REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultatywa™ - Partycypacja społeczna w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Konsultatywa to publiczny (jawny), ustrukturyzowany proces podejmowania decyzji oparty na regułach dyskursu mediacyjnego z wykorzystaniem metod warsztatowych technik wizualizacji oraz moderacji interaktywnej i partycypacyjnej.

Co to jest Konsultatywa?

REKLAMA

REKLAMA

Celem Konsultatywy jest tworzenie rozwiązań i osiągnięcie wspólnie akceptowanego (tj. uwzględniającego potrzeby i interesy stron), bazującego na konsensusie i możliwego do zrealizowania porozumienia, którego współautorami są wszystkie zainteresowane strony procesu. Proces Konsultatywy wspierany jest przez neutralną  i bezstronną osobę trzecią w postaci profesjonalnego Konsultatora odpowiadającego za przebieg procesu uzgodnień.

Model Konsultatywy daje możliwość włączania obywateli do procesu podejmowania decyzji. Konsultatywa jest pomocna tam gdzie istnieje nierozwiązany konflikt lub niezbędne jest podjęcie decyzji w ważnych i skomplikowanych sprawach dotykających określonych grup obywateli, a spierające się strony są gotowe dobrowolnie skorzystać z pomocy neutralnych i bezstronnych osób trzecich, które chcą i potrafią pomóc uczestnikom konfliktu lub procesu decyzyjnego we wspólnym podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów. Może być stosowana przy rozwiązywaniu konfliktów wewnątrz-instytucjonalnych i na poziomie lokalnym.

Szczególne znaczenie ma Konsultatywna w przygotowaniu i wdrażaniu dużych, złożonych, wieloletnich i oddziałujących na liczne kręgi społeczne programów publicznych – polityki planowania, polityki rozwoju regionalnego, polityki społecznej, bezpieczeństwa publicznego itp. Projekty zainicjowane w ramach działań Konsultatywy charakteryzują się dużą trwałością oraz poparciem kluczowych interesariuszy koniecznym w trakcie ich realizacji.

REKLAMA

Instrumenty Konsultatywy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach metody Konsultatywy wyróżnia się trzy zasadnicze instrumenty:

- Warsztaty Konsultatywy (KoWORK) ,

- Zespół Zadaniowy Konsultatywy „Task Force” (KoTASK)

- Konsultatywę Sieciową (KoNET).

Każdy z instrumentów Konsultatywy ma swoiste zastosowanie, w zależności od sytuacji.

Warsztaty Konsultatywy (KoWORK): Koncepcja Warsztatów Konsultatywy, pomocna w  rozwiązywania problemów jednostkowych o wąskim zasięgu terytorialnym, wykorzystuje interaktywne techniki szkoleniowe oparte na wizualizacji dla grup do 50 uczestników. Uczestnicy warsztatów należą do jakiegoś zespołu (wykonawców projektu, grupy, wydziału) i współpracują ze sobą także poza sesjami. Zespół można poszerzyć w czasie trwania warsztatów o doradców z zewnątrz lub o przedstawicieli instytucji sterujących bądź współpracujących. Uczestnicy mogą (i powinni) odznaczać się aktywnością. W dużej mierze w sposób niezależny od swej pozycji zajmowanej w hierarchii mają okazję wnieść swą wiedzę i doświadczenia oraz uczestniczyć w dyskusjach problemowych, w znajdowaniu rozwiązań i w podejmowaniu decyzji.

Zespół Zadaniowy Konsultatywy „Task Force” (KoTASK): W ramach Konsultatywy „Task Force” ma miejsce wykorzystanie instrumentów konsultacyjnych. Zespół Zadaniowy (ZZ) jest najbardziej efektywnym instrumentem, skutecznie wspierającym wdrożenie istoty Konsultatywy w sytuacjach, w których tematyka jest skomplikowana i wielowątkowa,     występuje wielu różnych interesariuszy (stakeholders) i mamy do czynienia z różnorodnością interesów, pojawia się wiele różnych koncepcji i nieskoordynowanych propozycji, występuje brak wspólnych lub uzgodnionych standardów i formatów prezentacji informacji i danych oraz istnieje potrzeba współfinansowania zadania z wielu różnych i często nieskoordynowanych ze sobą źródeł. Sukces KoTASK zapewnia pięć czynników:  

- słabe formalne umocowanie Zespołu Zadaniowego. Powinien być stworzony poprzez mechanizm rozmowy i dyskusji tylko na określony czas (kilku  miesięcy) i rozwiązany po wykonaniu zadania do którego został powołany.

- powołanie Zespołu Zadaniowego przez osobę o bardzo wysokim i niekwestionowanym autorytecie/władzy (Minister, Premier, Prezydent,  Marszałek Województwa itp.). Wyniki jego prac mają  wtedy faktycznie duże znaczenie dla podejmowania wiążących decyzji w  danej sprawie.

- ściśle określone zadanie oraz dokładny harmonogram prac ZZ, z  gwarancją że Zespół zostanie rozwiązany po wykonaniu zadania dla którego  został powołany.

- profesjonalny merytoryczny Sekretariat ZZ, składający się z  ekspertów którzy poświęcają pracy dla ZZ cały swój czas (nie mniej niż ¾  „etatowego” czasu pracy), kierując pracą powołanych Grup Roboczych ZZ  oraz przygotowując końcowe wersje raportów merytorycznych wedle wyników i konsensusu uzyskanego w poszczególnych Grupach, przy aktywnym udziale  interesariuszy.

- jasno określony i wystarczający budżet umożliwiający sprawną realizacje wyznaczonych zadań.

Konsultatywa Sieciowa (KoNET): Konsultatywa Sieciowa wykorzystuje technologię informacyjno-komunikacyjną w celu zaangażowania w proces konsultacji i negocjacji rozproszonych grup społecznych. Konsultatywa Sieciowa jest efektywna w przypadku, gdy problem nie jest ograniczony terytorialnie i obejmuje wielu interesariuszy, którzy nie mogą wziąć udziału w warsztatach. Konsultatywa Sieciowa zawiera szereg elementów specyficznych dla medium, którym w głównej mierze jest Internet. Koncepcja KoNET korzysta z doświadczeń projektów e-partycypacji, jak zasięganie opinii obywateli „on-line”, internetowe fora o tematyce publicznej, wykorzystania portali do generowania propozycji zmian (www.bubleprawne.org) lub wsparcia realizacji strategii politycznej (www.whitehouse.gov). W odróżnieniu od większości projektów e-partycypacji KoNET  wykorzystuje rzeczywistą interakcję grupy warsztatowej połączonej z wirtualnym udziałem szerokiego grona interesariuszy oraz z założenia wspiera procesy konsultacji, które są ograniczone w czasie i są ukierunkowane na wypracowanie konkretnego rezultatu.

Warsztaty prowadzone metodą Konsultatywy umożliwiają skuteczną partycypację społeczną w trakcie całego procesu decyzyjnego, której efektem jest konsensus. Elementami tego procesu są:  

•    identyfikacja najważniejszych interesariuszy,

•    przeprowadzenie analizy problemów lub diagnozy,

•    wypracowanie wspólnie zaakceptowanych celów

•    sformułowanie planu działań lub uzgodnienie następnych kroków


Warsztaty w ramach Konsultatywny 2009 i 2010:

1.    E-recepta – warsztat KoWORK w Warszawie, zorganizowany z inicjatywy Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ). Konsultacje  w trakcie  przygotowań do wdrożenia Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia w Polsce, mające na celu uspołecznienie tego procesu.

2.    Internetowe Konto Pacjenta, warsztat KoWORK w Warszawie- kolejna część konsultacji  z udziałem CSIOZ w trakcie  przygotowań do wdrożenia Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia w Polsce.

3.    System edukacji dla miasta Olsztyna, warsztat w Olsztynie, z udziałem samorządu, związków zawodowych nauczycieli i kuratorium oświaty. Celem była analiza  sytuacji oświatowej w Olsztynie i możliwości zmian akceptowych przez wszystkie zainteresowane strony.

4.    Strategia Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Woj. Lubuskim 2009-2013, warsztat w Zielonej Górze i Przełazach, zorganizowany z inicjatywy Województwa Lubuskiego. Celem było wypracowanie planów pozwalających na maksymalne wykorzystanie szans rozwojowych województwa.

5.    Strategia rozwoju mniejszości niemieckiej w Polsce na lata 2010-2015, warsztaty w Łubowicach. Celem było opracowanie strategii wspomagającej rozwój mniejszości m.in. poprzez aktywizację młodego pokolenia i współpracę międzypokoleniową.

6.    ”Nowe spojrzenie na Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka – plany na 2010r - warsztat w Warszawie zorganizowany przez  Fundację Edukacji Ekonomicznej z partnerem – CSIOZ, w celu opracowania strategii rozwoju Centrum Zdrowia Dziecka.

7.    Fundacja Edukacji Ekonomicznej wspiera zastosowanie metody Konsultatywy w Gruzji (Zespół Zadaniowy ds. Rozwoju) .

Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.

        

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA