REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - zmiany
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - zmiany
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych po długim oczekiwaniu wreszcie zostały podpisane i opublikowane, ale pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane za IV kwartał 2013 r.

Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych 25 października 2013 r. wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

REKLAMA

Wprowadzone zmiany dotyczą przede wszystkim wzorów:

- Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,

- Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.

REKLAMA

Zmianie uległa również instrukcja sporządzania sprawozdań, stanowiąca załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Wprowadzona zmiana instrukcji sporządzania sprawozdań polega przede wszystkim na dostosowaniu jego treści do nowych wzorów sprawozdań Rb-Z oraz Rb-UZ, a także na ujednoliceniu stosowanej terminologii tytułów dłużnych i sposobu obliczania wartości nominalnej poręczeń i gwarancji, zawartych w innych obowiązujących aktach prawnych. Istotna zmiana dotyczy kategorii „depozyt”, w należnościach. Zmiana polega na tym, że jednostka nie będzie wykazywała środków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- znajdujących się na rachunku bankowym na koniec IV kwartału, które otrzymała od innej jednostki lub na rzecz innej jednostki, a które w wyniku rozliczenia będzie zobowiązana zwrócić w następnym kwartale,

- które dotyczą zobowiązania kwartału następnego roku budżetowego.

Istotne jest, aby na koniec roku budżetowego wykazywać te środki, które są zaliczone do stanu środków danego roku budżetowego jednostki. Natomiast państwowe jednostki budżetowe, mające należności Skarbu Państwa, nie wykazują w kategorii „depozyt” środków znajdujących się na rachunkach bieżących prowadzonych w ramach obsługi budżetu państwa, ponieważ będą wykazywane przez Ministra Finansów.

Pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane już za IV kwartał 2013 r.

Zobacz również: Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Sprawozdanie Rb-Z

REKLAMA

W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega część C oraz D. Dotychczasowa część C została rozszerzona o inne dodatkowe dane do ustalenia limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. Po zmianach część C – „Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego” składa się z dwóch zestawień:

- C1 – „Kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe na realizację programów, projektów lub zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy”,

- C2 – „Dodatkowe dane uzupełniające”.

Część C – oznaczona obecnie jako zestawienie C1 została rozszerzona o papiery wartościowe. Zmiana ta uwzględnia fakt, że jednostki samorządu terytorialnego, realizując programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mogą również emitować papiery wartościowe. Natomiast drugie zestawienie (C2) zawiera dodatkowe dane uzupełniające, które mają wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego.

W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega również część D, która dotyczyła zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy. W zmienionym rozporządzeniu wszystkie jednostki sektora finansów publicznych będą wykazywać informację z zakresu umów nienazwanych z określonych rodzajów kredytów handlowych.

Istotną i jednocześnie ostatnią nowością w sprawozdaniu Rb-Z jest dodanie części F – „Lista jednostek sporządzających sprawozdania”:

Lp.

REGON

1.

 

1.1.

 

1.2.

 

1.3.

 

1.4.

 

1. (...)

 

Część tę będą wypełniały jedynie jednostki sporządzające sprawozdanie zbiorcze i łączne w sporządzanych sprawozdaniach za IV kwartał. Zmiana ta ma na celu zidentyfikowanie jednostek sektora finansów publicznych sporządzających i przekazujących sprawozdania nie tylko na poziomie jednostek bezpośrednio nadzorujących jednostki, których sprawozdania są włączane do sprawozdania zbiorczego czy też łącznego. Identyfikacja ta będzie dokonywana przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie numeru identyfikacyjnego REGON, a następnie na poziomie Ministerstwa Finansów w zakresie przynależności do sektora finansów publicznych. Wprowadzone zmiany dają możliwość pozyskania informacji o wszystkich jednostkach sektora finansów publicznych.

Sprawozdanie Rb-UZ

W sprawozdaniu tym zmianie ulega część B dotycząca struktury walutowej zobowiązań zaliczanych do długu. Część ta została rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych, tj.:

● papiery wartościowe,

kredyty i pożyczki,

● przyjęte depozyty,

● wymagalne zobowiązania.

Ograniczenia dotyczące obowiązku sporządzania sprawozdań „zerowych”

Wprowadzone zmiany do rozporządzenia ograniczają obowiązek sporządzania sprawozdań (niezależnie od tego, czy dana jednostka ma zobowiązanie, czy też nie) do trzech rodzajów sprawozdań: Rb-Z, Rb-N i Rb-ZN.

Jeśli jednostka na koniec IV kwartału roku budżetowego nie będzie miała zobowiązań czy też należności, to nie będzie miała obowiązku sporządzania tzw. sprawozdania „zerowego” Rb-UZ lub Rb-UN. Różnicą w stosunku do poprzedniego stanu prawnego jest to, że zmianie uległa lista rodzajów jednostek sektora finansów publicznych sporządzających sprawozdanie. Sprawozdanie Rb-UZ będą sporządzały również jednostki organizacyjne podległe jednostkom samorządu terytorialnego w przypadku wystąpienia zobowiązań wymagalnych.

Forma papierowa i forma elektroniczna sprawozdań

Wprowadzono możliwość rezygnacji z przekazywania sprawozdań w formie papierowej przez jednostki, które będą mogły przekazywać sprawozdania w formie elektronicznej, pod warunkiem że zostaną one opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP i przesłane na skrzynkę podawczą odbiorcy. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego obligatoryjnie będą przesyłały sprawozdania odnoszące się do budżetu wyłącznie w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Podstawy prawne

- art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 938)

- rozporządzenie Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 43, poz. 247)

- rozporządzenie Ministra Finansów z 25 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2013 r. poz. ...) – na dzień oddania numeru do drukarni rozporządzenie nie zostało jeszcze opublikowane.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Polecamy poradnik: Przewodnik po zmianach przepisów 2013/2014

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA