Kategorie

Klub radnych nie może być pomijany przy formowaniu komisji skarg, wniosków i petycji

Klub radnych nie może być pomijany przy formowaniu komisji skarg, wniosków i petycji./ Fot. Fotolia
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że niedopuszczalny jest wybór członków komisji skarg, wniosków i petycji z pominięciem przedstawiciela jednego z klubów radnych.
Reklama

Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie powołania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Wojewoda zwrócił się do Przewodniczącego Rady o wyjaśnienie, czy wskazana uchwała uwzględnia wymóg przewidziany przez ustawodawcę w art. 18b ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Stanowi on o składzie wskazanej komisji – w której znaleźć się muszą przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady. W odpowiedzi Przewodniczący wskazał, że w danej uchwale powołującej Komisję Skarg, Wniosków i Petycji brak jest przedstawiciela jednego z klubów radnych. W konsekwencji Wojewoda stwierdził nieważność wskazanej uchwały Rady Miejskiej.

W uzasadnieniu wskazano, że status komisji skarg, wniosków i petycji jest szczególny, jej powołanie jest obligatoryjne, a ustawa wskazuje wprost, że w komisji muszą znaleźć się przedstawiciele wszystkich klubów radnych. Ustawa o samorządzie gminnym nie przewiduje odstępstw od tej zasady, dlatego uczestnictwo wybranego radnego w pracach tej komisji jest obowiązkiem, a nie tylko uprawnieniem.

Wojewoda wskazał, że w doktrynie przyjmuje się, iż komisję skarg, wniosków i petycji należy traktować analogicznie do komisji rewizyjnej w świetle uregulowań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Niewątpliwym jest fakt, że skład osobowy komisji rady zależy od jej uznania, niemniej w przypadku komisji skarg, wniosków i petycji wykluczone jest jej powołanie i funkcjonowanie z pomięciem przedstawicieli wszystkich działających w radzie klubów radnych.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Reklama

Zdaniem organu, nieuzyskanie przez desygnowanego członka klubu odpowiedniej liczny głosów radnych, w żaden sposób nie sanuje wadliwości wskazanej uchwały podjętej z pominięciem członka tego klubu. W takim przypadku, członkowie danego klubu radnych, jak też pozostali radni niezrzeszeni – bądź zrzeszeni w innych klubach powinni podjąć działania, aby Rada Miejska powołała wskazaną komisję w sposób odpowiadającym wymogom ustawowym.

Gmina złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego zarzucając naruszenie przepisów stanowiących o składzie komisji skarg, wniosków i petycji poprzez błędną interpretację, a także nieuwzględnienie normy prawa miejscowego zawartej w Statucie Gminy, mówiącej o składzie liczbowym wskazanej komisji.

Podnosząc powyższe zarzuty Gmina wniosła o uchylenie w całości zaskarżonego aktu oraz obciążenie Wojewody kosztami postępowania w sprawie.

W uzasadnieniu skargi Gmina wskazała, ze Komisję Skarg, Wniosków i Petycji powołano w niepełnym projektowanym składzie, ponieważ większość Rady była przeciwna zgłoszonemu przez jeden z klubów radnych kandydatowi, a tenże klub nie zgodził się na zgłoszenie innego kandydata. Statut Gminy stanowi, że komisje stałe liczą 3 – 7 uprawnionych radnych, a w skład wskazanej komisji powołano czterech członków, pozostawiając wolne miejsce dla ewentualnego kandydata klubu. W ocenie Gminy uchwała organu stanowiącego, która uniemożliwia klubowi radnych posiadanie przedstawiciela klubu w komisji skarg, wniosków i petycji będzie sprzeczna z art. 18b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ale tylko wtedy gdy zaistnieje brak dobrej woli ze strony organu stanowiącego. W argumentacji Gmina podniosła również, że orzecznictwo i doktryna wskazuje na to, kto powinien wchodzić w skład komisji skarg, wniosków i petycji. Uprawniony klub może desygnować do tego składu swojego przedstawiciela, ale musi liczyć się z wolą większości organu stanowiącego. Jednakże prawo desygnowania nie oznacza kompetencji klubu do wymuszania na organie stanowiącym powołania do komisji skarg, wniosków i petycji osoby, która nie posiada w ocenie organu stosownych kwalifikacji. Rada Miejska nie musi zatem akceptować każdego kandydata zaproponowanego przez klub radnych.

Zdaniem Gminy, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wojewody, że prawo klubu do posiadania przedstawiciela w organie stanowiącym oznacza obowiązek po stronie klubu do zgłoszenia do komisji skarg, wniosków i petycji. W orzecznictwie wskazuje się, że prawo klubu radnych do posiadania przedstawiciela w komisji rewizyjnej ma charakter prawny publicznego prawa podmiotowego – nie można się go zrzec, ale można z niego nie korzystać. Niekorzystanie z tego prawa nie może prowadzić do skutków niezgodnych z prawem. W sytuacji gdy klub radnych rezygnuje ze zgłoszenia kandydata albo upiera się przy odrzuconym kandydacie – jego działanie prowadzi do realnej niemożliwości ukształtowania składu komisji zgodnego z prawem.

W konsekwencji takie działanie klubu radnych musi być uznane za działanie naruszające prawo, mające wszelkie znamiona abuzywności naruszającej konstytucyjną zasadę samodzielności jednostek samorządu terytorialnego i ich organów.

Podkreślono także, że Rada Miejska dwukrotnie zwracała się do klubu radnych o wskazanie innego przedstawiciela niż uporczywie zgłaszany. Co więcej, w podjętych uchwałach pozostawiła wolne miejsce dla potencjalnego innego kandydata tego klubu radnych. Rada Miejska podejmując uchwałę w sprawie skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze kierowała się nie tylko względami legalizmu, ale także dobra wspólnoty gminnej.

W odpowiedzi na skargę Wojewoda wniósł o jej oddalenie, uznając zarzuty Gminy za chybione.

Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie wpłynęło pismo organu do którego załączono stanowisku klubu radnych zarzucające brak obiektywizmu w skardze. Podniesiono, że Rada Miejska powinna zagwarantować każdemu radnemu pracę w komisji. Wskazano także, że odrzucenie kandydatury proponowanej przez klub nastąpiło bez podania jakiejkolwiek przyczyny i pomimo tego, że kandydat posiadał odpowiednie kwalifikację.

WSA w Szczecinie dokonując kontroli zaskarżonego rozstrzygnięcia organu nadzoru doszedł do przekonania, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż rozstrzygnięcie nadzorcze odpowiada prawu.

W sprawie bezsporne jest, że mocą zakwestionowanej przez Wojewodę uchwały powołano czteroosobową Komisję Skarg, Wniosków i Petycji. Nie jest również kwestionowane, że w jej składzie zabrakło przedstawiciela jednego z klubów radnych. W tych okolicznościach w ocenie Sądu, podzielić należy stanowisko Wojewody, że skład Komisji Skarg, Wniosków i Petycji nie spełnia wymogu określonego w art. 18b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – co słusznie zostało uznane za podstawę do stwierdzenia nieważności wskazanej uchwały. Argumentacja skargi w żaden sposób nie podważa prawidłowej oceny organu nadzoru i legalności zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego.

Za chybione uznać należy również twierdzenia Gminy kwestionujące prawidłowość podjętego przez Wojewodę rozstrzygnięcia. Co prawda, Sąd podziela stanowisko, że przepisy ustawy samorządowej nie pozbawiają prawa do swobodnego wyboru przedstawicieli klubów do składu komisji – ale podkreślić należy, że powołanie komisji wbrew przepisowi ustawowemu stanowi o naruszeniu prawa. Wymóg, by w skład komisji weszli przedstawiciele wszystkich klubów jest normą bezwzględnie obowiązującą, dlatego też odrzucenie przez radę kandydatury zgłoszonej przez klub wyklucza podjęcie uchwały na danej sesji. Rada Miejska nie jest przy tym związana kandydaturą przedstawioną przez klub. Jeżeli jednak na danej sesji rada nie może podjąć uchwały w sprawie wyboru członków komisji, próbę należy ponowić na kolejnej sesji. Organy gminy oraz kluby radnych powinny dążyć do wypracowania konsensusu w sprawie wyboru konkretnego kandydata. Dlatego brak akceptacji kandydata przez radę nie oznacza, że organ ten może powołać komisje w niepełnym składzie osobowym. Dopóki bowiem nie można utworzyć komisji z uwzględnieniem przedstawicieli wszystkich klubów, to organ taki co do zasady nie powinien być powołany. Okoliczność, że większość Rady była przeciwna zgłoszonemu przez klub radnych kandydatowi, nie może stanowić usprawiedliwienia dla działania niezgodnego z prawem, tj. powołania komisji za pominięciem przedstawiciela tego klubu.

Rada zobowiązana jest działać wyłącznie w oparciu o przepisy prawa, a skoro skład osobowy komisji został określony w przepisach, to rada gminy nie może tej regulacji nie stosować. W konsekwencji oznacza to, że powołanie komisji z pomięciem przedstawiciela klubu – zwłaszcza w sytuacji gdy tak jak w niniejszej sprawie, klub ze swego prawa nie rezygnuje – jest wykluczone. Ustawodawca nie przewidział bowiem w tym zakresie żadnych odstępstw, w tym też możliwości utworzenia komisji z udziałem tylko przedstawicieli niektórych klubów, z pozostawieniem miejsca dla pozostałych.

W niniejszej sprawie bez znaczenia pozostaje okoliczność, że komisja spełnia wymogi w zakresie liczebności tego organu określone w Statucie Gminy. Skład rady ma nie tylko odpowiadać uregulowaniem aktu prawa miejscowego, ale przede wszystkim ustawowym, zwłaszcza gdy każdy z tych aktów reguluje odmienne aspekty tego samego zagadnienia. Statut określa skład ilościowy, a ustawa skład osobowy. Unormowania Statutu umożliwiały więc ukształtowanie składu komisji w zgodności z regulacją ustawową a swoboda organu w tej mierze nie mogła tej regulacji naruszać. Powołując komisję, rada musi działać w granicach określonych przez prawo, a zatem sam fakt pozostawania kwestionowanej uchwały w zgodności ze Statutem, nie może sanować uchybienia ustawowego.

Podsumowując stwierdzić należy, że żaden z zarzutów podniesionych przez skarżącą Gminę nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż organ nadzoru w prawidłowy sposób interpretował jak i zastosował przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Jakub Kortus

asystent w Dziale Prawa Administracyjny

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Do kiedy Spis Powszechny?

    Spis Powszechny – do kiedy trwa? Do kiedy można się spisać przez Internet? Czy każdy domownik musi się spisać osobno? Jakie kary grożą za brak udziału w spisie ludności i mieszkań w 2021 roku?

    Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

    Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich. Dzięki wsparciu NFOŚiGW, w wysokości prawie 40 mln zł, autobusy elektryczne będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 16 gminach.

    Czyste Powietrze - zmiany w programie, koniec dotacji na piece węglowe

    Czyste Powietrze - co się zmieni w programie? Do kiedy można jeszcze uzyskać dotację na piece węglowe?

    Pakiet psychologiczny – rekomendacje dla uczelni dotyczące pomocy studentom

    Pakiet psychologiczny. Na podstawie przekazanych przez uczelnie informacji na temat udzielanego w okresie epidemii wsparcia studentom, Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało poniższe zalecenia w zakresie zwiększenia pomocy psychologicznej.

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021. Nauczyciel to zawód często oceniany. Ale czy doceniany? W raporcie zbadano, co myślą o nauczycielach rodzice, uczniowie, a także oni sami o swojej pracy.

    Domowa Opieka Medyczna - Pulsoksymetr i PulsoCare

    Domowa Opieka Medyczna to program mający na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia Pacjentów. Program wykorzystuje pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikację PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych.

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła. W jakim terminie gmina powinna wprowadzić dane do ewidencji? Ile czasu ma urzędnik na wprowadzenie danych z deklaracji do systemu? Czy każdy pracownik urzędu może wprowadzać dane do CEEB? Czy przewidziano finansowanie dla gmin?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, deklaracja

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, jak złożyć deklarację źródeł ciepła? Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowym obowiązku, który będzie spoczywał na właścicielach i zarządcach budynków.

    CEEB - jakie kary za brak zgłoszenia do ewidencji źródeł ciepła?

    CEEB - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków rusza już 1 lipca 2021 roku. Oznacza to nowy obowiązek dla milionów Polaków, którzy będą musieli zgłosić, czym ogrzewają swoje domy. Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach - NFZ przyjmuje wnioski

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Nabór jest otwarty i ciągły, nie ma konkretnej daty jego zakończenia.

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć?

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć? Już ponad 3 miliony Polaków korzysta z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty. Wkrótce trafi do niej Unijny Certyfikat COVID.

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały. 17 czerwca 2021 roku wejdą ważne zmiany dotyczące profilu zaufanego, szczególnie jego tymczasowej wersji. Co się zmieni?

    Kiedy wyniki matur 2021?

    Wyniki matur 2021 – kiedy? Jak i gdzie je sprawdzić? Przedstawiamy ważne informacje dla tysięcy tegorocznych maturzystów.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r. Minister zdrowia podpisał rozporządzenie zapowiedziane w programie Polski Ład. Z jakich badań będzie można skorzystać?

    Polski Ład: nowe miejsca pracy i infrastruktura mają rozwiązać problemy gmin

    Polski Ład to całościowe spojrzenie na problemy powiatów i gmin w całej Polsce. W ramach Polskiego Ładu budowane będą m.in. obiekty sportowe oraz infrastruktura drogowa, energetyczna, internetowa, kolejowa, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego i poprawią jakość życia - mówił premier Mateusz Morawiecki.

    Konrad Fijołek prezydentem Rzeszowa - wyniki wyborów

    Konrad Fijołek nowym prezydentem Rzeszowa - znamy już oficjalne wyniki wyborów. Kandydat popierany przez opozycję: PO, Lewicę, PSL i Ruch Polska 2050 wygrał w pierwszej turze. Ile głosów zdobyli poszczególni kandydaci?

    Kurator oświaty - jakie ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Kurator oświaty. Ministerstwo Edukacji i Nauki proponuje rozwiązania wzmacniające rolę kuratora oświaty. Jakie kurator ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Lektury w szkole podstawowej – proponowane zmiany

    Lektury w szkole podstawowej – zmiany. Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało propozycję zmian w liście lektur szkolnych. Jakie książki zostaną usunięte z wykazu a jakie dodane?

    Lista lektur w liceum i technikum – proponowane zmiany

    Lektury w liceum i technikum – jakie zmiany proponuje Ministerstwo Edukacji i Nauki? Skreślone z wykazu lektur mają być m.in. wiersze Marcina Świetlickiego oraz „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego. Zamiast tego uczniowie mają czytać m.in. dzieła filozoficzne i egzystencjalne Jana Pawła II.

    Dopłaty z gmin za odpady, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody

    Dopłaty z gmin, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody - szykują się spore zmiany w gospodarce odpadami. Co zawiera rządowy projekt zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

    Komunikacja w Compliance

    Komunikacja w Compliance. W najbliższym czasie sektor publiczny, ale i sektor prywatny (zwłaszcza duże i średnie przedsiębiorstwa) czeka wdrażanie systemów Compliance. Kluczem do udanego wdrożenia, a potem utrzymania systemów Compliance jest komunikacja.

    Leśna szkoła z klimatem - ruszają ekolekcje

    Leśna szkoła z klimatem to program opracowany we współpracy Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, który służy inspirowaniu uczniów i nauczycieli do działań sprzyjających środowisku przyrodniczemu. W program zaangażowane są też Lasy Państwowe, które m.in. przygotowują służące grom plenerowym ścieżki i organizują prelekcje.

    Dzień Ojca - gra miejska "Przygoda z Tatą"

    Dzień Ojca - MRiPS zaprasza do zapisów na grę miejską "Przygoda z Tatą". Gra odbędzie się w Warszawie.

    Praca zdalna urzędników - ekwiwalent

    Praca zdalna urzędników - po zmianie przepisów pracodawca będzie musiał zagwarantować ekwiwalent. Czy wygasi to pracę zdalną urzędników?