REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mobbing pracownika - jak go rozpoznać?
Mobbing pracownika - jak go rozpoznać?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie przesłanki stanowią o mobbingu? Jakie czynności można uznać za mobbing ? Jakie działania przeciwdziałające mobbingowi powinien podejmować pracodawca? Czy można mobbingować pracownika wykonującego pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej? Na te i inne nurtujące pracowników i pracodawców pytania odpowiada poniższy artykuł.

Mobbing pracownika

Pojęcie mobbingu i regulacja prawa z nim związana określona w treści art. 943 kp dotyczy osób będących pracownikami w rozumieniu art. 2 kp. Tym samym nie dotyczy osób, których łączy z pracodawcą umowa cywilnoprawna np. umowa zlecenia czy umowa o dzieło (oczywiście przy założeniu, że taka umowa nie będzie de facto umową o pracę). Czy to oznacza, że ta kategoria „pracowników” może być mobbingowana bez żadnych konsekwencji dla osoby mobbingującej – w tym zakresie należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Prawa tych osób chronione są przez przepisy kodeksu cywilnego, a mianowicie w zakresie ochrony dóbr osobistych – art. 23, art. 24 kc i art. 448 kc, art. 415 kc i art. 444 kc.

REKLAMA

REKLAMA

Częstokroć pojawia się pytanie czy mobbingującym może być tylko pracodawca czy też inna osoba. W tym zakresie zasadnym jest wskazanie, że może to być zarówno sam pracodawca, jak i inne osoby wykonujące pracę w ramach danego przedsiębiorstwa. Niewątpliwie jednak najczęściej mobbingującym będzie sam pracodawca czy bezpośredni przełożony pracownika. 

Zobacz również: Odszkodowania pracownicze podlegające opodatkowaniu

Czy w takim przypadku jeśli to nie sam pracodawca jest mobbingującym, a jedynie jeden z wielu przełożonych pracowników w danym przedsiębiorstwie pracodawca będzie ponosił odpowiedzialność. Mając na uwadze lokalizację przepisu dotyczącą mobbingu w rozdziale obowiązki pracodawcy oraz treść art. 943 § 1 kp, przyjmuje się, że odpowiedzialność pracodawcy ma charakter gwarancyjny, niezależnie od okoliczności czy można w danej sytuacji faktycznej przypisać mu winę czy też nie. Dlatego też brak wiedzy pracodawcy o istnieniu mobbingu nie zwalnia go od odpowiedzialności.

REKLAMA

Przesłankami mobingu określonymi w art. art. 943 kp są:
1. Działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi;
2. Powyższe czynności polegają na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika;
3. Działania nękania i zastraszenia pracownika mają na celu wywołanie zaniżonej oceny przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników;
4. Powstanie skutku w postaci wywołania rozstroju zdrowia ewentualnie w przypadku gdy pracownik wskutek mobbingu rozwiązuje umowę o pracę obowiązkowe wskazanie jako przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę przesłanek określonych w pkt 1-3 powyżej – art. 943 § 5 kp. Jednocześnie przedmiotowa przyczyna nie musi być przyczyną wyłączoną - Sąd Najwyższy - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 6 lutego 2006 r. I PK 147/2008.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze ogólną treść art. 943 kp wiele użytych w tym przepisie zwrotów budzi wątpliwości interpretacyjne co znajduje odzwierciedlenie w bogatym orzecznictwie Sądu Najwyższego. Zasadnym jest wskazanie na najważniejsze występujące w praktyce okoliczności, które budzą wątpliwości interpretacyjne.

Mobbing może polegać nie tylko na działaniu, ale również na zaniechaniu po stronie pracodawcy.

Mając na uwadze użyty przez ustawodawcę zwrot „uporczywy i długotrwały” przyjmuje się, że nie będzie mobbingiem jednokrotne działanie osoby mobbingującej. Jednocześnie ustawodawca nie wskazuje ram czasowych w jakich mają występować działania osoby mobbigującej wobec osoby mobbingowanej. W tym zakresie zasadnym jest przedstawienie stanowiska (Sąd Najwyższy - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 17 stycznia 2007 r. I PK 176/2006) „Długotrwałość nękania lub zastraszania pracownika w rozumieniu art. 94[3] § 2 kp musi być rozpatrywana w sposób zindywidualizowany i uwzględniać okoliczności konkretnego przypadku. Nie jest zatem możliwe sztywne wskazanie minimalnego okresu niezbędnego do zaistnienia mobbingu. Z art. 94[3] § 2 i 3 kp, wynika jednak, że dla oceny długotrwałości istotny jest moment wystąpienia wskazanych w tych przepisach skutków nękania lub zastraszania pracownika oraz uporczywość i stopień nasilenia tego rodzaju działań.”. Jednocześnie w treści uzasadnienia powyższego orzeczenia Sądu Najwyższego znajdujemy m.in. stwierdzenie, że dla przyjęcia wystąpienia przesłanki długotrwałości należy wziąć pod uwagę fakt, że działania osoby mobingującej spowodowały rozstrój zdrowia pracownika.

Polecamy serwis: Pracownik

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 1998 r. Nr 21 poz. 94, z późn. zm.) (stan prawny na dzień 30 listopada 2013 r.).

2. Ustawa z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny ( Dz.U.1964.16.93 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 30 listopada 2013 r.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA