Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi e-administracji - podsumowanie roku 2019

Usługi e-administracji - podsumowanie roku 2019./ fot. Shutterstock
Usługi e-administracji - podsumowanie roku 2019./ fot. Shutterstock
E-administracja cieszy się coraz większą popularnością wśród Polaków. Korzystamy m.in. z takich usług jak Twój e-PIT oraz możliwość wnioskowania online o dowód osobisty i środki z programu Rodzina 500 plus.

W 2019 roku z usług administracji publicznej za pomocą internetu skorzystało ponad 40 proc. Polaków, co oznacza wzrost o prawie 5 pkt proc. W tej chwili już prawie 100 proc. jednostek administracji publicznej udostępnia swoje usługi online, a 3/4 z nich wskazuje, że dzięki temu skrócił się czas potrzebny na ich realizację – wynika z danych GUS. E-usługi cieszą się wśród Polaków rosnącą popularnością – zwłaszcza Twój e-PIT oraz możliwość wnioskowania online o dowód osobisty i środki z programu Rodzina 500 plus.

– Dane GUS pokazują, że ponad 40 proc. Polaków skorzystało już z usług e-administracji. W największym stopniu cyfrowe usługi wykorzystują przedsiębiorcy, dlatego że dziś praktycznie wszystkie procesy w relacji firma – urzędy i administracja odbywają się już drogą elektroniczną. Oczywiście potrzebny jest dalszy wzrost wykorzystywania usług cyfrowych przez firmy w ich działalności biznesowej, zwłaszcza wśród małych i średnich przedsiębiorstw jest jeszcze wiele do poprawy – mówi agencji Newseria Biznes Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

Jak podkreśla, e-usługi oferowane przez administrację i samorządy działają coraz lepiej, a tylko w pierwszej połowie tego roku Profil Zaufany założyło 1,26 mln osób, dzięki czemu liczba Polaków posiadających cyfrową tożsamość sięgnęła 4 mln. Obecnie zbliża się już do 4,5 mln użytkowników.

 Osiągnięcie tego 4-milionowego poziomu było krokiem milowym w popularyzacji e-usług – mówi Marek Zagórski. – Kolejnym etapem było też uruchomienie konta Mój Gov, które pozwala na uzyskanie dostępu do praktycznie całej administracji.

Uruchomiona we wrześniu platforma Mój Gov pozwala m.in. wysłać wniosek o wpisanie do rejestru wyborców, zapewnia dostęp do PUE ZUS i Indywidualnego Konta Pacjenta oraz danych zgromadzonych m.in w rejestrze PESEL, Rejestrze Dowodów Osobistych czy Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W ramach portalu Gov.pl działają już obecnie serwisy wszystkich ministerstw i pięciu urzędów centralnych, a także serwisy tematyczne i karty ponad 140 e-usług, które można załatwić online (wraz z intuicyjnym mechanizmem ich wyszukiwania).

– Tylko w październiku portal Gov.pl odwiedziło 6 mln Polaków, co jest naprawdę bardzo dużym postępem od momentu startu, kiedy było ich zaledwie 250 tys. Mamy też postęp w aplikacji mObywatel, która przenosi te usługi dla obywateli do smartfonów, czyli tam, gdzie najczęściej korzystają z internetu – mówi minister cyfryzacji.

W tym roku zakres oferowanych przez administrację e-usług rozszerzył się również o wdrożony w lutym Twój e-PIT, w ramach którego urząd skarbowy wypełnia deklaracje PIT-37 i PIT-38 zamiast podatników. Według resortu cyfryzacji to najpopularniejsza – obok wnioskowania online o dowód osobisty – usługa, z której skorzystało w tym roku prawie 7 mln Polaków. W przyszłym roku podobna usługa ma zostać uruchomiona również dla przedsiębiorców.

– Obraz cyfryzacji Polski mocno się zmienił, głównie za sprawą liczby usług oferowanych w administracji. Odeszliśmy od tego, co dotychczas było normą, że obywatel o coś wnioskuje, coś składa. Trzeba skoncentrować się na myśleniu, jak obywatela obsłużyć, żeby miał on jak najmniej interakcji z urzędem, bo to opłaca się obu stronom – mówi Marek Zagórski.

Jak wynika ze statystyk GUS („Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w jednostkach administracji publicznej”), w ubiegłym roku swoje usługi przez internet udostępniała obywatelom zdecydowana większość jednostek administracji publicznej (96,6 proc.), w tym wszystkie urzędy marszałkowskie. Trzy na cztery jednostki wskazywały, że skrócił się dzięki temu czas realizacji usług świadczonych na rzecz obywateli.

Odsetek Polaków, którzy w ciągu minionego roku skorzystali z usług administracji publicznej za pomocą internetu, wynosi obecnie 40,4 proc. To blisko 5 pkt proc. więcej niż w roku poprzednim („Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019”). Rosnącą popularność e-usług potwierdza również fakt, że w tym roku ponad ćwierć miliona Polaków (264,4 tys.) złożyło online wnioski o dopisanie do rejestru oraz spisu wyborców. To dotychczasowy rekord – dla porównania przed majowymi wyborami do PE takich wniosków było tylko 45 tys.

 Przed nami wciąż bardzo wiele do zrobienia. To m.in. upowszechnienie usług chmurowych w biznesie i administracji, bo tutaj Polska cały czas jeszcze odstaje. Istotne jest też wspieranie budowy rozwiązań, które bazują na nowoczesnych technologiach, jak chociażby sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy sieć 5G, której uruchomienie spodziewane jest w przyszłym roku – wymienia minister. – Jednym z najważniejszych projektów, który będziemy realizować w następnych latach, jest też elektronizacja doręczeń.

Według aktualnych danych GUS z rozwiązań chmurowych korzysta 17,5 proc. polskich przedsiębiorstw, co oznacza wzrost o 6 pkt proc. względem ubiegłego roku. Około 1/3 z nich wciąż stanowią duże firmy. Dla porównania według Eurostatu z chmury korzysta ponad połowa przedsiębiorstw w Finlandii (65 proc.), Szwecji (57 proc.) i Danii (56 proc.). W styczniu tego roku wystartowała rządowa chmura obliczeniowa. To projekt Ministerstwa Cyfryzacji i Centralnego Ośrodka Informatyki, który dostarcza moc obliczeniową (serwery, oprogramowanie, bazy danych, sieć, analizy itp.) na potrzeby ważnych z puntu widzenia państwa systemów i rejestrów. Na razie w rządowej chmurze działają już aplikacja mObywatel i baza Otwarte Dane, ale resort cyfryzacji zapowiada, że wkrótce dołączą kolejne systemy administracji publicznej.

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Tylko teraz
29,00 zł
39,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Newseria.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    23 sty 2022
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 24 stycznia do 28 lutego 2022 r. praca zdalna w administracji publicznej – treść rozporządzenia
    Od 24 stycznia praca zdalna w urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania o charakterze publicznym.
    Wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego w formacie Word i PDF
    Infor.pl udostępnia wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego w trzech formatach - Word .doc i .docx oraz PDF:
    Niedzielski: Przy pozytywnej opinii EMA dzieci będą szczepione bez czekania na potwierdzenie KE
    Jeśli w poniedziałek będzie pozytywna decyzja Europejskiej Agencji Leków (EMA), to w przyszłym tygodniu będziemy wystawiali skierowania na trzecią dawkę szczepienia przeciwko COVID-19 dla dzieci w wieku 16-17 i 11-15 lat, nie oczekując na potwierdzenie Komisji Europejskiej.
    Związki nieformalne i najem - czy mamy prawo do dodatku osłonowego?
    Czy mamy prawo do dodatku osłonowego? 24 lata, mieszkam od roku z dziewczyną w wynajętym mieszkaniu. Żyjemy razem bez ślubu. Do naszej wyłącznej dyspozycji są dwa pokoje. Dwa kolejne pokoje zajmuje małżeństwo studentów. Części wspólne to łazienka, ubikacja i kuchnia. Utrzymujemy się samodzielnie – nie korzystamy z pomocy rodziców. Spełniamy kryterium dochodowe - 1500 zł na osobę.
    MPK Poznań kupi 25 autobusów wodorowych
    Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał MPK Poznań sp. z o.o. dofinansowanie na zakup 25 autobusów z napędem wodorowym. Umowa została już podpisana, a pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do Poznania w II półroczu 2023 roku.
    MEiN opublikowało poprawiony formularz sprawozdania z wynagrodzeń nauczycieli za 2021 r.
    Na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki został udostępniony skorygowany wzór elektronicznego formularza sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli.
    Odbiór śmieci w Warszawie – nową deklarację trzeba złożyć do 10 lutego 2022 r.
    Od kwietnia 2022 r. w Warszawie będą obowiązywać nowe zasady naliczania opłat za gospodarowanie odpadami. Do 10 lutego 2022 r. mieszkańcy Warszawy powinni złożyć nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
    "Biznes i zarządzanie" - nowy przedmiot w szkołach
    Od 1 września 2023 r. podstawy przedsiębiorczości zostaną zastąpione nowym przedmiotem: biznes i zarządzanie. Nowy przedmiot znalazłby się na maturze od 2027 r. jako przedmiot do wyboru.
    Compliance – nie można zapominać o RODO
    28 stycznia 2022 r. to międzynarodowy dzień ochrony danych osobowych. Pamiętajmy, że zajmując się zarządzaniem ryzykami prawnymi nie można pominąć RODO.
    Pracownik po dwóch szczepieniach nie otrzyma wynagrodzenia za kwarantannę
    Niemcy: Zgodnie z nowymi zasadami pracownicy objęci kwarantanną, którzy byli zaszczepieni raz lub których drugie szczepienie odbyło się ponad trzy miesiące wcześniej, nie będą już uprawnieni do otrzymywania rekompensaty.
    Procedura stwierdzenia nieważności decyzji po zmianach
    Wyeliminowanie decyzji administracyjnej w drodze stwierdzenia jej nieważności wymaga przeprowadzenia stosownego postępowania administracyjnego.
    Komisja skarg, wniosków i petycji - kompetencje
    Komisja skarg, wniosków i petycji nie posiada kompetencji do rozstrzygania pism czy decydowania o właściwości rady. I nie można jej nadać takich kompetencji w statucie jednostki.
    Przeszło 1 mln złożonych deklaracji do CEEB - ranking najlepszych gmin
    Główny Urząd Nadzoru Budowlanego tworzy ranking gmin w zakresie wypełnienia przez jej mieszkańców obowiązku złożenia deklaracji CEEB o źródłach ogrzewania i spalania paliw do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
    Praca zdalna urzędów - projekt rozporządzenia
    W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano streszczenie projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Zakłada on m.in. wykonywanie pracy zdalnej w urzędach administracji publicznej.
    MSWiA: 456 wozów ratowniczo-gaśniczych dla OSP
    Do strażaków ochotników z całego kraju trafi 456 wozów ratowniczo-gaśniczych dla Ochotniczych Straży Pożarnych.
    Ministerstwo edukacji walczy z biurokracją w szkołach
    W listopadzie 2021 r. ministerstwo edukacji przekazało dyrektorom szkół i placówek oraz ich organom prowadzącym zestawienie przykładów dotyczących tworzenia w szkołach dokumentacji niewymaganej przepisami prawa.
    Kary dla gmin za niespełnienie wymogów dyrektywy ściekowej
    Wprowadzenie administracyjnych kar pieniężnych dla gmin, które nie wywiążą się do końca 2027 r. z wymogów unijnej dyrektywy ściekowej – przewiduje projekt nowego Prawa wodnego. W wariancie pesymistycznym gminy mogą zapłacić nawet 315 mln zł kar.
    Ustawa o ochronie odbiorców gazu będzie uzgadniana z KE
    Ustawa o ochronie odbiorców gazu, zakładająca m.in. zamrożenie w 2022 r. stawek taryf na gaz, będzie uzgadniana z KE.
    Czy dwie rodziny mieszkające w jednym domu mają prawo do dodatku osłonowego?
    Zajmuję z żoną piętro domu (etat), na dole mieszkają moi rodzice (emeryci). Czy obie rodziny mogą złożyć wniosek o dodatek osłonowy? Nie palimy węglem.
    Administracja publiczna: obowiązek pracy zdalnej
    19 stycznia 2022 r.: Zdecydowaliśmy o wprowadzeniu obowiązkowego przejścia na pracę zdalną w administracji publicznej, w ciągu najbliższych dni będzie rozporządzenie w tej sprawie.
    1 marca 2022 r.: Do kiedy lekarz, pielęgniarka, student mają się obowiązkowo zaszczepić?
    Pracuję jako pielęgniarka. Czy 1 marca 2022 r. mam być w pełni zaszczepiona, czy dopiero od 1 marca 2022 r. rozpoczynam szczepienie?
    Ferie 2022 r: Podejrzenia zakażenia dziecka na zimowisku
    Niezwłocznie odizolować dziecko, u którego podejrzewa się zakażenie koronawirusem, skontaktować się z lekarzem, rodzicami i z powiatowym inspektoratem sanitarnym – radzi Główny Inspektorat Sanitarny w razie podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 na zimowisku.
    Laboratoria Przyszłości – sprawozdania do 28 lutego 2022 r.
    Do 28 lutego 2022 r. organy prowadzące szkoły powinny przekazać sprawozdania z realizacji programu Laboratoria Przyszłości.
    Laboratoria Przyszłości – pytania i odpowiedzi
    Całość kupowanego wyposażenia musi znaleźć się w szkołach najpóźniej 1 września 2022 roku. Organy prowadzące szkoły które otrzymają wsparcie w 2021 roku są zobowiązane do wydatkowania co najmniej 60% otrzymanego wsparcia do 31 grudnia 2021 roku.
    Do 31 stycznia 2022 r. trwa rekrutacja nauczycieli do pracy wśród Polonii i Polaków za granicą
    Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą prowadzi obecnie nabór nauczycieli do pracy dydaktycznej za granicą na rok szkolny 2022/2023. Rekrutacja trwa do 31 stycznia 2022 r.