REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości – zbieg zwolnień dla szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Lis
Krzysztof Lis

REKLAMA

Szkoła publiczna zamierza wynająć pomieszczenie organizacji pożytku publicznego. Zajmowane przez szkołę nieruchomości (przeznaczone na działalność oświatową) są zwolnione z podatku od nieruchomości. Czy wynajęcie tych pomieszczeń organizacji spowoduje opodatkowanie tym podatkiem?

W przypadku zbiegu zwolnień z podatku od nieruchomości liczy się rzeczywiste, faktyczne wykorzystywanie nieruchomości na działalność objętą zwolnieniem. Część nieruchomości wynajęta przez szkołę organizacji pożytku publicznego na prowadzenie przez nią nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego będzie nadal zwolniona z podatku od nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnione z podatku od nieruchomości są m.in. publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową (art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych; dalej: ustawa). Zwolnienie to nie dotyczy zatem nieruchomości zajętych na działalność inną niż działalność oświatowa. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy, podstawę opodatkowania dla budynków lub ich części stanowi powierzchnia użytkowa. Natomiast na podstawie art. 1a ust. 2 ustawy, za działalność gospodarczą nie uważa się:

1) działalności rolniczej lub leśnej,

2) wynajmu turystom pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych znajdujących się na obszarach wiejskich przez osoby ze stałym miejscem pobytu w gminie położonej na tym terenie, jeżeli liczba pokoi przeznaczonych do wynajęcia nie przekracza 5.

REKLAMA

Każdy inny rodzaj wynajmu traktowany jest zatem jako działalność gospodarcza. W związku z tym wynajęcie przez szkołę zajmowanych pomieszczeń spowoduje, że nie będą one już zajęte na działalność oświatową, lecz na działalność gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy, z podatku od nieruchomości zwolnione są nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Ponieważ szkoła – wynajmując pomieszczenie – utraciła zwolnienie podmiotowe z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy (w związku z zajęciem pomieszczenia na działalność gospodarczą – wynikającą z najmu), to można by sądzić, że nie przysługuje jej zwolnienie także na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Innymi słowy, dla szkoły jako podatnika sala zajęta jest na działalność gospodarczą, a nie na cele, które przewiduje art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Przez „zajęcie nieruchomości” należy jednak rozumieć rzeczywiste, faktyczne wykorzystywanie nieruchomości na przedmiotową działalność. Przyjmując zatem, że pomieszczenie zostanie wynajęte przez szkołę organizacji pożytku publicznego i będzie ono wykorzystywane przez tę organizację na prowadzenie „nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego”, to szkoła jako podatnik nadal będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od nieruchomości – z tym że już nie na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2, lecz na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Będzie to zwolnienie przedmiotowe dotyczące wynajętej części nieruchomości objętej tym zwolnieniem.

Czytaj także: Podatek od nieruchomości>>

INTERPETACJE

Artykuł 7 ust. 1 pkt 14 zwalnia z podatku nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. (...) zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym, bowiem ustawodawca zwolnił pewien przedmiot opodatkowania (nieruchomości lub ich części), ale zajęte na określony cel (prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego) przez określony podmiot (organizacje pożytku publicznego). Oznacza to, że zwolnieniu podlegają nie tylko nieruchomości, których podatnikiem jest organizacja pożytku publicznego (czyli których organizacja ta jest właścicielem lub np. użytkownikiem wieczystym), ale także nieruchomości, które nie stanowią własności organizacji, a zajęte przez nią na podstawie np. umowy najmu czy dzierżawy. Organ podatkowy wyraża także pogląd, że nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli są zajęte na prowadzenie takiej działalności z wyłączeniem innych funkcji, co zdaniem organu podatkowego wyklucza możliwość korzystania z powyższego zwolnienia w sytuacji, gdy nieruchomość lub jej część jest jednocześnie zajęta na prowadzenie działalności odpłatnej i nieodpłatnej (z wyjątkiem sytuacji gdy zostaną wyodrębnione pomieszczenia zajmowane na poszczególne rodzaje działalności).

Postanowienie Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego z 18 kwietnia 2005 r., sygn. FBII3110/1/32/2005.

Czytaj także: Uchwalane przez gminy wadliwe zwolnienia z podatku od nieruchomości>>

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1475)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

REKLAMA

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

REKLAMA