REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od środków transportowych - kara za niezłożenie deklaracji

Rafał Frankiewicz

REKLAMA

15 lutego minął ustawowy termin do złożenie deklaracji na podatek od środków transportowych DT1. Jak pokazuje praktyka, zwłaszcza w gminach wiejskich duży odsetek podatników nie wypełnia swojego ustawowego obowiązku i nie składa deklaracji w wymaganym terminie. Organy podatkowe dysponują jednak środkami, które mogą zdyscyplinować podatników. Mowa tutaj o karach porządkowych, czyli sankcji finansowej, nakładanej w przypadku nieuzasadnionego niestawienia się na wezwanie organu podatkowego lub niezłożenia deklaracji. 

Zgodnie z art. 9 ust. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., Nr 95, poz 613 z późn. zm.) podatnicy podatku od środków transportowych zobowiązani są składać do 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu deklarację DT1.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tej dacie, wówczas deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Ponadto, istnieje wymóg odpowiedniego skorygowania deklaracji w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zmianę miejsca zamieszkania (siedziby) w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.    

Pomimo tak jasno określonego obowiązku, podatnicy często nie składają deklaracji lub robią to po terminie, co powoduje konieczność przeprowadzenia postępowania przez organ podatkowy w celu określenia podatku na dany rok. Wiąże się to oczywiście ze zwiększonymi kosztami ponoszonymi przez administrację podatkową.

Kara porządkowa

REKLAMA

Aby zapewnić sprawność prowadzonego postępowania, a w przyszłości także zmniejszać liczbę podatników nieskładających deklaracji, Ordynacja Podatkowa (dalej: Ord. Pod.) przewidziała możliwość stosowania kar porządkowych, mających charakter finansowego środka dyscyplinującego stronę postępowania podatkowego. .

Karę można nałożyć na stronę, pełnomocnika strony, świadka lub biegłego, którzy mimo prawidłowego wezwania przez organ podatkowy nie stawili się bez uzasadnionej przyczyny, pomimo takiego obowiązku, bezzasadnie odmówili złożenia wyjaśnień, zeznań, wydania opinii, okazania przedmiotu oględzin lub udziału w innej czynności, lub w przypadku gdy bez zezwolenia tego organu opuścili miejsce przeprowadzenia czynności przed jej zakończeniem. Dodatkowo, regulację tę stosuje się do osób, które wyraziły zgodę na powołanie na biegłego, osób trzecich, które bezzasadnie odmawiają okazania przedmiotu oględzin oraz uczestników rozprawy, którzy poprzez swoje niewłaściwe zachowanie utrudniają jej przeprowadzenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z punktu widzenia podatku od środków transportowych, co do zasady, przesłanką do nałożenia kary porządkowej będzie niestawienie się na wezwanie organu podatkowego do złożenia deklaracji lub korekty deklaracji DT1, albo w przypadku braku złożonych wyjaśnień, jeżeli podatnik nie będzie w stanie uzasadnić braku podjęcia określonych czynności.

Aby kara porządkowa mogła być nałożona, organ podatkowy musi najpierw wezwać podatnika do złożenia deklaracji, jej korekty lub wyjaśnień. Warto w tym miejscu zauważyć, iż jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego kara porządkowa może zostać nałożona. Oznacza to, iż ani w toku czynności sprawdzających, ani innych czynności urzędowych zachowanie podatnika nie będzie zagrożone karą porządkową (zob. wyrok NSA z dnia 7 stycznia 2000 r., sygn. akt I SA/Ka 963/98 oraz wyrok WSA w Olsztynie z dnia 22 kwietnia 2009 r., sygn. akt I SA/Ol 127/09). Organy podatkowe często wysyłają wezwania jeszcze przed wszczęciem postępowania. W takiej sytuacji, nawet jeżeli w pouczeniu zawarta zostanie informacja o możliwości nałożenia sankcji finansowej, to organ i tak nie będzie dysponował podstawą prawną do wymierzenia takiej kary.

Czytaj także: Kto jest podatnikiem podatku od środków transportowych po przewłaszczeniu pojazdu?>>

Prawidłowe doręczenie wezwania

Wezwanie, o którym mowa musi zostać prawidłowo doręczone, a także musi zawierać wszystkie wymagane elementy: (zob. wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 479/10) 

- nazwa i adres organu podatkowego,

- imię i nazwisko osoby wzywanej,

- w jakiej sprawie i w jakim charakterze oraz w jakim celu osoba ta zostaje wezwana,

- czy osoba wezwana powinna stawić się osobiście czy też może złożyć wyjaśnienie lub zeznanie na piśmie,

- termin, do którego żądanie powinno być spełnione,

- miejsce zgłoszenia się osoby wzywanej lub jej pełnomocnika oraz skutki prawne niezastosowania się do wezwania.

Ponadto, wezwanie powinno być podpisane przez pracownika organu podatkowego, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby podpisującej. W literaturze można spotkać się czasami z rozważaniami, czy dla późniejszego zastosowania kary porządkowej niezbędnym jest, aby podatnik o możliwości jej nałożenia został powiadomiony. Innymi słowy, czy jeżeli w wezwaniu, organ podatkowy nie pouczy podatnika, iż w przypadku nie podjęcia określonej w wezwaniu czynności, zostanie nałożona na niego sankcja finansowa, to wówczas organ będzie mógł taką karę nałożyć? Rozważania te wydają się jednak bezzasadne, biorąc zwłaszcza pod uwagę fakt, iż jednym z obligatoryjnych elementów wezwania jest określenie skutków prawnych niezastosowania się do jego treści. Podkreślić więc należy, iż jeżeli organ podatkowy chce mieć możliwość zastosowania kary porządkowej to niewątpliwie powinien o niej powiadomić adresata wezwania (zob. wyrok NSA z dnia 15 listopada 2006 r., sygn. akt I FSK 228/06).

Innym, równie istotnym zagadnieniem dotyczącym wezwania jest jego prawidłowe doręczenie. Należy pamiętać, iż skuteczne doręczenie wezwania nie zawsze będzie tożsame z jego faktycznym otrzymaniem przez adresata. Jeżeli doręczenie pisma okazało się niemożliwe, wówczas istnieje możliwość pozostawienia pisma w placówce pocztowej lub w urzędzie gminy (miasta) na okres 14 dni. W tym czasie adresat jest dwukrotnie informowany o oczekującym na niego piśmie, a w przypadku braku jego odebrania, doręczenie uznaje się za skuteczne, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.


Regulacja ta, oparta na fikcji doręczenia, ma na celu zapewnienie sprawności prowadzonego postępowania, pozwalając na uniknięcie sytuacji, w której podatnik uchylając się od odebrania korespondencji, prowadziłby do paraliżu postępowania (zob. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 12 września 2006 r., sygn. akt I SA/Gd 149/06). Należy pamiętać, iż w przypadku, gdy podatnik zostanie bezzasadnie wezwany do złożenia deklaracji lub wyjaśnień, np. na skutek błędu urzędnika, wówczas będzie miał prawo do żądania zwrotu poniesionych kosztów podróży. Ważne jednak, żeby żądanie to wnieść przed wydaniem decyzji, aby nie utracić tego prawa.

W przypadku, gdy podatnik pomimo wezwania przez organ podatkowy, nie podejmie określonych czynności, tj. nie złoży deklaracji, korekty lub wyjaśnień w wymaganym terminie, wówczas będzie istniała możliwość nałożenia kary porządkowej w drodze postanowienia. 

Wysokość kary

Zarówno sam fakt zastosowania sankcji finansowej, jak i jej wysokość będzie zależała od oceny organu podatkowego, mieszcząc się w ramach tzw. uznania administracyjnego (zob. wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2008 r., sygn. akt II FSK 564/07).

Ustawodawca, określając jedynie górną granicę kary, która obecnie wynosi 2600 zł, pozwolił organom podatkowym na dokonanie samodzielnej oceny materiału dowodowego i na podjęcie decyzji o celowości i zasadności samej kary, jak również jej wysokości. W uzasadnieniu do wydanego postanowienia należy w sposób wyczerpujący wskazać wszelkie okoliczności, które w ocenie organu przemawiały za zastosowaniem kary w określonej wysokości. Jest to szczególnie istotne przy zastosowaniu górnej granicy określonej w przepisach prawa (zob. wyrok WSA w Opolu z dnia 21 września 2005 r., sygn. akt I SA/Op 148/05 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 3251/08). Termin płatności kary wynosi 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Co ciekawe, aż do 1 stycznia 2003 r. Ord. Pod. nie zawierała określonego terminu, w jakim kara musi zostać zapłacona. Luka ta została usunięta poprzez dodanie do art. 262 §5a.

Przedawnienie

Należy pamiętać, iż w odniesieniu do kary porządkowej zastosowanie mają także regulacje dotyczące przedawnienia, zgodnie z którymi, nałożona kara przedawni się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności. Samo nałożenie kary natomiast będzie możliwe w ciągu 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zaistniały przesłanki do wydania postanowieniu o zastosowaniu sankcji.

Kara porządkowa podlega waloryzacji. Poziom waloryzacji uzależniony jest od wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w I i II kwartale danego roku, w porównaniu do pierwszego półrocza roku ubiegłego. Górna granica kary porządkowej określana jest do dnia 15 sierpnia danego roku w drodze obwieszczenia Ministra Finansów, działającego w porozumieniu z Prezesem GUS.

Czytaj także: Stawki podatków i opłat lokalnych w 2011 roku>>

Prawa ukaranego

Warto zastanowić się, jakie środki prawne przysługują ukaranemu karą porządkową. Należą do nich zażalenie na postanowienie o ukaraniu lub wniosek o uchylenie nałożonej kary. W ramach zażalenia, istnieje możliwość zakwestionowania zarówno samego faktu ukarania, jak i wysokości nałożonej kary. Jest ono składane do organu wyższego stopnia w terminie 7 dni od dnia doręczenie postanowienia.

Wniesienie zażalenia powoduje wstrzymanie wykonania postanowienia o nałożeniu kary porządkowej. Organ podatkowy może także, na wniosek podatnika złożony w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia o nałożeniu kary, uchylić to postanowienie. Nastąpi to wówczas, gdy podatnik wykaże, iż niestawienie się na wezwanie lub niepodjęcie określonych czynności miało miejsce niezależnie od jego woli. Organ podatkowy, uznając usprawiedliwienie wydaje postanowienie o uchyleniu nałożonej kary. W przeciwnym razie, wydaje się postanowienie o odmowie uchylenia kary porządkowej, na które służy zażalenie.

W przypadku wątpliwości, czy ukarany karą porządkową złożył zażalenie, czy też wniosek o uchylenie kary, pamiętać należy, iż to treść pisma, a nie jego tytuł będzie decydujący. Innymi słowy, o charakterze środka prawnego będzie przesądzała treść zarzutów i wniosków zawartych przez podatnika (zob. wyrok NSA z dnia 6 marca 2022 r., sygn. akt I SA/Łd 344/00).

Na koniec warto zauważyć, iż omówiona wyżej regulacja nie odnosi się wyłącznie do podatku od środków transportowych i może mieć zastosowanie, także w zakresie innych podatków. Chodzi tutaj w szczególności o podatek od nieruchomości, w ramach którego podatnicy również są zobowiązani do składania deklaracji (osoby prawne) lub informacji (osoby fizyczne). 

Rafał Frankiewicz

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA