REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym./ fot. Fotolia
Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sądy administracyjne interpretują przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi, nawet jeśli ten reprezentował stronę na etapie postępowania administracyjnego, a udzielone mu pełnomocnictwo obejmowało umocowanie do reprezentowania klienta również przed sądami wszelkich instancji.

Przykład z praktyki

Typowa sprawa: klient jest reprezentowany w postępowaniu administracyjnym przed organami administracji publicznej przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo obejmuje umocowanie do reprezentowania klienta zarówno przed organami administracji publicznej (w postępowaniu administracyjnym) jak i przed sądami wszelkich instancji (także w postępowaniu sądowo administracyjnym). Decyzja organu I i II instancji jest zgodnie z art. 40 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego doręczana pełnomocnikowi ustanowionemu w sprawie. Następnie jednak na decyzję organu II instancji zostaje wniesiona skarga przez inną stronę postępowania. Organ II instancji przekazuje skargę wraz z przygotowaną przez siebie odpowiedzą na skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Nie informuje o tym fakcie pozostałych stron czy ich pełnomocników. Sąd z kolei przesyła odpis skargi, często wraz z zawiadomieniem o wyznaczeniu terminu rozprawy bezpośrednio pozostałym stronom, a nie pełnomocnikom stron. Czy takie działanie organów i sądów administracyjnych należy uznać za prawidłowe?

REKLAMA

Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym

Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) dalej także: „ppsa” organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. Organ, co oczywiste nie ma obowiązku przesłać skargi pozostałym stronom postępowania administracyjnego czy ich pełnomocnikom. Odpisy skargi dołączone dla pozostałych stron do skargi przez skarżącego, przesyła stronom dopiero sąd. Co istotne, zgodnie z art. 67 §  5 ppsa jeżeli ustanowiono pełnomocnika lub osobę upoważnioną do odbioru pism w postępowaniu sądowym, doręczenia należy dokonać tym osobom. Na podstawie art.  37 §  1 ppsa pełnomocnik obowiązany jest przy pierwszej czynności procesowej dołączyć do akt sprawy pełnomocnictwo z podpisem mocodawcy lub wierzytelny odpis pełnomocnictwa.

Sądy administracyjne interpretują przytoczone przepisy w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi. Problem w tkwi w sposobie rozumienia frazy „ustanowiono pełnomocnika w postępowaniu sądowym”.Równie dobrze możnaby ten przepis wykładać w taki sposób, że ustanowieniem pełnomocnika w postępowaniu sądowym jest udzielenie mu, już na etapie postepowania administracyjnego, pełnomocnictwa obejmującego umocowanie do reprezentowania klienta także w postępowaniu sądowym. Sądy interpretują jednak ten przepis odmiennie – uznają, iż ustanowieniem pełnomocnika w postępowaniu sądowym jest dołączenie pełnomocnictwa do akt sprawy sądowej. W konsekwencji - nawet jeśli strona była reprezentowana przez pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym i w aktach tego postępowania znajduje się pełnomocnictwo oraz co więcej pełnomocnictwo to obejmuje umocowanie do reprezentowania klienta zarówno przed organami administracji publicznej (w postępowaniu administracyjnym) jak i przed sądami wszelkich instancji (także w postępowaniu sądowo administracyjnym), nie zostanie ono przez sąd administracyjny wzięte pod uwagę.

Poinformuj swojego pełnomocnika o doręczeniu Ci odpisu skargi!

Dlatego należy uczulić strony, by pomimo ustanowienia w sprawie pełnomocnika i udzielenia mu pełnomocnictwa o szerokim zakresie umocowania, poinformowały go o doręczeniu im przez sąd odpisu skargi wniesionej przez inną stronę postępowania na decyzję organu II instancji. Klient, który powierzył ochronę swoich interesów pełnomocnikowi już na etapie postępowania administracyjnego nie może bowiem liczyć na to, że organ czy wojewódzki sąd administracyjny doręczy odpis skargi wniesionej przez inną stronę w sprawie również jego pełnomocnikowi! Co istotne, często odpis skargi jest doręczany stronie przez sąd wraz z zawiadomieniem o rozprawie! Klient jest przekonany, że pełnomocnik otrzyma dokumenty z sądu, a tymczasem tak się nie dzieje. Wielokrotnie spotykamy się z tym problemem w praktyce. Pełnomocnicy wykazując się należytą starannością powinni drogą telefoniczną próbować uzyskać informację, czy na decyzję kończącą postepowanie w II instancji została wniesiona skarga, a po jej przekazaniu do sądu, powinni niezwłocznie złożyć pismo z pełnomocnictwem do reprezentowania klienta w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Dopiero od tego momentu korespondencja w sprawie będzie doręczana pełnomocnikowi.

Edyta Wielańczyk-Grzelak

Dalszy ciąg materiału pod wideo

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki nieruchomościami

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA