REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?/ fot. Fotolia
Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.

Uzupełnić można rozstrzygnięcie decyzji lub pouczenie o prawie do wniesienia odwołania, a także wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego (art. 111 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego; dalej: k.p.a.). Co do zasady inne elementy decyzji administracyjnej nie mogą być więc przedmiotem uzupełnienia. W szczególności uzupełnienie nie może dotyczyć uzasadnienia decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o uzupełnienie może dotyczyć tylko decyzji. Nie może więc dotyczyć aktu zatytułowanego błędnie jako decyzja, a który faktycznie nie ma żadnego rozstrzygnięcia. Sprawia to bowiem, że taki akt nigdy nie był decyzją administracyjną.

Uzupełnienie decyzji nie może prowadzić do faktycznej zmiany rozstrzygnięcia już zapadłego. Nie można więc uzupełnić czy sprostować tzw. błędów istotnych. Takie istotne błędy postępowania oraz samego rozstrzygnięcia mogą zostać naprawione wyłącznie w ramach zwyczajnych lub nadzwyczajnych środków odwoławczych, a także w ramach postępowania sądowo-administracyjnego.

Sprostowaniu podlegają wyłącznie błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach (art. 113 § 1 k.p.a.).

REKLAMA

Sprostowanie oczywistej omyłki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce największe wątpliwości wzbudza zdefiniowanie oczywistych omyłek organu. WSA we Wrocławiu w wyroku z 27 września 2016 r. (sygn. akt IV SA/Wr 41/16) ocenił, że pojęcie to ma charakter zwrotu niedookreślonego. Odsyła do systemu pojęć i ocen pozaprawnych. Wyłącza więc automatyczne przyjmowanie określonych kryteriów. Konieczna jest tu pewna elastyczność, pozwalająca urealnić dokonywaną kwalifikację prawną i dopasować ją do często niepowtarzalnych i jednostkowych sytuacji.

Omyłki, które przekraczają taki zakres, będą miały charakter istotny. Nie będą mogły więc zostać usunięte w drodze sprostowania. Jak zauważył NSA w wyroku z 25 kwietnia 2017 r. (sygn. akt II OSK 2171/15), błędami i omyłkami o charakterze istotnym będą te, które odnoszą się do ustalenia:

  • prawa obowiązującego,
  • stanu faktycznego,
  • kwalifikacji prawnej,
  • konsekwencji prawnych zastosowania określonej normy prawnej.

Sprostowanie błędów pisarskich i rachunkowych

Błędy pisarskie - jak zauważył WSA w Poznaniu w wyroku z 16 października 2013 r. (sygn. akt IV SA/Po 682/13) - wykrywane są przez porównanie treści decyzji z zawartymi w aktach sprawy dokumentami.

Błąd pisarski to widoczny i wbrew zamierzeniom organu niewłaściwie użyty wyraz czy widocznie mylna pisownia. Natomiast błąd rachunkowy to błąd wynikający z niewłaściwego przeprowadzenia zadań arytmetycznych lub matematycznych. Orzecznictwo do błędów rachunkowych zalicza np.:

  • wskazanie niewłaściwego terminu uzyskania ostateczności przez decyzję,
  • błędne podsumowanie poszczególnych składników określających wymiar podatku.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA