reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Naruszenie przez pracownika samorządowego zakazu podejmowania dodatkowych zajęć

Naruszenie przez pracownika samorządowego zakazu podejmowania dodatkowych zajęć

Kiedy dochodzi do naruszenia przez pracownika samorządowego zakazu podejmowania dodatkowych zajęć? Oczywistym jest, iż sprawa jest bardzo prosta w przypadku, gdy pracownik faktycznie wykorzystuje swoje stanowisko do prowadzenia dodatkowej działalności. O wiele większe problemy są w sytuacji ustalenia hipotetycznego związku pomiędzy dodatkową działalnością pracownika a obowiązkami służbowymi.

W myśl art. 30 ust. 1 ustawy z 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1202 z późń. zm.) pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy. W praktyce często pojawia się problem z ustaleniem, czy wykonywane przez pracownika samorządowego dodatkowe zajęcie obok swoich obowiązków urzędniczych, pozostają ze sobą w sprzeczności, jeżeli hipotetycznie pracownik mógłby wykorzystać swoje stanowisko przy wykonywaniu swojej działalności, czy też dopiero gdy faktycznie wykorzystuje to stanowisko, aby ułatwić sobie prowadzenie tej dodatkowej działalności. Zatem powstaje często pytanie, kiedy właściwie zastosować do pracownika samorządowego powyższy przepis. Oczywistym jest, iż sprawa jest bardzo prosta w przypadku, gdy pracownik faktycznie wykorzystuje swoje stanowisko do prowadzenia dodatkowej działalności. O wiele większe problemy są w sytuacji ustalenia hipotetycznego związku pomiędzy dodatkową działalnością pracownika a obowiązkami służbowymi. W szczególności, iż ustalenie tego związku wiąże się z dokonaniem określonych zabiegów logicznych i przewidzeniem, czy pracownik ma faktycznie sposobność, wykorzystania swojego stanowiska.

Zobacz również: Zakaz wykonywania innych zajęć przez samorządowców

Powyższy problem rozjaśnia nieco wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. akt: III SA/Lu 532/14 (LEX nr 1655127), na podstawie którego „ocena, czy doszło do naruszenia zakazu w konkretnej sytuacji powinna opierać się na rozważeniu relacji pomiędzy obowiązkami pracownika samorządowego na stanowisku, na którym jest zatrudniony w urzędzie oraz rodzajem dodatkowych zajęć, które podjął. Najczęściej do naruszenia zakazu z art. 30 ust. 1 ustawy z 2008 r. o pracownikach samorządowych będzie dochodzić w sytuacjach, w których istnieje ryzyko, że pracownik mógłby wykorzystać swoje kompetencje urzędowe w działalności, którą podejmuje dodatkowo. Jeszcze raz trzeba podkreślić, że nie chodzi o wykazanie konkretnych zdarzeń, które miały taki charakter, ile o wykazanie, że takie niebezpieczeństwo racjonalnie istnieje.”

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Ekspert:

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Autor:

aplikant adwokacki

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Pracownik samorządowy/ Fot. Fotolia
Pracownik samorządowy/ Fot. Fotolia

Wynagrodzenia 2020. Rozliczanie płac w praktyce69.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama