REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024

Subskrybuj nas na Youtube
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024

REKLAMA

REKLAMA

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej, który ma zwiększyć bezpieczeństwo na drogach ogłosił na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. Jakie rozwiązania przewiduje?

Chcemy poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach oraz wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych w naszym kraju. Nowy program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021 – 2024 zwiększy ochronę pieszych i zapewni bezpieczną infrastrukturę. W pierwszej kolejności poprawimy bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych oraz ścieżek rowerowych. Do 2024 r. na program przeznaczymy z Krajowego Funduszu Drogowego 2,5 mld zł. To pierwszy wieloletni program na tak dużą skalę. Zaproponowane rozwiązania realizują zapowiedź premiera Mateusza Morawieckiego z exposé.

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo pieszych

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest jednym z priorytetów rządu. Premier Mateusz Morawiecki w swoim exposé podkreślił, że w sposób szczególny musimy zadbać o te kwestie. Obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych czy walki z wykluczeniem komunikacyjnym, pamiętamy także o poprawie bezpieczeństwa pieszych. Naszym celem jest ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych o co najmniej 40 proc. oraz zmniejszenie liczby ciężko rannych o co najmniej 41 proc.

Kluczowe rozwiązania programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej:

  • poprawa warunków widoczności na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerzystów oraz na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg,
  • efektywne oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów (oświetlenie dedykowane), a także przystanków publicznego transportu zbiorowego i dojść do nich,
  • montaż znaków drogowych lub sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań, budowa lewoskrętów,
  • likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach,
  • budowa kładek dla pieszych.

„Nie ma kierowców, którzy nie popełniają błędów, ale jesteśmy w stanie zbudować taką infrastrukturę drogową, która zmniejszy pojawienie się tych błędów i ograniczy ich tragiczne skutki” – dodał premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej.

REKLAMA

Pierwszeństwo pieszych na przejściach

Obecnie parlament pracuje nad rządowymi zmianami w prawie o ruchu drogowym, które zakładają pierwszeństwo pieszych przy wchodzeniu na przejście.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zmianach kierowca pojazdu, który zbliża się do przejścia dla pieszych, będzie musiał – poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych – zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego oraz ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.

Sytuacja na polskich drogach: mniej wypadków i ofiar

Dane wskazują, że zmniejszyła się liczba wypadków, ofiar oraz kolizji drogowych w 2020 r. Działania policji, m.in. częste kontrole prędkości, nadzór miejsc szczególnie niebezpiecznych w minionym 2020 roku i pierwszym miesiącu tego roku przyczyniły się do istotnego spadku liczby wypadków, ofiar i kolizji. Według policyjnych danych w 2020 r. doszło do 23 540 wypadków – to prawie 7 tys. zdarzeń mniej niż w 2019 r. Liczba osób, która poniosła śmierć, zmniejszyła się o ponad 400. Istotnie zmalała także ilość kolizji i osób rannych. Zwiększyło się też bezpieczeństwo pieszych. W tej grupie uczestników ruchu drogowego odnotowano o 162 ofiar mniej niż w 2019 r.

Działania policji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego są skuteczne, a ich efekty są zauważalne. Liczne programy edukacyjno-profilaktyczne oraz nadzór miejsc szczególnie niebezpiecznych miały istotny wpływ na stan bezpieczeństwa na polskich drogach.

Jednak wciąż pozostajemy w czołówce krajów Unii Europejskiej z wysokim współczynnikiem śmiertelności w wypadkach drogowych. Prawie 40 proc. wszystkich ofiar stanowią niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Dlatego program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jest tak dla nas istotny.

Premier Mateusz Morawiecki zaapelował do wszystkich kierowców o rozwagę i bezpieczną jazdę. Podkreślił, że nawet najbardziej ostre prawo nie skróci drogi hamowania, a droga ta zależy od prędkości i zdrowego rozsądku kierowców.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA