REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenie przez pracownika samorządowego zakazu podejmowania dodatkowych zajęć

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Pracownik samorządowy/ Fot. Fotolia
Pracownik samorządowy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy dochodzi do naruszenia przez pracownika samorządowego zakazu podejmowania dodatkowych zajęć? Oczywistym jest, iż sprawa jest bardzo prosta w przypadku, gdy pracownik faktycznie wykorzystuje swoje stanowisko do prowadzenia dodatkowej działalności. O wiele większe problemy są w sytuacji ustalenia hipotetycznego związku pomiędzy dodatkową działalnością pracownika a obowiązkami służbowymi.

W myśl art. 30 ust. 1 ustawy z 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1202 z późń. zm.) pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy. W praktyce często pojawia się problem z ustaleniem, czy wykonywane przez pracownika samorządowego dodatkowe zajęcie obok swoich obowiązków urzędniczych, pozostają ze sobą w sprzeczności, jeżeli hipotetycznie pracownik mógłby wykorzystać swoje stanowisko przy wykonywaniu swojej działalności, czy też dopiero gdy faktycznie wykorzystuje to stanowisko, aby ułatwić sobie prowadzenie tej dodatkowej działalności. Zatem powstaje często pytanie, kiedy właściwie zastosować do pracownika samorządowego powyższy przepis. Oczywistym jest, iż sprawa jest bardzo prosta w przypadku, gdy pracownik faktycznie wykorzystuje swoje stanowisko do prowadzenia dodatkowej działalności. O wiele większe problemy są w sytuacji ustalenia hipotetycznego związku pomiędzy dodatkową działalnością pracownika a obowiązkami służbowymi. W szczególności, iż ustalenie tego związku wiąże się z dokonaniem określonych zabiegów logicznych i przewidzeniem, czy pracownik ma faktycznie sposobność, wykorzystania swojego stanowiska.

REKLAMA

Zobacz również: Zakaz wykonywania innych zajęć przez samorządowców

REKLAMA

Powyższy problem rozjaśnia nieco wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. akt: III SA/Lu 532/14 (LEX nr 1655127), na podstawie którego „ocena, czy doszło do naruszenia zakazu w konkretnej sytuacji powinna opierać się na rozważeniu relacji pomiędzy obowiązkami pracownika samorządowego na stanowisku, na którym jest zatrudniony w urzędzie oraz rodzajem dodatkowych zajęć, które podjął. Najczęściej do naruszenia zakazu z art. 30 ust. 1 ustawy z 2008 r. o pracownikach samorządowych będzie dochodzić w sytuacjach, w których istnieje ryzyko, że pracownik mógłby wykorzystać swoje kompetencje urzędowe w działalności, którą podejmuje dodatkowo. Jeszcze raz trzeba podkreślić, że nie chodzi o wykazanie konkretnych zdarzeń, które miały taki charakter, ile o wykazanie, że takie niebezpieczeństwo racjonalnie istnieje.”

W/w Sąd opowiedział się za hipotetycznym ustaleniem związku pomiędzy dodatkową działalnością pracownika samorządowego a jego obowiązkami. Ja również uważam, iż w taki sposób należy stosować wyżej cytowany przepis. Nie można bowiem akceptować takiej sytuacji, iż w oparciu o art. 30 ust. 2 w/w ustawy z pracownikiem zostanie rozwiązana umowa  o pracę bez okresu wypowiedzenia, dopiero gdy pracownik faktycznie wykorzysta swoje stanowisko. Pracownik samorządowy winien być osobą bezstronną. Natomiast sam fakt, iż pracownik może wykorzystać swoje stanowisko, aby ułatwić sobie prowadzoną dodatkowo działalność, powodują, iż traci przymiot osoby bezstronnej. Dodatkowo przy odmiennym stosowaniu w/w przepisu, pracownik odpowiadałby gdyby faktycznie wykryto by, iż wykorzystał swoje stanowisko. Co wielu przypadkach, byłoby trudne lub wręcz niemożliwe do ustalenia. Zatem zawsze należy ustalić, czy pracownik może realnie wykorzystać swoje stanowisko urzędnicze, aby w jakikolwiek sposób ułatwić sobie prowadzoną działalność dodatkową.

Polecamy serwis: Pracownicy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

Coraz więcej nastolatków sięga po e-papierosy

Coraz więcej nastolatków sięga po elektroniczne papierosy. Jest to co czwarta dziewczyna i co piąty chłopiec w wieku 13-15 lat. Tak wynika z badania "Global Youth Tobacco Survey" zaprezentowanego podczas rozpoczętej w środę w Sejmie konferencji poświęconej uzależnieniom.

Dwoje seniorów padło ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie stracili ponad 400 tys. zł

Oszuści nie ustają w polowaniach. Dwoje seniorów – 74-latka z Lublina i 76-latek z powiatu zamojskiego – zostali oszukani w internecie. Zamiast zyskownych inwestycji, za radą „doradców” zainstalowali oprogramowanie, które pozwoliło przestępcom przejąć pieniądze z ich kont bankowych – podała policja.

Pierwsze dziecko z rządowego programu in vitro już na świecie

Urodziło się pierwsze dziecko z rządowego programu in vitro. Ministra zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała, że do programu zakwalifikowało się ponad 23 tys. par, efektem jest 9258 ciąż.

REKLAMA

Nowy wymiar edukacji dla przyszłych liderów HR i biznesu. Symfonia i Akademia Leona Koźmińskiego łączą siły

Symfonia, czołowy dostawca oprogramowania dla MŚP oraz administracji publicznej i Akademia Leona Koźmińskiego, jedna z najlepszych uczelni w Polsce, ogłaszają partnerstwo. Firma zapewni studentom i wykładowcom wsparcie merytoryczne i dydaktyczne, wymianę wiedzy i inicjatywy ukierunkowane na rozwój. W programie studiów znajdzie się flagowy produkt HR-owy Symfonii.

Seniorzy chcą pracować na emeryturze?

Kontynuacja pracy na emeryturze to nie tylko chęć podreperowania domowego budżetu, ale i podtrzymanie aktywności i rozwój osobisty, a także szansa na spełnianie swoich pasji.

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje programu NIW-CRSO pn. "Moc Małych Społeczności". Kto będzie mógł starać się o dofinansowanie? Ile będzie wynosiło? Jaki jest harmonogram?

REKLAMA

Nowe oszustwo na "darmową apteczkę". NFZ ostrzega

Uwaga na nową metodę oszustów. Narodowy Fundusz Zdrowia ostrzega przed e-mailami z ofertą otrzymania "darmowej apteczki". Można stracić pieniądze. NFZ przypomina, że nie sprzedaje niczego przez internet.

CBA: 14 zmian w systemie oświadczeniach majątkowych osób publicznych m.in. polityków, samorządowców, dyrektorów

CBA proponuje jedną ustawę o oświadczeniach majątkowych. Z tego wynika pośrednio próba centralizacji walki w korupcją. Umożliwia to Internet. Oświadczenia majątkowe mogą być w łatwo sposób zamieszczane według jednolitego wzorca w jednym albo kilku rejestrach.

REKLAMA