REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Monitoring wizyjny odpadów on-line./ fot. Fotolia
Monitoring wizyjny odpadów on-line./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 6 września 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019, poz. 1579), wprowadzająca m. in. zmiany w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Szczególne poruszenie wzbudziła wśród przedsiębiorców zmieniona treść artykułu 25 przywołanej ustawy o odpadach, dotycząca monitoringu wizyjnego. Poruszenie słuszne, ponieważ ustawodawca nakazuje podmiotom zarządzającym składowiskami odpadów oraz podmiotom zobowiązanym do posiadania zezwoleń na zbieranie lub przetwarzanie, prowadzącym jednocześnie magazynowanie odpadów palnych, do prowadzenia monitoringu wizyjnego w sposób zapewniający wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska właściwemu ze względu na lokalizację miejsca magazynowania lub składowania odpadów dostępność obrazu z wizyjnego systemu kontroli tego miejsca w czasie rzeczywistym przez system teleinformatyczny.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego poruszenie?

Kwestia nr 1 – czas realizacji monitoringu.

Przedmiotowa ustawa została ogłoszona w dniu 22 sierpnia 2019 r. Wskazano w niej 14-dniowy termin wejścia w życie większości przepisów, w tym kontrowersyjnego art. 25. Takie działania oznaczają, że z prawnego punktu widzenia, podmioty prowadzące składowiska odpadów lub magazynujące odpady palne w ramach zezwoleń na zbieranie czy przetwarzanie odpadów, miały 14 dni na wdrożenie takiego monitoringu, który zapewniłby dostęp obrazu wojewódzkim inspektorom ochrony środowiska. Pominę już fakt, że do tej pory nie zostało wydane rozporządzenie, określające konkretne zasady i parametry takiego monitoringu. Takie postępowania naraża przedsiębiorców na poniesienie kosztów montażu sieci kamer, które to po wydaniu przepisów szczegółowych mogą okazać się niezdatne do wykorzystania… Niemniej Ministerstwo Środowiska 8 lutego 2019 r. wydało w tej sprawie komunikat ustanawiający, że „brak rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wizyjnego systemu kontroli magazynowania lub składowania odpadów, nie stanowi przeszkody do stosowania przepisów ustawy i prowadzenia wizyjnego systemu kontroli ww. miejsc”.

REKLAMA

Zobacz: Zadania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestia nr 2 – obowiązek przekazania WIOŚ informacji umożliwiających logowanie do wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów – art. 25 ust. 6h ustawy o odpadach.

Treść przywołanego przepisu wskazuje: „Posiadacz odpadów obowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, prowadzący magazynowanie odpadów lub zarządzający składowiskiem odpadów zapewnia dostępność obrazu w czasie rzeczywistym wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska, o którym mowa w ust. 6f, przez przekazanie informacji umożliwiających logowanie do wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów w sposób zapewniający zachowanie tych informacji w poufności.” W tek kwestii, na stronach niektórych WIOŚ pojawił się komunikat, informujący o konieczności przekazania wymienionych informacji w terminie do 6 września 2019 r. (np. https://www.wios.warszawa.pl/pl/aktualnosci-ikomunika/komunikaty/1577,KOMUNIKAT-MAZOWIECKIEGO-WOJEWODZKIEGO-INSPEKTORA-OCHRONYSRODOWISKA-z-dnia-05092.html). Tutaj należy podkreślić, że prawodawca nie wskazał w ustawie konkretnego terminu na przekazanie wymienionych danych i informacji. Termin 6 września 2019 r., to wyłącznie termin, od którego obowiązują przepisy rozpatrywanej ustawy. Powyższe oznacza, że 6 września to pierwszy dzień na złożenie wymaganych informacji, ale nie ostatni.

Kwestia nr 3 – rodzaje odpadów objętych monitoringiem wizyjnym.

Krótki termin na przeprowadzenie działań przez podmioty spowodował rozważania również w temacie, które z odpadów magazynowanych na terenie zakładów, podlegają przepisom o monitoringu wizyjnym on-line. Nim rozpoczniemy rozważania nad tematem, należy podkreślić, że wszystkie ustępy artykułu 25 stanowią nierozerwalną całość i oczywistym jest powiązanie tych przepisów ze sobą, w świetle zasad Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. z 2016 r. poz. 283).

Art. 25 ust. 6a wskazuje w tym temacie: „ Posiadacz odpadów obowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, prowadzący magazynowanie odpadów, z wyjątkiem wstępnego magazynowania odpadów przez ich wytwórcę, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 lit. a, lub zarządzający składowiskiem odpadów jest obowiązany do prowadzenia wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów, zgodnie z ust. 6b–6f, 6h i 6i oraz przepisami wydanymi na podstawie ust. 8a”. Taki zapis oznacza, że ogólnym zasadom monitoringu wizyjnego podlegają takie podmioty, które prowadzą składowiska odpadów lub podmioty, spełniające jednocześnie następujące warunki:

  • Zobowiązane są do posiadania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów (w dowolnej formie wyrażonej przez ustawę o odpadach);
  • Magazynują odpady podlegające zbieraniu lub przetwarzaniu.

Odpady, które są magazynowane wstępnie przez zbierających lub przetwarzających jako odpady wytworzone w ramach ich działalności, na mocy ww. zwolnienia nie podlegają ogólnym zasadom monitoringu wizyjnego.

Idąc dalej, art. 25 ust. 6 f wskazuje, że tylko niektóre z magazynowanych odpadów podlegają obowiązkowi monitoringu on-line: W przypadku magazynowania lub składowania następujących odpadów palnych:

„1) paliwo alternatywne oraz odpady przeznaczone bezpośrednio do produkcji takiego paliwa,

2) papier oraz tektura,

3) tekstylia,

4) odpady wielkogabarytowe, z wyłączeniem odpadów metali,

5) tworzywa sztuczne, w tym folia, oraz opony i inne odpady z gumy,

6) drewno i odpady drewnopochodne,

7) odpady pochodzące z przetwarzania odpadów komunalnych, z wyłączeniem odpadów pochodzących z termicznego przetwarzania odpadów,

8) odpady wielomateriałowe złożone z materiałów, o których mowa w pkt 2, 3, 5 lub 6

– posiadacz odpadów obowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, prowadzący magazynowanie odpadów lub zarządzający składowiskiem odpadów zapewnia wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska właściwemu ze względu na lokalizację miejsca magazynowania lub składowania odpadów dostępność obrazu z wizyjnego systemu kontroli tego miejsca w czasie rzeczywistym przez system teleinformatyczny.”

Wiążąc ze sobą przepis wyrażony w art. 25 ust. 6a i 25 ust. 6f, uzyskujemy informację, że monitoring on-line dotyczy wymienionych odpadów palnych, magazynowanych w ramach zbierania lub magazynowanych przed przetwarzaniem odpadów. Nie podlegają przepisowi odpady palne magazynowane jako odpady wytworzone przez podmiot w ramach działalności, które stanowią tzw. wstępne magazynowanie.

Reasumując:

Obowiązek prowadzenia monitoringu on-line odpadów palnych magazynowanych w ramach zbierania lub przetwarzania odpadów oraz składowanych na składowiskach odpadów wchodzi w życie 6 września 2019 r. Ww. monitoring on-line dotyczy odpadów palnych magazynowanych wyłącznie w ramach zbierania lub przed przetwarzaniem odpadów oraz składowanych na składowiskach odpadów; nie dotyczy odpadów wytwarzanych i magazynowanych wstępnie; Termin na przekazanie danych do logowania do WIOŚ nie został określony w ustawie. Pierwszym dniem, kiedy może zostać przekazana informacja jest 6 września 2019 r., czyli dzień, w którym rozpoczyna obowiązywać ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019, poz. 1579).

Agnieszka Kubicka

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA