REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce

Subskrybuj nas na Youtube
Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce/ Fot. Fotolia
Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce jest jedyną możliwością realizacji tego zadania? Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu wskazuje dostępne rozwiązania.

Gmina w przetargu na odbiór odpadów  komunalnych ma prawo wskazać regionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych,  do której odpady będą przekazywane.  Warunkiem  wybrania wskazanej instalacji  jest działanie w trybie i na zasadach, które wynikają z art. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.  Tak stwierdził Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w piśmie z dnia 5 kwietnia 2013 r. (sygn. KRRIO-WA-0100/28/Ł/02-2013).  

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 6d wspomnianej ustawy to  gmina, a nie przedsiębiorca może wskazać wykonawcy instalację regionalną, do której powinien przekazywać odpady.  Zasada ta ma zastosowanie wtedy, gdy zagospodarowanie zostało wcześniej zlecone i wybór został dokonany zgodnie z regulacją zawartą w art.  3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wskazane stanowisko zostało zaakceptowane przez Ministra Środowiska (pismo z dnia 21 października 2013 r.).

Warto przyjrzeć się aktualnemu orzecznictwu sądów w tym zakresie. W poruszanej kwestii wypowiedział się WSA w Białymstoku (sygn. II SA/Bk 95/13), w wyroku z dnia 20 grudnia 2013 r. stwierdzono, iż spółce  mogą zostać przekazane uprawnienia w zakresie nadzorowania i gospodarowania odpadami komunalnymi . Podkreślone zostało również, że zadanie dotyczące odzysku i unieszkodliwiania odpadów jest zadaniem własnym gminy.

Polecamy serwis: Gospodarka komunalna

REKLAMA

Sąd zwrócił także uwagę na to iż zgodnie z unormowaniem art. 6d ust. 1 wspominanej ustawy wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest podmiotem obowiązanym do zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości  (z art. 6c), albo przetargu zarówno na odbieranie jak i zagospodarowanie tych odpadów.  Sąd oceniając daną regulację wskazuje, że przetarg może obejmować; odbieranie oraz odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Gmina organizująca przetarg , który dotyczy tylko odbioru odpadów może wskazać, pomijając tryb przetargowy , instalację do której mają trafić odpady komunalne.  Sąd uznał, że art. 3a ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości nie uzasadnia potrzeby przeprowadzenia przetargu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem sądu nie ma konieczności organizowania przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów w sytuacji , gdy w Regionie Centralnym jest więcej niż jeden RIPOK (Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych).

Gmina może wykonywać zadania użyteczności publicznej zarówno poprzez utworzone w tym celu jednostki organizacyjne  (w szczególności zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego), jak i za pośrednictwem innych, niepowiązanych organizacyjnie z gminą podmiotów, os. fizycznych, os. prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (na podstawie zawartych z nimi umów o wykonywanie zadań).

Wykonywanie zadań użyteczności publicznej może być realizowane  przez podmioty niezależne organizacyjnie, gospodarczo i majątkowo od gminy. Odbywa się to na zasadach ogólnych poprzez wykorzystanie cywilnoprawnej umowy, będącej podstawą powierzenia wykonywania gminnych zadań.  Koniecznym  wówczas jest uwzględnienie przepisów o finansach publicznych i zamówieniach publicznych (normuje to art. 3 ust.1 u.g.k.).

W sytuacji wykonywania przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie, czyli przez utworzoną w tym celu własną jednostkę organizacyjną, podstawą powierzenia tych zadań jest akt organu gminy powołujący do życia wskazaną jednostkę oraz wskazujący przedmiot jej działania. Uchwałą rady gminy taka jednostka jest tworzona, likwidowana, reorganizowana i wyposażana w majątek. Zasady organizacji i funkcjonowania regulowane są poprzez odrębne przepisy, w szczególności ustawę o finansach publicznych i kodeks spółek handlowych właściwy dla gminnych spółek handlowych. 

Wobec tego, w świetle przedstawionego orzecznictwa sądowego  prawidłową jest możliwość powierzenia  własnej spółce zagospodarowania odpadów,  z pominięciem procedury  uregulowanej w art. 3a ustawy o utrzymaniu  czystości i porządku w gminach.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu, Pismo z dnia 9 października 2014r., NA.III-0221-25/2014

Zobacz również: Samorządowy zakład budżetowy jako inkasent opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

REKLAMA

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA