REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak funkcjonować będzie Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak funkcjonować będzie Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa?/ fot. Fotolia
Jak funkcjonować będzie Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmienią się zasady funkcjonowania Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej. Uproszczona została procedura powoływania członków tej Komisji. Określono także tryb oraz kwestie formalne podejmowania decyzji.

Dnia 3 marca 2017 r. Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

REKLAMA

Prace nad omawianą nowelizacją, która zawiera istotne zmiany w zakresie funkcjonowania Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej [dalej: Komisja] trwały od kwietnia 2015 r. W uzasadnieniu rządowego projektu podkreślano, że celem wprowadzonych zmian jest zapewnienie zgodności przepisów ustawy z Konstytucją RP oraz uproszczenie procedury powoływania członków Komisji.

Komisja, której głównym zadaniem jest rozpatrywanie odwołań od decyzji wojewodów w przedmiocie komunalizacji mienia została powołana do życia na mocy art. 18 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych. Akt ten wszedł w życie jeszcze przed uchwaleniem obecnej Konstytucji RP i w związku z tym powstała konieczność dostosowania jego przepisów do ustawy zasadniczej. Nowelizacja w kształcie uchwalonym przez Sejm i zaakceptowanym przez Senat różni się nieznacznie od wniesionego początkowo projektu, głównie w zakresie systematyki przepisów.

Skład Komisji

Zgodnie z projektowanym art. 18a w skład Komisji wchodzi 6 członków, w tym przewodniczący. Powoływanie jej członków należy do zadań ministra właściwego do spraw administracji publicznej, który spośród powołanych osób wyznacza przewodniczącego.

REKLAMA

Zwiększenie składu z 3 do 6 osób wprowadza możliwość utworzenia dwóch lub więcej trzyosobowych składów orzekających Komisji. Takie rozwiązanie ma na celu zachowanie większego obiektywizmu w sytuacji wniesienia odwołania i przyspieszenie rozpatrywania spraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecni członkowie Komisji zostali powołani rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów. Dotychczasowe rozwiązanie powodowało utrudnienia związane z koniecznością każdorazowej nowelizacji rozporządzenia w przypadku zmiany w składzie Komisji. Mając na względzie usprawnienie tej procedury, w nowelizacji ustawy określono jedynie skład liczbowy Komisji, pozostawiając kwestie związane z powołaniem i odwołaniem członków oraz przewodniczącego w kompetencji ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Nowelizacja wprowadza także określone warunki, które muszą zostać spełnione przez osobę będącą kandydatem na członka Komisji. Wprowadzenie szczegółowych wymogów ma być gwarancją objęcia funkcji przez osoby posiadające prawnicze wykształcenie, odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe, co ma przełożyć się na wysoką jakość i sprawność w wykonywaniu powierzonych zadań.

Zobacz również: Ustrój i jednostki

Tryb i zasady pracy Komisji

Nowelizacja określa także tryb i kwestie formalne związane z podejmowaniem decyzji. Przepisy przewidują ponadto, że obsługę organizacyjną Komisji zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Za udział w pracach Komisji i jej składów członkom Komisji mają przysługiwać diety i inne należności określone w przepisach szczególnych. Zgodnie z dodanym art. 18c ust. 1 członkowie Komisji otrzymują zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne, które zostanie określone w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister przy ustalaniu kwot wynagrodzenia ma obowiązek wziąć pod uwagę zakres obowiązków oraz złożoność realizowanych zadań przez członków Komisji. Wskazane rozwiązanie różni się od początkowo proponowanego. W pierwotnym projekcie nowelizacji ustawa wskazywała wprost kwoty wynagrodzenia dla członków Komisji, zwiększając je o 50% w stosunku do dotychczas obowiązujących. Ostatecznie jednak zrezygnowano z tego rozwiązania, pozostawiając tę kwestię do uregulowania ministrowi.

Podsumowanie

Nowelizacja uchwalona przez Sejm została przyjęta w takim samym kształcie przez Senat i oczekuje obecnie na podpis Prezydenta RP. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Mateusz Karciarz

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Kinga Grzelak

asystent, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA