Nowe autobusy będą musiały być elektryczne lub na wodór. Samorządowcy mówią o przykręcaniu zielonej śruby
REKLAMA
REKLAMA
Nowe autobusy w największych miastach będą musiały być elektryczne lub na wodór – tak wynika z założeń nowelizacji ustawy o elektromobilności
REKLAMA
„Zgodnie z pomysłem Ministerstwa Klimatu miasta powyżej 100 tys. mieszkańców w razie kupna nowych autobusów będą miały obowiązek wybrać te zeroemisyjne” – czytamy w poniedziałkowym „Dzienniku Gazecie Prawnej”. Gazeta wyjaśnia, że dziś samorządy muszą spełnić jedynie ustawowe progi udziału w taborze autobusów zero- lub niskoemisyjnych. Od 2028 r. miało ich być 30 proc. Według „DGP”, ministerstwo uznało jednak, że spełnianie założonych w ustawie o elektromobilności progów jest zagrożone. Planuje więc przerzucić większość ciężaru transformacji transportu publicznego na większe miasta.
REKLAMA
„Trochę jesteśmy przerażeni tą propozycją. Autobusy elektryczne są wciąż bardzo drogie. Nie wszystkich będzie na to stać. Nie dla wszystkich może wystarczyć rządowych i unijnych dopłat” – powiedział cytowany przez „DGP” Marcin Żabicki, dyrektor ds. rozwoju z Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej (IGKM).
Obowiązek kupowania wyłącznie elektryków lub autobusów na wodór – czyli już nie niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych, a jedynie zeroemisyjnych
Dziś określony na poziomie 10 proc. próg spełnia jedynie ok. 10 proc. samorządów objętych przepisami ustawy. „Według danych za 2022 rok 24 proc. spośród 74 gmin nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą” – wytyka Ministerstwo Klimatu w założeniach do zmian w ustawie. Mają one polegać na zniesieniu progów procentowych i jednoczesnym nałożeniu na miasta powyżej 100 tys. mieszkańców obowiązku kupowania wyłącznie elektryków lub autobusów na wodór – czyli już nie niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych, a jedynie zeroemisyjnych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.