| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > GSIA > Zadania związane z przygotowaniem uchwały budżetowej na 2011 rok

Zadania związane z przygotowaniem uchwały budżetowej na 2011 rok

Uchwała budżetowa na 2011 rok oraz uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej będą podstawowymi aktami podejmowanymi w tym roku przez nową radę gminy, powiatu czy sejmik samorządowy. Będą one wyznaczać kierunki gospodarki finansowej nie tylko na nowy rok budżetowy, lecz także – poprzez wieloletnią prognozę finansową – na kilka najbliższych lat.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) podejmuje uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego (art. 239 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: ustawa o finansach publicznych). W tym roku, wyjątkowo, przedłużono ten termin do końca lutego. To dobra wiadomość dla samorządów, ponieważ z nieoficjalnych informacji wynika, że większość JST w nowy rok budżetowy „weszło” z projektem uchwały budżetowej oraz z projektem uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

Do czasu podjęcia uchwały budżetowej na rok 2011, jednak nie później niż do 28 lutego 2011 r., podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej.

W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej w terminie, budżet JST w zakresie zadań własnych i zleconych ustala regionalna izba obrachunkowa (dalej: RIO) w terminie do 31 marca 2011 r. Do czasu decyzji RIO podstawą gospodarki finansowej samorządu pozostaje projekt uchwały budżetowej.

Natomiast uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, organ stanowiący podejmuje nie później niż uchwałę budżetową (art. 230 ust. 6 ustawy o finansach publicznych).

Są to dwa podstawowe akty, będące podstawą gospodarki finansowej w roku budżetowym.

Czytaj także:

Przygotowanie i zmiana budżetu samorządowego krok po kroku>>

Zbliża się termin przygotowania przez jednostki samorządu terytorialnego budżetu na 2010 r. Wynikająca z kryzysu gorsza sytuacja finansowa, zmusi zapewne część samorządów do zmiany tegorocznego budżetu. Warto więc przypomnieć sobie tryb i terminy ustalania i zmiany budżetów samorządowych.

Przygotowanie i wykonanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego>>

Projekt uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia do 15 listopada regionalnej izbie obrachunkowej - celem zaopiniowania oraz organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.

Budżet zadaniowy - nowa koncepcja w samorządowych finansach publicznych>>

Tradycyjne budżety jednostek samorządu terytorialnego są często krytykowane ze względu na brak czytelności, brak ukierunkowania na poszczególne zadania oraz ze względu na trudności w efektywnym zarządzaniu środkami publicznymi. Z tego względu pojawiła się nowa metoda opracowywania budżetu, tj. według zadań.

Jakie są obligatoryjne elementy procedury budżetowej>>

Przepisy rygorystycznie określają podmioty, które mogą opracować projekt budżetu samorządowego, a także wprowadzać do niego zmiany. Dokument ten musi zawierać pewne obligatoryjne elementy. Statystyki podają, że błędy dotyczące legalności zapisów budżetowych występują, aż w 13,7% uchwał. Ostatecznym terminem uchwalenia budżetu jest 31 marca roku budżetowego.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Liferay

Liferay tworzy oprogramowanie, które pomaga przedsiębiorstwom kreować doświadczenia cyfrowe poprzez komputery, urządzenia mobilne i inne punkty kontaktu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »