REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy kierowców

R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza
Bartosz Świątek
kierowca
kierowca
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do czasu pracy kierowcy zalicza się nie tylko samo kierowanie pojazdem, ale także inne czynności, które są związane z wykonywaniem przewozu. Niezwykle istotne jest przestrzeganie dziennego czasu jazdy oraz prawidłowe ustalanie momentu przerwy.

Czas pracy kierowcy - zagadnienia ogólne

REKLAMA

REKLAMA

Czas pracy kierowców przez polski system prawny regulowany jest w następujących aktach prawnych:

1) ustawie o czasie pracy kierowców z 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 92, poz. 879 z późn. zm.);

2) rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. U. UE. L. 2006.102.1); oraz

REKLAMA

3) umowie europejskiej dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe AETR sporządzoną w Genewie 1 lipca 1970 r. (ratyfikowana

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oświadczeniem Rządowym z dnia 30 sierpnia 1999 r., Dz.U. z 1999, Nr 94, poz. 1087).

Zobacz również: Zasady korzystania z samochodu służbowego

Regulacja dotycząca czasu pracy kierowców ujęta w ten sposób powoduje, iż korzystanie z przepisów niejednokrotnie przysparza problemów. To bowiem, który ze wspomnianych aktów będzie miał zastosowanie w konkretnej sprawie zależy od kilku czynników, takich jak charakter zatrudnienia kierowcy, rodzaj pojazdu czy terytorium przez które wykonywany jest przewóz. Ze względu na obszerność tematyki, niniejsze opracowanie ograniczone zostało do przedstawienia kilku podstawowych zagadnień.

Okres odpoczynku

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 dzienny czas prowadzenia pojazdu pomiędzy dwoma dziennymi okresami odpoczynku bądź też pomiędzy dziennym i tygodniowym okresem odpoczynku nie może przekroczyć 9 godzin. Postanowienia rozporządzenia przewidują od powyższej reguły odstępstwo, zgodnie z którym czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwę tę można zastąpić przerwą o długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa o długości co najmniej 30 minut.

Przestrzeganie dziennego czasu jazdy oraz prawidłowe ustalanie momentu przerwy jest rzeczą o tyle istotną, iż naruszenie powyższych zasad sankcjonowane jest karą pieniężną. Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym za przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas powyżej 15 minut do jednej godziny uprawniony organ może nałożyć karę pieniężną w wysokości 100 zł oraz 200 zł za każdą następną rozpoczętą godzinę, a w przypadku przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut 150 zł oraz 200 zł za każde następne rozpoczęte 30 min. Katalog naruszeń i przewidzianych za nie kar jest oczywiście znacznie szerszy i obejmuje m.in. także przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, skrócenie dziennego i tygodniowego czasu odpoczynku, itp.

Do czasu pracy kierowcy zalicza się nie tylko samo kierowanie pojazdem, ale także inne czynności, które są związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Tytułem przykładu można wskazać dokonywanie załadunku i rozładunku towarów, weryfikowanie stanu technicznego pojazdu, zapewnienie bezpieczeństwa pojazdu i transportowanego ładunku czy też prace administracyjne związane z dokumentami przewozowymi.

Zobacz również: Czas pracy kierowcy 2013 - zmiany

Praca w godzinach nadliczbowych

Zważywszy, iż okres dziennego odpoczynku kierowcy wynosi zasadniczo 11 godzin, czas pracy kierowcy może wynosić maksymalnie 13 godzin na dobę (15 godzin w przypadku skróconego dziennego czasu odpoczynku). Praca w godzinach nadliczbowych dopuszczalna jest wyłącznie w razie wystąpienia zdarzeń wymagających od kierowcy podjęcia kroków mających na celu ochronę życia, zdrowia lub mienia oraz usunięcia ewentualnej awarii. Mogą one także wynikać ze szczególnych potrzeb pracodawcy. Liczba godzin nadliczbowych kierowcy w skali roku nie może przekroczyć 260, jest to zatem limit wyraźnie większy od przewidzianego w kodeksie pracy.

Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się czasu dyżuru, z wyjątkiem sytuacji gdy kierowca wykonuje w czasie dyżuru jakąś pracę. Dyżur to okres, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do jej wykonywania, np. w momencie oczekiwania na zlecenie lub w przypadku kierowcy niekierującego pojazdem w trakcie realizacji przewozu w podwójnej obsadzie. Czas dyżuru nie jest wliczany do nieprzerwanego dobowego odpoczynku i w żaden sposób nie może go skracać czy ograniczać. Tym samym, jeśli kierowca w danym dniu pracował 7 godzin to dyżur w tej dobie nie może przekroczyć 6 godzin. Za czas dyżuru przysługuje stosowny czas wolny lub wynagrodzenie.

Podsumowanie

Powyżej przedstawiono jedynie ogólne uwagi dotyczące zagadnienia czasu pracy kierowców, jednak już na ich podstawie można zauważyć pewne odmienności w stosunku do regulacji kodeksu pracy. Z pewnością ograniczenia narzucone przez przepisy stanowią niemałe utrudnienie dla zatrudniających. Mają one także przełożenie na koszty. Niejednokrotnie bowiem kierowca osiąga maksymalny dzienny czas jazdy na kilkadziesiąt kilometrów przed miejscem rozładunku, zazwyczaj jest to więc odcinek „do pokonania”. Należy jednak pamiętać jaka idea przyświecała wprowadzeniu takiej regulacji. Jej celem była poprawa bezpieczeństwa kierowców ciężarówek, jak i pozostałych uczestników ruchu , którzy pozostają bez szans w zderzeniu z czterdziestotonowymi zestawami. Mając to na uwadze przestrzeganie ustalonych zasad jest konieczne.

Polecamy serwis: Pracownicy

O autorze:

Bartosz Świątek - absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, aplikant radcowski. Specjalizuje się w prawie gospodarczym, w tym w szczególności prawie cywilnym, prawie umów oraz prawie konsumenckim. Posiada również szerokie doświadczenie w zakresie prawa pracy oraz prawa spółek. Reprezentuje klientów w postępowaniach sądowych i mediacyjnych. Aktualnie koordynuje prace zespołu zajmującego się kompleksową obsługą prawną przedsiębiorstw z branży Logistyka, Transport, Spedycja (LTS).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA