REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki wyborcze JST w listopadzie

Tomasz Gąsior
Wybory samorządowe 2014, obowiązki jednostek samorządu terytorialnego/ Fot. Fotolia
Wybory samorządowe 2014, obowiązki jednostek samorządu terytorialnego/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie tygodnie przedwyborcze wiążą się dla samorządowców z licznymi zadaniami dotyczącymi przygotowania i przeprowadzenia głosowania. Jednak same wybory to nie koniec obowiązków organów JST.

O wrześniowych i październikowych zadaniach jednostek samorządu terytorialnego związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem 16 listopada 2014 r. wyborów władz lokalnych i regionalnych pisaliśmy w poprzednim numerze GSiA. Tym razem zajmiemy się obowiązkami, które należy wypełnić w listopadzie.

REKLAMA

REKLAMA

Do 14. dnia przed dniem wyborów (2 listopada) wyborca niepełnosprawny ma prawo zgłosić do wójta zamiar głosowania przy użyciu nakładek na karty do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille’a (art. 40a § 2 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy; dalej: Kodeks wyborczy).

Najpóźniej na 12 dni przed dniem wyborów (4 listopada) wójtom, za pokwitowaniem, przekazywane są karty do głosowania przeznaczone do sporządzania pakietów do głosowania korespondencyjnego wraz z nakładkami sporządzonymi w alfabecie Braille’a.

Natomiast 7 listopada upływa termin składania do wójta przez wyborców niepełnosprawnych oraz wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 75 lat, wniosków o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania (art. 56 § 2 Kodeksu wyborczego). Wójt jest odpowiedzialny także za doręczenie do 9 listopada wyborcom niepełnosprawnym, którzy o to wnioskowali, pakietu do głosowania korespondencyjnego.

REKLAMA

Zobacz również: Kampania samorządowa w internecie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE

Jeżeli koniec terminu wykonania czynności określonej w Kodeksie wyborczym przypada na sobotę albo dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa pierwszego dnia po tym dniu.

Nie później niż w piątym dniu przed dniem wyborów (11 listopada) osoba kierująca zakładem opieki zdrowotnej, domem pomocy społecznej, zakładem karnym i aresztem śledczym oraz oddziałem zewnętrznym takiego zakładu i aresztu, w którym utworzony został odrębny obwód głosowania, przekazuje do urzędu gminy wykaz osób, które będą przebywały w tych jednostkach w dniu wyborów i na stałe zamieszkują na terenie danej jednostki samorządowej (art. 29 § 3 Kodeksu wyborczego). W tym samym terminie wójt, burmistrz, prezydent miasta (dalej: wójt) przyjmuje pisemne wnioski wyborców, na podstawie których są oni dopisywani do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce ich stałego zamieszkania (art. 28 § 1 pkt 1 Kodeksu wyborczego).

Na dwa dni przed wyborami (14 listopada) do wójta składane mogą być oświadczenia o cofnięciu pełnomocnictwa do głosowania, a na dzień przed wyborami (15 listopada) wójt ma obowiązek przekazania przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej egzemplarza spisu wyborców.

Na wójcie ciąży również odpowiedzialność za przygotowanie i obsługę lokalu wyborczego.

Wójt musi również zapewnić formularze zaświadczenia potwierdzającego uczestnictwo wyborcy w głosowaniu, które muszą być wydane na żądanie każdemu wyborcy, który się o nie zwróci do obwodowej komisji wyborczej. Do obowiązków wójta należy też przyjmowanie w depozyt i przechowywanie dokumentów oraz pieczęci komisji wyborczych po zakończonym głosowaniu.

Na organach JST, w których wybory wójta nie rozstrzygną się w pierwszym głosowaniu, będą ciążyły obowiązki związane z przygotowaniem tzw. drugiej tury w wyborach wójtów, przede wszystkim prowadzenie działań mających na celu bieżącą aktualizację spisów wyborców.

Po zakończonych wyborach wójt odpowiada za uporządkowanie miejsc, w których swoje siedziby miały obwodowe komisje wyborcze oraz uprzątnięcie (na koszt komitetów wyborczych) materiałów agitacyjnych, których w terminie 30 dni po dniu wyborów nie usunęli pełnomocnicy wyborczy komitetów.

Zakończenie działań związanych z wyborami samorządowymi nastąpi zatem na przełomie 2014 i 2015 roku.

PODSTAWY PRAWNE

  • art. 7 ust. 2 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 1072)
  • art. 9 § 2, art. 28 § 1 pkt 1, art. 29 § 3, art. 40a § 2, art. 56 § 2, art. 110 § 6 i 7 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. nr 21, poz. 112; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1072)

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA