REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najniższe zarobki w urzędach marszałkowskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Spośród urzędników, którzy zajmują się funduszami unijnymi w instytucjach wdrażających programy unijne, najmniej zarabiają pracownicy urzędów marszałkowskich. To jedynie tam w porównaniu z 2009 rokiem, nastąpił spadek wynagrodzeń.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (dalej: MRR) opublikowało raport „Potencjał administracyjny systemu instytucjonalnego Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007–2013” (dalej: raport). Zawiera on m.in. porównanie wysokości średnich wynagrodzeń osób zatrudnionych przy obsłudze funduszy unijnych w instytucjach zaangażowanych we wdrażanie programów unijnych, a więc m.in. w ministerstwach, innych instytucjach centralnych, urzędach wojewódzkich, urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich urzędach pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Znaczenie wynagrodzenia

Autorzy raportu przypominają, że wynagrodzenie stanowi podstawowe kryterium oceny atrakcyjności pracy w określonej instytucji czy też na danym stanowisku. A wysokość pensji oraz ewentualne możliwości uzyskania wyższych zarobków w wyniku zmiany zatrudnienia decydują o poziomie rotacji kadr. Natomiast duża rotacja kadr grozi utratą doświadczonych pracowników, dysponujących specjalistyczną wiedzą.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego przeciętna pensja w administracji samorządowej w 2009 roku wyniosła 3465,77 zł brutto, w tym w urzędach marszałkowskich – 4235,79 zł. Wydawać by się mogło, że pracownicy zajmujący się funduszami unijnymi, czyli osoby odpowiedzialne za efektywne wydanie olbrzymich środków unijnych, należą do najlepiej zarabiających urzędników. Jednak z danych MRR wynika, że tak nie jest.

REKLAMA

Czytaj także: Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Średnie płace w instytucjach

Wynagrodzenia pracowników systemu wdrażania programów unijnych, zarówno w części zasadniczej, jak i w przypadku premii i nagród, pochodzi ze środków pomocy technicznej poszczególnych programów operacyjnych, za które odpowiedzialne są dane instytucje.

Spośród pracowników wdrążających programy unijne średnio najniższe wynagrodzenie brutto otrzymują pracownicy urzędów marszałkowskich. W 2009 roku wynosiło ono miesięcznie 3200 zł brutto. Niewiele więcej zarabiali w wojewódzkich urzędach pracy, w których średnia pensja nie przekraczała 3300 zł. Najlepiej opłacani są urzędnicy zajmujący się funduszami unijnymi w ministerstwach. Średnia miesięczna pensja w ubiegłym roku wyniosła tu aż 5600 zł brutto (patrz: Rysunek 1).

W porównaniu z końcem I półrocza 2009 r. średnie wynagrodzenie w większości instytucji na koniec ubiegłego roku wzrosło. Jedynym wyjątkiem są urzędy marszałkowskie, gdzie nastąpił spadek średnich zarobków o 50 zł brutto.

Wysokość pensji zależy także od regionu (patrz: Rysunek 2). W przypadku urzędów marszałkowskich najlepiej zarabiają pracownicy odpowiedzialni za fundusze unijne w województwie mazowieckim (5200 zł brutto). Najsłabiej płacą na Śląsku (2600 zł brutto) oraz w woj. kujawsko-pomorskim (2700 zł brutto).

Natomiast w przypadku wojewódzkich urzędów pracy rozpiętość płac jest olbrzymia. W siedmiu województwach płace są niższe niż w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich, w ośmiu – wyższe niż w urzędach marszałkowskich, a w jednym – wyższe niż w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich.

Najlepiej opłacani są pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie. Zarabiają oni średnio 5000 zł brutto. Natomiast najniższe zarobki mają urzędnicy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu – tylko 1900 zł brutto.

Duże rozbieżności występują także w przypadku wysokości premii i nagród urzędników wdrażających poszczególne programy operacyjne. Najwięcej, bo aż 13% przeznaczonych na wynagrodzenia środków z pomocy technicznej, wydano na premie i nagrody w programach Infrastruktura i Środowisko oraz Pomoc Techniczna. Najmniej w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej (4%) oraz Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (5%).

W przypadku regionalnych programów operacyjnych na premie i nagrody przeznaczono średnio 6% dostępnych środków, przy czym występują bardzo duże różnice w zależności od województwa. Największy odsetek środków pomocy technicznej przeznaczany na nagrody i premie odnotowano w Opolskim i Zachodniopomorskim Regionalnym Programie Operacyjnym (po 16%).

Rysunek 1. Średnia wysokość miesięcznego wynagrodzenia brutto (w zł) w instytucjach wg rodzajów jednostek w drugim półroczu 2009 r.

Źródło: Opracowanie własne (Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy UE, MRR)

Rysunek 2. Przeciętna wysokość miesięcznego wynagrodzenia brutto w instytucjach zlokalizowanych w urzędach wojewódzkich, urzędach marszałkowskich i wojewódzkich urzędach pracy (w zł)

Źródło: Opracowanie własne (Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy UE, MRR)

Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach>>

Zalecenia MRR

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przypomina w raporcie, że poszczególne jednostki prowadzą niezależną politykę w zakresie wynagradzania swoich pracowników. Przy jego ustalaniu powinny jednak na bieżąco badać skutki dużego zróżnicowania wysokości średnich pensji między poszczególnymi kategoriami pracowników tego samego urzędu.

W sytuacji dużych rozbieżności mogą bowiem rodzić się konflikty między pracownikami, co może być utrudnieniem dla współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych w ramach danego urzędu.

Zdaniem MRR jedynym czynnikiem, który usprawiedliwiałby różnice w wysokości zarobków między urzędnikami wdrażającymi programy unijne a pozostałymi pracownikami, może być potrzeba niwelowania zróżnicowań wynagrodzeń pracowników zajmujących się realizacją programów operacyjnych w poszczególnych instytucjach opowiedzialnych za te fundusze.

Niwelowanie różnic zarobków w poszczególnych instytucjach zajmujących się programami unijnymi może przeciwdziałać odpływowi pracowników z urzędów oferujących gorsze warunki finansowe oraz zmniejszanie rotacji urzędników i odchodzeniu ich do sektora prywatnego.

DGP
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

REKLAMA

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

REKLAMA

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA