REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport środowiskowy w ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Kaczmarek

REKLAMA

Weryfikacja raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko to część procedury w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć:

REKLAMA

REKLAMA

- mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

- mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

W przypadku tych pierwszych, ocena oddziaływania na środowisko jest dokonywana obligatoryjnie. W drugiej kategorii, ocena ma miejsce, jeśli obowiązek taki zostanie stwierdzony w formie indywidualnego aktu administracyjnego (art 59).

REKLAMA

Zakres raportu środowiskowego

Podstawowym elementem procedury oceny oddziaływania na środowisko jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Jest to zbiór informacji określających wszelkie aspekty związane ze środowiskowymi skutkami realizacji przedsięwzięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cała procedura oceny oddziaływania na środowisko obejmuje analizę wielu danych, często bardzo szczegółowych, określających wpływ realizacji przedsięwzięcia na środowisko. Analizowane są zagadnienia techniczne, przyrodnicze, społeczne, jak i prawne. Warunkiem merytorycznej prawidłowości oceny oddziaływania na środowisko jest zebranie i przygotowanie w odpowiedniej formie danych, które przynajmniej na początkowym etapie postępowania będą niezbędne organowi administracji publicznej. Zakres informacji jest niezwykle szeroki, określa go zasadniczo art. 66 ust. 1 ustawy o ocenach. Określenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko powinno uwzględniać etap jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.

Raport środowiskowy powinien zawierać omówienie kilku wariantów realizacji przedsięwzięcia. W pierwszej kolejności dokument powinien obejmować analizę przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia. W pozostałym zakresie raport o oddziaływaniu na środowisko powinien zawierać warianty:

- proponowany przez wnioskodawcę,

- alternatywny (tzw. racjonalny wariant alternatywny)

- proekologiczny, czyli najbardziej korzystny dla środowiska.

Nie można jednak wykluczyć w praktyce sytuacji, w której wariant zaproponowany przez wnioskodawcę będzie również wariantem najkorzystniejszym dla środowiska. Mówiąc o wariantowości przedstawionych rozwiązań, należy zwrócić uwagę również na to, aby nie miała charakteru pozornego, co może występować w przypadku wariantów przedsięwzięcia realizowanych dokładnie w tym samym miejscu, a z punktu widzenia technicznego niewiele różniących się od siebie.

Wariantowanie może następować w odniesieniu do lokalizacji przedsięwzięcia, zagospodarowania terenu, rozwiązań dotyczących obiektów zewnętrznych, sieci transportu, zasilania, organizacji robót, doboru materiałów, czasu realizacji. Podmiot sporządzający raport nie może się ograniczyć do samego tylko wyliczenia wariantów. Powinien uzasadnić ich wybór oraz określić przewidywane oddziaływanie na środowisko.

Czytaj także: Obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach>>

Podmiot uprawniony do sporządzenia raportu

Ustawodawca nie wprowadził zasadniczo żadnych regulacji w zakresie tego, kto jest uprawniony do sporządzenia raportu środowiskowego. Jedyny wyjątek dotyczy przedsięwzięcia polegającego na scaleniu lub wymianie gruntów. Wówczas raport sporządza starosta.

W raporcie środowiskowym należy zamieścić nazwisko osoby lub osób sporządzających raport (wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lutego 2009 r., IV SA/Wa 1943/09 ). Raport przygotowuje wnioskodawca albo osoby działające w jego imieniu, albo też inna osoba bądź inny przedsiębiorca, któremu wnioskodawca zlecił wykonanie raportu (wyrok NSA z dnia 18 marca 2009 r., II OSK 383/08).

Osoby sporządzające raport nie muszą się legitymować jakimikolwiek kwalifikacjami. Jego przygotowanie wymaga jednak wiedzy specjalistycznej, a weryfikacja następuje podczas oceny dokumentacji złożonej wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Autor raportu, aby go sporządzić, musi zatem posiadać wiedzę specjalistyczną z dziedziny, z którą planowane przedsięwzięcie się wiąże. Nie oznacza to jednak, że musi być biegłym w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lipca 2007 r., IV SA/Wa 15/07).

Aby skutecznie kwestionować tezy zawarte w raporcie, potrzebna jest wiedza specjalistyczna, której organ prowadzący postępowanie może po prostu nie posiadać. Funkcję pomocniczą przy weryfikacji raportów mają pełnić komisje do spraw ocen oddziaływania na środowisko:

- Krajowa Komisja do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko

- regionalne komisje do spraw ocen oddziaływania na środowisko (art. 132 i 133 ustawy).

Krajowa Komisja do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko w szczególności monitoruje funkcjonowanie systemu ocen oddziaływania na środowisko oraz przedstawia opinie i wnioski, w tym dotyczące rozwoju metodologii i programów szkoleniowych w zakresie ocen oddziaływania na środowisko.

Jeśli chodzi o komisje regionalne, ich podstawową funkcją we jest wydawanie opinii w sprawach przedłożonych przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w związku z jego uprawnieniami wynikającymi z ustawy, a także przedstawianie opinii i wniosków dotyczących rozwoju programów szkoleniowych w zakresie ocen oddziaływania na środowisko. Regionalny dyrektor ochrony środowiska może również, na wniosek starosty, zwrócić się do regionalnej komisji o wydanie opinii w sprawach należących do kompetencji starosty w zakresie ocen oddziaływania na środowisko.

Istotną rolę odgrywa także uprawnienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach kieruje tzw. wystąpienie, którego treścią może być wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji (art. 76 ustawy). Za taką nieprawidłowość może zostać uznane wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w oparciu o raport nieodpowiadający wymaganiom ustawy.

Czytaj także: Oceny środowiskowe na zmienionych zasadach>>

Karta informacyjna

Analizując zagadnienie raportu środowiskowego, warto wspomnieć o dokumencie noszącym nazwę karty informacyjnej. Jej zakres określa szczegółowo art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy. Karta stanowi dokument niezbędny do dokonania ustaleń w przedmiocie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko czy też jej zakresu. Jest dołączana do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Obligatoryjne jest jej sporządzenie w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Organ właściwy do wydania decyzji, na podstawie zawartych w karcie informacji, będzie musiał rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do danego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest zasadne i jak powinien być zakres.

Drugi przypadek dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, gdy wnioskodawca wystąpi o określenie zakresu raportu oddziaływania na środowisko (art. 69 ust. 1 ustawy). Wnioskodawca składa wówczas kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z wnioskiem o ustalenie zakresu raportu, zamiast samego raportu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227, ze zm., dalej: ustawa).

Michał Kaczmarek

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SOR: Byłem sam w szpitalu. Na ekranie oczekiwanie na lekarza 3 godziny i 5 minut

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób bez dodatku pielęgnacyjnego [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA