REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport środowiskowy w ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Kaczmarek

REKLAMA

Weryfikacja raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko to część procedury w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć:

REKLAMA

- mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

- mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

W przypadku tych pierwszych, ocena oddziaływania na środowisko jest dokonywana obligatoryjnie. W drugiej kategorii, ocena ma miejsce, jeśli obowiązek taki zostanie stwierdzony w formie indywidualnego aktu administracyjnego (art 59).

Zakres raportu środowiskowego

REKLAMA

Podstawowym elementem procedury oceny oddziaływania na środowisko jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Jest to zbiór informacji określających wszelkie aspekty związane ze środowiskowymi skutkami realizacji przedsięwzięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cała procedura oceny oddziaływania na środowisko obejmuje analizę wielu danych, często bardzo szczegółowych, określających wpływ realizacji przedsięwzięcia na środowisko. Analizowane są zagadnienia techniczne, przyrodnicze, społeczne, jak i prawne. Warunkiem merytorycznej prawidłowości oceny oddziaływania na środowisko jest zebranie i przygotowanie w odpowiedniej formie danych, które przynajmniej na początkowym etapie postępowania będą niezbędne organowi administracji publicznej. Zakres informacji jest niezwykle szeroki, określa go zasadniczo art. 66 ust. 1 ustawy o ocenach. Określenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko powinno uwzględniać etap jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.

Raport środowiskowy powinien zawierać omówienie kilku wariantów realizacji przedsięwzięcia. W pierwszej kolejności dokument powinien obejmować analizę przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia. W pozostałym zakresie raport o oddziaływaniu na środowisko powinien zawierać warianty:

- proponowany przez wnioskodawcę,

- alternatywny (tzw. racjonalny wariant alternatywny)

- proekologiczny, czyli najbardziej korzystny dla środowiska.

REKLAMA

Nie można jednak wykluczyć w praktyce sytuacji, w której wariant zaproponowany przez wnioskodawcę będzie również wariantem najkorzystniejszym dla środowiska. Mówiąc o wariantowości przedstawionych rozwiązań, należy zwrócić uwagę również na to, aby nie miała charakteru pozornego, co może występować w przypadku wariantów przedsięwzięcia realizowanych dokładnie w tym samym miejscu, a z punktu widzenia technicznego niewiele różniących się od siebie.

Wariantowanie może następować w odniesieniu do lokalizacji przedsięwzięcia, zagospodarowania terenu, rozwiązań dotyczących obiektów zewnętrznych, sieci transportu, zasilania, organizacji robót, doboru materiałów, czasu realizacji. Podmiot sporządzający raport nie może się ograniczyć do samego tylko wyliczenia wariantów. Powinien uzasadnić ich wybór oraz określić przewidywane oddziaływanie na środowisko.

Czytaj także: Obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach>>

Podmiot uprawniony do sporządzenia raportu

Ustawodawca nie wprowadził zasadniczo żadnych regulacji w zakresie tego, kto jest uprawniony do sporządzenia raportu środowiskowego. Jedyny wyjątek dotyczy przedsięwzięcia polegającego na scaleniu lub wymianie gruntów. Wówczas raport sporządza starosta.

W raporcie środowiskowym należy zamieścić nazwisko osoby lub osób sporządzających raport (wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lutego 2009 r., IV SA/Wa 1943/09 ). Raport przygotowuje wnioskodawca albo osoby działające w jego imieniu, albo też inna osoba bądź inny przedsiębiorca, któremu wnioskodawca zlecił wykonanie raportu (wyrok NSA z dnia 18 marca 2009 r., II OSK 383/08).

Osoby sporządzające raport nie muszą się legitymować jakimikolwiek kwalifikacjami. Jego przygotowanie wymaga jednak wiedzy specjalistycznej, a weryfikacja następuje podczas oceny dokumentacji złożonej wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Autor raportu, aby go sporządzić, musi zatem posiadać wiedzę specjalistyczną z dziedziny, z którą planowane przedsięwzięcie się wiąże. Nie oznacza to jednak, że musi być biegłym w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lipca 2007 r., IV SA/Wa 15/07).

Aby skutecznie kwestionować tezy zawarte w raporcie, potrzebna jest wiedza specjalistyczna, której organ prowadzący postępowanie może po prostu nie posiadać. Funkcję pomocniczą przy weryfikacji raportów mają pełnić komisje do spraw ocen oddziaływania na środowisko:

- Krajowa Komisja do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko

- regionalne komisje do spraw ocen oddziaływania na środowisko (art. 132 i 133 ustawy).

Krajowa Komisja do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko w szczególności monitoruje funkcjonowanie systemu ocen oddziaływania na środowisko oraz przedstawia opinie i wnioski, w tym dotyczące rozwoju metodologii i programów szkoleniowych w zakresie ocen oddziaływania na środowisko.

Jeśli chodzi o komisje regionalne, ich podstawową funkcją we jest wydawanie opinii w sprawach przedłożonych przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w związku z jego uprawnieniami wynikającymi z ustawy, a także przedstawianie opinii i wniosków dotyczących rozwoju programów szkoleniowych w zakresie ocen oddziaływania na środowisko. Regionalny dyrektor ochrony środowiska może również, na wniosek starosty, zwrócić się do regionalnej komisji o wydanie opinii w sprawach należących do kompetencji starosty w zakresie ocen oddziaływania na środowisko.

Istotną rolę odgrywa także uprawnienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach kieruje tzw. wystąpienie, którego treścią może być wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji (art. 76 ustawy). Za taką nieprawidłowość może zostać uznane wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w oparciu o raport nieodpowiadający wymaganiom ustawy.

Czytaj także: Oceny środowiskowe na zmienionych zasadach>>

Karta informacyjna

Analizując zagadnienie raportu środowiskowego, warto wspomnieć o dokumencie noszącym nazwę karty informacyjnej. Jej zakres określa szczegółowo art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy. Karta stanowi dokument niezbędny do dokonania ustaleń w przedmiocie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko czy też jej zakresu. Jest dołączana do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Obligatoryjne jest jej sporządzenie w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Organ właściwy do wydania decyzji, na podstawie zawartych w karcie informacji, będzie musiał rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do danego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest zasadne i jak powinien być zakres.

Drugi przypadek dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, gdy wnioskodawca wystąpi o określenie zakresu raportu oddziaływania na środowisko (art. 69 ust. 1 ustawy). Wnioskodawca składa wówczas kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z wnioskiem o ustalenie zakresu raportu, zamiast samego raportu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227, ze zm., dalej: ustawa).

Michał Kaczmarek

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA