REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MEiN: pismo do kuratoriów w sprawie ocen nauczycieli. Dyrektorzy szkół łamią przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
MEiN pismo do kuratoriów w sprawie ocen nauczycieli. Dyrektorzy szkół łamią przepisy
MEiN pismo do kuratoriów w sprawie ocen nauczycieli. Dyrektorzy szkół łamią przepisy
Media

REKLAMA

REKLAMA

MEiN: dyrektorzy szkół nie mają prawa do wprowadzania dodatkowych dokumentów przy ocenie nauczycieli.

Ocena nauczyciela – podstawa prawna

Podstawę do oceny pracy nauczycieli i dyrektorów szkół stanowią wyłącznie: Karta Nauczyciela i rozporządzenie MEiN, zbędne są jakiekolwiek dodatkowe akty wewnętrzne dyrektora szkoły czy organu prowadzącego jak np. tworzone w poszczególnych szkołach karty pomocnicze do oceny nauczycieli - głosi stanowisko Ministerstwa Edukacji i Nauki.

REKLAMA

REKLAMA

Pismo do kuratoriów w sprawie ocen nauczycieli

Jak poinformował wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski, pisma z prośbą o przypomnienie tych reguł dyrektorom zostały skierowane do wszystkich kuratorów oświaty.

Stanowisko MEiN jest reakcją na wystąpienie Związku Nauczycielstwa Polskiego, który zaapelował do ministra o dokonanie nowelizacji rozporządzenia z 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz. U. poz. 1822). ZNP wnosił o uchylenie "przepisów dotyczących wartości punktowych odnoszących się do poziomu spełniania kryteriów oceny pracy nauczycieli".

Problem opisał też DGP:

REKLAMA

Czy dyrektorzy szkół mogą tworzyć pomocnicze karty oceny pracy nauczycieli?

"W związku z informacjami Związku Nauczycielstwa Polskiego o tworzeniu przez dyrektorów szkół pomocniczych kart oceny pracy nauczycieli do wszystkich kuratorów oświaty zostały skierowane pisma z prośbą o przypomnienie dyrektorom, że podstawę prawną dokonywania oceny pracy nauczycieli i dyrektorów szkół stanowią wyłącznie: ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli" - głosi odpowiedź wiceministra Piontkowskiego na interpelację poselską w tej sprawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Obowiązujące rozporządzenie, które uszczegóławia kryteria oceny pracy określone w ustawie, jest wystarczającym narzędziem do ustalenia miarodajnej oceny pracy nauczyciela. Zbędne są zatem jakiekolwiek dodatkowe akty wewnętrzne dyrektora szkoły czy organu prowadzącego szkołę w tym zakresie lub dodatkowe karty pomocnicze oceniania tworzone w poszczególnych szkołach" - podkreśla Piontkowski.

Według wiceministra, podejmowanie teraz decyzji o kolejnej nowelizacji przepisów dotyczących oceny pracy nauczycieli byłoby przedwczesne. 

"Ewaluacja funkcjonowania wprowadzonych rozwiązań wymaga odpowiedniego czasu ich obowiązywania, a obecnie dokonywane są dopiero pierwsze oceny pracy na podstawie rozporządzenia z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli i w większości przypadków jeszcze nie zostały zakończone" - oświadczył Piontkowski.

Czy będzie zmiana rozporządzenia o ocenianiu nauczycieli?

W ocenie wiceszefa MEiN, przewidziane obecnie w rozporządzeniu rozwiązanie dotyczące punktowej skali oceny poziomu spełnienia kryteriów oceny pracy zapewnia "pewną jednolitość i porównywalność ocen pracy nauczycieli i dyrektorów szkół w kraju, a także przeciwdziała ich subiektywizacji". 

"Brak tej regulacji może prowadzić do sytuacji, że dyrektorzy szkół i nauczyciele będą różnie oceniani za poszczególne kryteria, w zależności od podejścia oceniającego, a przez to oceny te będą dokonywane inaczej w każdej szkole. Ponadto obecne rozwiązanie sprzyja podnoszeniu jakości pracy nauczycieli pozwalając na porównywanie uzyskanych wyników (punktów) w poszczególnych obszarach pracy nauczyciela na różnych etapach jego rozwoju zawodowego" - wskazuje Piontkowski.

"Przepisy ustawy – Karta Nauczyciela oraz rozporządzenia w sprawie oceny pracy nauczycieli wyczerpująco regulują procedurę dokonywania oceny pracy nauczyciela oraz kryteria dokonywania tej oceny i nie upoważniają ani dyrektorów szkół ani organów sprawujących nadzór pedagogiczny do dodatkowego regulowania kwestii dokonywania oceny pracy" - podkreśla wiceminister.

W ocenie Piontkowskiego, "można uznać za niemal pewne, że uchylenie przepisów dotyczących punktowej skali oceny poziomu spełnienia kryteriów oceny pracy nie tylko nie zapobiegnie funkcjonowaniu w szkołach różnorakich pomocniczych dokumentów służących dokonywaniu oceny pracy nauczycieli, ale wręcz spowoduje ich zwielokrotnienie". 

"Zatem rezygnacja z przepisów rozporządzenia dotyczących punktowej skali oceny poziomu spełnienia kryteriów oceny pracy może przynieść skutek odwrotny do oczekiwanego przez związki zawodowe, gdyż jeszcze więcej dyrektorów szkół może widzieć potrzebę doprecyzowania przepisów w tym zakresie w drodze wewnątrzszkolnych regulaminów" - konkluduje Piontkowski.

Wiceminister zapewnia jednocześnie, że "wszelkie propozycje, uwagi czy spostrzeżenia związków zawodowych zrzeszających nauczycieli są dla ministerstwa bardzo ważne przy dokonywaniu ewaluacji wprowadzonych regulacji".

"Dlatego też dialog w sprawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli został podjęty ze wszystkimi reprezentatywnymi związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli" - deklaruje Piontkowski.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA