REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak funkcjonować będzie Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa?

Jak funkcjonować będzie Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa?/ fot. Fotolia
Jak funkcjonować będzie Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmienią się zasady funkcjonowania Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej. Uproszczona została procedura powoływania członków tej Komisji. Określono także tryb oraz kwestie formalne podejmowania decyzji.

Dnia 3 marca 2017 r. Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

REKLAMA

Prace nad omawianą nowelizacją, która zawiera istotne zmiany w zakresie funkcjonowania Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej [dalej: Komisja] trwały od kwietnia 2015 r. W uzasadnieniu rządowego projektu podkreślano, że celem wprowadzonych zmian jest zapewnienie zgodności przepisów ustawy z Konstytucją RP oraz uproszczenie procedury powoływania członków Komisji.

Komisja, której głównym zadaniem jest rozpatrywanie odwołań od decyzji wojewodów w przedmiocie komunalizacji mienia została powołana do życia na mocy art. 18 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych. Akt ten wszedł w życie jeszcze przed uchwaleniem obecnej Konstytucji RP i w związku z tym powstała konieczność dostosowania jego przepisów do ustawy zasadniczej. Nowelizacja w kształcie uchwalonym przez Sejm i zaakceptowanym przez Senat różni się nieznacznie od wniesionego początkowo projektu, głównie w zakresie systematyki przepisów.

Skład Komisji

Zgodnie z projektowanym art. 18a w skład Komisji wchodzi 6 członków, w tym przewodniczący. Powoływanie jej członków należy do zadań ministra właściwego do spraw administracji publicznej, który spośród powołanych osób wyznacza przewodniczącego.

REKLAMA

Zwiększenie składu z 3 do 6 osób wprowadza możliwość utworzenia dwóch lub więcej trzyosobowych składów orzekających Komisji. Takie rozwiązanie ma na celu zachowanie większego obiektywizmu w sytuacji wniesienia odwołania i przyspieszenie rozpatrywania spraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecni członkowie Komisji zostali powołani rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów. Dotychczasowe rozwiązanie powodowało utrudnienia związane z koniecznością każdorazowej nowelizacji rozporządzenia w przypadku zmiany w składzie Komisji. Mając na względzie usprawnienie tej procedury, w nowelizacji ustawy określono jedynie skład liczbowy Komisji, pozostawiając kwestie związane z powołaniem i odwołaniem członków oraz przewodniczącego w kompetencji ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Nowelizacja wprowadza także określone warunki, które muszą zostać spełnione przez osobę będącą kandydatem na członka Komisji. Wprowadzenie szczegółowych wymogów ma być gwarancją objęcia funkcji przez osoby posiadające prawnicze wykształcenie, odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe, co ma przełożyć się na wysoką jakość i sprawność w wykonywaniu powierzonych zadań.

Zobacz również: Ustrój i jednostki

Tryb i zasady pracy Komisji

Nowelizacja określa także tryb i kwestie formalne związane z podejmowaniem decyzji. Przepisy przewidują ponadto, że obsługę organizacyjną Komisji zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Za udział w pracach Komisji i jej składów członkom Komisji mają przysługiwać diety i inne należności określone w przepisach szczególnych. Zgodnie z dodanym art. 18c ust. 1 członkowie Komisji otrzymują zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne, które zostanie określone w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister przy ustalaniu kwot wynagrodzenia ma obowiązek wziąć pod uwagę zakres obowiązków oraz złożoność realizowanych zadań przez członków Komisji. Wskazane rozwiązanie różni się od początkowo proponowanego. W pierwotnym projekcie nowelizacji ustawa wskazywała wprost kwoty wynagrodzenia dla członków Komisji, zwiększając je o 50% w stosunku do dotychczas obowiązujących. Ostatecznie jednak zrezygnowano z tego rozwiązania, pozostawiając tę kwestię do uregulowania ministrowi.

Podsumowanie

Nowelizacja uchwalona przez Sejm została przyjęta w takim samym kształcie przez Senat i oczekuje obecnie na podpis Prezydenta RP. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Mateusz Karciarz

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Kinga Grzelak

asystent, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA