REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport środowiskowy w ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Michał Kaczmarek

REKLAMA

Weryfikacja raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko to część procedury w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć:

REKLAMA

- mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

- mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

W przypadku tych pierwszych, ocena oddziaływania na środowisko jest dokonywana obligatoryjnie. W drugiej kategorii, ocena ma miejsce, jeśli obowiązek taki zostanie stwierdzony w formie indywidualnego aktu administracyjnego (art 59).

Zakres raportu środowiskowego

REKLAMA

Podstawowym elementem procedury oceny oddziaływania na środowisko jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Jest to zbiór informacji określających wszelkie aspekty związane ze środowiskowymi skutkami realizacji przedsięwzięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cała procedura oceny oddziaływania na środowisko obejmuje analizę wielu danych, często bardzo szczegółowych, określających wpływ realizacji przedsięwzięcia na środowisko. Analizowane są zagadnienia techniczne, przyrodnicze, społeczne, jak i prawne. Warunkiem merytorycznej prawidłowości oceny oddziaływania na środowisko jest zebranie i przygotowanie w odpowiedniej formie danych, które przynajmniej na początkowym etapie postępowania będą niezbędne organowi administracji publicznej. Zakres informacji jest niezwykle szeroki, określa go zasadniczo art. 66 ust. 1 ustawy o ocenach. Określenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko powinno uwzględniać etap jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.

Raport środowiskowy powinien zawierać omówienie kilku wariantów realizacji przedsięwzięcia. W pierwszej kolejności dokument powinien obejmować analizę przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia. W pozostałym zakresie raport o oddziaływaniu na środowisko powinien zawierać warianty:

- proponowany przez wnioskodawcę,

- alternatywny (tzw. racjonalny wariant alternatywny)

- proekologiczny, czyli najbardziej korzystny dla środowiska.

REKLAMA

Nie można jednak wykluczyć w praktyce sytuacji, w której wariant zaproponowany przez wnioskodawcę będzie również wariantem najkorzystniejszym dla środowiska. Mówiąc o wariantowości przedstawionych rozwiązań, należy zwrócić uwagę również na to, aby nie miała charakteru pozornego, co może występować w przypadku wariantów przedsięwzięcia realizowanych dokładnie w tym samym miejscu, a z punktu widzenia technicznego niewiele różniących się od siebie.

Wariantowanie może następować w odniesieniu do lokalizacji przedsięwzięcia, zagospodarowania terenu, rozwiązań dotyczących obiektów zewnętrznych, sieci transportu, zasilania, organizacji robót, doboru materiałów, czasu realizacji. Podmiot sporządzający raport nie może się ograniczyć do samego tylko wyliczenia wariantów. Powinien uzasadnić ich wybór oraz określić przewidywane oddziaływanie na środowisko.

Czytaj także: Obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach>>

Podmiot uprawniony do sporządzenia raportu

Ustawodawca nie wprowadził zasadniczo żadnych regulacji w zakresie tego, kto jest uprawniony do sporządzenia raportu środowiskowego. Jedyny wyjątek dotyczy przedsięwzięcia polegającego na scaleniu lub wymianie gruntów. Wówczas raport sporządza starosta.

W raporcie środowiskowym należy zamieścić nazwisko osoby lub osób sporządzających raport (wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lutego 2009 r., IV SA/Wa 1943/09 ). Raport przygotowuje wnioskodawca albo osoby działające w jego imieniu, albo też inna osoba bądź inny przedsiębiorca, któremu wnioskodawca zlecił wykonanie raportu (wyrok NSA z dnia 18 marca 2009 r., II OSK 383/08).

Osoby sporządzające raport nie muszą się legitymować jakimikolwiek kwalifikacjami. Jego przygotowanie wymaga jednak wiedzy specjalistycznej, a weryfikacja następuje podczas oceny dokumentacji złożonej wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Autor raportu, aby go sporządzić, musi zatem posiadać wiedzę specjalistyczną z dziedziny, z którą planowane przedsięwzięcie się wiąże. Nie oznacza to jednak, że musi być biegłym w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lipca 2007 r., IV SA/Wa 15/07).

Aby skutecznie kwestionować tezy zawarte w raporcie, potrzebna jest wiedza specjalistyczna, której organ prowadzący postępowanie może po prostu nie posiadać. Funkcję pomocniczą przy weryfikacji raportów mają pełnić komisje do spraw ocen oddziaływania na środowisko:

- Krajowa Komisja do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko

- regionalne komisje do spraw ocen oddziaływania na środowisko (art. 132 i 133 ustawy).

Krajowa Komisja do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko w szczególności monitoruje funkcjonowanie systemu ocen oddziaływania na środowisko oraz przedstawia opinie i wnioski, w tym dotyczące rozwoju metodologii i programów szkoleniowych w zakresie ocen oddziaływania na środowisko.

Jeśli chodzi o komisje regionalne, ich podstawową funkcją we jest wydawanie opinii w sprawach przedłożonych przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w związku z jego uprawnieniami wynikającymi z ustawy, a także przedstawianie opinii i wniosków dotyczących rozwoju programów szkoleniowych w zakresie ocen oddziaływania na środowisko. Regionalny dyrektor ochrony środowiska może również, na wniosek starosty, zwrócić się do regionalnej komisji o wydanie opinii w sprawach należących do kompetencji starosty w zakresie ocen oddziaływania na środowisko.

Istotną rolę odgrywa także uprawnienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach kieruje tzw. wystąpienie, którego treścią może być wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji (art. 76 ustawy). Za taką nieprawidłowość może zostać uznane wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w oparciu o raport nieodpowiadający wymaganiom ustawy.

Czytaj także: Oceny środowiskowe na zmienionych zasadach>>

Karta informacyjna

Analizując zagadnienie raportu środowiskowego, warto wspomnieć o dokumencie noszącym nazwę karty informacyjnej. Jej zakres określa szczegółowo art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy. Karta stanowi dokument niezbędny do dokonania ustaleń w przedmiocie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko czy też jej zakresu. Jest dołączana do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Obligatoryjne jest jej sporządzenie w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Organ właściwy do wydania decyzji, na podstawie zawartych w karcie informacji, będzie musiał rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do danego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest zasadne i jak powinien być zakres.

Drugi przypadek dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, gdy wnioskodawca wystąpi o określenie zakresu raportu oddziaływania na środowisko (art. 69 ust. 1 ustawy). Wnioskodawca składa wówczas kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z wnioskiem o ustalenie zakresu raportu, zamiast samego raportu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227, ze zm., dalej: ustawa).

Michał Kaczmarek

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wyższe stawki uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych w 2024 roku [Tabela]. Rozporządzenie już obowiązuje

    W rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z 16 lutego 2024 r. w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych zostały określone te stawki ze skutkiem od 1 stycznia 2024 r. Rozporządzenie weszło w życie 21 lutego 2024 r.

    Będzie zakaz sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych. Już 64% młodzieży miało do czynienia z takimi papierosami

    Aż 64 proc. młodych ludzi miało kontakt z jednorazowymi papierosami elektronicznymi. Czy wkrótce to się skończy? Minister Zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała w środę, że może rozpocząć pracę nad zakazem sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych. 

    Zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych. I. Leszczyna: Zielone światło od Donalda Tuska dla zmiany przepisów

    W dniu 21 lutego 2024 r. Minister Zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała, że może już rozpocząć pracę nad zakazem sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych. Dodała, że chciałaby jak najszybszej ścieżki, bo aż 64 procent młodych ludzi miało z nimi kontakt.

    Te województwa otrzymają milionowe dofinansowania dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów

    W województwie świętokrzyskim samorządy mogą otrzymać ponad 52 mln na opiekę dla osób niesamodzielnych. W małopolskim blisko 21 mln zł na wsparcie opiekunów osób niepełnosprawnych. Co trzeba zrobić? 

    REKLAMA

    Z jakimi objawami jechać na SOR, a kiedy skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej?

    Pacjenci często zastanawiają się, z jakimi objawami mogą jechać na SOR, a kiedy zgłosić się na NiŚOZ. W artykule postaramy się rozwiać te wątpliwości. 

    Rok 2023 był rekordowy pod względem skali strat gospodarczych spowodowanych przez katastrofy naturalne

    W 2023 r. 398 globalnych katastrof naturalnych wyrządziło szkody w wysokości 380 mld dolarów. Najbardziej kosztowne okazały się silne trzęsienia ziemi i gwałtowne burze. Ubiegły rok był najgorętszym rokiem w historii z „bezprecedensowymi anomaliami cieplnymi” i rekordowymi wartościami odnotowanymi w 24 krajach i terytoriach. 

    Opłacalność cen dla rolników tematem dzisiejszego posiedzenia Rady ds. rolnictwa

    Opłacalność cen dla rolników tematem dzisiejszego posiedzenia Rady ds. rolnictwa. "Czy można rolnikom zapewnić opłacalne ceny, czy Krajowa Grupa Spożywcza będzie pomagała w stabilizacji rynków rolnych" - to pytania, na które ma odpowiedzieć dzisiejsze posiedzenie Rady ds. Rolnictwa i Obszarów Wiejskich - poinformował jej przewodniczący Jan Krzysztof Ardanowski.

    Zmiany w KRS 2024 - rząd Tuska przyjął projekt nowelizacji

    Na posiedzeniu 20 lutego 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa (KRS), przygot4owany przez Ministra Sprawiedliwości. 

    REKLAMA

    Podwyżki dla nauczycieli w 2024 roku - rozporządzenie podpisane i opublikowane. Wchodzi w życie 22 lutego ze skutkiem od 1 stycznia

    W dniu 20 lutego 2024 r. Minister Edukacji oraz Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podpisały rozporządzenie określające minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Już 21 lutego rozporządzenie to zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw. Wynagrodzenie nauczycieli początkujących rośnie o 33%, a w przypadku nauczycieli mianowanych i dyplomowanych wzrost wynosi 30%. Podpisane rozporządzenie skierowano do publikacji w Dzienniku Ustaw. Wzrost wynagrodzeń jest możliwy z powodu zwiększenia subwencji oświatowej.

    Ile jest osób w kryzysie bezdomności w Polsce? W nocy z 28 na 29 odbędzie się liczenie

    Ile jest w Polsce osób w kryzysie bezdomności? Dokładne szacunki nie są znane. Ostatnie badanie miało miejsce w 2019 r. W tym roku, w nocy z 28 na 29 lutego w całej Polsce zostanie przeprowadzone liczenie osób w kryzysie bezdomności. 

    REKLAMA