reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Założenia kolejnej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Założenia kolejnej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Pod koniec sierpnia w Ministerstwie Klimatu odbyła się konferencja prasowa sekretarza stanu Jacka Ozdoby oraz samorządowców reprezentujących Związek Samorządów Polskich. Podczas konferencji przedstawiono główne założenia opracowywanej kolejnej nowelizacji prawa odpadowego, w tym ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W trakcie konferencji prasowej pojawiła się także zapowiedź zmian w zakresie minimalnej częstotliwości odbioru niektórych frakcji odpadów komunalnych, w tym na terenach wiejskich.

Z zapowiedzi Ministra Ozdoby można wnioskować, że proponowane zmiany mają być przekładane do Sejmu jako projekt rządowy, poddany uprzednio stosownym konsultacjom. Zmiany miałyby zostać uchwalone i wejść w życie jeszcze w tym roku.

Czego zabrakło w założeniach?

Mając świadomość, że na konferencji Ministra Ozdoby przedstawiono wyłącznie „najważniejsze” założenia przyszłej nowelizacji, już dziś należy zwrócić uwagę na zagadnienia techniczne wymagające zmian, które nie pojawiły się w zapowiedziach ministerialnych.

W przypadku nieruchomości niezamieszkanych, dotyczy to przede wszystkim mechanizmu dobrowolności, który wbrew sprzeciwom środowisk samorządowych, został wypaczony na etapie prac parlamentarnych nad ostatnią nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Mechanizm ten powinien nawiązywać do poprzedniego przedłożenia rządowego, stanowiącego wyraz ówczesnego kompromisu pomiędzy stroną rządową a samorządową. Zmiany powinny dotyczyć także doprecyzowania sposobu ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości niezamieszkanych – czy ilość deklarowanych pojemników / worków powinna uwzględniać częstotliwość odbioru odpadów.

Mówiąc o nieruchomościach niezamieszkanych nie sposób pominąć nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. W tym zakresie także należy urealnić wysokość maksymalnych stawek. Koniecznym jest również uwzględnienie postulatu Krajowej Reprezentacji Regionalnych Izb Obrachunkowych, dotyczącego powrotu do wcześniejszego kryterium ustalania rocznej opłaty ryczałtowej (opłata od domku, a nie od nieruchomości z domkiem).

W przypadku zwolnienia kompostownikowego, warto doprecyzować przepisy i wyraźnie przesądzić, że wielkość zwolnienia powinna nawiązywać do wybranej metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przypadku metod, wydaje się być zasadnym doprecyzowanie przepisów w taki sposób, aby jednoznacznie rozstrzygnąć, że wybierając metodę od gospodarstwa domowego, gmina może różnicować opłatę w zależności od ilości osób zamieszkujących dane gospodarstwo domowe.

Zmiany dotyczące selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, powinny dotyczyć nie tylko ilości gromadzonych frakcji, ale także sposobu (miejsca) ich gromadzenia. Ministerstwo powinno uelastycznić system, umożliwiając odstąpienie od zbiórki wszystkich frakcji u źródła na rzecz pojemników zbiorczych w miejscach ogólnodostępnych. Może mieć to istotne znaczenie zarówno w przypadku gmin wiejskich o rozproszonej zabudowie, jak i w przypadku zabudowy śródmiejskiej gdzie wielokrotnie brak jest miejsca na usytuowanie systemów pięciopojemnikowych.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Jakubowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama