Kryteria przeliczania punktów podczas rekrutacji ujednolicone
REKLAMA
REKLAMA
Rozporządzenie dotyczące przeliczania punktów w rekrutacji do szkół - podpisane
Rozporządzenie wprowadzające jednolity sposób przeliczania na punkty kryteriów uwzględnianych przy rekrutacji do szkół podstawowych i gimnazjów sportowych i dwujęzycznych oraz szkół ponadgimnazjalnych podpisała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.
REKLAMA
Informacja o podpisaniu rozporządzenia ukazała się w poniedziałek na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Zgodnie z ustawą o systemie oświaty w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach obowiązuje zasada rejonizacji. Rada gminy zobowiązana jest do takiego zaplanowania sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, aby umożliwić wszystkim dzieciom realizację obowiązku szkolnego w jednej z tych szkół. Odbywa się to przez wyznaczenie obwodów dla szkół podstawowych i gimnazjów oraz organizację dowozów do tych szkół. Szkoła rejonowa ma obowiązek przyjąć dziecko mieszkające w jej obwodzie. Zasada rejonizacji nie jest jednak stosowana restrykcyjnie. Rodzice chcący posłać dziecko do szkoły w innym obwodzie mogą to zrobić zgodnie z prawem pod warunkiem uzyskania zgody szkoły docelowej, ta zaś wydawana jest po uwzględnieniu dostępności miejsc oraz ewentualnych dodatkowych kryteriów sformułowanych przez szkołę.
Zobacz również: Zbiory danych jednostek
REKLAMA
W przypadku szkół podstawowych i gimnazjów sportowych lub dwujęzycznych oraz klas sportowych i dwujęzycznych w szkołach podstawowych i gimnazjach przeprowadzana jest rekrutacja. Zasadniczym kryterium branym pod uwagę są szczególne predyspozycje uczniów, to jest odpowiednio: wyniki sprawdzianu predyspozycji językowych albo wyniki prób sprawności fizycznej. Dopiero w kolejnych etapach postępowania rekrutacyjnego uwzględniane są wyniki ze sprawdzianu oraz inne osiągnięcia uczniów wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. Kryteria te wymienione są w ustawie.
W szkołach ponadgimnazjalnych nie obowiązuje rejonizacja - o przyjęciu ucznia do wybranej przez niego szkoły decydują wyniki z egzaminu gimnazjalnego i osiągnięcia wymienione na świadectwie szkolnym.
Dotychczasowy podział kompetencji w zakresie określania sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym był różny. W przypadku szkół ponadgimnazjalnych ustalany był przez kuratorów oświaty w poszczególnych województwach, a w przypadku gimnazjów sportowych, gimnazjów mistrzostwa sportowego, oddziałów sportowych w gimnazjum oraz gimnazjum dwujęzycznym i gimnazjum z oddziałami dwujęzycznymi sposób przeliczania mógł być różny nawet na poziomie poszczególnych gimnazjów.
REKLAMA
W nowym rozporządzeniu w przypadku postępowania rekrutacyjnego do gimnazjów sportowych i dwujęzycznych oraz klas sportowych i dwujęzycznych przyjęto, że dwie trzecie punktów za kryteria stanowią punkty uzyskane z dwóch części sprawdzianu, a jedną trzecią punktów stanowią osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie. Ustalono szczegółową punktację do każdego z kryteriów.
W przypadku postępowania rekrutacyjnego do szkoły ponadgimnazjalnej dwujęzycznej lub klasy dwujęzycznej oraz do szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego lub klasy sportowej zasadniczym kryterium branym pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym są szczególne predyspozycje uczniów. Chodzi o wynik sprawdzianu kompetencji lub wyniki prób sprawności fizycznej. Dopiero w kolejnych etapach postępowania rekrutacyjnego, gdy liczba kandydatów spełniających powyższe warunki jest większa niż liczba wolnych miejsc w szkole, uwzględnia się wyniki z egzaminu gimnazjalnego oraz oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a także inne osiągnięcia uczniów wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum.
Zaproponowany w rozporządzeniu sposób punktowania poszczególnych kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół ponadgimnazjalnych zakłada, że liczba punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu gimnazjalnego powinna być równa liczbie punktów możliwych do uzyskania za oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za osiągnięcia ucznia. Ustalając podział punktów za oceny i osiągnięcia wymienione na świadectwie przyjęto, że może to być maksymalnie 100 pkt. W tym cztery piąte tych punktów stanowią punkty możliwe do uzyskania za cztery oceny z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie, a jedna piąta stanowią punkty za inne osiągnięcia wymienione na świadectwie. Ustalając podział punktów w przypadku wyników z egzaminu gimnazjalnego przyjęto, że kandydat może maksymalnie również uzyskać 100 pkt., czyli połowę maksymalnej liczby punków w postępowaniu rekrutacyjnym. W przypadku rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych również ustalono szczegółową punktację do każdego z kryteriów.
W rozporządzeniu uwzględniono też sposób ustalania punktacji w przypadku osób zwolnionych odpowiednio ze sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
Rozporządzenie dotyczy także kwestii składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej, trybu i terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego i terminów składania dokumentów.
Rozporządzenie będzie obowiązywało od 1 stycznia 2016 r., to jest począwszy od rekrutacji na rok szkolny 2016/2017. (PAP)
Polecamy serwis: Oświata
REKLAMA
REKLAMA