REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza
Bartosz Świątek
kierowca
kierowca
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do czasu pracy kierowcy zalicza się nie tylko samo kierowanie pojazdem, ale także inne czynności, które są związane z wykonywaniem przewozu. Niezwykle istotne jest przestrzeganie dziennego czasu jazdy oraz prawidłowe ustalanie momentu przerwy.

Czas pracy kierowcy - zagadnienia ogólne

REKLAMA

Czas pracy kierowców przez polski system prawny regulowany jest w następujących aktach prawnych:

1) ustawie o czasie pracy kierowców z 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 92, poz. 879 z późn. zm.);

2) rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. U. UE. L. 2006.102.1); oraz

3) umowie europejskiej dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe AETR sporządzoną w Genewie 1 lipca 1970 r. (ratyfikowana

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oświadczeniem Rządowym z dnia 30 sierpnia 1999 r., Dz.U. z 1999, Nr 94, poz. 1087).

Zobacz również: Zasady korzystania z samochodu służbowego

Regulacja dotycząca czasu pracy kierowców ujęta w ten sposób powoduje, iż korzystanie z przepisów niejednokrotnie przysparza problemów. To bowiem, który ze wspomnianych aktów będzie miał zastosowanie w konkretnej sprawie zależy od kilku czynników, takich jak charakter zatrudnienia kierowcy, rodzaj pojazdu czy terytorium przez które wykonywany jest przewóz. Ze względu na obszerność tematyki, niniejsze opracowanie ograniczone zostało do przedstawienia kilku podstawowych zagadnień.

Okres odpoczynku

REKLAMA

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 dzienny czas prowadzenia pojazdu pomiędzy dwoma dziennymi okresami odpoczynku bądź też pomiędzy dziennym i tygodniowym okresem odpoczynku nie może przekroczyć 9 godzin. Postanowienia rozporządzenia przewidują od powyższej reguły odstępstwo, zgodnie z którym czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwę tę można zastąpić przerwą o długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa o długości co najmniej 30 minut.

REKLAMA

Przestrzeganie dziennego czasu jazdy oraz prawidłowe ustalanie momentu przerwy jest rzeczą o tyle istotną, iż naruszenie powyższych zasad sankcjonowane jest karą pieniężną. Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym za przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas powyżej 15 minut do jednej godziny uprawniony organ może nałożyć karę pieniężną w wysokości 100 zł oraz 200 zł za każdą następną rozpoczętą godzinę, a w przypadku przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut 150 zł oraz 200 zł za każde następne rozpoczęte 30 min. Katalog naruszeń i przewidzianych za nie kar jest oczywiście znacznie szerszy i obejmuje m.in. także przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, skrócenie dziennego i tygodniowego czasu odpoczynku, itp.

Do czasu pracy kierowcy zalicza się nie tylko samo kierowanie pojazdem, ale także inne czynności, które są związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Tytułem przykładu można wskazać dokonywanie załadunku i rozładunku towarów, weryfikowanie stanu technicznego pojazdu, zapewnienie bezpieczeństwa pojazdu i transportowanego ładunku czy też prace administracyjne związane z dokumentami przewozowymi.

Zobacz również: Czas pracy kierowcy 2013 - zmiany

Praca w godzinach nadliczbowych

Zważywszy, iż okres dziennego odpoczynku kierowcy wynosi zasadniczo 11 godzin, czas pracy kierowcy może wynosić maksymalnie 13 godzin na dobę (15 godzin w przypadku skróconego dziennego czasu odpoczynku). Praca w godzinach nadliczbowych dopuszczalna jest wyłącznie w razie wystąpienia zdarzeń wymagających od kierowcy podjęcia kroków mających na celu ochronę życia, zdrowia lub mienia oraz usunięcia ewentualnej awarii. Mogą one także wynikać ze szczególnych potrzeb pracodawcy. Liczba godzin nadliczbowych kierowcy w skali roku nie może przekroczyć 260, jest to zatem limit wyraźnie większy od przewidzianego w kodeksie pracy.

Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się czasu dyżuru, z wyjątkiem sytuacji gdy kierowca wykonuje w czasie dyżuru jakąś pracę. Dyżur to okres, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do jej wykonywania, np. w momencie oczekiwania na zlecenie lub w przypadku kierowcy niekierującego pojazdem w trakcie realizacji przewozu w podwójnej obsadzie. Czas dyżuru nie jest wliczany do nieprzerwanego dobowego odpoczynku i w żaden sposób nie może go skracać czy ograniczać. Tym samym, jeśli kierowca w danym dniu pracował 7 godzin to dyżur w tej dobie nie może przekroczyć 6 godzin. Za czas dyżuru przysługuje stosowny czas wolny lub wynagrodzenie.

Podsumowanie

Powyżej przedstawiono jedynie ogólne uwagi dotyczące zagadnienia czasu pracy kierowców, jednak już na ich podstawie można zauważyć pewne odmienności w stosunku do regulacji kodeksu pracy. Z pewnością ograniczenia narzucone przez przepisy stanowią niemałe utrudnienie dla zatrudniających. Mają one także przełożenie na koszty. Niejednokrotnie bowiem kierowca osiąga maksymalny dzienny czas jazdy na kilkadziesiąt kilometrów przed miejscem rozładunku, zazwyczaj jest to więc odcinek „do pokonania”. Należy jednak pamiętać jaka idea przyświecała wprowadzeniu takiej regulacji. Jej celem była poprawa bezpieczeństwa kierowców ciężarówek, jak i pozostałych uczestników ruchu , którzy pozostają bez szans w zderzeniu z czterdziestotonowymi zestawami. Mając to na uwadze przestrzeganie ustalonych zasad jest konieczne.

Polecamy serwis: Pracownicy

O autorze:

Bartosz Świątek - absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, aplikant radcowski. Specjalizuje się w prawie gospodarczym, w tym w szczególności prawie cywilnym, prawie umów oraz prawie konsumenckim. Posiada również szerokie doświadczenie w zakresie prawa pracy oraz prawa spółek. Reprezentuje klientów w postępowaniach sądowych i mediacyjnych. Aktualnie koordynuje prace zespołu zajmującego się kompleksową obsługą prawną przedsiębiorstw z branży Logistyka, Transport, Spedycja (LTS).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA