reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > GSIA > Zadania związane z przygotowaniem uchwały budżetowej na 2011 rok

Zadania związane z przygotowaniem uchwały budżetowej na 2011 rok

Uchwała budżetowa na 2011 rok oraz uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej będą podstawowymi aktami podejmowanymi w tym roku przez nową radę gminy, powiatu czy sejmik samorządowy. Będą one wyznaczać kierunki gospodarki finansowej nie tylko na nowy rok budżetowy, lecz także – poprzez wieloletnią prognozę finansową – na kilka najbliższych lat.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) podejmuje uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego (art. 239 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: ustawa o finansach publicznych). W tym roku, wyjątkowo, przedłużono ten termin do końca lutego. To dobra wiadomość dla samorządów, ponieważ z nieoficjalnych informacji wynika, że większość JST w nowy rok budżetowy „weszło” z projektem uchwały budżetowej oraz z projektem uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

Do czasu podjęcia uchwały budżetowej na rok 2011, jednak nie później niż do 28 lutego 2011 r., podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej.

W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej w terminie, budżet JST w zakresie zadań własnych i zleconych ustala regionalna izba obrachunkowa (dalej: RIO) w terminie do 31 marca 2011 r. Do czasu decyzji RIO podstawą gospodarki finansowej samorządu pozostaje projekt uchwały budżetowej.

Natomiast uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, organ stanowiący podejmuje nie później niż uchwałę budżetową (art. 230 ust. 6 ustawy o finansach publicznych).

Są to dwa podstawowe akty, będące podstawą gospodarki finansowej w roku budżetowym.

Czytaj także:

Przygotowanie i zmiana budżetu samorządowego krok po kroku>>

Zbliża się termin przygotowania przez jednostki samorządu terytorialnego budżetu na 2010 r. Wynikająca z kryzysu gorsza sytuacja finansowa, zmusi zapewne część samorządów do zmiany tegorocznego budżetu. Warto więc przypomnieć sobie tryb i terminy ustalania i zmiany budżetów samorządowych.

Przygotowanie i wykonanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego>>

Projekt uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia do 15 listopada regionalnej izbie obrachunkowej - celem zaopiniowania oraz organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.

Budżet zadaniowy - nowa koncepcja w samorządowych finansach publicznych>>

Tradycyjne budżety jednostek samorządu terytorialnego są często krytykowane ze względu na brak czytelności, brak ukierunkowania na poszczególne zadania oraz ze względu na trudności w efektywnym zarządzaniu środkami publicznymi. Z tego względu pojawiła się nowa metoda opracowywania budżetu, tj. według zadań.

Jakie są obligatoryjne elementy procedury budżetowej>>

Przepisy rygorystycznie określają podmioty, które mogą opracować projekt budżetu samorządowego, a także wprowadzać do niego zmiany. Dokument ten musi zawierać pewne obligatoryjne elementy. Statystyki podają, że błędy dotyczące legalności zapisów budżetowych występują, aż w 13,7% uchwał. Ostatecznym terminem uchwalenia budżetu jest 31 marca roku budżetowego.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Monika Siwik

Specjalista ds. księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama