| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Statut związku międzygminnego

Statut związku międzygminnego

Podstawą funkcjonowania i uzyskania osobowości prawnej przez związek międzygminny jest jego statut. Ustawodawca przewidział szereg obowiązkowych elementów statutu. Wymagane zapisy nie tylko powinny znaleźć się w statucie. Przede wszystkim ich treść musi zostać uregulowana w sposób zgodny z ustawami.

Związek międzygminny jest powoływany w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych lub wspólnej obsługi. Opiera swoją działalność na statucie. Statut jest przyjmowany w trybie art. 67 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Dokument ten jest aktem prawa miejscowego. Podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Ogłoszenie statutu ma istotne znaczenie. Od tego momentu związek międzygminny uzyskuje osobowość prawną i przejmuje do wykonania powierzone mu obowiązki.

Statut przyjmowany jest w sformalizowanej procedurze. Procedura zakłada:

  • przyjęcie statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu umawiających się rad gmin (miast),
  • wcześniejsze uzgodnienie projektu statutu przez wojewodę (z zastosowaniem instytucji tzw. milczącej zgody),
  • obowiązek publikacji w dzienniku urzędowym województwa.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Statut związku międzygminnego

W artykule wyjaśniono m.in. z jakich elementów powinien składać się statut związku międzygminnego.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza FORUM r.pr. K. Piluś i s-ka sp.k.

Masowe odzyskiwanie wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »