| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Statut związku międzygminnego

Statut związku międzygminnego

Podstawą funkcjonowania i uzyskania osobowości prawnej przez związek międzygminny jest jego statut. Ustawodawca przewidział szereg obowiązkowych elementów statutu. Wymagane zapisy nie tylko powinny znaleźć się w statucie. Przede wszystkim ich treść musi zostać uregulowana w sposób zgodny z ustawami.

Związek międzygminny jest powoływany w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych lub wspólnej obsługi. Opiera swoją działalność na statucie. Statut jest przyjmowany w trybie art. 67 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Dokument ten jest aktem prawa miejscowego. Podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Ogłoszenie statutu ma istotne znaczenie. Od tego momentu związek międzygminny uzyskuje osobowość prawną i przejmuje do wykonania powierzone mu obowiązki.

Statut przyjmowany jest w sformalizowanej procedurze. Procedura zakłada:

  • przyjęcie statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu umawiających się rad gmin (miast),
  • wcześniejsze uzgodnienie projektu statutu przez wojewodę (z zastosowaniem instytucji tzw. milczącej zgody),
  • obowiązek publikacji w dzienniku urzędowym województwa.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Statut związku międzygminnego

W artykule wyjaśniono m.in. z jakich elementów powinien składać się statut związku międzygminnego.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Odszkodowania Campter

Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »