REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kampania samorządowa w internecie

autorka jest rzecznikiem prasowym Związku Miast Polskich Joanna Proniewicz
Kampania wyborcza w internecie, wybory samorządowe 2014/ Fot. Fotolia
Kampania wyborcza w internecie, wybory samorządowe 2014/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Blog, serwisy społecznościowe, korespondencja elektroniczna, marketing wirusowy, fora internetowe to nowe i obiecujące narzędzia do prowadzenia kampanii wyborczej za pośrednictwem mediów, których zastosowanie każdy kandydujący w wyborach polityk powinien rozważyć – uważa dr Sergiusz Trzeciak, konsultant polityczny i ekspert z dziedziny marketingu politycznego, autor najnowszej publikacji „Drzewo kampanii wyborczej”.

Nie ulega wątpliwości, że obecnie standardem w procesie komunikacji z wyborcami za pośrednictwem internetu jest strona WWW. Dysponując już własną stroną, nie można zapomnieć o jej pozycjonowaniu, bieżącej aktualizacji i promocji. Adres strony powinien się znajdować na wszystkich drukowanych materiałach wyborczych. Warto też w trakcie różnego rodzaju spotkań czy wystąpień medialnych przypominać go zarówno w samej wypowiedzi, jak i na banerach stanowiących tło dla występujących.

REKLAMA

Ważna jest informacja zwrotna na temat popularności strony. Gotową stronę powinno się zarejestrować w systemie umożliwiającym analizę statystyk (np. w bezpłatnym Google Analytics). Dzięki temu narzędziu można pozyskać informację o liczbie odsłon, odwiedzin, słowach kluczowych, na podstawie których znajdują stronę użytkownicy, oraz na temat lokalizacji osób wchodzących na stronę, ich płci, wieku itp.

Obok strony jest jednak wiele innych narzędzi, o których warto wiedzieć i umieć z nich skutecznie korzystać.

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Porządkujące blogi

REKLAMA

Jednym z nich jest blog, czyli dziennik internetowy, w którym autor dokonuje datowanych wpisów. Blog pomaga nie tylko docierać do wyborców czy przedstawicieli mediów, lecz także wzmacnia przekaz promocyjny, służy do pozyskania informacji zwrotnej od czytelników, porządkuje idee i myśli kandydata, pozwala testować nowe pomysły. Aby go założyć, wystarczy wybrać jedną ze stron ofertujących taką opcję, np. wordpress.com, blogspot.com czy blogger.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Blog musi mieć określoną tematykę. Ważna jest też nazwa, dostosowana do rodzaju poruszanych zagadnień i do samego użytkownika oraz odpowiedni wybór określonej grupy docelowej. Konieczna jest ponadto aktualność, profesjonalny wygląd i interaktywność, czyli możliwość prowadzenia dialogu z internautami. Każdy wpis (300–500 słów, kilka razy w tygodniu) powinien mieć atrakcyjny, przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek tytuł oraz być opatrzony datą. Warto stosować krótkie zdania, prosty język, punktatory, zdjęcia, nagrania wideo, linki wewnętrzne. Istotna jest promocja blogu zarówno on-line, jak i off-line. Sergiusz Trzeciak przestrzega jednak przed zakładaniem blogu „na siłę”, gdy nie ma się na niego czasu i chęci jego prowadzenia.

Udział w mediach społecznościowych

REKLAMA

Kandydat powinien wziąć pod uwagę utworzenie własnego profilu bądź strony w takich serwisach społecznościowych, jak Facebook, Twitter, Google+, YouTube oraz LinkedIn. Użytkownik takich serwisów może: umieścić w swoim profilu krótkie dossier, tworzyć grupy zwolenników, prowadzić dyskusje, zamieszczać materiały wyborcze. Trzeba pamiętać o bezpiecznych ustawieniach konta, przemyślanym doborze tekstów, multimediów oraz znajomych, aktualizowaniu informacji, subskrypcji osób, firm czy organizacji ważnych dla wizerunku polityka.

Na Facebooku, który pozwala gromadzić sympatyków, można założyć profil, jak również stronę (fanpage). Najważniejsza w tym serwisie jest tablica, na której można zamieszczać informacje, zdjęcia, linki. Dla polityka fanpage może być lepszym rozwiązaniem, gdyż pozwala monitorować fanów i sprawdzać, kim są. Twitter to najpopularniejsza platforma mikroblogowa służąca do wysyłania krótkich informacji (140 znaków), która jest wykorzystywana przez polityków głównie do kontaktów z dziennikarzami. Tym z kolei, co odróżnia Google+ od innych portali tego typu, jest integracja z Androidem oraz pozostałymi usługami oferowanymi przez Google (poczta, komunikator, program do zarządzania zdjęciami). Korzystając z YouTube, trzeba pamiętać o tym, aby filmy były dwu-, trzyminutowe, nagrane w plenerze (nie tzw. gadające głowy), ciekawie zmontowane, przyciągające uwagę, o odpowiedniej jakości dźwięku i obrazu.

Korespondencja, reklama, fora

Innym narzędziem jest korespondencja elektroniczna, dużo tańsza od tradycyjnych listów. Warto ją zastosować, pod warunkiem że ma się dostęp do odpowiednich baz danych adresowych. Aby e-maile nie trafiały do spamu, nie powinny zawierać zbyt dużej liczby elementów graficznych, mieć tytułów liczących więcej niż 40 znaków, nie zawierać takich słów w tytułach, jak „darmowy”, „pomoc”, „przypomnienie”. Zawsze należy wypełnić pole nadawcy, powinny być wysyłane z domeny polityka. Tytuł e-maila ma intrygować, a w treści warto sięgać do anegdot, historii i przykładów. Stopka musi zawierać imię i nazwisko kandydata i dane adresowe. Korespondencję warto wysłać rano (najlepiej w poniedziałek) i późnym wieczorem.

Skuteczną formą reklamy jest kampania Google AdWords, która polega na zamieszczaniu tzw. linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Opiera się na modelu kosztu kliknięcia CPC. Zamawiający nie płaci za samo wyświetlenie się reklamy, lecz za to, że internauta kliknął w jego link sponsorowany.

W kampanii warto skorzystać też z marketingu wirusowego. To świadome działanie marketingowe polegające na inicjowaniu zachowania, za pomocą którego potencjalni klienci będą rozpowszechniać między sobą informacje. Warunkiem jego skuteczności jest zastąpienie tradycyjnego przekazu reklamowego pozytywnymi skojarzeniami z kandydatem. Na gruncie politycznym świetnie sprawdzają się memy, zwłaszcza w kampanii negatywnej. Akcja marketingowa musi być jednak dobrze zainicjowana.

Ważnym elementem budowania wizerunku polityka otwartego, aktywnego i dostępnego może być obecność na forach internetowych. Trzeba wiedzieć, że politycy często spotykają się na forach z atakami. Jeśli atak jest choć częściowo merytorycznie uzasadniony – mówi Sergiusz Trzeciak – warto zareagować, jeśli nie – lepszym rozwiązaniem jest brak aktywności na danym forum i ignorowanie napastliwych zachowań.

Drzewo kampanii wyborczej

To najnowsza książka dr. Sergiusza Trzeciaka, wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne pod patronatem m.in. Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP.

Autor prezentuje w niej swoją koncepcję kampanii wyborczej, opierając się na ciekawej metaforze drzewa. Doradza, jak wygrać wybory, ale również próbuje uświadomić kandydatom motywację podjęcia działania dla dobra społeczeństwa. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy z partiami i kandydatami Sergiusz Trzeciak stworzył aktualne kompendium wiedzy, przejrzysty i interaktywny przewodnik, napisany w jasny i przystępny sposób. Niewątpliwym walorem tej pozycji wydawniczej jest skoncentrowanie się na strategii kampanii oraz duża liczba praktycznych narzędzi i konkretnych porad.

Książka ta częściowo nawiązuje do publikacji z 2005 roku „Kampania wyborcza. Strategia sukcesu”. Zawiera jednak sporo nowych wiadomości, m.in. na temat kampanii wyborczej w internecie.

Adresatami tej publikacji są kandydaci w wyborach, osoby zaangażowane w kampanię wyborczą, politycy działający na szczeblu krajowym i samorządowym, eksperci oraz specjaliści PR, a także obserwatorzy życia politycznego, którzy chcą zrozumieć rządzące nimi mechanizmy.

Książkę można kupić za pośrednictwem księgarni internetowej: http://www.gwp.pl/13622,drzewo-kampanii-wyborczej-czyli-jak-wygrac-wybory.htm.

Tekst powstał na podstawie książek S. Trzeciaka: „Kampania wyborcza. Strategia sukcesu”, „Marketing polityczny w Internecie”, „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.

Zobacz również: Wybory samorządowe 2014 – skuteczna kampania wyborcza

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez zmian w lekturach. Quo vadis zostaje. Uczniowie nie czytają żadnego żyjącego autora

Filolog prof. Krzysztof Biedrzycki zwrócił uwagę, że "w szkole podstawowej wśród lektur obowiązkowych nie ma ani jednego żyjącego autora". Jednocześnie zauważył, że wśród lektur dodatkowych jest ich wielu i lista została bardzo dobrze uzupełniona. "Jeśli celem w szkole podstawowej na języku polskim jest zachęcenie do czytania, to trzeba proponować lektury, które młodzież będzie chciała czytać" - podkreślił.

Duże utrudnienia w weekend w Warszawie. Prace drogowe, filmowcy, masa krytyczna i rozpoczęcie sezonu przez motocyklistów

Na mieszkańców Warszawy czekają w ten weekend spore utrudnienia. Gdzie dokładnie można spodziewać się problemów z ruchem ulicznym?

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu do historycznego centrum

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu, zgodnie z którymi należy zgłosić swój przyjazd do historycznego centrum i dodatkowo wnieść opłatę 5 euro, jeśli nie ma się zamiaru zostawać na  noc. Już prawie 16 tys. osób uiściło opłatę. 

Maturzyści kończą rok szkolny. Kiedy egzaminy?

Piątek 26 kwietnia 2024 r. to ważny dzień dla tegorocznych maturzystów. Świadectwa ukończenia szkoły odbiorą uczniowie ostatnich klas liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia. 

REKLAMA

Cyberprzemoc i przemoc szkolna przybierają na sile w zastraszającym tempie. Jak ochronić nasze dzieci?

Smartfon lub tablet pojawia się w dłoniach coraz młodszych dzieci. Dostęp do internetu rodzi wiele zagrożeń. W Polsce nawet jedno na pięcioro dzieci mogło doświadczyć przemocy w sieci. W szkołach też nie jest najlepiej – przemocy mogło doświadczyć 10 proc. dzieci.

Wybory do PE 2024. PKW zarejestrowała 4 komitety koalicyjne, 27 komitetów partii i 9 komitetów wyborców

Komitety wyborcze mają czas do 2 maja na zgłaszanie list kandydatów na europosłów. Kto może startować do Parlamentu Europejskiego?

Dopłaty do zboża 2024 - rozporządzenie przyjęte! Stawki pomocy są zróżnicowane; 200-300 zł dopłaty do tony oraz 740-1620 zł dopłaty na 1 ha powierzchni upraw

Rząd przyjął rozporządzenie, na podstawie którego będzie realizowana pomoc w formie dopłat do zbóż dla producentów rolnych. Rolnicy, którzy sprzedali zboże od 1 stycznia do 10 marca otrzymają dopłatę 200 zł do tony, natomiast dla rolników, którzy sprzedali zboże od 11 marca i zrobią to do końca maja zaplanowano 300 zł do tony. Określono też stawki pomocy w przypadku sprzedaży zbóż w przeliczeniu na 1 ha powierzchni upraw, które są w przedziale 740-1620 zł.

Ministerstwo Zdrowia: Ogłoszono konkurs ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Oferty można składać do 9 maja 2024 r.

9 maja 2024 r. minie termin składania ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Realizatorami programu mogą być zarówno ośrodki prywatne, jak i podmioty publiczne.

REKLAMA

Wykaz zmian na liście lektur w podstawówkach [rok 2024/2025]. Części lektur nie będzie na egzaminie ósmoklasisty

W podstawówce poza listą lektur "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego i wiersze Jarosława Marka Rymkiewicza.

Ministerstwo Cyfryzacji: Jak chronić małoletnich w internecie? Grupa robocza zaczęła prace

Grupa robocza ds. ochrony małoletnich w internecie rozpoczęła działalność. Posiedzenie inauguracyjne odbyło się w Ministerstwie Cyfryzacji. Grupa robocza ma wypracować rozwiązania zwiększające ochronę małoletnich przed szkodliwymi treściami powszechnie dostępnymi w internecie.

REKLAMA