REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?/ fot. Fotolia
Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.

Uzupełnić można rozstrzygnięcie decyzji lub pouczenie o prawie do wniesienia odwołania, a także wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego (art. 111 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego; dalej: k.p.a.). Co do zasady inne elementy decyzji administracyjnej nie mogą być więc przedmiotem uzupełnienia. W szczególności uzupełnienie nie może dotyczyć uzasadnienia decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o uzupełnienie może dotyczyć tylko decyzji. Nie może więc dotyczyć aktu zatytułowanego błędnie jako decyzja, a który faktycznie nie ma żadnego rozstrzygnięcia. Sprawia to bowiem, że taki akt nigdy nie był decyzją administracyjną.

Uzupełnienie decyzji nie może prowadzić do faktycznej zmiany rozstrzygnięcia już zapadłego. Nie można więc uzupełnić czy sprostować tzw. błędów istotnych. Takie istotne błędy postępowania oraz samego rozstrzygnięcia mogą zostać naprawione wyłącznie w ramach zwyczajnych lub nadzwyczajnych środków odwoławczych, a także w ramach postępowania sądowo-administracyjnego.

Sprostowaniu podlegają wyłącznie błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach (art. 113 § 1 k.p.a.).

Sprostowanie oczywistej omyłki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce największe wątpliwości wzbudza zdefiniowanie oczywistych omyłek organu. WSA we Wrocławiu w wyroku z 27 września 2016 r. (sygn. akt IV SA/Wr 41/16) ocenił, że pojęcie to ma charakter zwrotu niedookreślonego. Odsyła do systemu pojęć i ocen pozaprawnych. Wyłącza więc automatyczne przyjmowanie określonych kryteriów. Konieczna jest tu pewna elastyczność, pozwalająca urealnić dokonywaną kwalifikację prawną i dopasować ją do często niepowtarzalnych i jednostkowych sytuacji.

Omyłki, które przekraczają taki zakres, będą miały charakter istotny. Nie będą mogły więc zostać usunięte w drodze sprostowania. Jak zauważył NSA w wyroku z 25 kwietnia 2017 r. (sygn. akt II OSK 2171/15), błędami i omyłkami o charakterze istotnym będą te, które odnoszą się do ustalenia:

  • prawa obowiązującego,
  • stanu faktycznego,
  • kwalifikacji prawnej,
  • konsekwencji prawnych zastosowania określonej normy prawnej.

Sprostowanie błędów pisarskich i rachunkowych

Błędy pisarskie - jak zauważył WSA w Poznaniu w wyroku z 16 października 2013 r. (sygn. akt IV SA/Po 682/13) - wykrywane są przez porównanie treści decyzji z zawartymi w aktach sprawy dokumentami.

Błąd pisarski to widoczny i wbrew zamierzeniom organu niewłaściwie użyty wyraz czy widocznie mylna pisownia. Natomiast błąd rachunkowy to błąd wynikający z niewłaściwego przeprowadzenia zadań arytmetycznych lub matematycznych. Orzecznictwo do błędów rachunkowych zalicza np.:

  • wskazanie niewłaściwego terminu uzyskania ostateczności przez decyzję,
  • błędne podsumowanie poszczególnych składników określających wymiar podatku.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA