REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie rodzicielskie w 2016 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Świadczenia rodzinne 2016/ Fot. Fotolia
Świadczenia rodzinne 2016/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował, że projekt dotyczący świadczenia rodzicielskiego oraz tzw. projekt złotówka za złotówkę są już po konsultacjach; wyraził nadzieję, że w marcu będzie można skierować je do parlamentu. "Wierzę, że uda się je przyjąć przed sejmowymi wakacjami. Środki na te ustawy będą zaplanowane w budżecie na 2016 rok, można mieć zatem stuprocentową pewność, że te rozwiązania wejdą w życie" - zapewnił.

Zakończyły się konsultacje ws. dwóch projektów MPiPS dot. świadczeń rodzinnych; chodzi o 1 tys. zł po urodzeniu dziecka dla każdego oraz zasadę "złotówka za złotówkę" po po przekroczeniu progu dochodowego. Uwagi do projektów mają m.in. resort finansów i "S".

REKLAMA

REKLAMA

Na początku roku MPiPS przedstawiło dwa projekty zmian w ustawie o świadczeniach rodzinnych i wysłało je do konsultacji resortowych i publicznych. Jeden projekt mówi o nowej formie wsparcia - świadczeniu rodzicielskim w wysokości 1 tys. zł miesięcznie dla osób, które do tej pory nie mogły korzystać z zasiłku macierzyńskiego. Drugi wprowadza zasadę "złotówka za złotówkę" dla rodzin pobierających zasiłki i przekraczających próg dochodowy (do tej pory, po przekroczeniu go, traciły świadczenia, teraz będą miały je proporcjonalnie zmniejszane).

Minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował PAP, że projekt dotyczący świadczenia rodzicielskiego oraz tzw. projekt złotówka za złotówkę są już po konsultacjach; wyraził nadzieję, że w marcu będzie można skierować je do parlamentu. "Wierzę, że uda się je przyjąć przed sejmowymi wakacjami. Środki na te ustawy będą zaplanowane w budżecie na 2016 rok, można mieć zatem stuprocentową pewność, że te rozwiązania wejdą w życie" - zapewnił.

Zobacz również: Zasiłek rodzinny po przekroczeniu kryterium dochodowego w 2016 roku

REKLAMA

Do tzw. świadczenia rodzicielskiego będą uprawnieni m.in. bezrobotni, studenci, rolnicy i osoby na umowach cywilno-prawnych. Będzie to swoisty odpowiednik zasiłku macierzyńskiego, który mają po urodzeniu dziecka pracujący i ubezpieczeni rodzice. Świadczenie ma być przyznawane niezależnie od dochodu rodziny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opinii do projektu MF wskazało, że skutki finansowe wprowadzenia zmian w ustawie o świadczeniach rodzinnych nie zawierają opisu scenariusza bazowego, względem którego szacowane są koszty w horyzoncie 10-letnim. Dlatego - jak dodano - utrudniona jest weryfikacja kosztów tych zmian. Resort chce, by MPiPS podało, czy zmiany te będą możliwe do zrealizowania w ramach całej puli środków przewidzianych na realizację świadczeń rodzinnych.

Resort postuluje wprowadzenie regulacji, które eliminowałyby z systemu świadczeń rodzinnych zjawiska patologiczne. Chodzi m.in. o zwrot pobranych pieniędzy w przypadku zaprzestania wychowywania dziecka. Oprócz tego MF proponuje rozważenie, czy w przypadku rolników nie wprowadzić alternatywnych źródeł finansowania podwyżki kwoty zasiłku macierzyńskiego do wysokości świadczenia, np. z KRUS.

By uniknąć sytuacji, w której zasiłek macierzyński mógłby być niższy niż nowe świadczenie, resort pracy zapisał w projekcie wprowadzenie minimalnej wysokości netto zasiłku macierzyńskiego oraz świadczeń z tytułu urodzenia dziecka w innych systemach niż powszechny system ubezpieczeniowy i określenie jej na poziomie 1 tys. zł.

W przypadku drugiego projektu, który mówi o zasadzie "złotówka za złotówkę", najdalej idącą zmianę zaproponował NSZZ "Solidarność" - chodzi o podniesienie kryterium dochodowego, od którego przyznawane są świadczenia. Wynosi ono teraz 574 zł na osobę w rodzinie lub 664 zł dla rodzin z niepełnosprawnym dzieckiem.

Związek postuluje podniesienie wysokości kryterium dochodowego do minimum socjalnego oraz wprowadzenie corocznej waloryzacji świadczeń. Według Insty­tutu Pracy i Spraw Soc­jal­nych w czerwcu 2014 r. minimum socjalne w przeliczeniu na osobę wynosiło od 841,36 zł w gospodarstwach 5 osobowych (2 rodziców i 3 dzieci) do 1 tys. 076,73 zł dla gospodarstw jednoosobowych emeryckich.

W odpowiedzi MPiPS wskazało, że do 15 maja rząd przedstawi propozycje wysokości kwot kryteriów dochodowych wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych. W ustawie zapisane jest, że kwoty te podlegają weryfikacji co trzy lata. Resort pracy przypomniał też, że w 2015 r. w budżecie państwa na świadczenia rodzinne zaplanowano o 250 mln zł więcej niż na 2014 r.

Swoje uwagi do projektów wnosiły też samorządy. Miały m.in. wątpliwości, z jakiego świadczenia miałaby być ujmowana kwota po przekroczeniu dochodu, oraz czy konieczność ciągłego przeliczania kwot będzie wiązała się z kosztami administracyjnymi.

Ministerstwo Finansów chce natomiast wiedzieć, ilu świadczeniobiorców dotknie bezpośrednio zmiana przepisów, zwłaszcza o ile zwiększy się ich liczba. Resort postuluje też, by podwyższyć graniczną kwotę 20 zł - podaną w projekcie ustawy - np. do kwoty 50 zł; chodzi o minimalną kwotę różnicy, od której świadczenie nie będzie wypłacane.

Oba projekty zmian w ustawie o świadczeniach rodzinnych - jak tłumaczy resort pracy - wynikają z prognoz demografów, które wskazują, że polskie społeczeństwo starzeje się. Jednym z działań rządu, które miały odwrócić ten trend, było wydłużenie urlopów rodzicielskich do 52 tygodni. Kolejne rozwiązania - zapowiedziane przez premier Ewę Kopacz - dotyczyły właśnie świadczeń rodzicielskich dla wszystkich rodziców po urodzeniu dziecka oraz utrzymania zasiłków z pomocy społecznej w sytuacji, gdy przekracza się próg dochodowy.(PAP)

Polecamy serwis: Opieka społeczna

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA