REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto nie segreguje śmieci - płaci więcej

Kto nie segreguje śmieci - płaci więcej./ fot. Shutterstock
Kto nie segreguje śmieci - płaci więcej./ fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - powinna w pierwszej kolejności ustalić stawkę za odbiór odpadów zbieranych selektywnie. Dopiero w następnej kolejności ustalona powinna być wyższa stawka za odbiór odpadów zmieszanych.

Tak wynika z uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 19 lutego 2019 r. (nr 5.72.2019) stwierdzającej nieważność uchwały rady gminy w Dzierzążni z 31 stycznia 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty. W uchwale rada gminy ustaliła miesięczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, za odbiór "zmieszanych odpadów komunalnych", a następnie ustaliła niższą stawkę opłaty w przypadku, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

REKLAMA

REKLAMA

CO MÓWIĄ PRZEPISY

Rada gminy określi wyższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane.

- art. 6k ust. 3 u.c.p.g.

REKLAMA

W ocenie RIO w Warszawie tak podjęta uchwała jest błędna. Nie uwzględnia bowiem nowelizacji ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), która zmodyfikowała m.in. treść art. 6k ust. 3 u.c.p.g. Obecnie przepis ten nakazuje stosowanie wyższych stawek w przypadku zbierania i odbierania odpadów komunalnych w sposób nieselektywny, a nie niższych za selektywny. "Ta pozornie nieznaczna zmiana jest wyrazem nowego podejścia ustawodawcy, który w ten sposób potwierdza, że segregowanie jest obowiązkowe, a wyższa stawka jest swoistą sankcją (karą) za naruszenie obowiązku segregowania określonego w art. 23 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach" - czytamy w uzasadnieniu uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłata obciąża właściciela nieruchomości

Zgodnie z art. 6c ust. 1 u.c.p.g. gminy są zobowiązane do zorganizowania odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Ponadto rada gminy może postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.).

Powstanie obowiązku uiszczania opłaty za odbiór odpadów

Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:

  • w przypadku nieruchomości zamieszkanych - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec,

  • w przypadku nieruchomości niezamieszkanych, a objętych gminnym systemem na mocy uchwały rady - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.

W przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania - począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana.

- art. 6i u.c.p.g.

Uchwała rady w tej sprawie jest aktem prawa miejscowego. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a także niezamieszkanych, ale objętych (na mocy uchwały rady) gminnym systemem odbioru odpadów komunalnych, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6h u.c.p.g.).

Sposób kalkulacji stawek

W art. 6j ust. 1-2 u.c.p.g. ustawodawca wskazał kilka metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w odniesieniu do zamieszkanych nieruchomości. W przypadku takich nieruchomości opłata może stanowić iloczyn:

  • liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub
  • ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub
  • powierzchni lokalu mieszkalnego oraz stawki opłaty ustalonej przez radę gminy.

Określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rada gminy powinna wziąć pod uwagę (art. 6k ust. 2 u.c.p.g.):

  • liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę,
  • ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych,
  • koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, oraz
  • przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, a w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.

Natomiast w art. 6j ust. 2a u.c.p.g. ustawodawca wskazał sposób kalkulacji stawek maksymalnych, czyli takich, których uchwała rady gminy nie może przekroczyć. Sposoby obliczania tych stawek są różne i znajdą zastosowanie w zależności od wybranej przez radę gminy metody kalkulacji opłaty za selektywną zbiórkę odpadów komunalnych (art. 6j ust. 1 u.c.p.g.).

Maksymalne stawki opłat, które za odpady komunalne zbierane i odbierane selektywnie wynoszą za miesiąc:

  • w przypadku metody z art. 6j ust. 1 pkt 1 u.c.p.g. (czyli na podstawie liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość) - 2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę ogółem - za mieszkańca,
  • w przypadku metody z art. 6j ust. 1 pkt 2 u.c.p.g. (czyli na podstawie ilości zużytej wody z danej nieruchomości) - 0,7% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę ogółem - za 1 m3 zużytej wody,
  • w przypadku metody z art. 6j ust. 1 pkt 3 u.c.p.g. (czyli na podstawie powierzchni lokalu mieszkalnego) - 0,08% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę ogółem - za 1 m2 powierzchni lokalu mieszkalnego,
  • w przypadku metody z art. 6j ust. 2 u.c.p.g. (od gospodarstwa domowego) - 5,6% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na osobę ogółem - za gospodarstwo domowe.

Natomiast maksymalna stawka opłaty za brak selektywnej zbiórki odpadów nie może przekraczać dwukrotności stawek maksymalnych za odpady zbierane w sposób selektywny, obliczonych zgodnie z art. 6k ust. 2a u.c.p.g.

Zwolnienia nie są obligatoryjne

Rada gminy, w drodze uchwały, może zwolnić w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:

  • w części dotyczącej gospodarstw domowych, w których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (obecnie są to odpowiednio kwoty wynoszące 701 zł dla osoby samotnej oraz 528 zł na głowę w gospodarstwie domowym), lub
  • rodziny wielodzietne, o których mowa w przepisach o Karcie Dużej Rodziny.

Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że zwolnienia od opłaty za odbiór odpadów komunalnych nie są obligatoryjne. Wskazał na to WSA w Szczecinie w wyroku z 25 stycznia 2018 r. (sygn. akt I SA/Sz 943/17), stwierdzając, że rada gminy nie ma obowiązku podejmować uchwały na podstawie art. 6k ust. 4 u.c.p.g. ©℗

Podstawa prawna

  • art. 6c-6k ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1454; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. 1629)

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA