REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie terytorialnych komisji wyborczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mirosława Gaffke
Znaczenie terytorialnych komisji wyborczych/ Fot. Fotolia
Znaczenie terytorialnych komisji wyborczych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyłącznie w wyborach samorządowych komisarz wyborczy powołuje terytorialne komisje wyborcze. Zadania realizowane przez te komisje od dnia powołania do chwili ustalenia wyników wyborów niejednokrotnie wymagają od jej członków ogromnego zaangażowania i wiedzy. Niestety, bywa z tym różnie.

Wybory samorządowe pod nadzorem Państwowej Komisji Wyborczej i komisarzy wyborczych przeprowadzają wojewódzkie, powiatowe oraz gminne (miejskie) komisje wyborcze, które wykonują zadania określone w ustawie z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (dalej: Kodeks wyborczy) i uchwałach Państwowej Komisji Wyborczej.

REKLAMA

REKLAMA

Skład komisji

W 55. dniu przed dniem wyborów komisarz wyborczy powołuje terytorialne komisje wyborcze spośród wyborców zgłoszonych przez pełnomocników wyborczych komitetów wyborczych. Wyborcy zgłoszeni do składu terytorialnych komisji wyborczych muszą stale zamieszkiwać na obszarze działania danej rady oraz być wpisani do właściwego stałego rejestru wyborców. Kandydatem do składu terytorialnej komisji wyborczej nie może być osoba pełniąca funkcję pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego, pełnomocnika finansowego lub męża zaufania. Można być członkiem wyłącznie jednej komisji wyborczej. Skład osobowy komisji liczy od siedmiu do dziewięciu osób, z tym że w skład wojewódzkiej i powiatowej komisji wyborczej oraz komisji wyborczej w mieście na prawach powiatu z urzędu wchodzi, jako jej przewodniczący, sędzia wskazany przez prezesa właściwego miejscowo sądu okręgowego.

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Przewodniczącego gminnej (miejskiej) komisji wyborczej oraz zastępców przewodniczących terytorialnych komisji wyborczych wybiera się ze składu tych komisji na pierwszym posiedzeniu zwołanym odpowiednio przez starostę, wójta (burmistrza, prezydenta) oraz przez komisarza wyborczego (art. 178 Kodeksu wyborczego). Jak wynika z tego przepisu, w skład terytorialnych komisji wyborczych wchodzą (z wyjątkiem przewodniczących wojewódzkiej, powiatowej, miejskiej w miastach na prawach powiatu) kandydaci wskazani przez komitety wyborcze. Kandydaci wskazani przez pełnomocników wyborczych komitetów wyborczych to niejednokrotnie osoby po raz pierwszy uczestniczące w takich komisjach. Najczęściej niezdające sobie sprawy ze stopnia trudności oraz ogromu zadań wynikających z przepisów Kodeksu wyborczego, przepisów wykonawczych, jak również ze szczegółowych wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej. Kilkugodzinne szkolenie w tym zakresie nie rozstrzyga problemu i nie zapewnia odpowiedniego poziomu pracy komisji. Nieocenioną pomoc komisjom w tym zakresie niosą pracownicy Delegatur Krajowego Biura Wyborczego, a także pełnomocnicy wyborczy w gminach.

REKLAMA

W wyborach samorządowych wybierzemy prawie 47 tys. radnych gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich i niemal 2,5 tys. wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania komisji

Zgodnie z art. 180 Kodeksu wyborczego, zadaniem terytorialnej komisji wyborczej jest:

● rejestrowanie kandydatów na radnych,

zarządzanie druku obwieszczeń wyborczych i podanie ich do publicznej wiadomości,

zarządzanie druku kart do głosowania i ich dostarczenie obwodowym komisjom wyborczym,

● rozpatrywanie skarg na działalność obwodowych komisji wyborczych,

● ustalenie wyników głosowania i wyników wyborów do rady i ich ogłoszenie,

● przesłanie wyników głosowania i wyników wyborów komisarzowi wyborczemu,

● rejestrowanie kandydatów na wójta (burmistrza, prezydenta) oraz ustalenie wyników głosowania i wyników wyborów oraz ich ogłoszenie,

● wykonywanie wszelkich czynności określonych w kodeksie lub zleconych przez komisarza wyborczego.

W tych wymienionych zadaniach obsługę administracyjną właściwej komisji terytorialnej zapewnia marszałek województwa, starosta, wójt (burmistrz, prezydent) jako zadanie zlecone. W tym celu zostaje ustanowiony pełnomocnik do spraw wyborów – tzw. urzędnik wyborczy.

Listy kandydatów

Terytorialne komisje wyborcze powinny zachować należytą staranność w przyjmowaniu zgłoszeń list kandydatów, dokonując sprawdzenia, czy poprawnie została wpisana nazwa komitetu wyborczego, numer okręgu wyborczego, a przede wszystkim, czy poprawnie wpisano nazwiska i imiona oraz miejsce zamieszkania kandydatów. Poprawność pisowni tych ostatnich komisja powinna sprawdzić z oświadczeniem kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie, a także we właściwej komórce ewidencji ludności (do zgłoszenia należy załączyć niezbędne dokumenty wymienione w przepisach Kodeksu wyborczego).

Po przyjęciu zgłoszenia terytorialne komisje wyborcze dokonują rejestracji zgłoszonych list kandydatów we wskazanych okręgach wyborczych, sporządzając odpowiedni protokół rejestracji. Wszystkie zarejestrowane listy oznacza się numerami, zgodnie z przyjętymi zasadami określonymi w Kodeksie wyborczym. To terytorialne komisje wyborcze dokonują wszelkich skreśleń z zarejestrowanych list kandydatów oraz unieważniają rejestracje list, jeżeli zaistnieją przesłanki zawarte w Kodeksie wyborczym, jak również komisje wyborcze zarządzają wydrukowanie odrębnie dla każdego okręgu kart do głosowania i zapewniają ich dostarczenie obwodowym komisjom wyborczym (art. 437 § 1 Kodeksu wyborczego).

Głosowanie i wyniki

Zarówno w przeddzień, jak i w dniu głosowania terytorialne komisje wyborcze pełnią dyżury w celu rozstrzygania spraw związanych z wyborami, rozpatrywania skarg, udzielania pomocy obwodowym komisjom wyborczym i podejmowania niezbędnych działań w razie nieprzewidzianych sytuacji.

Powiatowa komisja wyborcza przyjmuje od obwodowych komisji wyborczych protokoły głosowania z wyborów do rady powiatu oraz do sejmiku województwa, natomiast gminna (miejska) komisja wyborcza przyjmuje protokoły głosowania z wyborów do rady gminy oraz z wyborów wójta (burmistrza, prezydenta). Na podstawie protokołów obwodowych komisji wyborczych, terytorialne komisje wyborcze ustalają wyniki wyborów odrębnie dla każdego okręgu wyborczego poprzez sporządzenie odpowiedniego zestawienia wyników głosowania, a następnie – już po ustaleniu wyników wyborów – sporządzają protokół z wyborów do poszczególnych rad oraz protokół z wyboru wójta (burmistrza, prezydenta). Wyniki głosowania i wyniki wyborów w okręgach wyborczych terytorialne komisje wyborcze zobowiązane są niezwłocznie podać do publicznej wiadomości przez ich wywieszenie w siedzibie komisji (art. 446 Kodeksu wyborczego).

Terytorialne komisje wyborcze, po stwierdzeniu prawidłowości ustalenia wyników wyborów przez komisarzy wyborczych, wydają radnym i wójtom (burmistrzom, prezydentom) zaświadczenia o wyborze.

Potrzeba wiedzy

Należy zastanowić się nad wprowadzeniem w wyborach samorządowych przynajmniej w części stałych składów terytorialnych komisji wyborczych (np. 50% komisji stanowiliby stali jej członkowie). Naboru na stałych członków komisji dokonywałby komisarz wyborczy spośród mieszkańców wpisanych do rejestru wyborców. Członkowie komisji na bieżąco i systematycznie byliby szkoleni w zakresie przepisów Kodeksu wyborczego, przepisów wykonawczych, uchwał Państwowej Komisji Wyborczej, jak również umieliby rozwiązywać problemy komitetów wyborczych, wyborców oraz obwodowych komisji wyborczych. Pozostały skład komisji mógłby być powoływany na dotychczasowych zasadach, czyli zgodnie ze zgłoszeniami pełnomocników komitetów wyborczych. Powołanie terytorialnych komisji w takim mieszanym składzie przyniosłoby skutek bardziej wymierny niż kilkugodzinne szkolenie przypadkowego składu komisji.

MIROSŁAWA GAFFKE

Autorka jest naczelnikiem Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Lęborku

PODSTAWA PRAWNA

● art. 178, art. 437 § 1, art. 446 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. nr 21, poz. 112; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1072)

Zobacz również: Obowiązki wyborcze JST w listopadzie

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA