REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie można w drodze uchwały nadawać nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu

Nie można w drodze uchwały nadawać nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu./ fot. Fotolia
Nie można w drodze uchwały nadawać nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wojewoda Śląski w rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że brak jest podstaw prawnych do nadawania w drodze uchwały nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu.

REKLAMA

 Rada gminy podjęła uchwałę w przedmiocie nadania nazw projektowanym ulicom. Kompetencję do podjęcia wspomnianej uchwały rada gminy wywiodła z art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym [u.s.g.], który stanowi' iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placu będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych [u.d.p.], a także wznoszenia pomników. 

REKLAMA

Wojewoda Śląski w wydanym przez siebie rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 6 października 2017 r. (NR NPII.4131.1.571.2017)  stwierdził nieważność powyższego aktu. Organ nadzoru badanej uchwale zarzucił istotne naruszenie art. 18 ust. 2 pkt 13 u.s.g. w zw. z art. 4 pkt 2 i pkt 3 u.d.p. i art. 7 Konstytucji RP. Zdaniem Wojewody, przywołane przepisy u.s.g. jednoznacznie wskazują, iż ustawodawca przyznał radzie gminy kompetencję nadania nazwy jedynie w odniesieniu do ulicy czy placu będących drogami publicznymi, bądź też do dróg wewnętrznych. 

Ustawa o drogach publicznych określa drogę publiczną, jako drogę zaliczoną na podstawie ustawy do jednej z kategorii dróg (krajowa, wojewódzka, powiatowa, gminna), z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych (art. 1 u.d.p.). Natomiast drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowych tych dróg są drogami wewnętrznymi (art. 8 u.d.p.). W ustawie jako droga zdefiniowana została również sama ulica. Zgodnie z art. 4 pkt 3 u.d.p. ulicą jest droga na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z kolei o drodze można mówić w kontekście budowli wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowanej w pasie drogowym (art. 4 pkt 2 u.d.p.), przez który należy rozumieć: wydzielony granicami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem zabezpieczeń i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą (art. 4 pkt 1 u.d.p.). 

Zobacz: Prawo administracyjne

REKLAMA

Według Wojewody Śląskiego, powyższe regulacje dowodzą, iż o drogach możemy mówić jedynie w przypadku istniejących już obiektów, które spełniają wymogi techniczne określone w u.d.p. - tylko takie budowle w świetle obowiązującego prawa nazwane mogą być drogami. Organ nadzoru podkreślił, że do zrealizowania przez radę gminy upoważnienia wynikającego z art. 18 ust. 2 pkt 13 u.s.g. do nadania nazw ulicom, placom i drogom, konieczne jest, by były to drogi publiczne lub wewnętrzne w rozumieniu u.d.p. Wojewoda wskazał, że nie wystarczy by były to drogi dopiero projektowane. W wydanym przez siebie rozstrzygnięciu nadzorczym organ wskazał na stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego, zdaniem którego „musi to być droga istniejąca a nie droga, która jeszcze nie została zbudowana i której status jest niejasny” (wyrok z dnia 29 czerwca 2011 r., sygn. II OSK 633/11). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym Wojewoda stwierdził nieważność uchwały rady gminy w przedmiocie nadania nazw projektowanym ulicom. Organ nadzoru wskazał, iż jest to przekroczenie upoważnienia ustawowego znajdującego się w przepisach u.s.g. Art. 18 ust. 3 pkt 13 u.s.g. upoważnia radę gminy do nadania nazwy ulicom, będącymi drogami w rozumieniu u.d.p., a więc takim, które już istnieją, a ponadto są urządzone zgodnie z wymaganiami stawianymi przez ustawę o drogach publicznych. Podjęcie uchwały, zdaniem Wojewody, należy uznać za przedwczesne, a działanie rady gminy w tym przedmiocie za nieuprawnione wobec braku faktycznej podstawy do podjęcia uchwały. 

Mając na uwadze powyższe Wojewoda stwierdził, iż w rozpatrywanej sprawie doszło do przekroczenia upoważnienia ustawowego. Uchwała rady gminy w sposób istotny narusza przepis art. 18 ust. 2 pkt 13 u.s.g. w zw. z art. 4 pkt 2 i 3 u.d.p. i art. 7 Konstytucji RP, dlatego jak wskazuje organ nadzoru, niemożliwym jest dalsze funkcjonowanie uchwały w obrocie prawnym. 

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Marta Warzańska

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Prezes KNA UAM „Ad rem”, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA