REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ustawa o jawności życia publicznego – rejestr umów./ fot. Fotolia
Ustawa o jawności życia publicznego – rejestr umów./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch tygodni mamy możliwość poznania założeń i regulacji zawartych w projekcie nowej ustawy o jawności życia publicznego.

Jednostki sektora finansów publicznych utworzą „rejestr umów”

Spośród szeregu zarówno nowych, jak i tych zmienianych w stosunku do obowiązujących, rozwiązań prawnych, wskazać warto na przepisy, w świetle których, jednostki sektora finansów publicznych, przedsiębiorstwa państwowe, instytuty badawcze oraz spółki zobowiązane, obowiązkowo prowadzić będą rejestr umów cywilnoprawnych, których skutkiem jest wydatkowanie środków pieniężnych (art. 9 ust. 1 projektu).

REKLAMA

Polecamy: Rejestr Należności Publicznoprawnych. Zasady funkcjonowania, praktyczne przykłady, wzory dokumentów. PREMIUM

Z treści uzasadnienia do projektu wynika, iż wprowadzenie obowiązku utworzenia i prowadzenia przez wszystkie jednostki sektora finansów publicznych rejestru umów ma być kluczowym rozwiązaniem umożliwiającym lepszą kontrolę sposobu zarządzania majątkiem państwa. Celem projektowanych rozwiązań ma być przy tym wzrost przejrzystości zarządzania takim majątkiem, a także lepsze możliwości kontroli, również społecznej, nad instytucjami finansowanymi przez państwo.

Kto zakłada rejestr?

REKLAMA

Z racji postanowień art. 9 ustawy Finanse publiczne (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870), określających podmiotowy zakres sektora finansów publicznych, obowiązek utworzenia ww. rejestru umów spoczywać będzie m.in. na: organach władzy publicznej, w tym organach administracji rządowej, organach kontroli państwowej i ochrony prawa, sądach, trybunałach, na jednostkach samorządu terytorialnego i ich związkach, związkach metropolitarnych, na jednostkach budżetowych, uczelniach publicznych, a także na państwowych i samorządowych instytucjach kultury.

W myśl postanowień projektu, tworzony rejestr umów obejmować ma m.in. informacje dotyczące daty zawarcia umowy; dane identyfikujące kontrahenta tj. jego nazwę wraz z numerem NIP, lub imię i nazwisko kontrahenta umowy; przedmiot umowy; datę początkową i końcową okresu realizacji umowy; całkowitą wartość przedmiotu umowy; tryb jej zawarcia; wskazanie, czy przedmiot umowy jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Wyliczone w przepisie informacje, jak również wszelkie dokonane zmiany, podmiot zobowiązany wprowadzać będzie do rejestru nie później niż 14 dni od daty zawarcia umowy lub od daty dokonania zmian w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestr jawny w BIP

W kontekście projektowanych regulacji wskazać trzeba, że prowadzony i na bieżąco aktualizowany rejestr umów, ma być udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej podmiotu prowadzącego rejestr, a gdyby nie prowadził on BIP, to na stronie internetowej tego podmiotu. Zgodnie z założeniem, rejestr ma być utworzony w taki sposób i w takiej formie, aby zainteresowany miał możliwość przeszukiwania oraz sortowania zawartych w nim informacji.

Wyłączenie jawności

Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami, zawarte w rejestrze umów informacje, dotyczące umów objętych ochroną na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych. nie będą udostępniania poprzez ich umieszczanie w BIP.

REKLAMA

Niezależnie od powyższego zwrócić warto uwagę, iż spółka zobowiązana, w której udział Skarbu Państwa przekracza 10% kapitału zakładowego lub 10% akcji, będzie mogła nie udostępniać rejestru poprzez BIP, w zakresie tych informacji i umów, których ujawnienie może zagrażać podstawowym interesom takiej spółki.

Zarówno przy wyłączeniu jawności ze względu na ochronę informacji niejawnych, jak i w przypadku ww. spółki zobowiązanej, projektodawcy przewidują obowiązek przekazywania informacji o umowach Szefowi CBA, co następować będzie na koniec miesiąca, w którym podpisano umowę, bądź nastąpiły zmiany, które należy ujawnić w rejestrze. Zgodnie z założeniem, przekazane Szefowi CBA w powyższym zakresie informacje, w ogóle nie będą udostępniane w trybie przewidzianym w projektowanej ustawie.

Podmiot odpowiedzialny za rejestr

W myśl postanowień projektu ustawy, za prowadzenie, aktualizowanie i udostępnianie rejestru umów, za przekazywanie Szefowi CBA informacji, za podawanie w rejestrze prawdziwych informacji odpowiada kierownik danej jednostki organizacyjnej lub członek zarządu wyznaczony przez kolegialny organ zarządzających dana jednostką organizacyjną.

Warto w kontekście przywołanej regulacji zaznaczyć, iż zgodnie z projektem, nie prowadzenie rejestru umów, brak jego aktualizacji, nie udostępnianie rejestru umów, czy też nie przekazywanie Szefowi CBA danych z rejestru umów, bądź podawanie w rejestrze nieprawdziwych lub niepełnych danych, stanowi przestępstwo penalizowane sankcją w postaci kary pozbawienia wolności do lat 3.

Wstępna ocena projektu

Zdaniem projektodawców, wprowadzenie do systemu prawnego instytucji rejestru umów zawartych przez organy władzy publicznej, przyczynić ma się do wzrostu przejrzystości życia publicznego w zakresie wydatkowania publicznych środków pieniężnych, co skutkować zwiększeniem zaufania obywateli do organów i instytucji publicznych. W ocenie autorów projektu, wprowadzenie powyższych regulacji „będzie milowych krokiem na rzecz transparentności życia publicznego w Polsce.”

Projekt ustawy znajduje się aktualnie na etapie konsultacji publicznych. Na ostateczną ocenę oraz kształt proponowanych rozwiązań przyjdzie jeszcze poczekać, niemniej już dziś słychać głosy o nie do końca zrozumiałej idei tworzenia rejestru umów w proponowanym kształcie i zamieszczania go w BIP w sytuacji, kiedy m.in. dane dotyczące umów, do których zastosowanie ma Prawo zamówień publicznych, są publikowane w BIP. Zwraca się uwagę także na konsekwencje zamieszczania w BIP rejestru umów, w postaci ujawnienia danych osobowych zwykłych obywateli, np. świadczących usługi na rzecz jednostek zobowiązanych do prowadzenia rejestru.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - podobne jak w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA