REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ustawa o jawności życia publicznego – rejestr umów./ fot. Fotolia
Ustawa o jawności życia publicznego – rejestr umów./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch tygodni mamy możliwość poznania założeń i regulacji zawartych w projekcie nowej ustawy o jawności życia publicznego.

Jednostki sektora finansów publicznych utworzą „rejestr umów”

Spośród szeregu zarówno nowych, jak i tych zmienianych w stosunku do obowiązujących, rozwiązań prawnych, wskazać warto na przepisy, w świetle których, jednostki sektora finansów publicznych, przedsiębiorstwa państwowe, instytuty badawcze oraz spółki zobowiązane, obowiązkowo prowadzić będą rejestr umów cywilnoprawnych, których skutkiem jest wydatkowanie środków pieniężnych (art. 9 ust. 1 projektu).

REKLAMA

Polecamy: Rejestr Należności Publicznoprawnych. Zasady funkcjonowania, praktyczne przykłady, wzory dokumentów. PREMIUM

Z treści uzasadnienia do projektu wynika, iż wprowadzenie obowiązku utworzenia i prowadzenia przez wszystkie jednostki sektora finansów publicznych rejestru umów ma być kluczowym rozwiązaniem umożliwiającym lepszą kontrolę sposobu zarządzania majątkiem państwa. Celem projektowanych rozwiązań ma być przy tym wzrost przejrzystości zarządzania takim majątkiem, a także lepsze możliwości kontroli, również społecznej, nad instytucjami finansowanymi przez państwo.

Kto zakłada rejestr?

REKLAMA

Z racji postanowień art. 9 ustawy Finanse publiczne (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870), określających podmiotowy zakres sektora finansów publicznych, obowiązek utworzenia ww. rejestru umów spoczywać będzie m.in. na: organach władzy publicznej, w tym organach administracji rządowej, organach kontroli państwowej i ochrony prawa, sądach, trybunałach, na jednostkach samorządu terytorialnego i ich związkach, związkach metropolitarnych, na jednostkach budżetowych, uczelniach publicznych, a także na państwowych i samorządowych instytucjach kultury.

W myśl postanowień projektu, tworzony rejestr umów obejmować ma m.in. informacje dotyczące daty zawarcia umowy; dane identyfikujące kontrahenta tj. jego nazwę wraz z numerem NIP, lub imię i nazwisko kontrahenta umowy; przedmiot umowy; datę początkową i końcową okresu realizacji umowy; całkowitą wartość przedmiotu umowy; tryb jej zawarcia; wskazanie, czy przedmiot umowy jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Wyliczone w przepisie informacje, jak również wszelkie dokonane zmiany, podmiot zobowiązany wprowadzać będzie do rejestru nie później niż 14 dni od daty zawarcia umowy lub od daty dokonania zmian w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestr jawny w BIP

W kontekście projektowanych regulacji wskazać trzeba, że prowadzony i na bieżąco aktualizowany rejestr umów, ma być udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej podmiotu prowadzącego rejestr, a gdyby nie prowadził on BIP, to na stronie internetowej tego podmiotu. Zgodnie z założeniem, rejestr ma być utworzony w taki sposób i w takiej formie, aby zainteresowany miał możliwość przeszukiwania oraz sortowania zawartych w nim informacji.

Wyłączenie jawności

Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami, zawarte w rejestrze umów informacje, dotyczące umów objętych ochroną na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych. nie będą udostępniania poprzez ich umieszczanie w BIP.

REKLAMA

Niezależnie od powyższego zwrócić warto uwagę, iż spółka zobowiązana, w której udział Skarbu Państwa przekracza 10% kapitału zakładowego lub 10% akcji, będzie mogła nie udostępniać rejestru poprzez BIP, w zakresie tych informacji i umów, których ujawnienie może zagrażać podstawowym interesom takiej spółki.

Zarówno przy wyłączeniu jawności ze względu na ochronę informacji niejawnych, jak i w przypadku ww. spółki zobowiązanej, projektodawcy przewidują obowiązek przekazywania informacji o umowach Szefowi CBA, co następować będzie na koniec miesiąca, w którym podpisano umowę, bądź nastąpiły zmiany, które należy ujawnić w rejestrze. Zgodnie z założeniem, przekazane Szefowi CBA w powyższym zakresie informacje, w ogóle nie będą udostępniane w trybie przewidzianym w projektowanej ustawie.

Podmiot odpowiedzialny za rejestr

W myśl postanowień projektu ustawy, za prowadzenie, aktualizowanie i udostępnianie rejestru umów, za przekazywanie Szefowi CBA informacji, za podawanie w rejestrze prawdziwych informacji odpowiada kierownik danej jednostki organizacyjnej lub członek zarządu wyznaczony przez kolegialny organ zarządzających dana jednostką organizacyjną.

Warto w kontekście przywołanej regulacji zaznaczyć, iż zgodnie z projektem, nie prowadzenie rejestru umów, brak jego aktualizacji, nie udostępnianie rejestru umów, czy też nie przekazywanie Szefowi CBA danych z rejestru umów, bądź podawanie w rejestrze nieprawdziwych lub niepełnych danych, stanowi przestępstwo penalizowane sankcją w postaci kary pozbawienia wolności do lat 3.

Wstępna ocena projektu

Zdaniem projektodawców, wprowadzenie do systemu prawnego instytucji rejestru umów zawartych przez organy władzy publicznej, przyczynić ma się do wzrostu przejrzystości życia publicznego w zakresie wydatkowania publicznych środków pieniężnych, co skutkować zwiększeniem zaufania obywateli do organów i instytucji publicznych. W ocenie autorów projektu, wprowadzenie powyższych regulacji „będzie milowych krokiem na rzecz transparentności życia publicznego w Polsce.”

Projekt ustawy znajduje się aktualnie na etapie konsultacji publicznych. Na ostateczną ocenę oraz kształt proponowanych rozwiązań przyjdzie jeszcze poczekać, niemniej już dziś słychać głosy o nie do końca zrozumiałej idei tworzenia rejestru umów w proponowanym kształcie i zamieszczania go w BIP w sytuacji, kiedy m.in. dane dotyczące umów, do których zastosowanie ma Prawo zamówień publicznych, są publikowane w BIP. Zwraca się uwagę także na konsekwencje zamieszczania w BIP rejestru umów, w postaci ujawnienia danych osobowych zwykłych obywateli, np. świadczących usługi na rzecz jednostek zobowiązanych do prowadzenia rejestru.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Są już wypłaty podwyżek 30-33% dla nauczycieli - informuje Lublin, Kalisz, Rzeszów, Biała Podlaska, Brwinów, Hrubieszów. Samorządy nie czekały do końca kwietnia

    Rozpoczęła się długo wyczekiwana wypłata podwyżek dla nauczycieli. 1 marca wyższe wynagrodzenie otrzymali nauczyciele z Lublina i Koszalina. Również mniejsze gminy uruchamiają wyższe przelewy.

    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

    Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

    REKLAMA

    Infolinia dla żołnierzy i ich rodzin uruchomiona - wsparcie psychologiczne

    29 lutego 2024 roku została uruchomiona bezpłatna i ogólnodostępna infolinia dla żołnierzy WP, pracowników resortu obrony narodowej oraz ich rodzin.

    29 lutego - Światowy Dzień Chorób Rzadkich. Ile ich jest na świecie?

    Dzień Chorób Rzadkich przypada na ostatni dzień lutego, data jest nieprzypadkowa. Na całym świecie 300 mln ludzi żyje z rzadkimi chorobami. 

    Jak pozbyć się mikroplastiku z wody? Prosty sposób

    Mikroplastik jest wszechobecny, niestety trafia także do pożywienia i wody. Chociaż na ten moment nie wiadomo dokładnie, jak wpływa na ludzki organizm, to wpływ ten z pewnością nie jest pozytywny. Naukowcy znaleźli sposób na pozbycie się mikroplastiku go z wody. 

    "Szczyt rolniczy" w Warszawie. Dziś premier spotkał się z protestującymi rolnikami

    Dziś w Warszawie miał miejsce "szczyt rolniczy". Premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami protestujących rolników. Tematem rozmów jest m.in. kwestia napływu produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Rolnicy sprzeciwiają się również unijnej polityce Zielonego Ładu.

    REKLAMA

    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    REKLAMA