| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Zmiany w organizacji nauczania - nowelizacja gotowa do podpisu

Zmiany w organizacji nauczania - nowelizacja gotowa do podpisu

W kwietniu 2013 r. zostanie podpisana nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, określający nowe zasady przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu maturalnego począwszy od 2015 r. Obecnie trwają końcowe prace redakcyjne nad projektem nowelizacji, który 21 stycznia 2013 r. trafił do konsultacji społecznych.

O planowanych zmianach w egzaminach zewnętrznych Ministerstwo Edukacji Narodowej informowało od samego początku wdrażania zmian programowych, czyli od roku szkolnego 2009/2010 r. Już jesienią 2009 r., podczas corocznych Salonów Maturzystów odbywających się w największych ośrodkach akademickich, prezentowane były kierunki rozwoju systemu egzaminów zewnętrznych - plany na lata 2012 i 2015.

Prezentowane wówczas plany obejmowały:

1. zmiany w sprawdzianie od 2015 r. (w szczególności zastąpienie badania ponadprzedmiotowych umiejętności w zakresie: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce, sprawdzaniem wiedzy i umiejętności z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego);

2. wprowadzone już w 2012 r. zmiany w egzaminie gimnazjalnym (wyodrębnienie egzaminu z języka polskiego, historii i społeczeństwa, matematyki i przedmiotów przyrodniczych oraz wprowadzenie egzaminu z języka obcego nowożytnego również na poziomie rozszerzonym dla uczniów, którzy kontynuowali naukę języka obcego od szkoły podstawowej);

3. zmiany w maturze od 2015 r. (w szczególności obowiązek przystąpienia do egzaminów pisemnych na poziomie rozszerzonym z co najmniej dwóch przedmiotów).

W lutym 2012 r. zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw RP rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U., poz. 204), zgodnie z którym, od roku szkolnego 2012/2013 r. prowadzona jest organizacja nauczania w klasach I szkół ponadgimnazjalnych. To rozporządzenie określa, że począwszy od klasy II uczniowie liceum i technikum muszą uczyć się co najmniej dwóch wybranych przedmiotów w zakresie rozszerzonym (uczniowie liceum od 2 do 4 przedmiotów, uczniowie technikum - 2). Szczegółowa organizacja nauczania, w tym ustalenie rozkładu przedmiotów nauczanych w zakresie rozszerzonym w cyklu kształcenia (3 letni w liceum, 4-letni w technikum) zależy od szkoły.

Ostateczny kształt propozycji zmian w sprawdzianie w klasie VI szkoły podstawowej oraz egzaminie maturalnym od 2015 r. został podany do publicznej wiadomości 28 czerwca 2012 r., kiedy to przekazany został do konsultacji społecznych projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Waz

Managing Partner w Leaware - spółce tworzącej aplikacje mobilne i webowe dla klientów na całym świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »