REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce

Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce/ Fot. Fotolia
Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce jest jedyną możliwością realizacji tego zadania? Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu wskazuje dostępne rozwiązania.

Gmina w przetargu na odbiór odpadów  komunalnych ma prawo wskazać regionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych,  do której odpady będą przekazywane.  Warunkiem  wybrania wskazanej instalacji  jest działanie w trybie i na zasadach, które wynikają z art. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.  Tak stwierdził Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w piśmie z dnia 5 kwietnia 2013 r. (sygn. KRRIO-WA-0100/28/Ł/02-2013).  

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 6d wspomnianej ustawy to  gmina, a nie przedsiębiorca może wskazać wykonawcy instalację regionalną, do której powinien przekazywać odpady.  Zasada ta ma zastosowanie wtedy, gdy zagospodarowanie zostało wcześniej zlecone i wybór został dokonany zgodnie z regulacją zawartą w art.  3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wskazane stanowisko zostało zaakceptowane przez Ministra Środowiska (pismo z dnia 21 października 2013 r.).

Warto przyjrzeć się aktualnemu orzecznictwu sądów w tym zakresie. W poruszanej kwestii wypowiedział się WSA w Białymstoku (sygn. II SA/Bk 95/13), w wyroku z dnia 20 grudnia 2013 r. stwierdzono, iż spółce  mogą zostać przekazane uprawnienia w zakresie nadzorowania i gospodarowania odpadami komunalnymi . Podkreślone zostało również, że zadanie dotyczące odzysku i unieszkodliwiania odpadów jest zadaniem własnym gminy.

Polecamy serwis: Gospodarka komunalna

REKLAMA

Sąd zwrócił także uwagę na to iż zgodnie z unormowaniem art. 6d ust. 1 wspominanej ustawy wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest podmiotem obowiązanym do zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości  (z art. 6c), albo przetargu zarówno na odbieranie jak i zagospodarowanie tych odpadów.  Sąd oceniając daną regulację wskazuje, że przetarg może obejmować; odbieranie oraz odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Gmina organizująca przetarg , który dotyczy tylko odbioru odpadów może wskazać, pomijając tryb przetargowy , instalację do której mają trafić odpady komunalne.  Sąd uznał, że art. 3a ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości nie uzasadnia potrzeby przeprowadzenia przetargu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem sądu nie ma konieczności organizowania przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów w sytuacji , gdy w Regionie Centralnym jest więcej niż jeden RIPOK (Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych).

Gmina może wykonywać zadania użyteczności publicznej zarówno poprzez utworzone w tym celu jednostki organizacyjne  (w szczególności zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego), jak i za pośrednictwem innych, niepowiązanych organizacyjnie z gminą podmiotów, os. fizycznych, os. prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (na podstawie zawartych z nimi umów o wykonywanie zadań).

Wykonywanie zadań użyteczności publicznej może być realizowane  przez podmioty niezależne organizacyjnie, gospodarczo i majątkowo od gminy. Odbywa się to na zasadach ogólnych poprzez wykorzystanie cywilnoprawnej umowy, będącej podstawą powierzenia wykonywania gminnych zadań.  Koniecznym  wówczas jest uwzględnienie przepisów o finansach publicznych i zamówieniach publicznych (normuje to art. 3 ust.1 u.g.k.).

W sytuacji wykonywania przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie, czyli przez utworzoną w tym celu własną jednostkę organizacyjną, podstawą powierzenia tych zadań jest akt organu gminy powołujący do życia wskazaną jednostkę oraz wskazujący przedmiot jej działania. Uchwałą rady gminy taka jednostka jest tworzona, likwidowana, reorganizowana i wyposażana w majątek. Zasady organizacji i funkcjonowania regulowane są poprzez odrębne przepisy, w szczególności ustawę o finansach publicznych i kodeks spółek handlowych właściwy dla gminnych spółek handlowych. 

Wobec tego, w świetle przedstawionego orzecznictwa sądowego  prawidłową jest możliwość powierzenia  własnej spółce zagospodarowania odpadów,  z pominięciem procedury  uregulowanej w art. 3a ustawy o utrzymaniu  czystości i porządku w gminach.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu, Pismo z dnia 9 października 2014r., NA.III-0221-25/2014

Zobacz również: Samorządowy zakład budżetowy jako inkasent opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA