REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w organizacji nauczania - nowelizacja gotowa do podpisu

REKLAMA

W kwietniu 2013 r. zostanie podpisana nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, określający nowe zasady przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu maturalnego począwszy od 2015 r. Obecnie trwają końcowe prace redakcyjne nad projektem nowelizacji, który 21 stycznia 2013 r. trafił do konsultacji społecznych.

O planowanych zmianach w egzaminach zewnętrznych Ministerstwo Edukacji Narodowej informowało od samego początku wdrażania zmian programowych, czyli od roku szkolnego 2009/2010 r. Już jesienią 2009 r., podczas corocznych Salonów Maturzystów odbywających się w największych ośrodkach akademickich, prezentowane były kierunki rozwoju systemu egzaminów zewnętrznych - plany na lata 2012 i 2015.

REKLAMA

REKLAMA

Prezentowane wówczas plany obejmowały:

1. zmiany w sprawdzianie od 2015 r. (w szczególności zastąpienie badania ponadprzedmiotowych umiejętności w zakresie: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce, sprawdzaniem wiedzy i umiejętności z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego);

2. wprowadzone już w 2012 r. zmiany w egzaminie gimnazjalnym (wyodrębnienie egzaminu z języka polskiego, historii i społeczeństwa, matematyki i przedmiotów przyrodniczych oraz wprowadzenie egzaminu z języka obcego nowożytnego również na poziomie rozszerzonym dla uczniów, którzy kontynuowali naukę języka obcego od szkoły podstawowej);

REKLAMA

3. zmiany w maturze od 2015 r. (w szczególności obowiązek przystąpienia do egzaminów pisemnych na poziomie rozszerzonym z co najmniej dwóch przedmiotów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W lutym 2012 r. zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw RP rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U., poz. 204), zgodnie z którym, od roku szkolnego 2012/2013 r. prowadzona jest organizacja nauczania w klasach I szkół ponadgimnazjalnych. To rozporządzenie określa, że począwszy od klasy II uczniowie liceum i technikum muszą uczyć się co najmniej dwóch wybranych przedmiotów w zakresie rozszerzonym (uczniowie liceum od 2 do 4 przedmiotów, uczniowie technikum - 2). Szczegółowa organizacja nauczania, w tym ustalenie rozkładu przedmiotów nauczanych w zakresie rozszerzonym w cyklu kształcenia (3 letni w liceum, 4-letni w technikum) zależy od szkoły.

Ostateczny kształt propozycji zmian w sprawdzianie w klasie VI szkoły podstawowej oraz egzaminie maturalnym od 2015 r. został podany do publicznej wiadomości 28 czerwca 2012 r., kiedy to przekazany został do konsultacji społecznych projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Zaproponowane w tym projekcie zmiany są konsekwencją zmian w organizacji nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych, jakie nastąpiły od roku szkolnego 2012/2013. Część obowiązkowa egzaminu maturalnego nie ulegnie zmianie - absolwenci liceum i technikum będą przystępować do egzaminu z trzech przedmiotów, których uczą się przez cały okres kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej, tj. języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego. Przedmioty te będą zdawane na poziomie podstawowym. Ponadto, absolwenci liceum przystępujący do egzaminu maturalnego od 2015 r. (absolwenci technikum od 2016 r.) obowiązkowo przystąpią do egzaminu pisemnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym w części dodatkowej, wybranego spośród przedmiotów, których uczyli się w zakresie rozszerzonym lub też innego przedmiotu wybranego z listy przedmiotów dodatkowych, które mogą być zdawane na poziomie rozszerzonym. Wybór przedmiotu/przedmiotów dodatkowych, zdawanych na egzaminie maturalnym na poziomie rozszerzonym będzie zależał od planów absolwentów zwianych z wyborem kierunku studiów i będzie podyktowany wymaganiami rekrutacyjnymi formułowanymi w uchwałach rekrutacyjnych szkół wyższych, które określają warunki przyjęcia na poszczególne kierunki studiów.

Zobacz więcej Wiadomości.

Należy również pamiętać, że nowa podstawa programowa (obowiązująca od roku szkolnego 2009/2010) zastępuje standardy wymagań egzaminacyjnych. Oznacza to, że podstawą przeprowadzania sprawdzianu w klasie VI szkoły podstawowej i egzaminu maturalnego począwszy od 2015 r. będą wymagania określone w tej podstawie, nie zaś tak jak miało to miejsce dotychczas, w odrębnym dokumencie - rozporządzeniu w sprawie standardów wymagań egzaminacyjnych.

Zatem zarówno nauczyciele, realizujący programy nauczania zgodne z nową podstawą programową, jak i uczniowie uczący się według tej podstawy programowej od 2009 r. znają zakres wymagań, które będą obowiązywały na sprawdzianie i egzaminie maturalnym od 2015 r.

Źródło: MEN

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA