REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za zobowiązania finansowe gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej J. Nowak
Finanse gminy/ Fot. Fotolia
Finanse gminy/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestie odpowiedzialności za zobowiązania finansowe gminy są jasne. W praktyce problemem wciąż pozostaje jednak podział kompetencji dotyczących planowania wydatków i realizacji uchwał budżetowych. Pomocą służy tu orzecznictwo.

Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych muszą wskazywać źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Uchwały muszą zapadać bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. Trzeba pamiętać o tym, że zobowiązania finansowe mogą być przeznaczane na konkretne cele ustawowe, takie jak pokrycie przejściowego deficytu budżetu samorządu, jego finansowanie, spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych czy też wyprzedzające finansowanie działań opłacanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. W praktyce za niewystarczające uznaje się zawarcie w takich uchwałach informacji, że zobowiązania muszą być pokryte z „budżetu gminy”.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Gazeta Samorządu i Administracji

Kwestie związane z zobowiązaniami gminy wiążą się w bardzo istotny sposób z odpowiedzialnością wójta, burmistrza lub prezydenta miasta za gospodarkę finansową. Organ wykonawczy gminy ma możliwość:

● zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień rady gminy,

REKLAMA

● emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień rady gminy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● dokonywania wydatków budżetowych,

● zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

● dysponowania rezerwami budżetu gminy,

● blokowania środków budżetowych.

Wielokrotnie wypowiadało się w tym temacie także orzecznictwo. WSA w Lublinie w wyroku z 11 września 2009 r. (sygn. akt I SA/Lu 512/09) na przykład przesądził o tym, że rada gminy nie ma prawa zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy. Wyłączną inicjatywę ma bowiem w tym zakresie organ wykonawczy gminy. Sama inicjatywa organu wykonawczego dotyczy konkretnych kwestii budżetowych. Organ wykonawczy wyznacza więc organowi stanowiąco-kontrolnemu (czyli radzie) ramy, w których może on nadać uchwale dotyczącej zmiany uchwały budżetowej określony kształt. Inicjatywa organu wykonawczego gminy musi więc w analizowanym kontekście dotyczyć ściśle określonej materii (wyrok NSA z 20 stycznia 2010 r., sygn. akt II GSK 276/09). Sam organ wykonawczy nie może jednak dokonywać przesunięć wydatków między działami budżetu gminy. Jest to bowiem w swej istocie zmianą budżetu gminy i uprawnienia do dokonywania tej czynności (podobnie jak do uchwalania budżetu) będą należeć do wyłącznej kompetencji rady gminy. Ustawodawca jednoznacznie wykluczył możliwość dokonywania przesunięć przez organ wykonawczy między działami budżetu. Jednak po uzyskaniu upoważnienia od rady gminy organ wykonawczy będzie mógł dokonywać przesunięć wydatków między rozdziałami i paragrafami budżetu (wyrok WSA w Poznaniu z 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I SA/Po 1107/13).

Należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden wymiar gospodarki budżetowej w gminie, akcentowany przez ustawę z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Otóż, zgodnie z jej art. 61, gospodarka finansowa gminy jest jawna, a wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek ogłoszenia uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego. Organ wykonawczy gminy musi informować mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz o wykorzystywaniu środków budżetowych. Informacje na temat gospodarki budżetowej stanowić będą informację publiczną.

MACIEJ J. NOWAK

radca prawny, ekspert w zakresie prawa administracyjnego

PODSTAWA PRAWNA

● art. 58, art. 60, art. 61 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 446)

Polecamy serwis: Finanse

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

REKLAMA