REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gmina może sfinansować wydatek na tablicę pamiątkową

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Czy gmina może sfinansować wydatek na tablicę pamiątkową /Fot. Fotolia
Czy gmina może sfinansować wydatek na tablicę pamiątkową /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Planujemy w przyszłym roku ufundować z budżetu gminy tablicę pamiątkową i pomnik. Nie mamy jednak pewności, czy taki wydatek majątkowy będzie zgodny z prawem, skoro przepisy budżetowe wprost na to nie zezwalają, a regionalna izba obrachunkowa może wydatek unieważnić. Czy jest podstawa prawna do finansowania takiego wydatku z budżetu?

Po pierwsze wskazać należy, że odpowiedź na tak postawione pytanie tylko z pozoru jest przewidywalna. Okazuje się bowiem, że istnieją zarówno argumenty pozwalające na opowiedzenie się za opcją dopuszczalności finansowania takich wydatków budżetowych, jak i argumenty zgoła przeciwne. Punktem odniesienia okazuje się być przede wszystkim charakter prawny takiego przedsięwzięcia, a ściślej rzecz ujmując to, czy ma ono znamiona zadania własnego gminy, czy też nie ma takiego przymiotu.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie, warto zauważyć, że jeden z możliwych kierunków finansowania przez gminę wspomnianego zadania określiła Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach. Izba ta neguje charakter takiego przedsięwzięcia jako zadania własnego gminy. Uzasadniając swoje stanowisko, wskazuje na art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, który nie wymienia budowy pomników wśród zadań własnych gminy. Dodatkowo wskazuje, że budowa pomników nie jest zaliczana do zadań użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych w rozumieniu art. 9 ust. 4 ww. ustawy.

Po trzecie, odmienne stanowisko prezentuje Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku w stanowisku z 17 kwietnia 2014 r. Izba ta odwołuje się w pierwszej kolejności do wspomnianego wyżej art. 7 ww. ustawy, wskazując, że ten przepis zawiera jedynie przykładowy katalog spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, klasyfikowanych jako zadania własne gminy. Ponadto art. 7 ust. 2 ww. ustawy stanowi podstawę podziału zadań własnych gminy na obowiązkowe i fakultatywne, przy czym zgodnie z ust. 2 obowiązkowy charakter zadań własnych określają ustawy. W konkluzji pojawia się wniosek, że realizacja zadania w postaci sfinansowania budowy pomnika ma co prawda charakter zadania własnego gminy, lecz jedynie fakultatywnego.

Po czwarte, analiza ww. stanowisk interpretacyjnych prowadzi do wniosku, że właściwsze wydaje się drugie stanowisko, przede wszystkim dlatego, iż gmina jest samodzielna w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej (art. 51 ustawy o samorządzie gminnym – Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwały budżetowej gminy). Dodatkowo słabość pierwszego stanowiska wynika z faktu, że nie jest możliwe, aby poszczególne zadania przeznaczone gminie do realizacji, które mogą być finansowane ze środków budżetowych, musiały być określone w przepisach ustaw w sposób szczegółowy, np. poprzez wskazanie, że organ gminy jest umocowany do podjęcia uchwały o wzniesieniu pomnika upamiętniającego określone zdarzenie lub osobę. Nie jest bowiem możliwe, aby w sposób zupełny i wystarczająco precyzyjny opisać wszystkie zadania, do których realizacji powołana jest gmina.

REKLAMA

Po piąte, warto wreszcie nadmienić, że drugie z opisanych stanowisk ma poparcie w orzecznictwie sądowoadministracyjnym. Mianowicie w wyroku z 13 września 2011 r., sygn. akt I SA/Gd 808/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (przedmiotem finansowania była tablica pamiątkowa), wskazał, że zadania nieobowiązkowe (fakultatywne) powinny być wykonywane przez gminę w przypadku, gdy w danym miejscu i czasie zajdzie taka potrzeba i mogą stanowić rozwinięcie, uzupełnienie zadań obowiązkowych. Sąd podkreślił również, że „Oznacza to, że organy gminy są suwerenne w podejmowaniu decyzji dotyczących przeznaczenia i wykorzystania komunalnych zasobów finansowych i nie podlegają w tym zakresie żadnym innym władzom, instytucjom lub organizacjom publicznym. Organy nadzoru mogą badać te decyzje tylko pod kątem ich zgodności z prawem, nie mają natomiast kompetencji do oceny ich celowości (zasadności) ani gospodarności. Oznacza to zatem, że organy gminy mają również możliwość suwerennego decydowania o określaniu celów, na które mają być przeznaczane środki budżetowe i wysokości wydatków na poszczególne zadania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Wniosek. Zarówno stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, jak i wspomniane orzeczenie nie kwestionują co do zasady możliwości finansowania obiektu kultu, jakim jest pomnik czy tablica pamiątkowa. Takie podejście wydaje się właściwe, szczególnie w kontekście tego, że organy nadzoru (regionalne izby obrachunkowe) mogą badać decyzje o sfinansowaniu ww. wydatku tylko pod kątem ich zgodności z prawem, nie mają natomiast kompetencji do oceny ich celowości (zasadności) ani gospodarności. Oznacza to tym samym, że organy gminy mają również możliwość suwerennego decydowania o określaniu celów, na które mają być przeznaczane środki budżetowe i wysokości wydatków na poszczególne zadania. Oczywiście samodzielność ta nie ma charakteru bezwzględnego i nie może wyrażać się w swobodnym i wolnym od jakichkolwiek ograniczeń dysponowaniu środkami finansowymi gminy. Ostatecznie należy więc przyjąć, że prawnie dopuszczalne byłoby poniesienie wydatku budżetowego w zakresie ufundowania z budżetu gminy tablicy pamiątkowej lub pomnika.

ⒸⓅ

Marcin Nagórek

radca prawny

Podstawa prawna

Art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA