REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźniki dochodów podatkowych JST na 2020 rok

Wskaźniki dochodów podatkowych JST na 2020 rok./ fot. Shutterstock
Wskaźniki dochodów podatkowych JST na 2020 rok./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów określiło wskaźniki dochodów podatkowych gmin, powiatów i województw obowiązujące w 2020 roku. Stanowią one podstawę wyliczenia wysokości subwencji oraz wpłat samorządów do budżetu państwa w bieżącym roku.

Jak co roku, resort finansów podał wielkości wskaźników dochodów podatkowych JST. Odpowiednio dla poszczególnych gmin (wskaźnik G), powiatów (wskaźnik P) oraz województw (wskaźnik W) wskaźniki dochodów podatkowych prezentowane są w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Na ich podstawie - według zasad określonych w ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: u.d.j.s.t.) - wylicza się roczne kwoty części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat poszczególnych samorządów do budżetu państwa.

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźniki na rok 2020 zostały wyliczone na podstawie danych o dochodach podatkowych za rok 2018, według stanu na dzień 30 czerwca 2019 r.

Zobacz: Budżet

Średnie wskaźniki podatkowe dla kraju w 2020 roku

REKLAMA

Gminy - wskaźnik Gg dla kraju wynosi 1956,15 zł

Powiaty - wskaźnik Pp dla kraju wynosi 287,95 zł

Województwa - wskaźnik Ww dla kraju wynosi 205,43 zł

Wielkości wskaźników

Wyliczone przez Ministerstwo Finansów wskaźniki pokazują, jak duże zróżnicowanie występuje w dochodach podatkowych poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Z analizy prezentowanych wskaźników podatkowych wynika, że na poziomie gmin minimalny wskaźnik G stanowi niecałe 1,5% wielkości maksymalnego wskaźnika G. Najwyższy wskaźnik na rok 2020 osiągnęła gmina Kleszczów - 31 022,40 zł, natomiast najniższy gmina Potok Górny - 454,97 zł. W zestawieniu powiatów różnice, choć istotne, nie są już tak drastyczne jak w przypadku gmin. Minimalny wskaźnik P 105,05 zł jest w powiecie kazimierskim (woj. świętokrzyskie) i stanowi ok. 13% wielkości wskaźnika maksymalnego P wyliczonego dla m.st. Warszawy w wysokości 775,51 zł. W przypadku województw najniższe wskaźniki na 2020 rok przypadają w województwach wschodnich, odpowiednio: lubelskim - 100,03 zł, podlaskim - 100,76 zł, warmińsko-mazurskim - 101,43 zł oraz świętokrzyskim - 101,73 zł. Po drugiej stronie uplasowało się województwo mazowieckie z najwyższym wskaźnikiem na poziomie 451,38 zł. Na poziomie województw minimalny wskaźnik W stanowi ok. 22% wielkości maksymalnego wskaźnika W.

Wyliczanie wskaźnika

Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskaźnik G obliczany poprzez podzielenie przez liczbę mieszkańców kwoty dochodów podatkowych uzyskanych w roku poprzedzającym rok bazowy z tytułu - w przypadku gminy - odpowiednio podatku: od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, od czynności cywilnoprawnych, od osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej oraz wpływów z opłaty: skarbowej, eksploatacyjnej oraz udziału we wpływach z podatku dochodowego od: osób fizycznych, osób prawnych. Dla powiatów i województw dochody podatkowe pochodzą z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcja wskaźników

Wskaźniki dochodów podatkowych ustalane w odniesieniu do jednego mieszkańca gminy, powiatu czy województwa - odpowiednio: wskaźnik G, wskaźnik P oraz wskaźnik W - stanowią podstawę do wyliczenia kwot przeznaczonych na części subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego oraz kwoty wpłat do budżetu państwa.

Subwencja lub ewentualna wpłata jest wynikiem różnicy wpływów podatkowych na jednego mieszkańca w danej jednostce samorządu terytorialnego oraz średniej dla danego typu jednostek - gmin, powiatów, województw - w całej Polsce (tzw. wskaźniki Gg, Pp i Ww).

Wskaźniki a subwencja ogólna

Część wyrównawczą subwencji ogólnej stanowi suma kwoty podstawowej oraz kwoty uzupełniającej.

Gmina, w której wskaźnik G jest niższy niż 92% wskaźnika Gg, otrzymuje kwotę podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej. Na podstawie podanych przez resort finansów wskaźników w 2020 roku kwoty podstawowe przypadną każdej gminie, w której dochód podatkowy na jednego mieszkańca wyniósł mniej niż 1799, 66 zł. Wskaźnik G poniżej tej kwoty wykazało łącznie 1900 gmin, co stanowi 77% wszystkich gmin w Polsce. Odrębną kwestią jest sama wysokość kwoty podstawowej, która wyliczana jest odrębnie dla każdej z trzech kategorii grup - zgodnie ze wskazaniem wynikającym z art. 20 ust. 1 pkt 6 u.d.j.s.t.

Kwota uzupełniająca wyliczana jest w odniesieniu do gmin, w których gęstość zaludnienia jest niższa od średniej gęstości zaludnienia w kraju. Gmina, w której wskaźnik G jest wyższy od 150% wskaźnika Gg, nie otrzymuje kwoty uzupełniającej - ta zwiększa część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin.

Zobacz: Pracownicy

Powiat, w którym wskaźnik P jest mniejszy niż wskaźnik Pp, otrzymuje kwotę podstawową. W przypadku powiatów ustawodawca nie wskazał koniecznego do uzyskania progu procentowego, tak jak ma to zastosowanie w odniesieniu do gmin. W roku 2020 wskaźnik P poniżej wskaźnika Pp uzyskały 304 powiaty, co stanowi 80% wszystkich powiatów w Polsce. Wysokość należnej powiatowi kwoty podstawowej ustala się poprzez pomnożenie liczby stanowiącej 90% różnicy pomiędzy wskaźnikami Pp i P przez liczbę mieszkańców danego powiatu - zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 6 u.d.j.s.t.

Kwota uzupełniająca przeznaczona jest dla każdego powiatu, w którym wskaźnik bezrobocia jest wyższy niż 1,10.

Województwo, w którym wskaźnik W jest mniejszy niż wskaźnik Ww, uprawnione jest do otrzymania kwoty podstawowej. W tym roku 13 województw, tj. ok. 81%, uzyskało niższy wskaźnik P w stosunku do określonego wskaźnika Pp.

Kwotę uzupełniającą otrzymują województwa, w których wskaźnik W jest niższy od 125% wartości wskaźnika Ww i liczba mieszkańców nie przekracza 3 mln.

Jeżeli w roku budżetowym jednostka samorządu terytorialnego, z przyczyn od niej niezależnych otrzyma odpowiednią część subwencji ogólnej w kwocie niższej od należnej, przysługuje jej prawo do wyrównania różnicy pomiędzy kwotą zaniżoną a kwotą należną wraz z odsetkami ustalonymi jak dla zaległości podatkowych. Przyznanie wyrównania następuje na wniosek JST w drodze decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Regulujący tę kwestię przepis art. 36 ust. 10 w nowym brzmieniu oraz dodany art. 11 i art. 12 u.d.j.s.t. obowiązuje od 1 stycznia 2020 r.

Wskaźniki a wpłaty do budżetu

Obowiązek dokonania wpłat do budżetu państwa dotyczy 97 gmin, w których wskaźnik G jest większy niż 150% wskaźnika Gg. W odniesieniu do wskaźnika Gg ustalonego na 2020 rok w wysokości 1956,15 zł próg ten stanowi wartość 2934,22 zł.

Powiaty, w których wskaźnik P jest większy niż 110% wskaźnika Pp, tj. 50 powiatów w Polsce, zobowiązane są dokonać stosownych wpłat do budżetu państwa. W odniesieniu do wskaźnika Pp ustalonego na 2020 rok na poziomie 287,95 zł próg stanowi wartość 316,75 zł.

Wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej dla województw, dokonują te województwa, w których wskaźnik W jest większy niż 125% wskaźnika Ww. Przy wskaźniku Ww ustalonym na rok 2020 na poziomie 205,43 zł próg stanowi wartość 256,79 zł. Przy tak ustalonym progu obowiązek wpłaty do budżetu państwa dotyczy wyłącznie województwa mazowieckiego, dla którego wskaźnik W wynosi 451,38 zł.

Krzysztof Adamczyk

audytor wewnętrzny z praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie inwestycji i zarządzania projektami, dziennikarz specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych

Podstawa prawna

  • art. 10, art. 11, art. 12, art. 20, art. 22, art. 29, art. 30 i art. 70a ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1530; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1951)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA