej w hierarchii mają okazję wnieść swą wiedzę i doświadczenia oraz uczestniczyć w dyskusjach problemowych, w znajdowaniu rozwiązań i w podejmowaniu decyzji.

Zespół Zadaniowy Konsultatywy „Task Force” (KoTASK): W ramach Konsultatywy „Task Force” ma miejsce wykorzystanie instrumentów konsultacyjnych. Zespół Zadaniowy (ZZ) jest najbardziej efektywnym instrumentem, skutecznie wspierającym wdrożenie istoty Konsultatywy w sytuacjach, w których tematyka jest skomplikowana i wielowątkowa,     występuje wielu różnych interesariuszy (stakeholders) i mamy do czynienia z różnorodnością interesów, pojawia się wiele różnych koncepcji i nieskoordynowanych propozycji, występuje brak wspólnych lub uzgodnionych standardów i formatów prezentacji informacji i danych oraz istnieje potrzeba współfinansowania zadania z wielu różnych i często nieskoordynowanych ze sobą źródeł. Sukces KoTASK zapewnia pięć czynników:  

- słabe formalne umocowanie Zespołu Zadaniowego. Powinien być stworzony poprzez mechanizm rozmowy i dyskusji tylko na określony czas (kilku  miesięcy) i rozwiązany po wykonaniu zadania do którego został powołany.

- powołanie Zespołu Zadaniowego przez osobę o bardzo wysokim i niekwestionowanym autorytecie/władzy (Minister, Premier, Prezydent,  Marszałek Województwa itp.). Wyniki jego prac mają  wtedy faktycznie duże znaczenie dla podejmowania wiążących decyzji w  danej sprawie.

- ściśle określone zadanie oraz dokładny harmonogram prac ZZ, z  gwarancją że Zespół zostanie rozwiązany po wykonaniu zadania dla którego  został powołany.

- profesjonalny merytoryczny Sekretariat ZZ, składający się z  ekspertów którzy poświęcają pracy dla ZZ cały swój czas (nie mniej niż ¾  „etatowego” czasu pracy), kierując pracą powołanych Grup Roboczych ZZ  oraz przygotowując końcowe wersje raportów merytorycznych wedle wyników i konsensusu uzyskanego w poszczególnych Grupach, przy aktywnym udziale  interesariuszy.

- jasno określony i wystarczający budżet umożliwiający sprawną realizacje wyznaczonych zadań.

Konsultatywa Sieciowa (KoNET): Konsultatywa Sieciowa wykorzystuje technologię informacyjno-komunikacyjną w celu zaangażowania w proces konsultacji i negocjacji rozproszonych grup społecznych. Konsultatywa Sieciowa jest efektywna w przypadku, gdy problem nie jest ograniczony terytorialnie i obejmuje wielu interesariuszy, którzy nie mogą wziąć udziału w warsztatach. Konsultatywa Sieciowa zawiera szereg elementów specyficznych dla medium, którym w głównej mierze jest Internet. Koncepcja KoNET korzysta z doświadczeń projektów e-partycypacji, jak zasięganie opinii obywateli „on-line”, internetowe fora o tematyce publicznej, wykorzystania portali do generowania propozycji zmian (www.bubleprawne.org) lub wsparcia realizacji strategii politycznej (www.whitehouse.gov). W odróżnieniu od większości projektów e-partycypacji KoNET  wykorzystuje rzeczywistą interakcję grupy warsztatowej połączonej z wirtualnym udziałem szerokiego grona interesariuszy oraz z założenia wspiera procesy konsultacji, które są ograniczone w czasie i są ukierunkowane na wypracowanie konkretnego rezultatu.

Warsztaty prowadzone metodą Konsultatywy umożliwiają skuteczną partycypację społeczną w trakcie całego procesu decyzyjnego, której efektem jest konsensus. Elementami tego procesu są:  

•    identyfikacja najważniejszych interesariuszy,

•    przeprowadzenie analizy problemów lub diagnozy,

•    wypracowanie wspólnie zaakceptowanych celów

•    sformułowanie planu działań lub uzgodnienie następnych kroków


Warsztaty w ramach Konsultatywny 2009 i 2010:

1.    E-recepta – warsztat KoWORK w Warszawie, zorganizowany z inicjatywy Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ). Konsultacje  w trakcie  przygotowań do wdrożenia Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia w Polsce, mające na celu uspołecznienie tego procesu.

2.    Internetowe Konto Pacjenta, warsztat KoWORK w Warszawie- kolejna część konsultacji  z udziałem CSIOZ w trakcie  przygotowań do wdrożenia Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia w Polsce.

3.    System edukacji dla miasta Olsztyna, warsztat w Olsztynie, z udziałem samorządu, związków zawodowych nauczycieli i kuratorium oświaty. Celem była analiza  sytuacji oświatowej w Olsztynie i możliwości zmian akceptowych przez wszystkie zainteresowane strony.

4.    Strategia Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Woj. Lubuskim 2009-2013, warsztat w Zielonej Górze i Przełazach, zorganizowany z inicjatywy Województwa Lubuskiego. Celem było wypracowanie planów pozwalających na maksymalne wykorzystanie szans rozwojowych województwa.

5.    Strategia rozwoju mniejszości niemieckiej w Polsce na lata 2010-2015, warsztaty w Łubowicach. Celem było opracowanie strategii wspomagającej rozwój mniejszości m.in. poprzez aktywizację młodego pokolenia i współpracę międzypokoleniową.

6.    ”Nowe spojrzenie na Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka – plany na 2010r - warsztat w Warszawie zorganizowany przez  Fundację Edukacji Ekonomicznej z partnerem – CSIOZ, w celu opracowania strategii rozwoju Centrum Zdrowia Dziecka.

7.    Fundacja Edukacji Ekonomicznej wspiera zastosowanie metody Konsultatywy w Gruzji (Zespół Zadaniowy ds. Rozwoju) .

Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.

        

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

REKLAMA

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

REKLAMA

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA