REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto nie segreguje śmieci - płaci więcej

Kto nie segreguje śmieci - płaci więcej./ fot. Shutterstock
Kto nie segreguje śmieci - płaci więcej./ fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - powinna w pierwszej kolejności ustalić stawkę za odbiór odpadów zbieranych selektywnie. Dopiero w następnej kolejności ustalona powinna być wyższa stawka za odbiór odpadów zmieszanych.

Tak wynika z uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 19 lutego 2019 r. (nr 5.72.2019) stwierdzającej nieważność uchwały rady gminy w Dzierzążni z 31 stycznia 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty. W uchwale rada gminy ustaliła miesięczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, za odbiór "zmieszanych odpadów komunalnych", a następnie ustaliła niższą stawkę opłaty w przypadku, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

REKLAMA

REKLAMA

CO MÓWIĄ PRZEPISY

Rada gminy określi wyższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane.

- art. 6k ust. 3 u.c.p.g.

REKLAMA

W ocenie RIO w Warszawie tak podjęta uchwała jest błędna. Nie uwzględnia bowiem nowelizacji ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), która zmodyfikowała m.in. treść art. 6k ust. 3 u.c.p.g. Obecnie przepis ten nakazuje stosowanie wyższych stawek w przypadku zbierania i odbierania odpadów komunalnych w sposób nieselektywny, a nie niższych za selektywny. "Ta pozornie nieznaczna zmiana jest wyrazem nowego podejścia ustawodawcy, który w ten sposób potwierdza, że segregowanie jest obowiązkowe, a wyższa stawka jest swoistą sankcją (karą) za naruszenie obowiązku segregowania określonego w art. 23 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach" - czytamy w uzasadnieniu uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłata obciąża właściciela nieruchomości

Zgodnie z art. 6c ust. 1 u.c.p.g. gminy są zobowiązane do zorganizowania odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Ponadto rada gminy może postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.).

Powstanie obowiązku uiszczania opłaty za odbiór odpadów

Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:

  • w przypadku nieruchomości zamieszkanych - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec,

  • w przypadku nieruchomości niezamieszkanych, a objętych gminnym systemem na mocy uchwały rady - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.

W przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania - począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana.

- art. 6i u.c.p.g.

Uchwała rady w tej sprawie jest aktem prawa miejscowego. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a także niezamieszkanych, ale objętych (na mocy uchwały rady) gminnym systemem odbioru odpadów komunalnych, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6h u.c.p.g.).

Sposób kalkulacji stawek

W art. 6j ust. 1-2 u.c.p.g. ustawodawca wskazał kilka metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w odniesieniu do zamieszkanych nieruchomości. W przypadku takich nieruchomości opłata może stanowić iloczyn:

  • liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub
  • ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub
  • powierzchni lokalu mieszkalnego oraz stawki opłaty ustalonej przez radę gminy.

Określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rada gminy powinna wziąć pod uwagę (art. 6k ust. 2 u.c.p.g.):

  • liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę,
  • ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych,
  • koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, oraz
  • przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, a w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.

Natomiast w art. 6j ust. 2a u.c.p.g. ustawodawca wskazał sposób kalkulacji stawek maksymalnych, czyli takich, których uchwała rady gminy nie może przekroczyć. Sposoby obliczania tych stawek są różne i znajdą zastosowanie w zależności od wybranej przez radę gminy metody kalkulacji opłaty za selektywną zbiórkę odpadów komunalnych (art. 6j ust. 1 u.c.p.g.).

Maksymalne stawki opłat, które za odpady komunalne zbierane i odbierane selektywnie wynoszą za miesiąc:

  • w przypadku metody z art. 6j ust. 1 pkt 1 u.c.p.g. (czyli na podstawie liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość) - 2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę ogółem - za mieszkańca,
  • w przypadku metody z art. 6j ust. 1 pkt 2 u.c.p.g. (czyli na podstawie ilości zużytej wody z danej nieruchomości) - 0,7% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę ogółem - za 1 m3 zużytej wody,
  • w przypadku metody z art. 6j ust. 1 pkt 3 u.c.p.g. (czyli na podstawie powierzchni lokalu mieszkalnego) - 0,08% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę ogółem - za 1 m2 powierzchni lokalu mieszkalnego,
  • w przypadku metody z art. 6j ust. 2 u.c.p.g. (od gospodarstwa domowego) - 5,6% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę ogółem - za gospodarstwo domowe.

Natomiast maksymalna stawka opłaty za brak selektywnej zbiórki odpadów nie może przekraczać dwukrotności stawek maksymalnych za odpady zbierane w sposób selektywny, obliczonych zgodnie z art. 6k ust. 2a u.c.p.g.

Zwolnienia nie są obligatoryjne

Rada gminy, w drodze uchwały, może zwolnić w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:

  • w części dotyczącej gospodarstw domowych, w których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (obecnie są to odpowiednio kwoty wynoszące 701 zł dla osoby samotnej oraz 528 zł na głowę w gospodarstwie domowym), lub
  • rodziny wielodzietne, o których mowa w przepisach o Karcie Dużej Rodziny.

Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że zwolnienia od opłaty za odbiór odpadów komunalnych nie są obligatoryjne. Wskazał na to WSA w Szczecinie w wyroku z 25 stycznia 2018 r. (sygn. akt I SA/Sz 943/17), stwierdzając, że rada gminy nie ma obowiązku podejmować uchwały na podstawie art. 6k ust. 4 u.c.p.g. ©℗

Podstawa prawna

  • art. 6c-6k ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1454; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. 1629)

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA