| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Zamówienia publiczne > Cykl życia produktu w prawie zamówień publicznych

Cykl życia produktu w prawie zamówień publicznych

Cyklem życia produktu, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych są wszelkie możliwe kolejne fazy istnienia danego produktu, to jest: badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, naprawę, modernizację, zmianę, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofanie i usuwanie.

Na mocy ustawy nowelizującej prawo zamówień publicznych z dnia 12 października 2012 r., która weszła w życie 20 lutego 2013 r., do Pzp wprowadzono nową definicję "cyklu życia produktu". Zgodnie z art. 2 pkt 2a Pzp należy przez to rozumieć wszelkie możliwe kolejne fazy istnienia danego produktu, to jest: badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, naprawę, modernizację, zmianę, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofanie i usuwanie.

Zagadnienie cyklu życia produktów łączy się pośrednio z kryterium kosztów eksploatacji. Zgodnie z art. 91 ust. 2 Pzp kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.

Polecamy: Forum

W zamówieniach w dziedzinie obronności kryterium cyklu życia zostało wyróżnione. Zgodnie z art. 131k ust. 1 w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności kryteria, o których mowa w art. 91 ust. 2 lub kryteria takie, jak koszt cyklu życia produktu, rentowność, serwis posprzedażny i pomoc techniczna, bezpieczeństwo dostaw, interoperacyjność oraz właściwości operacyjne, określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Można zastanawiać się nad sensem wyodrębnienia kryterium cyklu życia produktu, które - jak się wydaje - zawiera się w kryterium kosztów eksploatacji.

Prawdopodobnie zabieg ten miał charakter czysto techniczny i wynikał z konieczności dostosowania polskiego prawa do zapisów dyrektywy obronnej.

Może to wynikać również z chęci dostosowania kryterium kosztów eksploatacji do specyfiki zamówień w dziedzinie obronności, gdzie powstaje wiele innowacyjnych produktów. Sugerowałoby to bardzo szerokie ujęcie zakresu definicji cyklu życia produktu, które obejmuj nie tylko "koszty eksploatacji", ale także etap przed powstaniem produktu ("badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe").

Zobacz również: Należyta realizacja zamówienia publicznego

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »