REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Prawie ochrony środowiska a statuty wojewódzkich funduszy

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w Prawie ochrony środowiska a statuty wojewódzkich funduszy./ fot. Fotolia
Zmiany w Prawie ochrony środowiska a statuty wojewódzkich funduszy./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejmik woj. śląskiego ma już nowy statut Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Zawiera on m.in. wymóg jednomyślności pełnego składu Rady Nadzorczej funduszu podczas podejmowania uchwał w szeregu spraw.

REKLAMA

Sejmik wyznaczył też nowego wiceprzewodniczącego RN WFOŚiGW, którym został dotychczasowy członek rady, radny PSL Bronisław Karasek.

Dotychczasowe statuty wojewódzkich funduszy, zgodnie ze znowelizowanym Prawem ochrony środowiska, zachowują moc do czasu nadania nowych statutów, jednak nie dłużej niż 30 dni od czasu wejścia w życie nowelizacji, co miało miejsce 24 maja br. W przeciwnym razie statut nadaje wojewoda – obowiązujący do czasu uchwalenia statutu przez sejmik.

Przedmiotem dyskusji przed głosowaniem statutu zaproponowanego w poniedziałek przez zarząd woj. śląskiego stało się zastrzeżenie dotyczące zapisu stanowiącego, że uchwały RN funduszu podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością, w obecności co najmniej trzech członków rady.

Zobacz również: Środowisko

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wymienionymi wyjątkami od tej zasady – wymagającymi jednomyślnego głosowania w ustawowym składzie RN – będą m.in. uchwały ustalające dokumenty strategiczne dla WFOŚiGW, jak strategia, plan działalności, lista przedsięwzięć priorytetowych, roczne plany finansowe i zasady udzielania dofinansowania ze środków funduszu.

Tego samego trybu będą wymagały uchwały zawierające wnioski do zarządu woj. śląskiego o powołanie lub odwołanie członka zarządu funduszu, ustalające zasady wynagradzania członków zarządu funduszu i pracowników jego biura, ustalające regulaminy określające szczegółowy tryb działania RN, a także powołujące członków zarządu funduszu, w przypadku gdy w ustawowym terminie nie dokona tego zarząd województwa.

O wykreślenie zaproponowanego zapisu dotyczącego jednomyślności i pozostawienie we wszystkich sprawach większości trzech piątych wnioskowała sejmikowa komisji statutowo-regulaminowa.

Jej przewodniczący, a zarazem szef klubu PiS Jan Kawulok argumentował, że wymogu jednomyślności uchwał nie ma najprawdopodobniej w żadnym organie samorządu województwa ani jego jednostce. Przekonywał też, że jeżeli pozostawiony zostanie zapis, że jednomyślności wymaga np. uchwalenie rocznego planu działania funduszu, „ogromne zagrożenie” dla ciągłości jego pracy wprowadzi np. dwu-trzymiesięczna choroba jednego z członków rady.

REKLAMA

Radny Grzegorz Wolnik (PO), odnosząc się do słów Kawuloka i arytmetyki w nowych RN wojewódzkich funduszy podkreślił, że „jeżeli województwo samorządowe utraci w radzie nadzorczej jeden głos, nie będzie to już nasz fundusz, tyle że odpowiedzialność nadal będzie spoczywała na zarządzie województwa”. „Jeżeli nie będzie sytuacji konsensusu, województwo samorządowe nie ma nic w funduszu do powiedzenia” - wskazał.

„Jeżeli tak, to myślę, że następnym naszym stanowiskiem powinien być apel do rządu, żeby przekazać wojewódzki fundusz ochrony środowiska - żeby był po prostu filią czy oddziałem NFOŚiGW. Wtedy weźcie sobie jako rząd, jako Prawo i Sprawiedliwość odpowiedzialność (...); (bo - PAP) dzisiaj wprowadziliście sytuację, że odpowiedzialność za samorządową jednostkę prawną spoczywa na zarządzie województwa, który nie będzie miał żadnego wpływu na jego funkcjonowanie” - mówił Wolnik.

Członek zarządu woj. śląskiego Stanisław Dąbrowa diagnozował natomiast, że skoro ustawodawca pozostawił wojewódzki fundusz jako jednostkę samorządową, a dał na nią duży wpływ administracji rządowej, to zasada jednomyślności będzie „szukaniem rozwiązania kompromisowego, gdzie wpływy są równoważone” - także w długim okresie.

Ostatecznie wniosek komisji statutowo-regulaminowej ws. wykreślenia zasady jednomyślności RN w wymienionych kwestiach został odrzucony przez sejmikową większość.

W poniedziałek sejmik wyznaczył także na funkcję wiceprzewodniczącego RN wojewódzkiego funduszu w Katowicach dotychczasowego członka jego rady nadzorczej Bronisława Karaska – jednocześnie radnego sejmiku z ramienia PSL. Jego kontrkandydatem w głosowaniu był szef sejmikowego klubu PiS. Zdaniem zgłaszającego kandydaturę Kawuloka radnego Tomasza Bednarka, miałby on zagwarantować, że „mimo wadliwego statutu praca rady nadzorczej będzie przebiegała sprawnie”.

Mandaty dotychczasowych członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy wygasły z dniem wejścia w życie znowelizowanego Prawa ochrony środowiska, czyli 24 maja br. W razie niewyznaczenia przez sejmik nowego wiceprzewodniczącego w terminie 30 dni, ustawa nadaje ministrowi środowiska prawo do wyznaczenia swojego przedstawiciela.

Zgodnie z nowelizacją wiceprzewodniczący RN są jedynymi przedstawicielami samorządu w pięcioosobowych radach wojewódzkich funduszy. Pozostałych czterech członków wyznaczają wojewodowie (po dwóch), a także minister środowiska oraz prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (po jednym).(PAP)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA