REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpady ulegające biodegradacji w gminnej gospodarce odpadami

Agata Legat
Agata Legat

REKLAMA

Gminy mają obowiązek ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Zgodnie z art. 16a pkt 4 lit a Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach [Dz.U. z 2007 r., Nr 39, poz. 251 ze zm.], do dnia 31 grudnia 2010 r. gminy mają obowiązek doprowadzić do  ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

REKLAMA

REKLAMA

Większości gmin trudno będzie należycie się z tego obowiązku wywiązać. Niedawno opublikowany raport NIK z kontroli przeprowadzonej w 24 wybranych gminach (Nr kontroli P/09/134) nie nastraja optymistycznie. Najwyższa Izba Kontroli ujawniła, że w objętym kontrolą okresie od 2006 do 2008 r., tylko na terenie 10 skontrolowanych gmin wykazano gospodarowanie odpadami komunalnymi w sposób zapewniający redukcję deponowanych na składowiskach wszystkich rodzajów odpadów ulegających biodegradacji. Zaledwie w 4 z tych gmin uzyskany w 2008 r. poziom redukcji stwarzał realne szanse, że w 2010 r. gminy te wywiążą się z obowiązku nałożonego na nie art. 16a pkt 4 lit. a Ustawy.

Odpady ulegające biodegradacji

Zgodnie z definicją legalną zamieszczoną w art. 3 ust. 2 pkt 7 ustawy o odpadach, odpadami ulegającymi biodegradacji są te odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów.

Jako przykładowe rodzaje odpadów biodegradowalnych tzw. dyrektywa składowiskowa nr 1999/31/WE wymienia żywność, odpady ogrodnicze, papier oraz tekturę. Ograniczenie ilości kierowania tych odpadów na składowiska ma na celu m.in. zredukowanie produkcji metanu.

REKLAMA

Bazowa masa odpadów ulegających biodegradacji

Mając na względzie, że ustawa nakazuje ograniczyć masę kierowanych na składowiska odpadów biodegradowalnych do 75% masy tychże odpadów wytworzonych w 1995 r., kluczowe znaczenie dla ustalenia czy gmina wywiązała się nałożonego na nią obowiązku ma ustalenie masy odpadów wytworzonych w gminie przed 15 laty! Z uwagi na brak szczegółowych danych w tym zakresie, precyzyjne ustalenie tej wartości w chwili obecnej jest niemożliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2010 wskazano, dla celów obliczania bazowej ilości odpadów wytworzonych w 1995 r. w gminnych, powiatowych i wojewódzkich planach gospodarki odpadami należy przyjąć, że w tymże roku mieszkaniec miasta wytworzył 155 kg odpadów ulegających biodegradacji, a mieszkaniec wsi - 47 kg tychże odpadów. 

Czytaj także: Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości>>

Sposób obliczania całkowitej ilości wytwarzanych odpadów ulegających biodegradacji

Zgodnie z opublikowanymi przez Ministerstwo Środowiska Wytycznymi dotyczącymi rozliczania obowiązku w zakresie ograniczenia ilości składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, ilość składowanych odpadów ulegających biodegradacji oblicza się jako różnicę całkowitej ilości odpadów biodegradowalnych w zebranych odpadach komunalnych oraz ilości odpadów biodegradowalnych, które poddano procesom odzysku lub unieszkodliwiania (innego niż składowanie)

Co istotne, dla obliczeń w zakresie rozliczania obowiązku nie ma znaczenia czy odzysku dokonał przedsiębiorca legitymujący się zezwoleniem czy osoba fizyczna w ramach dozwolonych prawem form odzysku (np. przez kompostowanie odpadów zielonych). Istotne jest jednak aby rzetelnie wykazać jaka ilość odpadów została poddana odzyskowi przez ww. osoby.

W swoim raporcie NIK zwróciła uwagę, że nawet w sytuacji gdy uchwalane w gminach regulaminy utrzymania czystości dopuszczają możliwość kompostowania przez właścicieli nieruchomości odpadów ulegających biodegradacji takich jak odpady zielone czy odpady kuchenne, gminy powinny mieć rzetelne informacje na temat właścicieli nieruchomości prowadzących takie działania.

W ocenie NIK nie wystarczy tu wskazanie, że kompostowanie przydomowe na terenie gminy jest „powszechnie stosowane”. Mając na uwadze, że wg założeń przyjętych w KPGO 2010, 70% odpadów ulegających biodegradacji wytworzonych na wsiach oraz zaledwie 15% tychże odpadów wytworzonych w małych miastach poddawanych jest formom odzysku takim jak: kompostowanie, skarmianie zwierząt czy dozwolone spalanie w piecach gospodarstw domowych, za niewiarygodne należy uznać twierdzenia niektórych gmin co do tego, że wszystkie odpady wytwarzane na ich terenie są poddawane odzyskowi. 

Czytaj także: Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o odpadach>>

Jak gmina może wpływać na ograniczenie składowania odpadów biodegradowalnych?

Ustawa nakazuje gminom zapewnić warunki do ograniczenia kierowanej na składowiska masy odpadów ulegających biodegradacji. Dyrektywa nr 1999/31/WE zakłada, że środki mające na celu zmniejszenie ilości składowanych odpadów ulegających biodegradacji powinny również mieć na celu wspieranie osobnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji, sortowania odpadów w sensie ogólnym, ich odzyskiwania i recyklingu.

Wszystkie zatem prawne i faktyczne działania gminy w zakresie organizowania selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji kwalifikować należy jako tworzenie warunków do ograniczenia masy tych odpadów kierowanych na składowiska. Skutecznymi środkami oddziaływania na ilość kierowanych na składowiska odpadów biodegradowalnych, niestety w praktyce rzadko stosowanymi, są kontrole przedsiębiorców posiadających zezwolenie na odbieranie odpadów na terenie gminy. Niestety, w chwili obecnej nawet gdy taka kontrola wykaże nieprawidłowości, w niewielu gminach wyciągane są konsekwencje wobec sprawców naruszeń.

Agata Legat- prawnik w Kancelarii

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA