REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryteria przeliczania punktów podczas rekrutacji ujednolicone

Subskrybuj nas na Youtube
dziecko, szkoła, tablica, nauka/ fot. Fotolia
dziecko, szkoła, tablica, nauka/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczasowy podział kompetencji w zakresie określania sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym był różny. W nowym rozporządzeniu ustalono szczegółową punktację do każdego z kryteriów.

Rozporządzenie dotyczące przeliczania punktów w rekrutacji do szkół - podpisane

Rozporządzenie wprowadzające jednolity sposób przeliczania na punkty kryteriów uwzględnianych przy rekrutacji do szkół podstawowych i gimnazjów sportowych i dwujęzycznych oraz szkół ponadgimnazjalnych podpisała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.

REKLAMA

REKLAMA

Informacja o podpisaniu rozporządzenia ukazała się w poniedziałek na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Zgodnie z ustawą o systemie oświaty w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach obowiązuje zasada rejonizacji. Rada gminy zobowiązana jest do takiego zaplanowania sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, aby umożliwić wszystkim dzieciom realizację obowiązku szkolnego w jednej z tych szkół. Odbywa się to przez wyznaczenie obwodów dla szkół podstawowych i gimnazjów oraz organizację dowozów do tych szkół. Szkoła rejonowa ma obowiązek przyjąć dziecko mieszkające w jej obwodzie. Zasada rejonizacji nie jest jednak stosowana restrykcyjnie. Rodzice chcący posłać dziecko do szkoły w innym obwodzie mogą to zrobić zgodnie z prawem pod warunkiem uzyskania zgody szkoły docelowej, ta zaś wydawana jest po uwzględnieniu dostępności miejsc oraz ewentualnych dodatkowych kryteriów sformułowanych przez szkołę.

Zobacz również: Zbiory danych jednostek

REKLAMA

W przypadku szkół podstawowych i gimnazjów sportowych lub dwujęzycznych oraz klas sportowych i dwujęzycznych w szkołach podstawowych i gimnazjach przeprowadzana jest rekrutacja. Zasadniczym kryterium branym pod uwagę są szczególne predyspozycje uczniów, to jest odpowiednio: wyniki sprawdzianu predyspozycji językowych albo wyniki prób sprawności fizycznej. Dopiero w kolejnych etapach postępowania rekrutacyjnego uwzględniane są wyniki ze sprawdzianu oraz inne osiągnięcia uczniów wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. Kryteria te wymienione są w ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W szkołach ponadgimnazjalnych nie obowiązuje rejonizacja - o przyjęciu ucznia do wybranej przez niego szkoły decydują wyniki z egzaminu gimnazjalnego i osiągnięcia wymienione na świadectwie szkolnym.

Dotychczasowy podział kompetencji w zakresie określania sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym był różny. W przypadku szkół ponadgimnazjalnych ustalany był przez kuratorów oświaty w poszczególnych województwach, a w przypadku gimnazjów sportowych, gimnazjów mistrzostwa sportowego, oddziałów sportowych w gimnazjum oraz gimnazjum dwujęzycznym i gimnazjum z oddziałami dwujęzycznymi sposób przeliczania mógł być różny nawet na poziomie poszczególnych gimnazjów.

W nowym rozporządzeniu w przypadku postępowania rekrutacyjnego do gimnazjów sportowych i dwujęzycznych oraz klas sportowych i dwujęzycznych przyjęto, że dwie trzecie punktów za kryteria stanowią punkty uzyskane z dwóch części sprawdzianu, a jedną trzecią punktów stanowią osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie. Ustalono szczegółową punktację do każdego z kryteriów.

W przypadku postępowania rekrutacyjnego do szkoły ponadgimnazjalnej dwujęzycznej lub klasy dwujęzycznej oraz do szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego lub klasy sportowej zasadniczym kryterium branym pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym są szczególne predyspozycje uczniów. Chodzi o wynik sprawdzianu kompetencji lub wyniki prób sprawności fizycznej. Dopiero w kolejnych etapach postępowania rekrutacyjnego, gdy liczba kandydatów spełniających powyższe warunki jest większa niż liczba wolnych miejsc w szkole, uwzględnia się wyniki z egzaminu gimnazjalnego oraz oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a także inne osiągnięcia uczniów wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum.

Zaproponowany w rozporządzeniu sposób punktowania poszczególnych kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół ponadgimnazjalnych zakłada, że liczba punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu gimnazjalnego powinna być równa liczbie punktów możliwych do uzyskania za oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za osiągnięcia ucznia. Ustalając podział punktów za oceny i osiągnięcia wymienione na świadectwie przyjęto, że może to być maksymalnie 100 pkt. W tym cztery piąte tych punktów stanowią punkty możliwe do uzyskania za cztery oceny z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie, a jedna piąta stanowią punkty za inne osiągnięcia wymienione na świadectwie. Ustalając podział punktów w przypadku wyników z egzaminu gimnazjalnego przyjęto, że kandydat może maksymalnie również uzyskać 100 pkt., czyli połowę maksymalnej liczby punków w postępowaniu rekrutacyjnym. W przypadku rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych również ustalono szczegółową punktację do każdego z kryteriów.

W rozporządzeniu uwzględniono też sposób ustalania punktacji w przypadku osób zwolnionych odpowiednio ze sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.

Rozporządzenie dotyczy także kwestii składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej, trybu i terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego i terminów składania dokumentów.

Rozporządzenie będzie obowiązywało od 1 stycznia 2016 r., to jest począwszy od rekrutacji na rok szkolny 2016/2017. (PAP)

Polecamy serwis: Oświata

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA