REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formuła wynagradzania operatora PSZOK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Formuła wynagradzenia operatora PSZOK.
Formuła wynagradzenia operatora PSZOK.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zniesienie możliwości ryczałtowego rozliczania się gminy z operatorem odbierającym lub zagospodarowującym odpady komunalne, stanowi jedną z kluczowych zmian, jaką w obszarze zamówień publicznych w sektorze gospodarki odpadami wprowadziła ustawa nowelizująca u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. Kwestią wątpliwą pozostaje czy w zmienionej rzeczywistości prawnej, gminy mogą rozliczać się w formule ryczałtowej z podmiotami, którym powierzają prowadzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Obowiązek rozliczenia tonażowego

Zgodnie z art. 6f ust. 3 i 4 u.c.p.g. podstawą ustalenia wynagrodzenia za:

REKLAMA

REKLAMA

1. odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości stanowi stawka za 1 Mg odebranych odpadów komunalnych,

2. zagospodarowanie odpadów komunalnych stanowi stawka za 1 Mg zagospodarowanych odpadów komunalnych.

Wątpliwości nie budzi, że stawka tonażowa musi zostać zastosowana:

REKLAMA

1. w umowie na odbiór odpadów w zakresie w jakim dotyczy odbioru odpadów u źródła (art. 6f ust. 3 u.c.p.g.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. w umowie na odbiór odpadów i zagospodarowanie odpadów, w zakresie w jakim dotyczy odbioru odpadów u źródła i zagospodarowania tychże odpadów (art. 6f ust. 3 i 4 u.c.p.g).

Problemy interpretacyjne pojawiają się jednak przy ustaleniu, czy rozliczenie tonażowe jest jedynym dopuszczalnym w przypadku:

1. zagospodarowania odpadów w oparciu o umowę o zamówienie publiczne obejmującą wyłącznie zagospodarowanie odpadów,

2. odbioru odpadów z PSZOK-ów.

W pierwszym z przypadków wątpliwości wynikają z lapidarnego i ubocznego regulowania w ramach u.c.p.g umów, które swym zakresem obejmują wyłącznie zagospodarowanie odpadów. Powyższe ujawnia się np. w art. 6f u.c.p.g., którego ust. 1a dotyczy „umów w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości”.

W art. 6f ust. 4 u.c.p.g. nie wyrażono wprost, że sformułowana w nim reguła znajduje zastosowanie wyłącznie do umów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. W związku z powyższym interpretacja ostrożnościowa, nakazuje przyjąć, że wskazany przepis obejmuje swym zakresem zarówno postanowienia umów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych jak i umów na zagospodarowanie odpadów.

Modele tworzenia PSZOK- ów

Utworzenie PSZOK-u, jest jednym z obowiązkowych zadań gminy (art. 3 ust. 3b u.c.p.g.). Forma realizacji wskazanego zadania nie została ograniczona w u.c.p.g. – w szczególności do udzielenia zamówienia publicznego. Gminy mogą zatem skorzystać z całego spektrum form, w jakim dozwolona jest realizacji zadań publicznych. Za najpowszechniej stosowane warianty należy uznać:

1. zapewnienie infrastruktury PSZOK np. poprzez udzielenie zamówienia na wybudowanie PSZOK (zamówienie na roboty budowlane) a następnie udzielanie zamówień na prowadzenie PSZOK (zamówienia na usługi),

2. udzielenie zamówienia na utworzenie PSZOK w gminie, tj. zapewnienie zarówno infrastruktury jak i prowadzenie PSZOK, jednemu wykonawcy.

Zakres usługi a formuła rozliczenia

Uwzględniając okoliczność, iż PSZOK uzupełnia lokalny system gospodarki odpadami, opierający się na zbiórce odpadów u źródła, należy wskazać, że w praktyce często spotykanym modelem, jest odbieranie odpadów z PSZOK, przez tego samego operatora, który odbiera odpady z nieruchomości. Wnioskując a contrario z treści przepisu art. 6f ust. 3 u.c.p.g., w takim modelu, rozliczenie usługi odbioru odpadów z PSZOK- u może przybrać formułę ryczałtową. Tożsama formuła może zostać zastosowana w umowie z operatorem PSZOK, zapewniającym funkcjonowanie takiego punktu.

Wątpliwości budzi jednak, czy w sytuacji w której operator PSZOK, obowiązany jest również do zapewnienia transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych, to gminie przysługuje możliwość rozliczania się z nim w formule ryczałtowej. Przepis art. 6f ust. 4 u.c.p.g. w przeciwieństwie, do art. 6f ust. 3 u.c.p.g nie ogranicza swego zakresu wyłącznie do odpadów zebranych u źródła. Zgodnie z jego literalnym brzmieniem obejmuje swym zakresem nabycie każdego „zagospodarowanie odpadów” – na podstawie umowy o zamówienia publiczne. W konsekwencji, zastosowanie interpretacji ostrożnościowej, nakazuje przyjąć, że jeżeli prowadzenie PSZOK obejmuje swym zakresem również transport i zagospodarowanie odpadów, to przynajmniej rozliczenie w części w jakiej obejmuje usługę zagospodarowania odpadów uprzednio zebranych w PSZOK, powinno nastąpić przy zastosowaniu formuły rozliczenia tonażowego.

Uwzględniając swoistość i częściową odrębność systemu PSZOK – ów względem zbiórki odpadów u źródła, jak również odwołując się do aspektów systemowych, istnieje możliwość wywodzenia, że art. 6f ust. 4 u.c.p.g. nie znajduje zastosowania do umów na prowadzenie tychże punktów, nawet jeżeli w zakresie tej usługi pozostaje zapewnienie zagospodarowania odpadów. Uwzględnienie aspektów systemowych oraz celowościowych prowadzi do bardziej operatywnych wniosków, jednakże zagrożone jest większym ryzykiem kwestionowania, w tym przez potencjalnych wykonawców oraz organy kontroli.

Usługa kompleksowa a formuła rozliczenia za prowadzenie PSZOK-u

Nabycie usługi polegającej na realizacji świadczeń pozwalających na zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania PSZOK, może stanowić element zamówienia uzupełniającego zamówienia na odbiór albo odbiór i zagospodarowanie odpadów. Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku KIO z dnia 26 września 2019 r., KIO 1755/19. Ewentualne nabycie usługi kompleksowej, nie wpływa modyfikująco na wyżej poczynione ustalenia. Wobec takich zamówień nie ustanowiono reguły analogicznej do wyrażonej 6d ust. 1 u.c.p.g. (tzw. reguły infekowania ograniczeniem prawnym – we wskazanym przypadku obowiązkiem zorganizowania przetargu, jeżeli zamówienie obejmuje odbiór odpadów zarówno z nieruchomości zamieszkałych jak i niezamieszkałych). W konsekwencji w zakresie w jakim wynagrodzenie wykonawcy płacone jest tytułem prowadzenia PSZOK (zapewnienia jego prawidłowego funkcjonowania), może ono przybrać formułę ryczałtową. Kompleksowy charakter zamówienia nie uchyla jednak konieczności rozliczenia tonażowego w zakresie w jakim płatność dotyczy usługi odbioru odpadów u źródła albo zagospodarowania odpadów.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA