REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Terlikowska-Bohaczek
Projektowane zmiany rozporządzenia w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. /Fot. ShutterStock
Projektowane zmiany rozporządzenia w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. /Fot. ShutterStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 43, poz. 247).

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie zmian w rozporządzeniu konieczne jest ze względu na ciążące na Polsce obowiązki sprawozdawcze wobec Eurostatu, oraz z uwagi na poprawność obliczania relacji państwowego długu publicznego do PKB. Projektowane zmiany mają też na celu wzmocnienie statystyki sektora finansów publicznych poprzez łatwiejszą identyfikację jednostek sporządzających i przekazujących sprawozdania w zakresie operacji finansowych.

Zmiany rozporządzenia dotyczą w głównej mierze wzorów sprawozdań: Rb-Z – kwartalnych sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-UZ – rocznych sprawozdań uzupełniających o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych, oraz instrukcji sporządzania sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

W sprawozdaniu Rb-Z zmianie ulegnie część C oraz D. Dotychczasowa cześć C zostanie podzielona na dwie sekcje: C1 i C2. Obecna część C zostanie rozszerzona o papiery wartościowe i otrzyma nazwę C1. Ta zmiana uwzględnia fakt, że jednostki samorządu terytorialnego realizując programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA, mogą również emitować papiery wartościowe. Nowe zestawienie C2 zawierać będzie dodatkowe dane uzupełniające, mające wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. Będzie to: spłata zobowiązańi przejęcie zadłużenia przekształcanych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wykup obligacji nominowanych w walutach obcych na rynki zagraniczne przed wejściem w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych oraz zobowiązania związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego w okresie sprawozdawczym.

REKLAMA

Zobacz także: Sprawozdanie Rb-NDS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmianie uległa również część D sprawozdania Rb-Z, dotycząca obecnie zobowiązań wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy, o terminie płatności przypadającym w latach następnych. Po wejściu w życie projektowanych zmian dotyczyć będzie krótkoterminowych zobowiązań wynikających z umów nienazwanych związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych.

Ostatnią nowością w sprawozdaniu Rb-Z jest dodanie części F – Lista jednostek sporządzających sprawozdanie. Będzie ona wypełniana jedynie w ramach sprawozdań zbiorczych i łącznych za IV kwartał roku budżetowego. Ułatwić ma zidentyfikowanie jednostek sektora finansów publicznych sporządzających i przekazujących sprawozdanie nie tylko na poziomie jednostek bezpośrednio nadzorujących jednostki, których sprawozdania są włączane do sprawozdania zbiorczego, czy też łącznego. Taka identyfikacja będzie dokonywana przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie numeru identyfikacyjnego REGON, a następnie na poziomie Ministerstwa Finansów w zakresie przynależności do sektora finansów publicznych. W ocenie Rządowego Centrum Legislacji dodanie części F nie wiąże się z dodatkowym nakładem pracy dla JST, bowiem z racji sprawowanego nadzoru muszą one posiadać wiedzę na temat podległych im jednostek. Dodatkowo, w celu zmniejszenia obciążeń i kosztów jednostek sektora finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości wprowadzono możliwość rezygnacji z przekazywania sprawozdań w formie papierowej. Według projektowanych zmian jednostki będą mogły przekazywać sprawozdania w formie elektronicznej, opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP.

Zadaj pytanie: Forum Samorząd - Ustrój i jednostki

Projektowane zmiany rozporządzenia ograniczają obowiązek sporządzania sprawozdań do trzech rodzajów sprawozdań: Rb-Z, Rb-N oraz Rb-ZN. Jeżeli jednostka na koniec IV kwartału roku budżetowego nie będzie posiadała zobowiązań czy też należności, wówczas nie będzie miała obowiązku sporządzania sprawozdania „zerowego” w zakresie sprawozdań Rb-UZ lub Rb-UN. Dodatkowego, z uwagi na zakończenie okresu przejściowego zawartego w ustawie o finansach publicznych, zmianie uległa lista rodzajów jednostek sektora finansów publicznych sporządzających sprawozdanie (zniknęły państwowe zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, agencje państwowe i samorządowe fundusze celowe).

Projektowane zmiany uzupełniającego sprawozdania Rb-UZ dotyczą części B, tj. struktury walutowej zobowiązań zaliczanych do długu. Część ta zostanie rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych. Dodatkowo, jednostki będą wykazywać zobowiązania nominowane w walutach obcych (innych niż EUR, USD, CHF) nie tylko według średniego kursu NBP na koniec okresu sprawozdawczego, ale również według średniej arytmetycznej ze średnich kursów NBP ogłaszanych i obowiązujących w dni robocze. Dla ułatwienia stosowania średniej arytmetycznej ma być ona publikowana na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.

Zmiany załącznika Nr 9 „Instrukcja sporządzania sprawozdań” polegają na dostosowaniu jego treści do nowych wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ, a także ujednoliceniu stosowanej terminologii tytułów dłużnych i sposobu obliczania wartości nominalnej poręczeń i gwarancji, zawartych w innych obowiązujących aktach prawnych. Ideą przyświecającą proponowanym zmianom jest to, aby na koniec roku budżetowego wykazywać te środki, które są zaliczone do stanu środków danego roku budżetowego jednostki. Dlatego też w kategoriach depozyt, w należnościach, wprowadzono zmiany polegające na tym, że jednostka nie będzie wykazywała tych środków znajdujących się na rachunku bankowym na koniec IV kwartału, które otrzymała od innej jednostki bądź na rzecz innej jednostki, które będzie zobowiązana zwrócić w następnym kwartale w wyniku rozliczenia, lub środków które dotyczą zobowiązania przyszłego kwartału. Dodatkowo, państwowe jednostki budżetowe posiadające należności Skarbu Państwa nie będą wykazywały w depozytach środków na rachunkach bieżących prowadzonych w ramach obsługi budżetu państwa. Środki te będą wykazywane przez Ministra Finansów w ramach centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Projekt rozporządzenia zakłada, że pierwsze sprawozdania na nowych formularzach będą sporządzane już za III kwartał 2013 roku, z tym że przepis przejściowy zakłada konieczność wypełnienia części F, która standardowo będzie wypełniana jedynie w sprawozdaniu obejmującym IV kwartał roku budżetowego.

O autorce:

Aneta Terlikowska–Bohaczek - główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych, specjalista w zakresie rachunkowości budżetowej, trener szkoleń adresowanych do sektora finansów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA