| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Rachunkowość budżetowa > Klasyfikacja wydatków na zakup udziałów w spółce

Klasyfikacja wydatków na zakup udziałów w spółce

W jaki sposób zaklasyfikować wydatki gminy związane z realizacją przedsięwzięcia budowy kompleksu basenów rekreacyjnych? Czy wykup udziałów w spółce utworzonej do wybudowana takiego kompleksu od podmiotu zewnętrznego będzie stanowił wydatek majątkowy?

Według Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu wykup udziałów w spółce utworzonej do wybudowana kompleksu basenów, od podmiotu zewnętrznego będzie stanowił wydatek majątkowy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38 poz. 207 ze zm.) wykup tych udziałów będzie zaklasyfikowany w § 601 – Wydatki na zakup i objęcie akcji, wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego oraz na uzupełnienie funduszy statutowych banków i innych instytucji finansowych.

Zdaniem izby, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) do wydatków majątkowych zalicza się:
- inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
- zakup i objęcie akcji i udziałów;
- wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.

Zobacz również: Środki na zarządzanie kryzysowe przeznaczone na realizację innych zadań

RIO podkreśla, iż jak wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz.U. Nr 298 poz. 1767) do kategorii kredytów i pożyczek zalicza się zobowiązania z tytułu umów, które nie są umowami kredytu ani umowami pożyczki, jednak ich skutek ekonomiczny zbliżony jest do zobowiązań kredytowych czy pożyczkowych.

Do nich zaliczane są umowy:
- o partnerstwie publiczno-prywatnym, które mają wpływ na poziom długu publicznego,
- umowy sprzedaży, w których cena jest płatna w ratach,
- umowy leasingu zawarte z producentem lub finansującym, w których ryzyko i korzyści z tytułu własności są przeniesione na korzystającego z rzeczy,
- umowy nienazwane o terminie zapłaty dłuższym niż rok, związane z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu.

Określone w rozporządzeniu warunki dotyczące zaliczenia do kategorii kredytów i pożyczek wielu różnorodnych umów powodują, że o włączeniu do długu publicznego zobowiązań wynikających z określonej umowy decydują poszczególne ich zapisy. Dlatego też w tym kontekście należy zastrzec, że niezwykle istotna staje się wnikliwa analiza umowy inwestycyjnej zawartej przez gminę, spółkę i wykonawcę pod względem jej treści i skutków ekonomicznych bez względu na nazwę i formę takiej umowy.

Utworzona spółka kapitałowa, o której mowa w piśmie, nad którą kontrolę sprawuje podmiot sektora finansów publicznych w tym przypadku gmina, z definicji wyłączona jest z zakresu sektora finansów publicznych rozumieniu prawa krajowego, gdyż zgodnie z art. 9 pkt 14 cytowanej ustawy sektor finansów publicznych tworzą inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Na dzień dzisiejszy zobowiązania utworzonej spółki do realizacji opisanego przedsięwzięcia nie będą wliczane do państwowego długu publicznego.

Źródło: RIO w Opolu

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Mirosław Siwiński

Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »