REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie terytorialnych komisji wyborczych

Mirosława Gaffke
Znaczenie terytorialnych komisji wyborczych/ Fot. Fotolia
Znaczenie terytorialnych komisji wyborczych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyłącznie w wyborach samorządowych komisarz wyborczy powołuje terytorialne komisje wyborcze. Zadania realizowane przez te komisje od dnia powołania do chwili ustalenia wyników wyborów niejednokrotnie wymagają od jej członków ogromnego zaangażowania i wiedzy. Niestety, bywa z tym różnie.

Wybory samorządowe pod nadzorem Państwowej Komisji Wyborczej i komisarzy wyborczych przeprowadzają wojewódzkie, powiatowe oraz gminne (miejskie) komisje wyborcze, które wykonują zadania określone w ustawie z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (dalej: Kodeks wyborczy) i uchwałach Państwowej Komisji Wyborczej.

REKLAMA

REKLAMA

Skład komisji

W 55. dniu przed dniem wyborów komisarz wyborczy powołuje terytorialne komisje wyborcze spośród wyborców zgłoszonych przez pełnomocników wyborczych komitetów wyborczych. Wyborcy zgłoszeni do składu terytorialnych komisji wyborczych muszą stale zamieszkiwać na obszarze działania danej rady oraz być wpisani do właściwego stałego rejestru wyborców. Kandydatem do składu terytorialnej komisji wyborczej nie może być osoba pełniąca funkcję pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego, pełnomocnika finansowego lub męża zaufania. Można być członkiem wyłącznie jednej komisji wyborczej. Skład osobowy komisji liczy od siedmiu do dziewięciu osób, z tym że w skład wojewódzkiej i powiatowej komisji wyborczej oraz komisji wyborczej w mieście na prawach powiatu z urzędu wchodzi, jako jej przewodniczący, sędzia wskazany przez prezesa właściwego miejscowo sądu okręgowego.

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Przewodniczącego gminnej (miejskiej) komisji wyborczej oraz zastępców przewodniczących terytorialnych komisji wyborczych wybiera się ze składu tych komisji na pierwszym posiedzeniu zwołanym odpowiednio przez starostę, wójta (burmistrza, prezydenta) oraz przez komisarza wyborczego (art. 178 Kodeksu wyborczego). Jak wynika z tego przepisu, w skład terytorialnych komisji wyborczych wchodzą (z wyjątkiem przewodniczących wojewódzkiej, powiatowej, miejskiej w miastach na prawach powiatu) kandydaci wskazani przez komitety wyborcze. Kandydaci wskazani przez pełnomocników wyborczych komitetów wyborczych to niejednokrotnie osoby po raz pierwszy uczestniczące w takich komisjach. Najczęściej niezdające sobie sprawy ze stopnia trudności oraz ogromu zadań wynikających z przepisów Kodeksu wyborczego, przepisów wykonawczych, jak również ze szczegółowych wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej. Kilkugodzinne szkolenie w tym zakresie nie rozstrzyga problemu i nie zapewnia odpowiedniego poziomu pracy komisji. Nieocenioną pomoc komisjom w tym zakresie niosą pracownicy Delegatur Krajowego Biura Wyborczego, a także pełnomocnicy wyborczy w gminach.

REKLAMA

W wyborach samorządowych wybierzemy prawie 47 tys. radnych gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich i niemal 2,5 tys. wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania komisji

Zgodnie z art. 180 Kodeksu wyborczego, zadaniem terytorialnej komisji wyborczej jest:

● rejestrowanie kandydatów na radnych,

zarządzanie druku obwieszczeń wyborczych i podanie ich do publicznej wiadomości,

zarządzanie druku kart do głosowania i ich dostarczenie obwodowym komisjom wyborczym,

● rozpatrywanie skarg na działalność obwodowych komisji wyborczych,

● ustalenie wyników głosowania i wyników wyborów do rady i ich ogłoszenie,

● przesłanie wyników głosowania i wyników wyborów komisarzowi wyborczemu,

● rejestrowanie kandydatów na wójta (burmistrza, prezydenta) oraz ustalenie wyników głosowania i wyników wyborów oraz ich ogłoszenie,

● wykonywanie wszelkich czynności określonych w kodeksie lub zleconych przez komisarza wyborczego.

W tych wymienionych zadaniach obsługę administracyjną właściwej komisji terytorialnej zapewnia marszałek województwa, starosta, wójt (burmistrz, prezydent) jako zadanie zlecone. W tym celu zostaje ustanowiony pełnomocnik do spraw wyborów – tzw. urzędnik wyborczy.

Listy kandydatów

Terytorialne komisje wyborcze powinny zachować należytą staranność w przyjmowaniu zgłoszeń list kandydatów, dokonując sprawdzenia, czy poprawnie została wpisana nazwa komitetu wyborczego, numer okręgu wyborczego, a przede wszystkim, czy poprawnie wpisano nazwiska i imiona oraz miejsce zamieszkania kandydatów. Poprawność pisowni tych ostatnich komisja powinna sprawdzić z oświadczeniem kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie, a także we właściwej komórce ewidencji ludności (do zgłoszenia należy załączyć niezbędne dokumenty wymienione w przepisach Kodeksu wyborczego).

Po przyjęciu zgłoszenia terytorialne komisje wyborcze dokonują rejestracji zgłoszonych list kandydatów we wskazanych okręgach wyborczych, sporządzając odpowiedni protokół rejestracji. Wszystkie zarejestrowane listy oznacza się numerami, zgodnie z przyjętymi zasadami określonymi w Kodeksie wyborczym. To terytorialne komisje wyborcze dokonują wszelkich skreśleń z zarejestrowanych list kandydatów oraz unieważniają rejestracje list, jeżeli zaistnieją przesłanki zawarte w Kodeksie wyborczym, jak również komisje wyborcze zarządzają wydrukowanie odrębnie dla każdego okręgu kart do głosowania i zapewniają ich dostarczenie obwodowym komisjom wyborczym (art. 437 § 1 Kodeksu wyborczego).

Głosowanie i wyniki

Zarówno w przeddzień, jak i w dniu głosowania terytorialne komisje wyborcze pełnią dyżury w celu rozstrzygania spraw związanych z wyborami, rozpatrywania skarg, udzielania pomocy obwodowym komisjom wyborczym i podejmowania niezbędnych działań w razie nieprzewidzianych sytuacji.

Powiatowa komisja wyborcza przyjmuje od obwodowych komisji wyborczych protokoły głosowania z wyborów do rady powiatu oraz do sejmiku województwa, natomiast gminna (miejska) komisja wyborcza przyjmuje protokoły głosowania z wyborów do rady gminy oraz z wyborów wójta (burmistrza, prezydenta). Na podstawie protokołów obwodowych komisji wyborczych, terytorialne komisje wyborcze ustalają wyniki wyborów odrębnie dla każdego okręgu wyborczego poprzez sporządzenie odpowiedniego zestawienia wyników głosowania, a następnie – już po ustaleniu wyników wyborów – sporządzają protokół z wyborów do poszczególnych rad oraz protokół z wyboru wójta (burmistrza, prezydenta). Wyniki głosowania i wyniki wyborów w okręgach wyborczych terytorialne komisje wyborcze zobowiązane są niezwłocznie podać do publicznej wiadomości przez ich wywieszenie w siedzibie komisji (art. 446 Kodeksu wyborczego).

Terytorialne komisje wyborcze, po stwierdzeniu prawidłowości ustalenia wyników wyborów przez komisarzy wyborczych, wydają radnym i wójtom (burmistrzom, prezydentom) zaświadczenia o wyborze.

Potrzeba wiedzy

Należy zastanowić się nad wprowadzeniem w wyborach samorządowych przynajmniej w części stałych składów terytorialnych komisji wyborczych (np. 50% komisji stanowiliby stali jej członkowie). Naboru na stałych członków komisji dokonywałby komisarz wyborczy spośród mieszkańców wpisanych do rejestru wyborców. Członkowie komisji na bieżąco i systematycznie byliby szkoleni w zakresie przepisów Kodeksu wyborczego, przepisów wykonawczych, uchwał Państwowej Komisji Wyborczej, jak również umieliby rozwiązywać problemy komitetów wyborczych, wyborców oraz obwodowych komisji wyborczych. Pozostały skład komisji mógłby być powoływany na dotychczasowych zasadach, czyli zgodnie ze zgłoszeniami pełnomocników komitetów wyborczych. Powołanie terytorialnych komisji w takim mieszanym składzie przyniosłoby skutek bardziej wymierny niż kilkugodzinne szkolenie przypadkowego składu komisji.

MIROSŁAWA GAFFKE

Autorka jest naczelnikiem Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Lęborku

PODSTAWA PRAWNA

● art. 178, art. 437 § 1, art. 446 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. nr 21, poz. 112; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1072)

Zobacz również: Obowiązki wyborcze JST w listopadzie

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA